Eigen huis bouwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bello2005

Re: Eigen huis bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 20:36

joa klopt. maar nederland is zo vrij dat je in principe met alles met een boete of taakstrafje er van af komt.
nee het mag niet, maar streng er op controleren doen ze ok niet
als ik bij de garage ben geweest voor een apk, en er mankeert wat aan heb ik tijd in DE moet het meteen gemaakt worden, anders niet meer de weg op

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:37

Wij waren graag in Duitsland gaan wonen met onze kinderen en paarden; helaas kregen wij geen toestemming van de werkgever om in het buitenland te gaan wonen (daarom maar ri Friesland gegaan).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:40

bello2005 schreef:
joa klopt. maar nederland is zo vrij dat je in principe met alles met een boete of taakstrafje er van af komt.
nee het mag niet, maar streng er op controleren doen ze ok niet
als ik bij de garage ben geweest voor een apk, en er mankeert wat aan heb ik tijd in DE moet het meteen gemaakt worden, anders niet meer de weg op

In Nederland ook hoor.
Zodra je auto is afgekeurd en hij gemaakt moet worden voor een goede APK mag je er officieel ook niet de weg mee op.
Veel bedrijven keuren daarom voor zonder een officiële keuring te doen, maar dat is eigenlijk niet toegestaan.
Mijn auto was afgekeurd (+ steekproef) en mocht ik echt niet de weg op totdat hij was goedgekeurd.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:47

Brainless schreef:
Mijn auto was afgekeurd (+ steekproef) en mocht ik echt niet de weg op totdat hij was goedgekeurd.

En zo werkt het zelfs in Spanje. Afgekeurd = afgekeurd. Met een boete van 2000 euro als je dan toch vrolijk gaat touren. :)
En geheel terecht, anders zouden die keuringen toch volslagen zinloos zijn? :)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 20:51

Brainless schreef:
Wij waren graag in Duitsland gaan wonen met onze kinderen en paarden; helaas kregen wij geen toestemming van de werkgever om in het buitenland te gaan wonen (daarom maar ri Friesland gegaan).

In Nederland ook hoor.
Zodra je auto is afgekeurd en hij gemaakt moet worden voor een goede APK mag je er officieel ook niet de weg mee op.
Veel bedrijven keuren daarom voor zonder een officiële keuring te doen, maar dat is eigenlijk niet toegestaan.

howjong,, waarom geen toestemming ?
dan kon het werk me toch gestolen worden, je werkgever gaat toch niet voor jouw bepalen ?

officieel, maar niemand kan van de buitenkant zien of je net van de garage af komt

Palmera schreef:
Brainless schreef:

En zo werkt het zelfs in Spanje. Afgekeurd = afgekeurd. Met een boete van 2000 euro als je dan toch vrolijk gaat touren. :)
En geheel terecht, anders zouden die keuringen toch volslagen zinloos zijn? :)

joa ok. maar je hebt tot 3 maanden tijd als de datum is verstreken.
daarbuiten is het logisch als er boetes worden uit gedeeld.
maar zolang je niet word aan gehouden, loop je geen risico en zijn de boetes echt wel milder als in duitsland

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:53

Ik had een steekproef van het RDW... dus officieel vastgelegd dat hij was afgekeurd.
Evengoed wordt af/goedkeur gemeld.

Zonder werk geen inkomen, zonder inkomen geen hypotheek.
Het ging om een vaste aanstelling met een goed inkomen, die laat je dan echt niet zomaar schieten als je ook nog kinderen hebt.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 01-05-17 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:53

TS, volgens mij heb je echt een verknipt beeld van de regels, zowel in NL als in het buitenland....

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:56

Liezel1 schreef:
TS, volgens mij heb je echt een verknipt beeld van de regels, zowel in NL als in het buitenland....

Dat denk ik ook.

