macbook apple of windows laptop?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 21:31

Oehlalala schreef:
Ik zit op dit moment met hetzelfde dilemma, dus interessant topic!

Mijn Asus van 4 jaar is inmiddels aan het aftakelen en dus wordt het tijd voor een nieuwe. Nooit een Apple/Macbook voor mij zei ik altijd, maar de twijfel begint nu toch toe te slaan.

Belangrijke eis voor mij is dat mijn nieuwe laptop licht moet zijn, makkelijk vervoerbaar (niet groter dan 14") en snel (minstens i5).
Bij een Windows laptop kom je dan al gauw uit op 700 euro en meer.
Of legt 200 euro bij en je hebt een Macbook Air. Die gebruiksvriendelijker is, enorm lange accuduur heeft, veel mooier en fraaier dan een windows laptop en daarnaast ook minder snel aftakelt..

Ik ga denk ik afwachten of de Macbook Air in de aanbieding komt tijdens de BTW actie van MediaMarkt en dan wellicht overstappen naar Apple..

Groot nadeel vind ik wel dat je maar 128 GB opslag ruimte hebt..

Dit dacht ik precies hetzelfde... alleen vandaag zei de man grote kans dat apple niet meedoet met de actie van btw vrije dagen... dus dan blijft de prijs hoog. :(
Al met all.. als je alles wat iedereen zegt over apple bij elkaar ook telt is de waarde van de laptop het blijkbaar waard en gaat die langer mee..

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:36

Rebeccaa schreef:
Je hebt ze ook met 256GB opslagruimte :j

Dat vind ik dan weer te duur worden haha :+ Zou er dan denk ik eerder een externe harde schijf bij gaan kopen.

juudii5 schreef:
Dit dacht ik precies hetzelfde... alleen vandaag zei de man grote kans dat apple niet meedoet met de actie van btw vrije dagen... dus dan blijft de prijs hoog. :(
Al met all.. als je alles wat iedereen zegt over apple bij elkaar ook telt is de waarde van de laptop het blijkbaar waard en gaat die langer mee..

Oh dat zou balen zijn! Vorig jaar deden Macbooks wel mee namelijk. En zag op Tweakers ook geruchten staan dat ze waarschijnlijk mee gaan doen. Dus laten we hopen op het beste!

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 21:38

Ohhhh!!!!, dat zou super zijn!!!! Ik hoop daar echt ook op ja!! Haha.
Woensdag meteen erheen.
Alleen nu nog de beslissende keus hahaha

Ben overigens heel benieuwd waar de andere voor kiezen die een andere willen kopen

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 01:23

Maar als je student bent kun je via surfspot ook echt 10% korting krijgen bij apple he?

Gewoon via je surfspot naar partner shops en dan naar de appleshop. Zolang boven in de URL ergens "edu" staat zie je de studenten prijzen.

Zo heb ik ook op de valreep mijn macbook pro met totaal zo'n 250 euro kunnen kopen (was inclusief apple care).

Daarnaast gaan bij de mediamarkt btw acties vaak inderdaad niet alle apple producten mee, maar vorig jaar deed de macbook air 13 wel mee. Dus gewoon in de gaten houden, vaak selecteren ze er toch een paar die wel korting krijgt.

Ik zou echt wel overwegen een stap groter naar 256 gb te doen. Vergeet niet dat dat geen bewegende oude harde schijven zijn, maar solid state drives. SSD's dus. Je merkt dat echt enorm in snelheid. Schrijven en lezen gaat veel sneller als met de oude harde schijven, en bovendien geen bewegende onderdelen, en dus kleiner risico op stuk gaan. Als je momenteel een los 128 gb kaartje wilt kopen voor je card reader, ben je ook al gauw 70-100 euro kwijt. Dus die upgrade van 100 euro valt best mee. SSD kaarten zijn gewoon nog aardig aan de prijs. Volgens mij heeft de lage opslag dus niet zoveel met de cloud te maken, want zoveel ruimte bieden de meeste clouds niet eens. Ik denk dat dat gewoon te maken heeft met dat SSD gewoon nog een hele dure vrij nieuwe techniek is. Maar wel echt significante snelheid verbeteringen oplevert!

Daarnaast zou ik gewoon een klein hanteerbaar externe hd schijf kopen, die je makkelijk mee kan nemen als je echt extra ruimte nodig hebt. Die van 1 TB zijn vaak zo klein en draagbaar.

Tillie20

Re: macbook apple of windows laptop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 08:08

Vergeet niet dat de MacBook air géén cardreader ingebouwd heeft, en ook geen dvd/cd reader. Verder heeft hij maar 2 USB poorten, het is de vraag of je al eentje daarvan wilt opofferen voor een externe hdd, terwijl je een snelle ssd ingebouwd kan hebben voor iets meer. Wél kan je altijd nog online een grotere ssd bestellen en die inbouwen. Ssd is overigens ook het enige onderdeel wat je 'zo' kan vervangen. Het overgrote deel zit vast gesoldeerd ivm plaats besparing.

