Leren met geld omgaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:36

-Alleen OP gelezen-

Herkenbare situatie ts! Zeker met dat incassobureau. Heb er ook één die ik moet betalen. Vind het alleen niet helemaal eerlijk, de fout lag vnml bij Bol, maar hee.
Ook ik ben student op kamers, moet nodig meer sparen en krijg 500€ per maand van mijn ouders, leen niet bij. Wel twee kleine baantjes, zo'n 160 pm.

Nu net een paar heeele dure maanden gehad. Fiets reparatie, nieuwe fiets moeten kopen, die is in elkaar getimmer... En ga zo maar door. Laptops. Ook leuk.

Ik heb via de Rabobank zo'n optie aangezet dat je kan zien hoeveel je binnen krijgt en waar je het aan uit geeft. Albert Heijn herkent hij automatisch als Huishouden, bijvoorbeeld. Vanaf daar probeer ik budgetten op te stellen. Ik heb bij minimaal werken 200€ per maand voor boodschappen, huishouden, kleding, reizen buiten studentov... En sparen.

Ik ben nu nog bezig met zo min mogelijk dingen te kopen die ook goedkoper kunnen. Dus geen kantine of station voedsel meer, maar gewoon een eigen boterham van de supermarkt. Wil aan boodschappen niet meer dan 20-25 euro per week kwijt zijn. Kleding en extra's moeten maar even uitgesteld worden, maar ook daar kan je zelf een budget voor stellen natuurlijk :)

Ik hoop dat je er wat aan hebt, veel succes! Ik lijd met je mee :+

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:38

Maar wat voor tips verwacht je nou? Het is toch simpel als 1+1=2?

Je weet hoeveel je maandelijks binnen krijgt en je weet hoeveel je maandelijks aan vaste laste hebt.
Dat wat over is kan je uitgeven aan leuke dingen en meer niet. Op = op!!!

Het is gewoon een kwestie van jezelf hard aanpakken en je aan je budget houden. Wil je meer budget? Moet je gewoon gaan werken. Kan je dat niet? Dan zal je dus toch op budget moeten gaan leven.

Niemand gaat jou een tip geven waar je wat mee kan. Omdat je zelf nog niet hard genoeg overtuigd bent dat je er wat aan wil doen. Je voelt het probleem nog niet hard genoeg.
Misschien eens op dinsdag avond naar dubbeltje op z'n kant kijken? Dan weet je wat je voorland is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:39

Emmaa_ schreef:
Wat erin komt:
833 euro studiefinanciering
76 euro zorgtoeslag
Hooguit 20 euro per maand van mijn ouders als ik echt te krap zit

Wat ik zelf betaal:
469 euro aan huur
Ongeveer 150 euro (weet het exacte bedrag niet uit mijn hoofd) collegegeld
20 euro sportschool
Eens per half jaar schoolboeken, was begin dit jaar 200 euro en begin februari nog eens 80

Wat mijn ouders betalen:
Zorgverzekering
Telefoonabonnement

Roken en boodschappen zijn ook vaste lasten!
Schoolboeken kun je goedkoper via internet kopen, scheelt allicht weer wat.
20 euro sportschool? Opzeggen en lekker gaan hardlopen oid.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:39

Hij is hier al genoemd, maar zelf sigaretten klikken scheelt echt een hoop kosten. Stoppen is altijd goedkoper, maar ik ben nu ook zelf gaan klikken (o nog erger, mijn niet rokende vriendje doet dit voor mij!) om te besparen (ga uit van een besparing van 100 euro per maand!).

Anoniem

Re: Leren met geld omgaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:42

Ik heb mijn rookgedrag wel al aardig teruggedrongen, rookte eerst een pakje per dag en daar ben ik toch wel vanaf gestapt. Ik heb nu in mijn hoofd om 50 euro per week voor boodschappen + sigaretten uit te geven, dat gewoon van tevoren pinnen en in een envelop stoppen. Die enveloppen + mijn pinpas komen bij mijn huisgenoot te liggen, zodat ik er alleen bij kan als het ook echt de daadwerkelijke datum is dat ik de envelop mag openmaken.