TS, de mensen hier in het topic bedoelen het goed en hebben over het algemeen ook de nodige levenservaring. Je kunt er echt iets van opsteken

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:59

En met 1 inkomen moet je al een erg goede baan hebben om al 2 ton (of meer )te kunnen lenen. Voor een stuk (bouwgrond) wat groot genoeg is voor paarden betaal je al meer en dan staat er nog geen caravan op. heb je dat al eens laten berekenen bij een hypotheker? Dan pas weet je wat je kan

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 21:06

Brainless schreef:
Ik had een steekproef van het RDW... dus officieel vastgelegd dat hij was afgekeurd.

Het ging om een vaste aanstelling met een goed inkomen, die laat je dan echt niet zomaar schieten als je ook nog kinderen hebt.

uhm.. ik begrijp niet zo goed wat je bedoeld. wat heeft het laatste met het eerste te maken ?

chevax schreef:
Liezel1 schreef:

Dat denk ik ook.

TS, de mensen hier in het topic bedoelen het goed en hebben over het algemeen ook de nodige levenservaring. Je kunt er echt iets van opsteken

ik ben ook heel blij hoor. misschien komt het rotter over maar ik bedoel het niet rot

van DE heb ik alleen maar van horen zegge, maar dat vermeld ik er dan ook telkens bij

over de regels in nederland zeg ik alleen dat het altijd te ombuigen is. in nederland kan en mag alles zeg ik altijd. zolang je maar weet hoe.
nederland is lang niet zo streng als DE bijv

Lynn_Nikita schreef:
En met 1 inkomen moet je al een erg goede baan hebben om al 2 ton (of meer )te kunnen lenen. Voor een stuk (bouwgrond) wat groot genoeg is voor paarden betaal je al meer en dan staat er nog geen caravan op. heb je dat al eens laten berekenen bij een hypotheker? Dan pas weet je wat je kan

ik weet inderdaad wat ik kan lenen.
maar ik kan NIET voldoen aan het bouwproject als dit in een paar jaar moet staan

maar zoals er wel al 1 keer gezegd is geworden dat het echt wel de mogelijkheid heeft om dit in 15 jaar te doen.
dan zou het voor mij wel kunnen. maar dit zou ik dan aan het proffecionele moeten na vragen

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 21:22

TS, met grote vergrijpen is NL véél te soft. Een paar jaar voor moord is gewoon niets.
Maar: gemakstechnisch ga ik ervan uit dat jij niemand wil/gaat vermoorden. :+

Maar al die kleine vergrijpjes en soepele regels waar jij het over hebt: dacht jij nou echt dat dat geen invloed op jouw leven heeft? Een werkgever/sponsor/bank/hypotheekverstrekker mag dat opvragen! En dan zijn al die kruisjes achter jouw naam niet meer iets om gemakszuchtig over te denken!

Ten tweede snap ik niet waarom dergelijke dingen te maken hebben met waar je wilt wonen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 21:27

bello2005 schreef:
Brainless schreef:

uhm.. ik begrijp niet zo goed wat je bedoeld. wat heeft het laatste met het eerste te maken ?

Je vroeg waarom een baas dat mocht beslissen en dat jij zoiets had van: boeien dan neem je toch ontslag.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 21:55

Liezel1 schreef:

Nou zeg dat :') :')
G/w/e is hier helemaal niet duurder.
De verzekeringen ook niet.
Auto's al helemaal niet.
En als ik dan jaarlijks de rekening krijg van de wegenbelasting van mijn auto dan lach ik me kapot.
20!! Euro per jaar.
En de benzine is ook nog eens goedkoper.
En de huizen... Moet ik nog even doorgaan??

Ik vind je overigens erg naïef overkomen.
Iederen geeft adviezen en je hebt overal een weerwoord op.
Dit is niet goed, dat is niet goed :n
Hoe oud ben je?

