Overweging scooter te kopen. Voordelen, kosten? graag advies

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:45

1 tip , laat de retro's maar staan.. Chinese meuk dingen zeg. Een vivacity (peugot) heeft me nooit in de steek gelaten altijd starten en rijden! Zijn niet duur qua aanschaf. En als er een onderdeel kapot is , kost het een prikkie om te maken en een ander onderdeel te kopen.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:46

Ik heb hem ook niet all-risk verzekerd maar ben wel tegen storm schade verzekerd.. Even naar kijken dus! Alleen windscherm is bij mij al niet meeverzekerd.

m1992

Re: Overweging scooter te kopen. Voordelen, kosten? graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:07

Ik ben alleen wa verzekerd dus daarom zo goedkoop, je moet even zoeken naar de goedkoopste verzekering. Als ie valt is het jammer. Ding heeft me 450 euro gekost. Rijd er nu al 2 jaar op rond, onderhoudsbeurtje heeft ie nog niet gehad... Toch maar een keer doen haha

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:24

Ik ben all in verzekerd. Betaal nog meer aan verzekering per maand dan sommigen hier per jaar betalen :')

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:50

Retro model wat ik leuk vind en zelf ook heb is de Aprilia Mojito, heb hem van marktplaats en vind hem geweldig! Heb hem alleen maar voor de leuk :D
Ga er af en toe mee naar het werk of een boodschapje doen of gewoon een rondje rijden als het lekker weer is :j

Afbeelding002 by sannedejong3333, on Flickr

Afbeelding001 by sannedejong3333, on Flickr

De voorste is van mij, die andere was van mijn vriend ! Maar door het scooter rijden is zijn oude liefde weer opgevlamd en hebben we zijn scooter verkocht en een motor teruggekocht! Het brede stuur wat op die van mij zit vind ikzelf trouwens wel prettiger sturen.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:10

Ik heb ook alleen WA verzekerd, de scooterzaak waar ik mijn scooter toen gekocht had raadde af om voor diefstal te verzekeren, aangezien je weinig terug zou krijgen (2e hands 750,- gekocht) en dat niet in verhouding staat tot de premie.
Het is uiteraard een afweging die je maakt.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 13:56

Ik wilde even een update doen! Aangezien ik zojuist een scooter heb "gekocht" (ga hem dinsdag echt ophalen, maar wel al besloten en afgesproken).

Best apart, was eerst naar Heteren gereden naar een adresje die ik als tip had gekregen van iemand van hier, 20 km heen, kom ik daar aan ... dicht wegens ziekte -O- . Toen toch maar even naar een zaakje hier in Nijmegen gereden. Al was het alleen om even gekeken te hebben en wat vragen te hebben gesteld.

Kom ik daar binnen staat daar een super nette zwarte Sym Mio uit 2008 met 8000 op de teller, die bij hem nieuw was gekocht en altijd bij hem in onderhoud was geweest. Eigenlijk precies wat ik in mijn hoofd had (donkere kleur, niet meer dan 10.000km, niet te groot, 4 takt brom), en ook nog eens in de juiste prijsklasse. Ik ben uiteindelijk voor inclusief slot en helm 850 euro kwijt.

Niet helemaal de bedoeling om zo snel te beslissen, maar aangezien dit precies was wat ik in mijn hoofd had....

Nu dinsdag avond ophalen. En dan wordt het dus echt een kwestie van opstappen en wegrijden :oo Oh jee, komt vast goed, gewoon voorzichtig beginnen, geen gekke dingen uithalen en nog even goed de verkeersregels nalezen ;)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 21-02-15 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:59

Gefeliciteerd met je aankoop! En scooter rijden is echt niet lastig, gewoon eerst een rondje over de parkeerplaats om even te wennen en dan gewoon naar huis ;)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 14:00

Dankjewel! Haha, parkeerplaats is daar niet echt, het ligt aan best een drukke weg zelfs in een best druk gebied van de stad. Maar even uitzoeken of ik makkelijk een rustig wijkje in kan rijden om even rustig te wennen ;)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:10

Komt helemaal goed, ik vond de eerste keer 45km gaan op zo'n ding ook hartstikke eng, maar als je gewoon naar je plek van bestemming gaat rijden wordt het vanzelf normaal! Goed opletten op de brom/fiets en fietspad bordjes, je mag nl. alleen op het bromfietspad rijden en niet op het fietspad. Komt helemaal goed hoor!

