Asbest wie weet hier meer over.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 15:38

Dank je amies100.Ik snap dat ook niet hoor,bijna iedereen op bokt zegt:je moet het huis uit,de instantie's praten niet eens over het huis uit.

Ik heb nog gezocht op zolder,maar kan niets meer vinden.Kan ook niet meer,want dat bedrijf heeft vrijdag álles af lopen zoeken.

Dat sloopbedrijf wil zelf een meting doen,maar ik wil ook dat een ander bedrijf de meting doet.Ik vertrouw dat sloopbedrijf gewoon niet meer.Die man van het sloopbedrijf kon niet geloven over dat verwisselen van asbest en steentje.Ik zei dat het asbest stukje echt geen pootjes had gekregen.
Ik wacht ook nog op een mail van de Inspectie,dat kan vandaag of morgen binnen komen.
Laatst bijgewerkt door gohya op 09-02-15 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:39

gohya schreef:
Bij de Gemeente geweest,die doen niets,die stuurde me door naar de Woningbouw.
Daar ben ik geweest,die gingen bellen met het sloop bedrijf.De baas van het sloopbedrijf heeft me net gebeld,hij komt morgenochtend kijken en meten.Ik heb gezegd dat ik zijn bedrijf niet vertrouw w.b.t. meten, maar hij wil eventueel ook wel een onafhankelijk bedrijf laten meten.Hij zegt dat het geen asbest kan zijn,de man die dat bevestigd had,had maar wat gezegd volgens hem.Ik zeg ook ik weet wat asbest is,me tuin ligt er vol mee,precies dezelfde stukken.
Nou morgen zouden we verder praten.

Niemand heeft gezegd dat we uit huis moeten! de gemeente niet, de woningbouw niet,en het sloopbedrijf niet.
Dus houd a.u.b. op met zeggen dat ik het huis uit moet.

De enige manier waarop je het nu nog kunt oplossen is via inspectie szw http://www.inspectieszw.nl/contact/melden_en_aanvragen/digitaleformulieren.aspx. Zij zullen ervoor zorgen dat alles ingang wordt gezet.

Gemeente doet niet veel. Woningbouw maakt zich niet druk en het sloopbedrijf zal zich in alle bochten wringen om net te doen of er niets aan de hand is. Mocht er namelijk wel asbest worden gevonden in jouw huis, dan betekent dit dat ze heeeeeeel veel moeten gaan betalen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 15:41

Rocamor,die heb ik vrijdag gemaild.Antwoord duurt max. 2 werkdagen,ik wacht nog op hun mail.
Ik heb het hele verhaal naar ze gemaild.

Ze mogen best meten van mij,maar ik wil dat een onafhankelijk bedrijf nóg een keer meet.

Rocamor

Re: Asbest wie weet hier meer over.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:38

Ik las het inderdaad te laat, sorry.

Als de inspectie wakker wordt, zal er vast door een onafhankelijke gekeken worden. Kan me niet voorstellen dat dit 2 werkdagen gaat duren. De missers die hier gemaakt zijn....

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:42

Nou, ik ben heel benieuwd hoe de inspectie reageert... Ik heb ook een beetje asbest in huis en dat zit veilig totdat er ooit wat in huis moet gebeuren... Moet er niet aan denken dat ze zo laks er mee omgaan.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:46

Ik ben ook erg benieuwd! Collega van mij is asbestdeskundige op zeer grote projecten, daar krijg ik ook regelmatig wat van mee, dus ben benieuwd hoe dit gaat aflopen voor het sloopbedrijf... En voor jullie natuurlijk.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 16:51

De plek waar de asbest stukjes lagen is precies onder het zolder raam.We hebben 2 zolder ramen en daar waar het asbest lag,is de zolder raam afgebroken.Dat zag ik toen beide ramen op de steiger stonden.Dat kunstof was op 2 plekken flink in gescheurd en ik vermoed dat ook daar stukjes asbest mee zijn afgebroken.Op geen enkele andere plek vond ik asbest stukjes,alleen precies op de plek van dat kapotte raam.