Mijn man kreeg vorige week een bekeuring.
20 km te hard. Hoppa een hele dikke 35 euro :')

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 18:34

ClaudiaHS schreef:
Liezel1 schreef:

Nou zeg dat :') :')
G/w/e is hier helemaal niet duurder.
De verzekeringen ook niet.
Auto's al helemaal niet.
En als ik dan jaarlijks de rekening krijg van de wegenbelasting van mijn auto dan lach ik me kapot.
20!! Euro per jaar.
En de benzine is ook nog eens goedkoper.
En de huizen... Moet ik nog even doorgaan??

Ik vind je overigens erg naïef overkomen.
Iederen geeft adviezen en je hebt overal een weerwoord op.
Dit is niet goed, dat is niet goed :n
Hoe oud ben je?

Mijn man kreeg vorige week een bekeuring.
20 km te hard. Hoppa een hele dikke 35 euro :')

genoeg duitsers die zeggen dat g/w/l wel duurder is. zelfs de makelaars zeggen het
qua verzekering doel ik vooral op het feit dat DE bepaald dat ik mijn dieren MOET verzekeren. ik wil dat zelf bepalen
benzine is enigzins goedkoper, ligt er helemaal aan waar je gaat.
de tankstations net over de grens zijn echt niet veel goedkoper dan NL

joa de huizen zijn goedkoper, waar niet buiten NL ?

maar ik mag toch zeker wel reageren op de reacties die er gegeven word ?
nogmaals ik bedoel het niet verkeerd

en het ligt er maar helemaal aan waar je te hard rijdt. €35,- vind ik overigens niet duur voor 20 km te hard

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 18:38

Nl stond net op 1.56 per ltr in roermond en in karken op 1.42. Scheelt toch wel hoor.daarbij is de belasting op mijn auro in nl 50 euro pm in Duitsland nog niet 1/3e daarvan.

Een dier verplicht verzekeren voor als er schade komt omdat dat anders werkt dan in nl....tientjes werk

dat zijn niet de zaken waarom je wel of niet de grens over wil gaan lijkt mij.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 20:40

bello2005 schreef:
qua verzekering doel ik vooral op het feit dat DE bepaald dat ik mijn dieren MOET verzekeren. ik wil dat zelf bepalen

In NL vallen huisdieren en paarden (na melding) onder je verplichte AVP (persoonlijke WA). Dat moeten heb je dus in beide landen, alleen ziet het er een beetje anders uit.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 21:30

tamary schreef:
bello2005 schreef:

In NL vallen huisdieren en paarden (na melding) onder je verplichte AVP (persoonlijke WA). Dat moeten heb je dus in beide landen, alleen ziet het er een beetje anders uit.

zoals je al aangeeft, na melding. ik betaal dus in principe helemaal niets extra's. WA is gewoon standaard

Lynn_Nikita schreef:
Nl stond net op 1.56 per ltr in roermond en in karken op 1.42. Scheelt toch wel hoor.daarbij is de belasting op mijn auro in nl 50 euro pm in Duitsland nog niet 1/3e daarvan.

Een dier verplicht verzekeren voor als er schade komt omdat dat anders werkt dan in nl....tientjes werk

dat zijn niet de zaken waarom je wel of niet de grens over wil gaan lijkt mij.

dan heb je en zware auto als je €50.- pm moet betalen aan belasting. dan kun je ook gewoon kiezen voor een goedkopere lichtere auto, dan hoef je geen €50.- pm te betalen. dat zijn keuzes die je maakt maar dat is niet de keuze om over de grens te gaan

voor mij heeft het dus wel 1 van de reden waarvoor ik niet over de grens wil, in ieder geval niet duitsland in
ik vind €1.42 niet goedkoop. als ik naar belgie zou gaan zit daar tussen de 0.05€ en 0.10€ nog eens verschil. ik bedoel maar

maar goed daarover gaat dit topic niet. dat is een keuze wat ik maak en heb daar gewoon zo mijn redens voor

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 21:37

Ik heb een focus.... Is
niet bepaald groot te noemen. Maar dat is een totaal andere discussie

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:17

Ik lees hier mee, wij hebben ook mogelijk plannen. Wat we willen kopen is niet te koop :')
Wij zijn ons nu in het verdiepen in bouwmethode's, ook wij hebben geen oneindige geldboom helaas...
Overigens moet het goed te doen zijn om een huis te bouwen tussen de 150.000-200.000, je moet alleen de overige kosten er nog wel bij optellen.