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:43

precies dezelfde als ik heb! :D (alleen heb ik een beetje wit er bij)
ze zijn echt heel fijn om op te rijden! ik kon er zo mee weg rijden en toen had ik nog nooit op een scooter gezeten :))

mocht je nog wat typische dingetjes erover willen weten, ik kan je alles vertellen :+
(bijvoorbeeld het olie vakje naast je km teller die om de 1500 kilometer rood word :P )

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:10

Heb even meegelezen en wil je vragen TS of je per pb kan aangeven waar je geweest bent in Nijmegen?
Ik ben ook aan het overwegen om zo'n ding aan te schaffen.. Kan misschien even binnenlopen daar. Toch altijd prettig als je em ergens in een winkel kan halen ipv op marktplaats (al ben ik misschien te voorzichtig daarin) :P

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:36

Hoi, ik zit zelf te denken om mijn scooterrijbewijs te gaan halen.
Ik vroeg me alleen af of er een berekening is om te zien of een scooter goedkoper is en hoeveel (alleen benzine in principe, maar de rest mag ook)
Ik zou dan 3 dagen in de week, 30 kilometer per dag rijden naar school en weer terug naar huis

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 18:53

Nou scooter is opgehaald!

Haha, ik kende dat deel van de stad niet goed, dus ik wilde een route opgezocht, wel langs een wat drukke weg, maar ik dacht, dan moet ik toch vast het fietspad op. Jaaahaaa, dat was wel zo, maar pas na een heel eerste stuk van die weg :oo Hahaha, en toen moest ik wel meteen 45. Lol, ach, het is me heel erg meegevallen. Voelde wel heel vreemd om met zo'n klein open scooter ding bij een groot verkeerslicht voorgesorteerd te staan waar normaal auto's staan.

En toen stond ik thuis, achter in het steegje, tja, en dan zijn die dingen toch niet zo extreem wendbaar :P , was toch wat ingewikkeld om het ding door de poort mijn tuin in te krijgen, maar dat vergt vast enkel wat oefening :P Hoop ik :P

Ik doe aanstaande maandag nog even een lesje, gewoon voor wat tips met bochten, remmen met glad weer en zo, gewoon om iets meer zelfvertrouwen te krijgen.

sabby, ik wil het ook wel hier zeggen hoor. Heb de scooter gekocht bij Verkroost scooters aan de hatertse weg.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 10:22

Tweede ritje naar het werk zit erop. Pfoeh, dat viel me iets minder mee in alle drukte van de ochtend spits. Heb wel gemerkt dat ik mijn plaats op de weg flink moet opeisen. Heb twee keer gehad dat auto's me echt super lomp probeerde in te halen terwijl ik net linksaf wilde slaan. En ook echt op debiele manieren. Ik sta in een rijtje auto's te wachten tot ik linksaf wil slaan, wil de auto achter mij, mij ineens voorbij, hallo, waar wil je heen dan? Er staan nog 6 auto's voor ons. (inhalen was geen optie daar).

Even een vraagje voor de ervaren bestuurders. Hoe voorkom je dat je vizier beslaat? :(

Als ik de helm zo opzet dat die sluiting onder mijn kin zit, beslaat mijn vizier, zet ik hem iets achterover zodat het vizier niet beslaat, en dan zit de sluiting niet onder mijn kin :(

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:27

Ik deed dat ding eigenlijk altijd open omdat ik er gek van werd. Bij een hele dichte helm kon die op een kierte haha!

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:30

Als je linksaf wil, ga je dan ook links op de rijstrook rijden? Dan kunnen ze niet inhalen lijkt mij, en dat is wat ik geleerd heb in mijn lessen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 10:43

Nou, ik was gewoon nog aan het wachten in de rij, met 6 auto's voor me voor ik uberhaubt kon overwegen naar links te gaan. Wilde die muts me voorbij. Ja, waar wil je heen dan? We staan toch allemaal te wachten.

