Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 20:36

Happy16 schreef:
Ik weet dat schapen JKK kunnen eten, maar dat ze er wel langzaam aan moeten wennen, dus opbouwen.

En als de stengels verdroogd zijn is het sap eruit, dat is dan waarschijnlijk het giftige aan de plant :)

Maar in het hooi mocht het toch ook niet komen? :?

Wat een super gaaf project, ik ben erg jaloers en volg O:)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 23:38

Pandora2 schreef:
Ik heb hier trouwens nog een vraag aan de biologen en natuurdeskundigen als jullie het niet erg vinden :o De buuf achterin heeft al zeker 15 jaar ezels en een poown staan die elk jaar gewoon een flinke hoeveelheid JKK naar binnen werken aangezien hij niks aan zijn land doet en die beesten er gewoon altijd op lopen. Dus elk jaar in de herfst, als die stengels volledig verdroogd zijn, beginnen ze eraan en op een paar weken tijd zie je geen enkele stengel meer in het land staan. Beesten zijn na al die tijd nog steeds kerngezond blijkbaar... :? Zou het gif wegtrekken vanaf het moment dat die plant afsterft in het najaar?

Ik dacht dat er bij JKK vergiftiging een chronische en acute vorm is. Dat het gif zich ook lange tijd in de lever kan blijven opstapelen en dan ineens "toeslaan"? Maar daar weet 'k niet zoveel vanaf :)

Zie nog wat vragen, ga 'k morgen verder op in, zijn nu pas terug van het klussen :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 23:48

beatje schreef:
Ik ga je topic ook volgen maar ik heb ook een paar vraagjes.Wij hebben een vijverdie ik zelf zijn gang laat gaan, ik heb ooit in de dieren winkel 3 vissen gekocht van 0.75 cent subunkins.Die vissen zijn nu 17 jaar oud en zo'n 25 cm.Onder tussen wonen er ook salamanders in de vijver geen idee waar die vandaan komen of wat voor soort het zijn,behalve dat ze zwart zijn en zwemmen. eten vissen dan salamanders of eten salamnders vissen ? Omdat ik zag dat je schreef dat het niet samen ging?

En dan zag ik dat je wel boterbloemen wilde op de wei,wat is het nu van boter bloemen?Ondanks dat ik een natuurlijke wei wil ,roei ik wel zoveel mogelijk de boterbloemen uit.

Zelf snoei ik zoveel mogelijk de kanten en dat snoeiafval stapel ik in wallen in de wei op zodat daar insecten of konijnen zich schuil kunnen houden.een deel van de wei is omheind met bekaert gaas en ik maak gebruik van de bramenstruiken om te voorkomen dat de paarden de draad slopen.Onze wei is omheind met eeuwen oude kastanjes en eiken.
Dus ik ben ook steeds op zoek naar het zo natuurlijk mogelijk houden van de wei en zo gezond mogelijk voor de paarden.

Vissen eten salamander(larven). Zeker 'roofvissen' zoals goudwindes enz. Maar veel hangt af van hoe je vijver is: veel plantengroei geeft salamanders kans om weg te duiken. Ook kan het zijn dat er wel volwassen salamanders in je vijver zitten, maar dat ze zich er niet voortplanten :)

Salamanders kennen een landfase en waterfase. De salamanders die 'k op de foto heb gezet zaten allemaal in hun landfase, die kan je dus zo oppakken, zo snel zijn ze niet op het land :P in de waterfase kan je bv snachts of in de schemering met een zaklamp op je vijver schijnen, vaak zie je ze dan aan de oppervlakte zwemmen.

In een paardenwei staat vaak kruipende boterbloem.. maar er zijn zoveel 'sjieke' soorten boterbloem, zoals bv de egelboterbloem, gulden boterbloem, enz. Veel van die soorten boterbloem geven aan dat er veel potentie op je weiland zit voor andere mooie soorten... dus daarom "blij" als je bepaalde boterbloemen ziet, omdat je weet dat het een voorbode is voor nog veel andere mooie soorten bloemen/planten (de condities zitten goed, zeg maar)

Pandora2: dat plantje staat hier ook, dacht eerst een soort betonie-achtig iets. Toevallig, wou het zelf gaan navragen aan een collega plantenkenner :D 'k hou je op de hoogte ;)

Karin: de E-pony is eigenlijk van mijn zus, maar hij verhuist met ons mee :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 00:19

Vandaag kwamen mijn vader en zussen helpen de berg "rommel allerhande" weg te werken in de container. Ging supervlot! Met een mooie voor en na.

