dit gebeurt er dus als je te koud wast met vloeibaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 14:04

Netje schreef:
Ik lees overal handdoeken op 60 of 90 graden, maar hoe vies zijn ze nou? Je gebruikt ze als je onder de douche of uit bad komt, dus in principe schoon en dan wissel je ze regelmatig toch? Nergens voor nodig om ze zo heet te wassen. Dát is pas belastend voor het milieu !

Mee eens. Zelf gebruik ik handdoeken maar 1 maal en keuken hangen 1 dag aan het haakje. Dus ik was ook vrijwel alles op 30 of 40 graden. Eens in de maand een hete was. Maar dit is eigenlijk meer om geen vetluis (veroorzaakt grijze spikkels/strepen op je was) te krijgen . Soms vloeibaar soms poeder. Ik ben niet zo trouw in wat wasmiddel betreft. Zo ver ik weet is mijn wasmachine met trommel en onderdelen van roestvrij staal.
Ik schrik toch wel als mensen soda in hun wasmachine stoppen. Soda tast aluminium aan, dus als je wasmachine aluminium onderdelen bevat, ben je bezig je wasmachine te mollen. Mijn wasmachines zijn gemiddeld zo'n 12 jaar meegegaan elke keer, want ik ben bezig met nr 3. Een hele dure zoals Miele koop ik niet, want ik verhuis ook nog wel eens en verhuizen is ook niet zo goed voor je spullen. Dat je trommel van vloeibaar met koud water kapot gaat ben ik ondanks de foto niet overtuigd. Dat komt door mijn eigen ervaring. Ik vind 12 jaar voor een wasmachine een acceptabele leeftijd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 14:18

Marley schreef:
Geluk hebben denk ik? :')
mijn handdoeken en beddengoed krimpen niet op 90 graden, handdoeken zijn van de Hema en beddengoed altijd wel van een beter merk (slaapt lekkerder).

En die durf ik dus echt niet op 60 graden of nog heter te wassen, etiket zegt 30/40.
Als ik het toch zou proberen heb ik mooi 100 euri's naar de maan, beetje jammer.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 14:22

Om alle fabels dan maar een beetje te pareren: dit komt van de site van de Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten

Kleding wordt schoon wanneer het bij lage temperaturen wordt gewassen.
Waar. Een lage temperatuur is prima om uw kleding bij te wassen. De huidige generatie wasmiddelen zorgt ervoor dat er prima op 40 graden gewassen kan worden.

Beddengoed wordt schoon als het op 40 graden wordt gewassen.
Waar. Bij deze temperatuur krijgt u uw beddengoed prima schoon. Heeft u echter last van allergie voor huisstofmijt, dan adviseert het Astmafonds om één keer per zes weken het beddengoed te wassen bij 60 graden, om mijten te doden. De andere weken kunt u volstaan met wassen bij 40 graden om de allergenen (mijtenpoep) uit te spoelen.

Scheelt toch weer voor het milieu :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 14:24

Ik lees trouwens allemaal reactie's van mensen die zeggen de wasmachine te hebben draaien met vaatwasblokjes, azijn en soda.
En dat je niet allerlei schoonmaakzooi door elkaar moet mikken?
Denken jullie er wel aan dat wasmachine's ook aluminium bevatten, wat niet tegen soda kan?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 14:25

Ik lees braaf mee, doe regelmatig machine zuiveren met soda ( ben bezig met machine nr 2 in 19 jr), zijn wel klein gezin. Normaal poeder, nu ff vloeibaar omdat het gratis was!
Na aanleiding vh bacterie verhaal rijst bij een vraag:
Hoe vaak wassen jullie dan je hoofdkussens en reinigen dekbedden?
En dat spul wat in kussens zit?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 14:31

Even nog van de site van de Consumentenbond over vetluis:

Vetluis
Door wassen op lage temperaturen en met minder water blijven er makkelijker wasmiddelresten en vuil achter. Bacteriën, ook wel vetluis genoemd, voelen zich hier thuis en zorgen voor onfrisse geurtjes en grijze vlekken op wasgoed. Ook wanneer je te veel of te weinig wasmiddel gebruikt kan er wasmiddel of vuil achterblijven.

