Moestuin wie o wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Re: Moestuin wie o wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 22:27

Kunnen radijzen tegen vorst??
Wil ze woensdag verhuizen naar voor t geval t weer zo koud wordt...
Ze komen in een zon meter bak

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 22:42

Ik heb mijn vlees etende plantjes ook weer buiten staan. Dus hoop dat de vorst zich een beetje gedraagt. Wel is het maar een uurtje -5 en dan loopt de temperatuur snel weer op

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 22:48

Ik had bij de action ook 2 potjes gekocht met zaad.
Nu hopen dat ze uitkomen.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 17:51

Heer heeft alles het gewoon overleefd (al weet ik niet hoe het van invloed is op de rest van de groei)
Had voor de zekerheid alles buiten (wat niet naar binnen kon) afgedekt en ik wacht nog 1 week met uitzetten van enkele planten. Deze heb ik wel al uitgedund en in grote poten gedaan zodat de wortels niet kapot gaan door te weinig ruimte.

Ook vandaag kamertomaat gezaaid en onder een plastic kas gezet in huis (want dat moet bij deze soort, die overleefd het buiten niet) en daarbij ook mijn peterselie gezet want die mag wel wat meer hebben.
Ook vandaag wat bloemen gezaaid rondom de pruimenboom in de achtertuin en dat zal opkomen met 2 a 3 weken.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:25

Ik lees dat veel mensen wel heel veel aanplanten! Hoe krijgen jullie dat in korte tijd gegeten? Of vriezen jullie veel producten in? Of verkopen?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:31

Ik heb van alles een beetje, behalve van de pepers }:) daarvan heb je er nooit genoeg. En die vries ik in :j

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:39

Voor mij geen pepers meer... ik mocht ze altijd erg graag maar sinds de laatste keer da mijn vriend gekookt heeft met die pepers wil ik geen peper zien, horen, voelen of eten.. ik heb suikerwater gedronken om het leven..

Ik heb binnenkort aardbeien, ik wou nog een tomaten plantje maar daar heeft mijn vriend duidelijk nee op gezegd XD, ahja met een klein huisje en bLkon gaahet ook niet. Hopen dat we snel een huisje met tuin kunnen kopen :-) anders huur ik me in de buurt een grondstukje.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:46

Ik heb ook het een en ander op mijn balkonnetje haha.

Ik heb gemengde sla, broccoli en bloemkool, watermeloen, krul peterselie, dille, tomaat, aardbei, ui en nog het een en ander. De eerste drie groeien goed de rest is een beetje op goed geluk.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:52

MaNdiii schreef:
Ik heb ook het een en ander op mijn balkonnetje haha.

Ik heb gemengde sla, broccoli en bloemkool, watermeloen, krul peterselie, dille, tomaat, aardbei, ui en nog het een en ander. De eerste drie groeien goed de rest is een beetje op goed geluk.

Die watermeloen kun je er beter direct uithalen met jou balkon, in italien kunnen die dingen een meter breed worden. En die plantwn moeten pal in de zons staan.
Aardbeien gaan bij mij super, ik heb vijf plantjes. Mijn basilikum kruiden heb ik in de woning anders wordt hij opgegeten door fliegen..

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 19:32

Arashah Ik wil die dingen ook helemaal niet! Maar die zijn van mijn zusje het zijn sugar baby's ofzo.
Staat trouwens wel elke dag pal in de zon. Ik ga er van uit dat ze het niet gaan doen, maar zij wil mij niet geloven. Dus we zullen het wel gaan zien;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 19:41

Sugar baby's doen het prima als je ze genoeg mest geeft :) Ik had vorig jaar drie mooie meloentjes van ongeveer een kilootje per stuk. En érg lekker :)
Broccoli en bloemkool is daarentegen erg lastig op een balkon.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:05

ff gekopieerd vanuit ander topic..

kom ik bij mijn aardappels vandaag....ligt alles plat, ze stonden zo mooi fier omhoog, had ze al eens aangeaard en al. Dacht eerst dat het door de stortbui kwam s morgens, savonds dacht ik dat het door de boer kwam op het akker achter de tuin. maar dan had alles dood moeten zijn en niet alleen mn aardappels.
Dus onze diagnose is dat ze te veel vorst hebben gehad gister. alle blaadjes zwaar verlept plat op de grond. Dat wordt niks meer.

Nu mijn vraag, zijn ze nog te redden, komen ze nog weer aan? Niet alle groen in bevroren maar wel het overgrote deel.
Is er nog hoop of kan ik dit weekend beter nieuwe doen?

Wie weet raad?
Laatst bijgewerkt door truus1970 op 28-04-15 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:05

8nnemiek de Broccoli en bloemkool groeien echt heel goed. Ik ben er nog verbaasd over.
Bedankt voor de tip met mest voor de sugar baby's

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:22

Broccoli en bloemkool groeit in het begin inderdaad heel hard, maar voor de bloem hebben ze heel veel ruimte, mest, water en zon nodig. Ik hoop dat het gaat lukken!