Over dat het huis binnen een bepaalde termijn af moet zijn, dit is per gemeente ontzettend wisselend ook de duur van de termijn. De bouwgrond naast mijn zwager stond al flink lang te koop. Uiteindelijk verkocht en toen moest er wel snel een fundatie komen omdat de vergunning zou verlopen. Inmiddels zijn we na het plaatsen van de fundering alweer een jaar verder en is er niks gebeurd (moet weer gespaard worden). Gemeente doet hier niet moeilijk over.

Hier in de buurt lag een bouwkavel, verkocht.. die mensen hebben 2 jaar in een bouwkeet gewoond voor er werd gestart met het bouwen van het huis. Ook dit was in deze gemeente geen groot issue.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:40

Ik lees nu al even mee en ik val van de ene verbazing in de andere.
Ts als je nu werkelijk wil bouwen koop gewoon een krot op een stukje grond en heb vrede mee met hoe de woning er in grote lijnen uit ziet en verbouw deze zoals je zelf wil.
Dan heb je de basis al staan en heb je minder gezeur met vergunningen ed.

En het regeltjes verhaal van het buitenland ed bv duitsland ook dit is een land van de eu dus de regels zijn in grote lijnen het zelfde.
Benamingen zijn veelal anders en de pakketten zijn anders maar het komt allemaal op het zelfde neer.

En als jou vader bekend is in de bouw wereld moet je hem eens gaan vragen van hoe en wat ipv mensen hier op alles wat ze zeggen tegen te spreken zolang het in jou straatje past.
Ok hoop werkelijk dat jij je droomwoning kan gaan bouwen maar ik hoop ook werkelijk dat je je eerst eens goed gaat verdiepen waar je wil gaan wonen en wat daar allemaal bij komt kijken en welke bouw wijze je aan vast zit.
Wand hoe graag je ook jou perfecte plaatje wil bouwen het kan gewoonweg niet, zit je wel niet vast aan de beperkingen van het stuk grond dat je koopt (denk aan zand grond/moerasgebied wat dan ook) zit je wel vast aan de regels die de gemeente je oplegt.
En ja zolang je hier blijft wonen in het grootste deel van de eu zit je vast aan regels.
Er zijn maar een paar landen waar je "vrij" mag bouwen (landen zoals als ik het goed heb afrika geloof ik)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 18:15

Goldie schreef:
Ik lees hier mee, wij hebben ook mogelijk plannen. Wat we willen kopen is niet te koop :')
Wij zijn ons nu in het verdiepen in bouwmethode's, ook wij hebben geen oneindige geldboom helaas...
Overigens moet het goed te doen zijn om een huis te bouwen tussen de 150.000-200.000, je moet alleen de overige kosten er nog wel bij optellen.

Over dat het huis binnen een bepaalde termijn af moet zijn, dit is per gemeente ontzettend wisselend ook de duur van de termijn. De bouwgrond naast mijn zwager stond al flink lang te koop. Uiteindelijk verkocht en toen moest er wel snel een fundatie komen omdat de vergunning zou verlopen. Inmiddels zijn we na het plaatsen van de fundering alweer een jaar verder en is er niks gebeurd (moet weer gespaard worden). Gemeente doet hier niet moeilijk over.