Tips om vetluis te voorkomen of verhelpen:
•Doseer wasmiddel volgens het doseeradvies op de wasmiddelverpakking, gebruik een maatschep om de hoeveelheid af te meten.
•Laat na een wasbeurt de deur openstaan zodat de trommel kan drogen.
•1 tot 2 keer per maand een was op 60°C helpt om de bacteriën te bestrijden. Stinkt de wasmachine, was dan een keer op 90°C. Dit werkt het beste zonder wasgoed, met poeder met bleekmiddel. Sommige machines hebben hiervoor een hygiëneprogramma.
•Extra spoelen bij een wasbeurt helpt ook om vuil- en wasmiddelresten weg te spoelen.
•En vergeet niet om de wasmiddellade af en toe te reinigen.

Dus voor alle mensen in dit topic: zo vaak wassen op 90 graden om dit te voorkomen is helemaal niet nodig ! Eén tot twee keer per maand op 60 graden is voldoende !

Yootha

Re: dit gebeurt er dus als je te koud wast met vloeibaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 14:39

Hier ook een Miele van 35 jaar. Ik geloof zelfs ouder. Handdoeken doe ik altijd op de kookwas. Werkkleding op 60 graden en de rest op 40.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 14:48

Netje schreef:
Tips om vetluis te voorkomen of verhelpen:
•Doseer wasmiddel volgens het doseeradvies op de wasmiddelverpakking, gebruik een maatschep om de hoeveelheid af te meten.
•Laat na een wasbeurt de deur openstaan zodat de trommel kan drogen.
•1 tot 2 keer per maand een was op 60°C helpt om de bacteriën te bestrijden. Stinkt de wasmachine, was dan een keer op 90°C. Dit werkt het beste zonder wasgoed, met poeder met bleekmiddel. Sommige machines hebben hiervoor een hygiëneprogramma.
•Extra spoelen bij een wasbeurt helpt ook om vuil- en wasmiddelresten weg te spoelen.
•En vergeet niet om de wasmiddellade af en toe te reinigen.

Dus voor alle mensen in dit topic: zo vaak wassen op 90 graden om dit te voorkomen is helemaal niet nodig ! Eén tot twee keer per maand op 60 graden is voldoende !

Vraag ik me af, kan ik ook gewoon een beetje chloor in het was middelbakje gooien?

De wasmiddellade schoonmaken is idd een goede, ik doe dat regelmatig want je wilt niet weten watvoor bagger daar achter en tussen blijft zitten. Ik kwam daar ook toevallig achter en ik schrok ervan.
Je kunt de lade eruit halen door hem uit te schuiven en iets op te tillen, precisiewerkje maar de moeite zeker waard!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 14:55

Chloor zou ik niet zo snel doen zelf. Ik gebruik vloeibaar wasmiddel wat ik met zo'n bolletje in de wasmachine bij de was stop: nooit meer een vieze lade en restjes die daar achterblijven. Alleen als ik iets met voorwas doe (zelden) dan doe ik het in die laatjes.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 14:59

Ja ik gebruik ook die bolletjes, maar dan heb je nog wasverzachter en zelfs met af en toe een voorwas wordt dat laatje wel vies.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:23

Astmafonds schreef:
Heeft u echter last van allergie voor huisstofmijt, dan adviseert het Astmafonds om één keer per zes weken het beddengoed te wassen bij 60 graden, om mijten te doden. De andere weken kunt u volstaan met wassen bij 40 graden om de allergenen (mijtenpoep) uit te spoelen.
Even voor mijn beeldvorming..
Mijten leven maar eens in de 6 weken op lakens, de rest van de tijd poepen ze alleen maar ???????????????