Voor

Afbeelding

Na

Afbeelding

Nog wat ruimte over in de container ;)

Afbeelding

Ook maar aan het uitmesten van het tuinhuis begonnen, want dat stond ook propvol rommel.

Afbeelding

Afbeelding

Kwam een leuk (delfts blauw?) bord tevoorschijn en nog paardenmateriaal... niet meer bruikbaar wel denk ik.

Afbeelding

Afbeelding

Orchidee uit eigen tuin <3

Afbeelding

's Avonds kwamen nog wat vriendinnen langs en hebben we kampvuur gehouden om alvast wat hout weg te werken. Met krekelgeluiden op de achtergrond was het een beetje in Zuid-Frankrijk vertoeven. Zalig :) Druk gediscussieerd over de kleuren voor de muren (ook belangrijk ;) ) en een bijenvolkje gevraagd. Eén van mijn vriendinnen is een hobby imker en ze ging eens kijken of ze een volk bij ons konden neerzetten in de lente. Rond deze periode is de laatste honingoogst en dan wordt het volk gerust gelaten tot na de winter, vandaar :)

Afbeelding

Afbeelding

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 06:40

Pandora2 schreef:
Zou het gif wegtrekken vanaf het moment dat die plant afsterft in het najaar?

Nee, dat is echt een misvatting! Het gif trekt zéker niet weg met het afsterven van de plant, dat maakt JKK nou juist ook zo gevaarlijk.

Azmay schreef:
Maar in het hooi mocht het toch ook niet komen? :?

Dat klopt. Daarom is JKK ook zo link: zolang de plant leeft herkennen (de meeste) paarden de plant als giftig/niet eetbaar (en zullen ze het niet eten zolang er voldoende voedsel is), maar zodra de plant uitgedroogd is valt voor hen die herkenning weg. Dus zit het in het hooi (of ligt het verdroogd op het land) dan zullen ze het gewoon met het hooi meeeten en zo dus gif binnenkrijgen.

Pandora2 schreef:
Moet haast zoiets zijn, kan anders toch niet dat die dieren dit al die jaren zonder schade overleven.

Nee, zoals ik hierboven schreef: het gif is echt niet uit de plant bij afsterven/verdroging. De reden dat ze het toch al jaren overleven is onder andere omdat het gif van JKK zich stapelt in de lever (de lever kan het niet afbreken dus het blijft daar in de cellen stapelen). Vaak merk je daar jarenlang niets van, totdat er zóveel gif gestapeld is dat de lever daar ziek van wordt en dan heb je dus letterlijk een doodziek paard.

Dus altijd ervoor zorgen dat je JKK verwijdert vóór het najaar (liever eerder natuurlijk, ook ivm de zaden). Let er bij het verwijderen op dat je handschoenen draagt (moet ik zelf nog aan wennen, deed het eerst zonder), ik heb namelijk gelezen dat je middels de huid ook het gif op kunt nemen dus dat is natuurlijk niet gezond.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 07:03

palousa_boy

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 08:18

Andere mensen beweren weer dat het niet giftig is als je het met je blote handen plukt omdat het echt via je mond naar binnen moet komen. Uiteraard wel goed je handen wassen als je klaar bent.

Ook beweren sommige dat het bij kleine hoeveelheden niet zo erg schadelijk is omdat het dan wel uit te scheiden is door de lever. Pas bij grote hoeveelheden, dus kilo's per dag, gaat het idd ophopen en gaat je paard er ziek van worden.

Ook beweren ze dat als je paard gewend is om veel kruiden te eten, dat ze dan gedroogde jkk wel kunnen herkennen.