Rocamor,dat staat op hun site dat je binnen 2 werkdagen bericht krijgt.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:59

Ik heb niet alles gelezen. Maar er zijn vele soorten Asbest. De ene is gevaarlijker dan de andere. Dat het troep is allemaal is zeker! Je moet er niet te licht mee omgaan en laat je niet te licht afschepen! Maak er vooral ophef over dat het zo gedaan wordt en zo licht over wordt gedaan want het is niet licht! Ze verkopen het altijd mooi aan je..maar het is niet zo mooi. Het is rotspul!

EN nu ben ik helaas bevooroordeeld door een naaste ervaring zie onderstaande.

Als je nu stukjes vind en je dochter slaapt nog er zou ik die daar niet meer laten slapen.

Asbest heeft een incubatie tijd van 10 jaar voor je iets ziet in je lichaam. Maar als je het dan ziet..is het vaak te laat. Stoppen kunnen ze het nooit meer ze kunnen alleen nog je leven rekken als je dat al wil. Want daar komt veel bij kijken en vraag veel van jou kracht en sterkte. Maar het tast soms razend snel alles aan. En nee niet alleen longen waar het op gevonden wordt. JE buikvlies kan ook daar wordt het ook regelmatig gevonden.

En omdat het zo lang duurt voor je het merkt weet je soms niet meer waar je er mee in aanraking bent geweest. En als je het dan al kan vinden ligt de bewijslast bij jou om hard te maken dat je het daardoor hebt opgelopen. Maak ook vooral foto's van wat je nu hebt en ziet! Kan later als bewijslast dienen als je er problemen mee mocht krijgen! Je hebt er niets aan dus voorkomen is beter! maar ook voor het stoppen van de werken zijn hier voor foto's nodig hoe ze er mee omgaan! Schrijf ook data en tijden op en wie je spreekt of gesproken hebt op welke dag tijd. Bewaar email. Zodat je alles kan weer leggen naar het bedrijf wat er werkt en eventueel recht hebt op schade vergoeding.

Ik ben geen expert...mijn ouders bijna wel. Helaas is mijn broertje vorig jaar overleden op 35 jarige leeftijd aan asbestkanker! Daar is asbest niet op zijn longen maar op zijn buikvlies geconstateerd op 25 jarige leeftijd. En met veel wilskracht heeft hij 10 jaar kunnen rekken maar kan niet zeggen dat de laatste paar jaar zn fijn leven was voor hem.

Zie ook nog een meisje van toen 21 jaar is op Jong geweest op tv..ook overleden eerder dan mijn broertje aan asbest kanker.

Moet je er mee werken zelf om het op te ruimen bescherm jezelf zoveel mogelijk met pakken, mondkap, stofbril alles. Denk er niet te licht over! maak als het kan de stukjes nat zodat ze minder kunnen stoffen. En verpak het voor vervoer in plastic zodat het niet ergens anders in je auto of iets blijft zitten.

Het lijkt overdreven maar juist nu de laatste paar jaar komen er meer en meer mensen bij die last hebben op jonge leeftijd van asbest-kanker! Omdat het nog op veel plaatsen zit van oudsher en dit nu zo oud begint te worden dat het juist vergaat! En als je het dan inademd is het gevaarlijk!

En bedrijven verkopen het nog steeds van maak je niet zo druk! Die weten dat je pas over 10 jaar of langer achter komt wat er aan de hand is. En dan is het nog moeilijker te bewijzen dat zij het waren en je daar tussen niets anders had. En al kan je het bewijzen..is het je je leven waard..want dat is wat dan in rap tempo aftakeld.

Sorry, weet dat ik bevooroordeeld ben door wat er met mijn broertje gebeurd is....maar ik maak me wel graag hard dat veel bedrijven er nog steeds een pet naar gooien en het afschuiven als iets normaals! Dat maakt me boos! Want nee, het is niet goed voor je!