En wat betreft de tips. Het idee van de envelopjes was ik zelf niet op gekomen. Ik heb wel vaker gedacht een budget voor mezelf in te stellen maar dan zat mijn pinpas altijd nog in mijn portemonnee. Bij mij op school kan je niet cash betalen en daardoor is het dan toch verleidelijk om weer even te gaan pinnen. Ik heb dus wel degelijk iets aan dit topic :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:44

Met een weekbudget van 50 euro hou je 40 euro per maand over om schulden af te lossen en/of te sparen. Vind je dat genoeg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:46

Ir111 schreef:
Met een weekbudget van 50 euro hou je 40 euro per maand over om schulden af te lossen en/of te sparen. Vind je dat genoeg?

Nee, ben daarom op dit moment aan het rondkijken voor een baantje :) Is helaas moeilijker dan verwacht in zo'n studentenstad, voor veel baantjes zoeken ze mensen met ervaring en behalve afwassen en kassawerk heb ik geen ervaring :n

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:47

50 euro per week aan boodschappen? Meid, waar haal je ze wel niet... Zet het eens terug naar 20 per week? En dan voor uitgaan een 10-tje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:48

Winged schreef:
50 euro per week aan boodschappen? Meid, waar haal je ze wel niet... Zet het eens terug naar 20 per week? En dan voor uitgaan een 10-tje?

50 inclusief sigaretten he. Ik geef ongeveer 20 euro per week uit aan sigaretten, een tientje voor uitgaan en 20 euro voor boodschappen :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:50

Dure hobby dat roken :))

Minderen of gaan klikken nog een optie?
Voor die 80 euro per maand kun je nog best wat leuke dingen doen. Of kleding kopen.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:51

Emmaa_ schreef:
Ik heb mijn rookgedrag wel al aardig teruggedrongen, rookte eerst een pakje per dag en daar ben ik toch wel vanaf gestapt. Ik heb nu in mijn hoofd om 50 euro per week voor boodschappen + sigaretten uit te geven, dat gewoon van tevoren pinnen en in een envelop stoppen. Die enveloppen + mijn pinpas komen bij mijn huisgenoot te liggen, zodat ik er alleen bij kan als het ook echt de daadwerkelijke datum is dat ik de envelop mag openmaken.

En wat betreft de tips. Het idee van de envelopjes was ik zelf niet op gekomen. Ik heb wel vaker gedacht een budget voor mezelf in te stellen maar dan zat mijn pinpas altijd nog in mijn portemonnee. Bij mij op school kan je niet cash betalen en daardoor is het dan toch verleidelijk om weer even te gaan pinnen. Ik heb dus wel degelijk iets aan dit topic :)

Goed om te horen, had ook al even gegoogled en hier in de omgeving (Utrecht) zijn nog best wat vacatures voor nachtreceptionistes en callcenters dus dat is iig mooi :D
Ik lees hier dat mensne denken dat je niet echt wil maar dat idee krijg ik niet echt.
Ik ben benieuwd hoe de envelopjes gaan werken voor je, houd je ons op de hoogte :) ?

Edit: anders eens kijken op http://www.studentenwerk.nl :)

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:56

oef, 50 euro boodschappen is idd wel veel, ik heb een poos dubbele lasten gehad, hypotheek en huur, leefde toen incl 2 katten en een hond op 30 euro per week..( incl wasmiddel, stappen,enz)
en ja daar word je creatief van, maar dat kan prima, begin van de week folders kijken wat in de aanbieding is, daar weekmenu op maken en je daar aan houden.
bv spruitjes zijn nu 49 cent, maak je een spruitjes stampot voor in de vriezer en eet je een keer zo spruitjes, haal dan ook gelijk zuurkool van 39 cent kan je ook 2 keer van eten:P zak aardappelen is niet zo duur, voor 1 euro heb je al een boel.
Wellicht kan je je ook aanmelden in het bezuinigen op boodschappen topic voor nog meer leuke tips.
gezond en gevarieerd eten hoeft niet duur te zijn...