Hier in de buurt lag een bouwkavel, verkocht.. die mensen hebben 2 jaar in een bouwkeet gewoond voor er werd gestart met het bouwen van het huis. Ook dit was in deze gemeente geen groot issue.

nee ok. maar hebben jullie ook niets te horen gekregen dat het over een bepaalde tijd af moet zijn ?

ik heb het hier nog niet na gevraagd bij de gemeente, maar dit klinkt wel al beter wat je nu zegt

rommulus schreef:
Ts als je nu werkelijk wil bouwen koop gewoon een krot op een stukje grond en heb vrede mee met hoe de woning er in grote lijnen uit ziet en verbouw deze zoals je zelf wil.

En het regeltjes verhaal van het buitenland ed bv duitsland ook dit is een land van de eu dus de regels zijn in grote lijnen het zelfde.
Benamingen zijn veelal anders en de pakketten zijn anders maar het komt allemaal op het zelfde neer.

En als jou vader bekend is in de bouw wereld moet je hem eens gaan vragen van hoe en wat ipv mensen hier op alles wat ze zeggen tegen te spreken zolang het in jou straatje past.
Ok hoop werkelijk dat jij je droomwoning kan gaan bouwen maar ik hoop ook werkelijk dat je je eerst eens goed gaat verdiepen waar je wil gaan wonen en wat daar allemaal bij komt kijken en welke bouw wijze je aan vast zit.
Wand hoe graag je ook jou perfecte plaatje wil bouwen het kan gewoonweg niet, zit je wel niet vast aan de beperkingen van het stuk grond dat je koopt (denk aan zand grond/moerasgebied wat dan ook) zit je wel vast aan de regels die de gemeente je oplegt.
En ja zolang je hier blijft wonen in het grootste deel van de eu zit je vast aan regels.
Er zijn maar een paar landen waar je "vrij" mag bouwen (landen zoals als ik het goed heb afrika geloof ik)

ik praat niemand tegen. ik vraag zelfs dingen en vertel hoe ik er over denk. ik val niemand aan of wat dan ook.
heeft niets met 'mijn eige straatje' te maken.
en waar staat dat er niet gediscusieerd mag worden ?
vind het een beetje raar dat mensen na dat ik al enkele keren heb gezegd dat ik het niet rot bedoel nog hier over vallen

ik vraag hier vooral ervaringen en ik vermeld er bij dat ik veel dingen onzin vind. daar kraak ik niemand persoonlijk mee af, in mijn ogen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:02

Een aantal jaren geleden waren wij ook op zoek naar een plek met ruimte voor de paarden en geiten, aan de bosrand etc.. We hebben toen alles in overweging genomen, dus ook een kavel kopen en nieuw bouwen. Als je alles low budget doet (dus zoveel mogelijk met eigen mensen), ben je met aanvragen van bouwvergunningen, aanleggen riolering en andere nutsvoorzieningen en aansluiting van je huis op de openbare weg (met oprit bedoel ik) minimaal 250.000 euro kwijt. En dan heb ik het over een bescheiden huis, gebouwd met deels hergebruikte materialen. Wij hebben dat toen helemaal doorgerekend.

Sommige dingen kun je niet met eigen mensen doen en moet een officieel bedrijf doen, in samenwerking met de gemeente (nutsvoorzieningen) en daar betaal je ook weer bedragen voor aan de gemeente. Die kosten verschillen per gemeente.

Bij de aankoop van een kavel moet je goed letten op bestemmingsplannen. Is het goedkoper, dan is er vaak de verplichting om er een bedrijf te vestigen. Wat voor soort bedrijf, dat staat dan ook weer beschreven. En je moet ook goed kijken hoeveel m2 je mag bebouwen. Hier is geen standaard over te geven. Wij hebben destijds de conclusie getrokken dat dit voor ons zowel financieel, als in de hele procedure een brug te ver was.