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 10:36

Cyella schreef:
Vergeet niet dat de MacBook air géén cardreader ingebouwd heeft, en ook geen dvd/cd reader. Verder heeft hij maar 2 USB poorten, het is de vraag of je al eentje daarvan wilt opofferen voor een externe hdd, terwijl je een snelle ssd ingebouwd kan hebben voor iets meer. Wél kan je altijd nog online een grotere ssd bestellen en die inbouwen. Ssd is overigens ook het enige onderdeel wat je 'zo' kan vervangen. Het overgrote deel zit vast gesoldeerd ivm plaats besparing.

Hmm die van de twee usb poorten is wel een goede inderdaad. Ik heb bij mijn Asus laptop altijd standaard één in gebruik voor mijn muis, maar ga er van uit dat dat bij een Macbook niet meer nodig zal zijn..
En geen ingebouwde cardreader is wel echt een nadeel trouwens..

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:04

Dat zijn 1 van de vele redenen waarom ik een macbook pro verkoos boven een macbook air. Ik vond het kwa draagzaamheid niet veel verschillen en het werd wel mijn primaire computer. Dus vond meer poorten en een cardreader en dergelijke wel handig.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:06

Mac, loopt echt nooit vast ideaal. als je die eenmaal hebt gehad wil je echt geen Windows meer

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:10

Haha iedereen begint direct advies te geven zonder te vragen wat er met de laptop gaat gebeuren... Als je een gamer bent dan valt Apple namelijk sowieso af!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:11

PaulinBijoux schreef:
Haha iedereen begint direct advies te geven zonder te vragen wat er met de laptop gaat gebeuren... Als je een gamer bent dan valt Apple namelijk sowieso af!

Hoezo?

Ik ken een gamer die een macbook heet hoor, die heeft er linux, windows en mac op staan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:14

Er zijn maar erg weinig gamers die gaan gamen op een mac.... máár die verkiezen dan vaak windows niet omdat het goedkoper is want ze nemen dan ook gewoon een dure windows. De reden die ik vaak hoor (buurjongen van mn ouders is professioneel gamer, ja echt :') dat kan schijnbaar) dat veel spellen die ze spelen niet (goed) draaien op mac, dan zou je windows op je mac moeten zetten en dat vinden ze zonde kopen ze liever direct een goede windows.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:14

Ik heb een Macbook Air en het is dat hij zo duur was, anders had ik weer een Windows gekocht. Ik vind het zo onlogisch werken en aangezien ik op m'n werk de hele dag op windows zit gebruik ik Apple te weinig om er aan te wennen. Verder is het een draak om compatibel te krijgen met andere producten (lees m'n samsung telefoon, m'n externe harde schijf is blijkbaar voor windows geformateerd, dus ik kan hem niet gebruiken etc).

Edit: mijne is overigens al meermalen vastgelopen.
Laatst bijgewerkt door manzano op 20-01-15 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:15

Gamen op een Apple is gewoon niet ideaal. Behalve dat je behoorlijk wat moet installeren om de spellen überhaupt te laten draaien, elk spel opnieuw, lag je over het algemeen als een idioot.
Er zullen geen gamers zijn die je een Apple aanraden, er zullen wel gamers zijn die je kunnen vertellen hoe je het eventueel werkend kan maken.

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:31

Ik game ook behoorlijk wat op mijn macbook hoor :o

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:34

Gamen is niet aan mij besteed.
Ik zou een Macbook puur kopen door het design (makkelijk mee te nemen), de lange accuduur en de gebruiksvriendelijkheid. Dit zijn punten waar Windows laptops over het algemeen nogal op tegenvallen..

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:37

Ik heb een Macbook, en ik vind het behoorlijk irritant dat als je een spel wilt spelen (ik vooral Sims) dat je dan een Macversie moet hebben. Neem bijvoorbeeld de Sims 4, die is vorig jaar oktober (volgensmij) uitgekomen, en volgende maand komt de Macversie pas uit :P.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 12:41

Oehlalala schreef:
Cyella schreef:

Hmm die van de twee usb poorten is wel een goede inderdaad. Ik heb bij mijn Asus laptop altijd standaard één in gebruik voor mijn muis, maar ga er van uit dat dat bij een Macbook niet meer nodig zal zijn..
En geen ingebouwde cardreader is wel echt een nadeel trouwens..