Stoppen met roken vind je lastig, maar wellicht kan je via je zorgverzekering meedoen aan een anti rook programma? vriendin van mij is daar super mee geholpen. Mijn moeder zou mij echt nooit geld voor boodschappen doen als ik wel bleef roken en stappen.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:57

Wat rook je? echt pakjes sigaretten?
Als je nou bij de tabakswinkel een schuiver van mascotte haalt (10euro eenmalige uitgave heb je zo terug verdient) en elke week een pot+hulzen en vervolgens zelf je sigaretten schuift. Ben je per week (hangt er natuurlijk wel vanaf welk merk je rookt) Max 16 euro kwijt voor 200 sigaretten, zijn toch weer 10 pakjes x 5.40 = 54 -16 scheelt je 38 euro per week/weken. Als je dat eens omrekent per jaar heb je toch een hoop centen in je zak gehouden.

Verder zorg dat iemand je pinpas beheerd, volgens mij kun jij minimaal 10 euro per week sparen.
Neem jezelf voor om vanaf 1 maart tot 31 maart zo gierig mogelijk te leven, elk dubbeltje dat je uit wilt geven draai je 3 keer om.
Naast boodschappen en sigaretten hoef je verder toch niks te kopen? Shampoo/douchegel ed grootverpakkingen kopen kun je maanden vooruit in je uppie. Vries maaltijden die je extra kookt scheelt ook een hoop geld + tijd als je de maaltijd alleen op hoeft te warmen
Succes het is erg moeilijk :)
Laatst bijgewerkt door Monster op 18-02-15 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:58

Emmaa_ schreef:
Ik wil best mijn financiele situatie even op een rijtje zetten als dat makkelijk is hoor :) Ik kom niet op mijn woorden terug voor zover ik weet.

Wat erin komt:
833 euro studiefinanciering
76 euro zorgtoeslag
Hooguit 20 euro per maand van mijn ouders als ik echt te krap zit

Wat ik zelf betaal:
469 euro aan huur
Ongeveer 150 euro (weet het exacte bedrag niet uit mijn hoofd) collegegeld
20 euro sportschool
Eens per half jaar schoolboeken, was begin dit jaar 200 euro en begin februari nog eens 80

Wat mijn ouders betalen:
Zorgverzekering
Telefoonabonnement

Dit zou ik dan nog maar eens even goed nakijken, want volgens mij ben jij ook HBO student toch? Ik betaal namelijk €211,78 collegegeld per maand..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:00

robbie88 schreef:
bv spruitjes zijn nu 49 cent, maak je een spruitjes stampot voor in de vriezer en eet je een keer zo spruitjes, haal dan ook gelijk zuurkool van 39 cent kan je ook 2 keer van eten:P zak aardappelen is niet zo duur, voor 1 euro heb je al een boel.

Booschappen vind ik altijd een lastig verhaal, het ligt er maar net aan hoe je eet hoe goedkoop je boodschappen kan doen.
Als je je maaltijden baseert opr aardappelen, rijst op paste koop je dat idd supergoedkoop in en kun je altijd goedkoop eten.
Ik eet alle drie niet dus ik eet veel (verse) groenten en vlees en vis, dan ben je al een heel stuk duurder uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:02

Dyphusion schreef:
Dit zou ik dan nog maar eens even goed nakijken, want volgens mij ben jij ook HBO student toch? Ik betaal namelijk €211,78 collegegeld per maand..