Daarom hebben we uiteindelijk een verwaarloosde boerderij gekocht. Het fundament was degelijk, de muren en het dak ook prima en geen asbest. En voor weinig, want de man die er in zat moest het verkopen voor de bank, omdat hij het niet meer kon betalen door werkloosheid (best sneu...maar de één zijn dood, is de ander zijn brood...zo gaat dat nu eenmaal).

Binnen in de boerderij was alles gedateerd. De elektra was nog ouderwets met bakkeliet en jute, de keuken zag er niet uit en er was maar deels dubbel glas.
Buitenom was het erg een grote puinhoop, je kon er niet eens lopen vanwege de distels, brandnetels en bramenstruiken. En de houten bekleding van de dakgoten was rot en soms helemaal weg. OOk waren enkele deuren en kozijnen rot.

Wij hebben het dus voor relatief weinig gekocht, hebben drie maanden in de caravan gewoond en daarna hadden we een stukje tijdelijke woonruimte klaar en zijn daar ingetrokken. We konden koken, slapen en naar het toilet en douchen in de schuur in een tijdelijke ruimte. Onze inschatting was dat we 5 jaar bezig zouden zijn voor we de woonruimte en alles gerenoveerd hadden om "normaal" in het voorhuis te kunnen wonen. We zijn nu 2,5 jaar verder en we zijn bijna zo ver dat we in het voorhuis kunnen wonen. Dan is nog niet alles klaar, want dan maken we nog een nieuwe badkamer. Zoals het er nu naar uitziet, en als we in dit tempo doorgaan (en we hebben alleen de weekenden om te klussen), dan is volgend jaar in de zomer na 4 jaar alles klaar. Dus minder lang dan we dachten. Loopt het toch nog uit...ook niet erg....
En het wordt prachtig naar onze zin. Alles wat we tot nu toe af hebben is precies geworden wat we voor ogen hadden, of zelfs nog mooier dan we hadden durven hopen. Als ik jou mag adviseren, zou ik ook voor zo'n project gaan en niet voor nieuwbouw... Ik wens je heel veel succes met het uitwerken van je dromen en wensen!

Oh ja...als je een boerderij ziet...check even of er wel een woonbestemming op zit. Bij agrarische bestemming krijg je een veel lagere hypotheeklening....je kunt de bestemming aan laten passen...maar dat kost tijd en lukt niet altijd. Even op letten dus...

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 21:21

polly2 schreef:
Een aantal jaren geleden waren wij ook op zoek naar een plek met ruimte voor de paarden en geiten, aan de bosrand etc.. We hebben toen alles in overweging genomen, dus ook een kavel kopen en nieuw bouwen. Als je alles low budget doet (dus zoveel mogelijk met eigen mensen), ben je met aanvragen van bouwvergunningen, aanleggen riolering en andere nutsvoorzieningen en aansluiting van je huis op de openbare weg (met oprit bedoel ik) minimaal 250.000 euro kwijt. En dan heb ik het over een bescheiden huis, gebouwd met deels hergebruikte materialen. Wij hebben dat toen helemaal doorgerekend.

Sommige dingen kun je niet met eigen mensen doen en moet een officieel bedrijf doen, in samenwerking met de gemeente (nutsvoorzieningen) en daar betaal je ook weer bedragen voor aan de gemeente. Die kosten verschillen per gemeente.

Bij de aankoop van een kavel moet je goed letten op bestemmingsplannen. Is het goedkoper, dan is er vaak de verplichting om er een bedrijf te vestigen. Wat voor soort bedrijf, dat staat dan ook weer beschreven. En je moet ook goed kijken hoeveel m2 je mag bebouwen. Hier is geen standaard over te geven. Wij hebben destijds de conclusie getrokken dat dit voor ons zowel financieel, als in de hele procedure een brug te ver was.

Daarom hebben we uiteindelijk een verwaarloosde boerderij gekocht. Het fundament was degelijk, de muren en het dak ook prima en geen asbest. En voor weinig, want de man die er in zat moest het verkopen voor de bank, omdat hij het niet meer kon betalen door werkloosheid (best sneu...maar de één zijn dood, is de ander zijn brood...zo gaat dat nu eenmaal).