Eerste keer zat ik inderdaad niet zo duidelijk naar links, maar ook daar had ze me nooit veilig in kunnen halen, want na 10 meter zat er zo'n vluchtheuvel midden op de weg. Heb wel in 1 ritje heel duidelijk gekregen dat overig verkeer niet zo veel geduld met je heeft.

Het is nog een beetje zoeken, maar komt goed. Ik woon hier ook nog niet zo lang, dus het is ook nog beetje zoeken naar de optimale route en zo. Ken de weg niet zo goed. Ik reed ook de ene wegversperring na de andere in, waardoor ik de route weer moest wijzigen. :P

Britt_Sisi, ben je niet verplicht het vizier naar beneden te doen dan? Lijkt me zo koud zonder vizier, maar ja, een half beslagen vizier is ook niet zo handig. Nu had ik wel een sjaal om, dat zal ook wel niet geholpen hebben. Ik zag in de folder van de lidle zo'n motor muts die over je halve hoofd gaat, misschien die maar aanschaffen voor de koude dagen en mijn haar heeft toch te lijden, dus dat boeit niet :P . Wellicht heb ik dan geen sjaal nodig en gaat het beslaan dan ook beter.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:17

Ik ben super blij met mijn AGM. De nieuwe AGM's zijn kwalitatief prima. De oude zijn inderdaad niet te best

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:35

Als je een windscherm hebt kun je een helm zonder vizier rijden en blijf je droger en warmer. Maar er is ook een speciale spray die het beslaan voorkomt. Die gebruik ik dan weer op m'n scherm (rij snor). Verder is een regen beenkleed elke euro waard en voor volgende winter winterbanden.
Zelf rij ik een 12.000 km per jaar en ben super stipt in onderhoud. Wissel 2x per jaar m'n banden (zomer en winter) en heb werkelijk waar nooit problemen. Goeie winterjas is ook lekker.
Zou hem niet meer willen missen.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 05:19

Ja een windscherm is wel echt een aanrader!
Tegen regen en wind (goh), maar in de zomer ook handig tegen vliegjes :+

Ik heb een half hoge, zodat je er met regen makkelijk over heen kunt kijken en niet verblind wordt door de weerkaatsing van lampen in de druppels.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 08:23

Als je hem regelmatig met die spray behandeld scheelde dat enorm. Maar een lager model is ook handig.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:18

Je moet echt je plek opeisen met je scooter. Niet uiterst rechts rijden maar meer in het midden. Op die manier kunnen auto's je niet inhalen, want daar krijg je inderdaad gevaarlijke situaties van.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:24

ik heb mijn scooter al jaren en doe hem liever niet weg haha. ideaal.

heb een peugeot vivacity, niet het mooiste model maar dit merk je wel in de prijs. heb er toen 250 euro voor betaald. Alleen zelf een helm moeten kopen rest zat er allemaal bij.
Verzekering is 45 euro per jaar maar dit komt omdat hij op naam van mijn vader staat.
benzine tank ik bijna nooit haha doe denk 3 weken met een tank van 6l, dus valt echt heel erg mee denk dat die 1 op 20 rijd.

Edit: lees dat je al scootertje hebt, Veel plezier ermee!!
Laatst bijgewerkt door Valerie93 op 26-02-15 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:25

ladyflame schreef:
ik heb mijn scooter al jaren en doe hem liever niet weg haha. ideaal.

heb een peugeot vivacity, niet het mooiste model maar dit merk je wel in de prijs. heb er toen 250 euro voor betaald. Alleen zelf een helm moeten kopen rest zat er allemaal bij.
Verzekering is 45 euro per jaar maar dit komt omdat hij op naam van mijn vader staat.
benzine tank ik bijna nooit haha doe denk 3 weken met een tank van 6l, dus valt echt heel erg mee denk dat die 1 op 20 rijd.

Staat de verzekering op naam van je vader? Dan ben jij namelijk niet verzekerd, dat is mij tenminste verteld. De jongste bestuurder moet verzekerd zijn. Ik betaalde ook altijd 9 euro per maand aan verzekering omdat ie op mn vaders naam stond. Sinds we dit veranderd hebben betaal ik 51 euro per maand :=