Ik betaal in 10 termijnen, betaal geloof ik alle maanden ongeveer 150 euro en dan in mei en juni een hele hoop meer. Daar moet ik ook nog voor sparen. Zucht. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:02

De challenge om van 1 maart tot 31 maart zo gierig mogelijk te leven vind ik een goede :j Ga ik mee aan de slag :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:04

Emmaa_ schreef:
De challenge om van 1 maart tot 31 maart zo gierig mogelijk te leven vind ik een goede :j Ga ik mee aan de slag :D

En dan keer 12 dan ben je aardig op weg.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:09

Sta je nu ook rood? En hoeveel mag je rood staan? Want dat betekent dat je dat ook nog moet inhalen.
Zet de optie om rood te staan zsm uit! Dat scheelt uiteindelijk ook weer centjes en de verleiding om geld uit te geven dat je helemaal niet hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:10

Cayenne schreef:
Sta je nu ook rood? En hoeveel mag je rood staan? Want dat betekent dat je dat ook nog moet inhalen.
Zet de optie om rood te staan zsm uit! Dat scheelt uiteindelijk ook weer centjes en de verleiding om geld uit te geven dat je helemaal niet hebt.

Ik sta op dit moment niet rood :) Ik mag 1000 euro rood staan en heb dat in het verleden wel gestaan maar zoals ik zei heb ik er hard voor gewerkt om dat zo te krijgen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:10

Emmaa_ schreef:

Of: Gewoon niet shoppen ;)

Ook een idee:
http://www.ze.nl/p/158262/report_een_ja ... ng_shoppen
(zelf onbewust ook een beetje mee begonnen. Ik heb al sinds eind december niet meer (onnodig) geshopt. Alleen hetgene wat ik écht nodig had (sokken, hardloopvest). Moet zeggen: Ik had 1 maand in gedachten en inmiddels zijn we februari al bijna uit. En ik heb daarmee toch wel al snel zo'n 100/150 euro niet uitgegeven :D

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:11

Knap dat je dit op internet gooit!
Een vriendin van mijn zus had dit probleem ook... genoeg inkomsten maar 'moest' gwn ALLES uitgeven..
Dit heeft haar heel erg geholpen:
Een lijst maken met de vaste uitgaven, en vast inkomen.
Begin van de maand een lijstje maken met het komende VASTE inkomen:
Studiefinanciering,
zakgeld (?)
Baan

Begin van de maand een lijstje maken met de komende VASTE uitgaven:
(huur/hypotheek (incl. gas/licht/water),
eten (eventueel ook voor dieren),
verzekering,
bezine/diesel,
abonnementen (mobiel, sport etc.).

Voor elk punt zet je erachter wat je ervoor krijgt of ervoor moet uitgeven.
Alle kosten haal je dan van het gehele inkomen af, als het goed is is er dan nog een inkomen over (zo niet, moet je ergens op besparen). Dit bedrag zet je dan op een andere rekening (plus een klein beetje extra indien je ergens een te klein bedrag voor hebt gerekend). Hier haal je ALLEEN de vaste kosten vanaf.
Op je andere rekening staat dus nog geld, dit kan je gebruiken voor 'onnodige' dingen, maar het beste is het om daar een deel te van sparen.

Eventuele besparingen:
Niet roken, of zelf sigaretten maken (zie uitleg hierboven)
Goedkoper boodschappen doen (andere winkel, potten met groente eten, aardappels (zelf schillen!).
Als je geen spullen nodig hebt, NIET naar een winkel toegaan (je word dan alleen maar 'verliefd' op de zoveelste broek of het zoveelste shirtje wat je NIET nodig hebt).
Niet meer gaan lunchen/drinken ergens, het is ook erg leuk om dit lekker thuis te doen, en dat is ook een stuk voordeliger!

Ik hoop dat je er iets aan hebt, en dat het duidelijk is! :)
Succes, met welke manier dan ook!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:11

Emmaa_ schreef:
Winged schreef:

50 inclusief sigaretten he. Ik geef ongeveer 20 euro per week uit aan sigaretten, een tientje voor uitgaan en 20 euro voor boodschappen :)

Je moet beter onderverdelen 30 boodschappen
20 sigaretten
10 stappen.