Wat je moet geloven weet ik ook niet, maar zelf loop ik het liefst zo weinig mogelijk risico ;)

Ts, gaat lekker hard zo met opruimen. Wij zijn hier een volle week bezig geweest om alle troep te scheiden van de spullen die we wel wilden houden.

Dat riet/grove gras hebben we hier ook staan op de plekken die in de winter eeg nat zijn. De paarden eten er niet zo veel van.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 08:58

Weer een flinke berg werk verzet zo te zien ! :wow:
Ik ben jaloers op die orchidee ... zo mooi ! <3 En op die laatste foto...wat een idyllisch plekje !

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 09:15

palousa: Pitrus is zo'n eerste plant die opduikt op natte stukken ja :j Meestal voor je weiland een slecht teken, alez, toch voor de winter, dat het een natte bedoening gaat worden :P als stukje natuur wel mooi natuurlijk.

Pandora2: je plantje viel me ineens te binnen, het is Gewone Brunel :) http://wilde-planten.nl/gewone%20brunel.htm

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 09:33

Wat een supergeweldig topic dit <3 heel erg bedankt voor het delen! Wij hebben ook iets soortgelijks gekocht, maar met iets minder grond. Zijn nu ook hard aan het nadenken over de indeling. Jouw idee van die bijen vind ik supertof! Kan je "gewoon" een imker benaderen of die een volkje wil plaatsen? En moet dat een minimale afstand hebben van de paarden? Je inspireert me, ik ga dit zeker verder volgen. :)

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 09:53

De rommel wordt al flink minder, goed bezig ... +:)+
Dacht dat de e pony misschien ook gevonden/blijven staan was tussen alle spullen van de vorige bewoners.... <<)

Interessant van de salamanders, dat ze een land en water fase hebben, dacht dat we een speciale soort hadden omdat er in de buurt niet direct water is (sloot 2 weilanden verderop pas) zie ze nu wel meer omdat de grond natter is (door nieuwbouw wijk waardoor ze het grondwater wegpompen en bij ons terecht komt)

In wat voor gras groeien die orchideeën, dat is heel handig namelijk maar 2 x in het jaar gras maaien :j

En gisteravond 2 jonge boommarters gezien, wel heel leuk om te zien hoe ze door de boomtakken gingen en om de takken heen draaiden (soort van koppeltje duikelen) om verder te komen..... :$

Groet Karin.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 09:56

Die oude paarden spullen zou ik een keer goed poetsen en als decoratie in huis hangen later.

Hebben die mensen werkelijk niets netjes achter gelaten? Wat een bende zeg :=

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 09:56

Prachtig geheel! Als je natte weides hebt is dat voor paarden niet idaal. Maar misschien is het een idee een paddock aan te leggen voor de periodes dat het te nat in de wei is om ze naar buiten te doen?
Jkk is zeker giftig, ook verdroogd. Je raakt het w.s nooit helemaal kwijt maar een kennis trok het uit en dan meteen in een vuilniszak, als de zak vol is dichtknopen en in de vuilcontainer. Vooral uitkijken dat het nog niet in het zaad zit omdat anders het zaad al weer op je wei ligt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 10:16

VogeltjeM schreef:
Wat een supergeweldig topic dit <3 heel erg bedankt voor het delen! Wij hebben ook iets soortgelijks gekocht, maar met iets minder grond. Zijn nu ook hard aan het nadenken over de indeling. Jouw idee van die bijen vind ik supertof! Kan je "gewoon" een imker benaderen of die een volkje wil plaatsen? En moet dat een minimale afstand hebben van de paarden? Je inspireert me, ik ga dit zeker verder volgen. :)

Je kan een imker weleens benaderen :j of ze zomaar een volk plaatsen weet 'k niet, het vraagt ook wel wat onderhoud en als je dat niet zelf wil doen, dan moet die imker telkens tot bij jou komen natuurlijk. En er moet voldoende bloemen in de buurt zijn :) Maar vragen kan altijd toch! En je kan sowieso een insectenhotel voor solitaire bijen zetten, ook erg leuk: http://www.lazarijberg.be/images/DSC_0813.JPG Kan je zo groot of klein maken als je zelf wil :D

Rizette: bedoeling is inderdaad om een paddock te maken en een stuk voor de stal te klinkeren. Zou dat wel willen omringen met takkenrillen zodat daar beestjes in weg kunnen kruipen :)

JKK gaat mee op de container hier!