Oh!!!! Goede tip. Thnx.. lastig.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 12:43

manzano schreef:
Ik heb een Macbook Air en het is dat hij zo duur was, anders had ik weer een Windows gekocht. Ik vind het zo onlogisch werken en aangezien ik op m'n werk de hele dag op windows zit gebruik ik Apple te weinig om er aan te wennen. Verder is het een draak om compatibel te krijgen met andere producten (lees m'n samsung telefoon, m'n externe harde schijf is blijkbaar voor windows geformateerd, dus ik kan hem niet gebruiken etc).

Oké leg meer uit als je wilt. Bedoel je dat je met een Samsung telefoon moeilijk bestanden kan overzetten van apple laptop naar je telefoon?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:44

Dat probleem was hier ook, android werkte heel slecht samen met apple dus het lukte bijna niet om bestanden over te zetten.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:48

Thesserd schreef:
Zelf vind ik dat ik wel recht van spreken heb gezien ik zowel jaren met een mac heb gewerkt als met een Windows PC. Ik werk zelfs nog steeds dagelijks met een mac, maar gamen (en soms ook werken) lekker op een mid-high end gaming PC die in verhouding veel goedkoper is.

Ik wilde een heel verhaal typen maar Thesserd zegt eigenlijk wat ik zelf ook denk. Ik werk dagelijks met een mac voor mijn werk en ik vind het geweldig voor de grafische doeleinden maar thuis heb ik een high-end pc met IPS scherm die deze mac echt uit het water blaast met gamen. Moet er niet aan denken om op deze Mac mijn Skyrim met alle mods aan te zetten. :=

Wel zou ik voor mijn fotografie een macbook ernaast willen. Makkelijk meenemen, werkt, lange accuduur en ja..ook het design speelt mee. Het is toch wel een soort 'uitstraling' (waar je ook zeker voor betaald.)

Voordel van het hebben van een pc voor gamers is o.a. dat je gemakkelijk je pc kan mee upgraden met de laatste trends wat betreft video kaarten, ssd's, geheugen etc etc - daar is een mac wel beperkter in.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:53

manzano schreef:

Installeer MacFuse even op je Mac, dan kan je Mac ook gewoon overweg met de bestands indeling van Windows (NTFS)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:56

_Forgetten schreef:
Ik game ook behoorlijk wat op mijn macbook hoor :o

Inderdaad. Tja, als je echt een gamer bent, dan zul je niet zo gauw een macbook aanschaffen inderdaad, veel games komen niet uit voor Mac. Maar er lijkt een trend te zijn dat steeds meer games ook voor Mac uitgegeven worden, en daar kan mijn Macbook pro bijvoorbeeld prima mee overweg.

Ik speel op mijn macbook zonder problemen Deus Ex Human Revolution en Call of Duty Black Ops. Die draaien prima zonder lags.

Macbook Air's zijn toch wat minder krachtig.

Dus ben je een fanatieke gamer, dan zou ik geen Mac nemen nee (maar dat zul je dan zelf ook wel weten, de gemiddelde pc gamer weet daar toch wel wat meer van af dan), maar als je soms een game wel eens leuk vind en je niet zo particular bent over welke game dat dan is, dan is een macbook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:09

Shiloh schreef:
Dat zijn 1 van de vele redenen waarom ik een macbook pro verkoos boven een macbook air. Ik vond het kwa draagzaamheid niet veel verschillen en het werd wel mijn primaire computer. Dus vond meer poorten en een cardreader en dergelijke wel handig.

Mwah, mijn mac air is ook mijn primaire computer en ik gebruik mijn 2e usb nooit, ik heb er altijd maar eentje in gebruik om iets extern op te slaan, gebruik verder nooit een muis of zo, dus ik heb echt niet meer dan 2 USB poorten nodig. Ik mis mijn cardreader ook niet, als ik dan toch wat mis; een hdmi aansluiting. Ik vind het best jammer dat ik mijn laptop niet aan kan sluiten op de televisie, dat hebben windows laptops dan weer wel allemaal.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:11

Maar ze zijn in de eerste instantie ook helemaal niet gemaakt om mee te gamen. Tuurlijk is het een leuke bijkomstigheid dat er tegenwoordig best veel games zijn voor Macs (of ze ook leuk draaien hou ik in het midden) maar het zijn toch meer computers voor grafisch werk. En daar in blazen ze imo Windows weer makkelijk eruit.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:29

Ja maar dat is mijn punt. Als je gamer bent, Koop je een specifieke game computer en dan zou je deze vraag (dit topic bedoel ik dan) nooit stellen.

Voor mij waren die poorten wel belangrijk. Ik gebruik de hdmi heel vaak, net als de cardreader en soms ook alle drie de usb poorten tegelijk.

Het is gewoon een puntje om bij stil te staan dat als je dat veel denkt te gebruiken, dan Is het verstandiger voor de pro re gaan.