En zoals ze het bij jou doen! Zeker werk van maken! Want dat is jou leven en jou huis! Daar maken zij zich niet druk om want zij gaan weer naar hun eigen huis en reken maar dat daar geen asbest is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 17:13

Dank je wel voor je bericht! ik laat me niet afschepen,want dat proberen ze natuurlijk wel.
Ik wil voor de volle 100% weten of er vezels zijn op zolder.

Ik weet dat het zich pas na minimaal 10 jaar openbaard,maar is er eerder totaal niet te zien dan als er op gezocht word in je lijf?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:28

De manier waarop ze met je omspringen is heel kenmerkend! Hoort het nog veel. Want het is erg duur als ze het helemaal volgens het boekje moeten doen:) En ze denken dan..ach die kans...en schepen graag af want anders kon het ze weleens veel geld gaan kosten. Helaas is het daarin zelf erg vasthoudend blijven en zijn! Haal je gelijk want dat heb je!

Volgens mij is er ergens een asbest vereniging zeg maar..weet even de naam niet meer zou ik aan mijn ouders moeten vragen die je kunnen adviezeren en ondersteunen om dit aanhanging te maken als je er niet door komt!

Jawel ze kunnen het wel sneller zien maar is erg lastig en moet je wel heel bewust weten waar je op zoekt. En veel artsen hebben die ervaringen in dat stadium niet. Het is zo klein wat je ziet soms. Bij mijn broertje vonden ze afentoe maar plekjes van nog geen 1 a 2 mm dus dat is echt een speltje. Het was bij hem ook maar ontdekt door toeval door een bult in zijn lies, waar dus asbest in zat. En geluk dat de arts verder dacht dan een vetbultje anders had hij het nog niet geweten. maar als ze dat vinden is het al te laat.

Je kan het niet stoppen het blijft voor altijd in je lichaam wat ze ook doen. Iets zet het afentoe aan om te gaan reageren (wat hebben ze niet gevonden). Daarom duurt het ook zo lang voor je het ziet. Maar stoppen kunnen ze niet. En mijn broertje is een goede leerstudie geweest voor de verschillende artsen. Die heeft alles wat ze dachten dat kon werken voor hem aangepakt. En je wil niet weten wat er gedaan is allemaal en hoeveel je uit je lichaam kan missen en nog op staan als de wilskracht er maar is in je hoofd.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 19:33

Dit kleine stukje vond ik nog bij het kapotte raam wat eruit is gehaald.Het lag tussen de isolatiewol.
Geen idee óf het ook asbest is.Dit is de bovenkant van het stukje.
Afbeelding

Dit is de onderkant.Vind het best moeilijk te zien.
Afbeelding

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 02:40

En evt wapperen met spullen.
Ff zuigen is niet voldoende voor astbest verwijdering. Maar de vezels kunnen nu wel zijn gaan liggen.

(Niet zonder bescherming)

Daarnaast heb je al vast veel gelucht.
Echt schandalig van het bedrijf, zo'n late meting. Weten ze zelf ook wel.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 08:50

Er kan op zolder niet gelucht worden,het dak is dicht gemaakt met een zeil,de ramen zijn er ook uit.
Vandaag komen er pas de dakpannen weer op.De zolder zit al die tijd potdicht.

Ze weten dit idd. dondersgoed dat ze fout zitten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 13:35

Donderdagmiddag komen ze meten en kleefmonsters nemen.Heb gezegd dat ik wel een onafhankelijk bedrijf wilde.Die man kon met het blote oog zien dat er geen asbest vezels lag op zolder en dat die stukjes die ik had gevonden geen asbest was.Toen ik vroeg of hij de stukje had gezien,zei die: Nee niet gezien. Helderziend miss?