Truus, ik heb in het andere topic op je berichtje gereageerd :)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:16

Wat is veel mest haha.
Denk dat ik gewoon paardenmest ga gebruiken xD
Wel uit stallen waar zaagsel in zit. Met stro krijg je zon strobende in je tuin...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:20

Paardenmest moet eigenlijk eerst een jaar composteren voordat je het als mest in de moestuin kan gebruiken.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:34

Euw...
Op naar de tuinmarkt!!
Wat voor mest gebruiken jullie?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 23:00

Ik heb een zak koemestkorrel staan, een zak moestuinmest, en een paar pakken patentkali, bloedmeel en beendermeel. Het is per plant verschillend wat ze nodig hebben. Stikstof (bloedmeel) is goed voor groene groente, fosfor (beendermeel) zorgt voor een sterke plant, goed wortelgestel en grote knollen en kalium (patentkali) zorgt voor goede vruchten en een betere weerstand. De een krijgt van dit iets meer en de ander van dat..

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 23:19

Ik ga dit even opslaan :)
Waar heb jij dat allemaal gehaald?
Ik had een pakje koemestkorrel bij de action gehaald, speciaal voor de groenten
Maargoed, voor een moestuin heb je wel een grote zak nodig (gok dat wij een hebben van 5 bij 3)

Ik heb vandaag nog 2 plantentunnels bij de aldi gehaald :)
Wou eerst 2 van die kleine kasje (1mx60cmx40cm) halen, maar die waren 20 euro
Zie ik dat die tunneltjes 1.30mx60cmx50cm zijn... Stuk groter dus en maar 10 euro, de keuze was snel gemaakt haha
Kas is natuurlijk wat degelijker, maar voor die 2 tientjes redt ik me wel :) zolang zijn ze niet meer nodig

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:44

truus1970 schreef:
ff gekopieerd vanuit ander topic..

kom ik bij mijn aardappels vandaag....ligt alles plat, ze stonden zo mooi fier omhoog, had ze al eens aangeaard en al. Dacht eerst dat het door de stortbui kwam s morgens, savonds dacht ik dat het door de boer kwam op het akker achter de tuin. maar dan had alles dood moeten zijn en niet alleen mn aardappels.
Dus onze diagnose is dat ze te veel vorst hebben gehad gister. alle blaadjes zwaar verlept plat op de grond. Dat wordt niks meer.

Nu mijn vraag, zijn ze nog te redden, komen ze nog weer aan? Niet alle groen in bevroren maar wel het overgrote deel.
Is er nog hoop of kan ik dit weekend beter nieuwe doen?

Wie weet raad?

Heb jij al blad aan de aardappels? Hoe vroeg heb jij ze gepland dan? Want bij mij komt het groen nog niet eens omhoog. Maar qua je vraag, aardappels kunnen wel wat vors hebben en kunnen heel veel groen krijgen, dus als het maar een klein bosje groen is zou ik me voorlopig geen zorgen maken.

Meloen gaat bij ons dit jaar onder de fruitbomen, samen met de pompoen planten (heb van beide de reuze versie zaden gekocht) daar hebben ze alle plaats van de wereld.

Bloemkool wordt bij ons altijd gekocht als kleine plantje, want tot nu toe is het ons niet gelukt deze zelf op te kweken.

Ook gaan we waarschijnlijk 1 of 2 Stevia planten kopen in het tuincentrum om dezelfde reden. Maar die is toch behoorlijk duur (als je het vergelijkt met de andere planten) maar hij staat heel lang en hoewel het officieel een 1jarige plant is kan hij in een kas overwinteren en langer staan.

Mijn moeder heeft haar zin gezet op een aspergeplant weer (de vorige is gemold door een behulpzame buurman die dacht dat hij in die hoek wel de stenen van de verbouwing kwijt kon)
Alleen dat duurt zo lang. Je bent bijna 3 jaar bezig voordat je kan oosten, weet iemand hier toevallig of je het ergens opgekweekt kan kopen, zodat we het dit jaar nog hebben?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:16

Heb vandaag bij de Lidl een citroenplantje en bananenplantje gekocht ben benieuwd of dat die wat gaan worden.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:40

heb net verse asperges geoogst nou dat wordt nog dooreten pfff soep ovenschotel en ouderwets gekookt.
wat doen jullie er mee?
chiamon vreeken zaden, wij kochten daar ook planten.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:00

Waarom heb ik dit topic niet eerder gezien? *\o/*

Mijn broer wilde ook een moestuintje en ik was al aardig op weg ( :') ) met mijn AH moestuintjes. M'n broer heeft 9m2 omgegraven en er een border van houten planken om gemaakt. Grond laten testen bij de welkoop en hoewel ik het al wel wist, kwam er uit dat ze nog nooit zulks slechte grond hadden gezien, hahaha. Dus bemesting en kalk gekocht, potgrond enz.

Nu staan er een heleboel lekkere dingetjes in, die het onwijs goed doen. Sla, radijsjes (gaan érg hard), aardbei, rucola, rode bietjes, wortel, aardappel, kruiden, spinazie, lente ui, selderij.. En in de opkweekkassen staan momenteel tomaten, komkommer, nog meer aardbeitjes, paprika, aubergine. Die gaan binnenkort ook de grond in. Verder heb ik er nog een frambozenstruik bij in gezet en mijn zonnebloemen van de Action, die de eerste week echt onwijs snel gingen en nu niet meer zo...

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:05

Ik heb gisteren een deel radijzen buiten gezet
En ze staan nog :D
Vorige keer dat ik broccoli en sla in de tuin zette lag t plat en kwam t niet meer overeind
Andere deel radijzen staan nog binnen net als rode bieten
En ze zijn allemaal weer rechtop gaan staan
Zal t dit keer wel goed gaan?

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:15

Mijn radijzen gaan ook naar buiten vandaag