Abercrombie: nee, we vonden zelfs doopsuiker en een doopkaars van hun oudste zoon _O-

Karin: die orchideeën kunnen eigenlijk vrij gemakkelijk in je gazon komen, moet je wel niet teveel bemesten :) orchideeën leven in symbiose met een bepaalde schimmel in de grond. Orchideeënzaadjes zijn heel erg klein en blazen gemakkelijk ver op de wind. Ze ontkiemen pas als ze die symbiose met een bepaalde schimmel kunnen aangaan. Daarom werkt het ook niet als je een orchidee uitsteekt in een natuurgebied en in je tuin plant, zonder de juiste schimmels gaat hij kapot :j

Prachtig hoor zo'n jonge boommarters <3 mag hier ook wel komen!

Heb nog een idee voor een projectje voor steenmarter in het bos. Je kan een steenmarterhuisje maken van strobalen en zeil, zoiets: http://s2.hbvlcdn.be/Assets/Images_Uplo ... xwidth=629 in ons bos is er meer dan genoeg plaats voor dus wil zoiets wel gaan proberen :)

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 10:34

Nu snap ik het van die orchideeën, dan wordt het niet wat... leuk zo je toelichting.... ;)

Van steenmarters ken ik alleen de verhalen dat ze de kabels van je auto stuk bijten....
en dat lijkt me geen pretje en een dure aangelegenheid.... :n
Dus hoop wel dat die boommarters in het bos blijven "wonen" .....
en dat ik ze nu en dan eens zie

Groet Karin.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 10:42

Solleke_Noah schreef:
Pandora2: je plantje viel me ineens te binnen, het is Gewone Brunel :) http://wilde-planten.nl/gewone%20brunel.htm

Dank je ! Plantje komt hier dus voor het eerst piepen dit jaar :D

Steenmarters hier ook...komen er vaak 2 over het voetpad gekoerst 's avonds, springen dan de omheining van de buren over en racen langs mijn terrasje }> Kippetjes zitten veilig achter slot en grendel 's nachts, dus ik vind ze wel leuk :')
En dikwijls zie ik 's avonds ook een vos in de wei. Als de wind goed zit en hij mij niet ruikt, kan ik heel dicht komen <3

Het JKK trek ik uit voor het in de bloei komt...beste klus wel elk jaar }>

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:10

Oeh die zadels!
Dat is leuk om als stoel om te bouwen, als je het stof eraf poetst en ze een keer invet en dan op een stoel/barkruk lijmt dan is dat zoo vet, ik wil dat graag als bureaustoel maar kan helaas nergens zo'n goedkoop oud zadel vinden :( Dat lijkt me zo lekker zitten tijdens het leren <3

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:18

Let op dat alles wat je aan bomen enz plant, niet altijd ideaal is voor paarden. Hier zitten de eiken vol met eikenprocessierupsen en in de zomer/herfst zijn de vallende groene eikels niet gezond. Ook is beschutting in de winter prettig. Maar water en beschutting trekt in de zomer muggen aan en die steken paarden ook medogenloos. Een windje zorgt dat er minder muggen zijn.Alles heeft zijn voors en tegens. Niet bemesten geeft hoge fructaan wat voor paarden ongezond is.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:51

Wat een prachtig project zeg!
Ben heel benieuwd wat het uiteindelijk worden gaat dus ik volg graag.