Ga misschien klikken is een stuk goedkoper

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:14

Emmaa_ schreef:
Dyphusion schreef:

Ik betaal in 10 termijnen, betaal geloof ik alle maanden ongeveer 150 euro en dan in mei en juni een hele hoop meer. Daar moet ik ook nog voor sparen. Zucht. :+

Ik betaal ook in termijnen, maar dan steeds hetzelfde bedrag. Ik wist niet eens dat het anders kon. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:17

Oke, even voor de duidelijkheid omdat ik er nu ook pb's over begin te krijgen. Ik ben niet een of ander verwend rijkeluiskindje. Mijn ouders hebben het eigenlijk mijn hele leven behoorlijk zwaar gehad, we hebben een hele lange tijd geen auto gehad en mijn ouders hebben ook met elk dubbeltje op de kant moeten leven omdat mijn vader een hele andere richting op ging toen mijn zusje en ik jong waren. Hij heeft toen ook weer gestudeerd. Ik hoef niet mijn hele levensverhaal hier uit te leggen, maar ik vind het vervelend dat ik en mijn ouders op dit moment aangevallen worden (via de PB) terwijl dit compleet onterecht is.

Ik ben gaan werken op mijn 15e omdat mijn ouders het zich niet konden veroorloven om mij zakgeld of kleedgeld te geven. Mijn vader heeft vlak daarna een goede baan gekregen en ja, nu word ik af en toe verwend. De vakantie naar Amerika is een familievakantie die een aanbod van mijn ouders geweest is. Niet iets waar ik zelf op aangedrongen heb, niet iets waar ik zelf achteraan ben gegaan, maar puur en alleen om te vieren dat het nu beter gaat. Mijn ouders betalen bij lange na niet alles voor mij, echt totaal niet. Ik heb altijd hard gewerkt voor mijn eigen geld, en ja, daardoor heb ik een hele lange tijd meer inkomen gehad dan de gemiddelde student. Ik werkte daar hard voor en ik vond het heerlijk dat ik geld kon uitgeven zonder te hoeven lenen van de DUO (want dat heb ik niet altijd gedaan).

Nu ben ik door omstandigheden mijn baan kwijtgeraakt en ben ik dus noodgedwongen gaan lenen. Ja, noodgedwongen, want van mijn basisbeurs kan ik net de helft van mijn huur betalen. Dat betekent dat ik op mijn geld moet gaan letten, en dat is een nogal plotselinge aanpassing geweest. Mijn uitgavenpatroon is en was nog niet op hetzelfde niveau als mijn inkomsten.

Mijn ouders stoppen me zo nu en dan wat geld toe. Dit is niet omdat ik erom vraag, maar omdat ik eigenlijk mijn hele jeugd tweedehands kleren en schoenen heb gedragen. Ter illustratie, wij gingen op fietsvakantie naar Vlieland omdat mijn ouders het niet konden betalen om de auto daar naartoe te rijden. Onze andere vakanties hebben bestaan uit een week bij mijn opa logeren. Nu hoeft dat niet meer, en dan vinden mijn ouders het leuk en prettig om af en toe eens wat geld over te kunnen maken. Hetzelfde geldt voor luxe vakanties die we eerder nooit hebben kunnen doen. Aan de andere kant doe ik genoeg terug voor mijn ouders. Het is regelmatig voorgekomen (en het gebeurt nog steeds) dat ik mijn ouders en zusje mee uit eten neem om ze te bedanken voor hoe veel ze voor me doen op dit moment. De rede dat mijn telefoonrekening via mijn ouders gaat is omdat ik onder mijn vader zijn abonnement sta en de rede dat mijn ouders mijn zorgverzekering betalen is omdat ik een aanvullend pakket nodig heb en dit voor mij zelf lastig te onderhouden was.

Ik snap hoe de situatie misschien overkomt, en ik ben ook wel verwend. Maar ik heb mezelf verwend, mijn hele leven, door er keihard voor te knokken. Niet omdat mijn ouders me alles geven of gaven wat ik wel of niet nodig heb. Mij persoonlijk aanvallen snap ik, niet iedereen hoeft lief tegen me te blijven want ik ben ook niet lief voor mezelf. Maar ik zou het prettig vinden als we mijn ouders even buiten beschouwing zouden kunnen laten.