Mijn dochter moet morgen longfoto's laten maken en heeft een AB kuurtje gehad.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:45

Ik snap echt niet dat het zo gaat bij jou. Toen ik bij dat asbestbedrijf werkte ging alles volgens de regels. Regelmatig inspecties en als er wat misging had je de poppen aan t dansen. Van asbest moeten ze monsters nemen om te weten of het asbest is. Klasse 1 kan je veilig weghalen, zolang het heel is.
Je hebt niks meer gehoord van de inspectie? Zou het hier niet bij laten zitten. En als het al geen asbest blijkt te zijn hebben ze er wel een behoorlijke puinhoop van gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Meliaforever op 10-02-15 16:14, in het totaal 2 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 16:06

Het gaat toch echt zo,niemand grijpt verder in.Kreeg wel excuses dat het zo'n zootje was,bla,bla,bla.
Mja ze konden het niet terug draaien enzo.Morgen hebben ze een vergadering met de bouw en de woningbouw.Hoop donderdag meer te horen en te weten.
Die man ontkent dat hij dat stukje asbest heeft omgeruild voor een steentje.Ja tuurlijk ontkent die dat,lijkt me logisch.

Ook nog nix gehoord van de Inspectie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:11

Toch eens voorzichtig opperen dat je RTVNoord gaat vragen langs te komen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:14

Hart van Nederland, SBS6, gewoon mailen die zijn dol op dit soort verhalen en misstanden van gemeentes.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:23

Ben het volledig met Bigone en Shadow0 eens! Ze laten je gewoon zitten en behandelen je als een dom schaap, was ik toch snel klaar mee geweest hoor gohya. Je hebt ze genoeg kansen gegeven.
Moet je eens opletten hoe snel ze zijn als er een camera aan te pas komt. Heb het met mijn dochter meegemaakt die door een nummerverwisseling op moest draaien voor €5000 schade aan haar auto en tegenpartij. Wij liepen ook tegen muren op en die vallen allemaal weg door een camera. I know, dit is geheel off-topic maar alleen bedoeld als steuntje in je rug.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 16:28

Jullie hebben wel gelijk hoor,en ik voel me idd. behandeld als een dom blondje [nu ben ik ook kei blond],maar zeker niet dom.
Die schrok wel hoor,toen ik zei dat me dochter morgen longfoto's moest maken,ik zag dat echt wel.
Als er niet naar eerlijkheid word gehandeld,zal ik zeker de media inschakelen. Niet alleen voor mezelf maar ook om andere mensen te 'beschermen'. Ze gaven wel toe dat het eigenlijk allemaal een zootje is geworden,mja heey,wij zijn het testblok maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:48

*kanniewaarzijn is hier juist het perfecte programma voor

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 17:13

Nikki schreef:
*kanniewaarzijn is hier juist het perfecte programma voor

Helemaal mee eens!
Dat zei ik tegen mezelf toen dat stukje asbest was om gewisseld,Dit kan niet waar zijn. ;)
Ze hebben het dak helaas er nog niet op zitten,athans de dakpannen niet.Ze zijn weer op de andere hoek begonnen.Dat word weer morgen voor de pannen erop liggen.

Ze hebben ook nieuwe afvoerbuizen gemaakt op zolder,en weer een troep achter gelaten!
Heb uieteraard weer foto's gemaakt,dit ruimen ze niet op,want ze al alweer naar huis.

Ik heb het formulier voor de Inspectie maar nóg een keer ingevuld en gemaild.
Miss. is de andere wel fout gegaan?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:03

Als je dit hoort of leest denk je inderdaad dit kan toch niet waar zijn. Lijkt wel een horror film waar je in beland bent. Ik hoop dat er een goede oplossing komt en dat ze toe geven dat ze fout zitten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 10:57

Ben bang dat ze hun fout nooit zullen toegeven Marleen.Ook al zóu er asbest gevonden worden,kunnen ze miss.wel zeggen dat het uit het verleden is?

Deze stukjes kán ook niet anders dan asbest zijn.De enige materialen die op zolder zitten zijn asbest,dakpannen,isolatiewol en gipsplaten.
Ik zal dan ook zeker vragen,mocht het geen asbest zijn volgens hun, of ze me kunnen zeggen wat voor materiaal het dan wél is.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:52

Heb je nog steeds niets van de inspectie gehoord? Had verwacht dat die met piepende banden en inspecteurs het terrein op zouden rijden.

Bewaar de stukje zelf, dan kan een onafhankelijk lab het bekijken (onder de microscoop).