Heel veel succes en maak r wat moois van

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:10

Leuk project, ik ben benieuwd hoe het gaat worden!
Wij proberen hier ook de natuur meer een kans te geven op onze pensionstal.
Bemesten doen we alleen met vaste mest zodat het bodemleven niet massaal dood gaat, we spuiten geen gif en we hebben een bomenrij van 5 meter breed en een km lang om het terrein, een paddenpoel, die helaas te vaak droog valt en een houtwal waar we snoeiafval in verwerken, zodat er allemaal beestjes in kunnen schuilen en leven. :)
Mijn vader vond het eerst maar niks, koste alleen maar geld en gaf meer werk, maar nu hij ziet hoeveel dieren er profijt van hebben is hij helemaal om! :D (nou ja, bijna met alles, soms moppert hij nog eens dat het allemaal lastiger is geworden.. :') )
We zijn nu aan het wachten op de laatste vergunning om een HIT actief stal aan te leggen, daar komt ook nog een grote poel in.
Het enige waar ik spijt van heb is dat we gelderse roos in de bomenrij hebben geplant, die dingen komen op al met de stekels er aan en ze zaaien enorm uit en de paarden laten ze dus staan, bij maaien ontstaat er een heel bosje met stekels, die je niet zomaar weg krijgt, daar moeten we nog wat op vinden..
Maar verder is het echt heerlijk om zo de paarden te houden!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 09:07

missfalki schreef:
Nu snap ik het van die orchideeën, dan wordt het niet wat... leuk zo je toelichting.... ;)

Van steenmarters ken ik alleen de verhalen dat ze de kabels van je auto stuk bijten....
en dat lijkt me geen pretje en een dure aangelegenheid.... :n
Dus hoop wel dat die boommarters in het bos blijven "wonen" .....
en dat ik ze nu en dan eens zie

Groet Karin.

Als het echt boommarters zijn en geen steenmarters zullen ze wel in het bos blijven. Boommarters zijn best zeldzaam trouwens! (toch hier in België)

Steenmarter bijt enkel kabels waar visolie in verwerkt zit, beestjes ruiken dat en denken: eten :9 http://www.desteenmarter.nl/auto.html

SparklingApp: klinkt goed! :D heb je anders wat foto's? :D Gelderse roos vind 'k wel heel mooi hoor, haha.

Rizette: klopt, vandaar de "uitdaging" om het te laten matchen. We hebben wat grote eikenbomen in de wei, maar dat vind ik geen probleem. Af en toe harken en de paarden niet op de die weide laten in het eikelseizoen. Er komen ook processierupsen in volgens de oude eigenaar :j dus dat moeten we nog bekijken hoe we dat gaan aanpakken, liefst met gebruik van een natuurlijke vijand.. of de boom gewoon afzetten.

Onze paarden staan nu al tien jaar op een onbemeste wei. Het blijft een beetje een zoektocht waar je goed aan doet. Onze wei nu is botanisch gezien ook een beetje een pareltje, een dotterbloemhooiland :) nadeel is dat er weinig gras-gras staat. Voor drie van de vier paarden helemaal prima. Aan mijn oudje merk 'k dat die het beter doet op vol gras.

Voor natuur is het simpel. We zijn op het werk enkel bezig met verschralen :+ dus zelfs een beetje bemesten is gewoon een no-go. Hier gaan we dus een evenwicht in moeten vinden :)

Bedankt allemaal voor de leuke reacties :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:24

Wauw Solleke! Wat een gaaf project. Je hebt er natuurlijk al wat over verteld in het andere topic, maar dit geeft echt een heel mooi beeld.

Veel succes!

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:09

Gaaf Solleke. Ik volg mee. Ik ben me aan het orienteren hoe ik de boel hier in ga richten. Het gaat wel mijn project worden. Op een of andere manier tref ik mannen, vader, ex en huidige man, die erg van het asfalteren zijn en graag een opgeruimde omgeving om zich heen hebben. Denk dat ik hier veel tips ga opdoen. S6 met jouw project, wordt heel gaaf zo te lezen.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:35

Wat een gaaf project! Die zadels kan je idd erg gaaf als een stoel/kruk oid maken! Als ik ergens goedkoop een zadel kan vinden weet ik wel wat ik er mee ga doen haha

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 19:25

Solleke_Noah schreef:
SparklingApp: klinkt goed! :D heb je anders wat foto's? :D Gelderse roos vind 'k wel heel mooi hoor, haha.

Van de bomenrand staan veel foto's in mijn profiel bij persoonlijke info, maar verder zal ik eens wat foto's maken!
Gelderse roos is prachtig, maar vooral bij een ander! :D