Binnen in de boerderij was alles gedateerd. De elektra was nog ouderwets met bakkeliet en jute, de keuken zag er niet uit en er was maar deels dubbel glas.
Buitenom was het erg een grote puinhoop, je kon er niet eens lopen vanwege de distels, brandnetels en bramenstruiken. En de houten bekleding van de dakgoten was rot en soms helemaal weg. OOk waren enkele deuren en kozijnen rot.

Wij hebben het dus voor relatief weinig gekocht, hebben drie maanden in de caravan gewoond en daarna hadden we een stukje tijdelijke woonruimte klaar en zijn daar ingetrokken. We konden koken, slapen en naar het toilet en douchen in de schuur in een tijdelijke ruimte. Onze inschatting was dat we 5 jaar bezig zouden zijn voor we de woonruimte en alles gerenoveerd hadden om "normaal" in het voorhuis te kunnen wonen. We zijn nu 2,5 jaar verder en we zijn bijna zo ver dat we in het voorhuis kunnen wonen. Dan is nog niet alles klaar, want dan maken we nog een nieuwe badkamer. Zoals het er nu naar uitziet, en als we in dit tempo doorgaan (en we hebben alleen de weekenden om te klussen), dan is volgend jaar in de zomer na 4 jaar alles klaar. Dus minder lang dan we dachten. Loopt het toch nog uit...ook niet erg....
En het wordt prachtig naar onze zin. Alles wat we tot nu toe af hebben is precies geworden wat we voor ogen hadden, of zelfs nog mooier dan we hadden durven hopen. Als ik jou mag adviseren, zou ik ook voor zo'n project gaan en niet voor nieuwbouw... Ik wens je heel veel succes met het uitwerken van je dromen en wensen!

Oh ja...als je een boerderij ziet...check even of er wel een woonbestemming op zit. Bij agrarische bestemming krijg je een veel lagere hypotheeklening....je kunt de bestemming aan laten passen...maar dat kost tijd en lukt niet altijd. Even op letten dus...

super bedankt voor je bericht.
maar zoiets wat jullie dus hebben, begint mn vingers al te kriebelen.. heerlijk
ik denk dat dat inderdaad dan gewoon beter is. nu nog een oude boerderij vinden haha

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 23:26

rommulus schreef:

Een oprechte vraag.Welke EU regels zijn dat dan?Hier in belgie scheelt het per gemeente al en al helemaal per landsdeel wat je mag en kan bouwen.En ondanks dat de EU in Brussel zetelt geloof ik niet dat ze hier van die regels gehoord hebben.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:44

bello2005 schreef:
polly2 schreef:

super bedankt voor je bericht.
maar zoiets wat jullie dus hebben, begint mn vingers al te kriebelen.. heerlijk
ik denk dat dat inderdaad dan gewoon beter is. nu nog een oude boerderij vinden haha

Graag gedaan. Elke dag Funda checken en ook marktplaats en speurders. Op Funda kun je het gebied selecteren waar je zoekt, perceelsoppervlakte etc. en als je een keer alles hebt doorgespit, bewaar je je zoekopdracht en klik je elke dag aan: aanbod sinds 1 dag. Voor mij was het 's ochtends het eerste wat ik deed destijds...hihihi... Maar uiteindelijk stond de boerderij die we gekocht hebben al zes jaar te koop, voor 150.000 euro meer dan wij uiteindelijk betaald hebben. Ik dacht daarom dat het geen optie voor ons was, maar wij kregen een tip van een kennis dat de vorige eigenaar er nu binnen een maand vanaf moest en er veel van de prijs af kon. En zo waren we precies op het juiste moment. Het is een kwestie van de lange adem en een keer geluk hebben!