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:24

zo hee, hoe oud was deze wasmachine?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:48

Ik heb niet meer te zeggen dan "Wat een geluk dat wij hier geen/weinig kalk in het water hebben". :o

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 22:28

DubbelDun schreef:
Astmafonds schreef:
Heeft u echter last van allergie voor huisstofmijt, dan adviseert het Astmafonds om één keer per zes weken het beddengoed te wassen bij 60 graden, om mijten te doden. De andere weken kunt u volstaan met wassen bij 40 graden om de allergenen (mijtenpoep) uit te spoelen.
Even voor mijn beeldvorming..
Mijten leven maar eens in de 6 weken op lakens, de rest van de tijd poepen ze alleen maar ???????????????

Zegt het Astmafonds. Maar even voor mijn beeldvorming: je laat lakens toch ook niet 6 weken op je bed liggen. Die wissel je toch af? Of ben ik nou gek. Maar zonder gekheid, zoveel schade geeft het dus niet en dan nog maar bij 60 graden en niet bij 90 graden 'voor de hygiëne' zoals hier wordt geopperd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 23:26

Ze bedoelen dus wekelijks/tweewekelijks wassen op koud en eens in de 6 weken wassen op heet om de mijtenpopulatie in toom te houden.
Is toch niet zo gek te verzinnen of wel?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 23:40

Ik ben echt verslaafd aan schoon beddengoed! Iedere week schoon overtrek en hoeslaken! Ik hoorde van mijn zusje dat een vriendin van haar het beddengoed 4 tot 6 weken erop laat liggen, kreeg er de rillingen van! :') Dan zijn het toch gigantisch zure lappen onderhand? Haha!

In de zomer hang ik mijn dekbed ook een aantal uurtjes buiten om te luchten, in de winter alleen als het droog is of als het vriest. Maar iedere week een lekker schoon bed wat fris ruikt! Heerlijk!

Dus bij mij heeft de huismijt volgens mij niet eens kans om te poepen! Haha! :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 23:44

4 tot 6 weken? :wow: Zal ze wel en enorme weerstand hebben :')

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 23:44

frensje schreef:
Wij hebben net een nieuwe wasmachine en de verkoper vertelde ook dat je beter geen vloeibaar wasmiddel kan gebruiken en je machine eens per week moet laten draaien op 60 of nog beter 90 graden.

Doe ik ook maar ben al paar keer vergeten temp. terug te zetten... Gevolg: hele was op 90 graden... Grr...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 00:12

Air schreef:
4 tot 6 weken? :wow: Zal ze wel en enorme weerstand hebben :')

Waarom? 4 (5, 6, 7) weken is redelijk normaal hier, als veel gewassen moet worden heeft niemand zin om tijd te vinden voor de overtrekken.

Is het echt zo erg? :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 00:27

Ik doe ook om de 4 weken, ik douche me toch praktisch altijd voor ik naar bed ga, dus waar moet het vies van worden?
Ben bovendien afhankelijk van mooi weer want heb geen wasdroger, dus zodra het een dag goed weer is gaat het de wasmachine in, kan dus ook weleens om de 2 of 3 weken zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 00:37

Ik was ook eens in de week een 90 graden was met ondergoed en handdoeken. Doe ik dat niet heb ik gegarandeerd blaasontsteking.. := 90 graden ontkom ik dus niet aan :) en ik vind het niet erg, blijft mn wasmachine goed van. En ik dus gezond :))

En omdat het water hier zoveel kalk heeft moet het ook wel los, 90 graden en een flinke scheut schoonmaak azijn tegen de kalk. Oude wasmachine begaf het na een jaar of 11. Ook een miele, kapot aan de binnen en onderkant. Ding kon niet tegen water := := zoveel roest!!

Ik was ook alleen met vloeibaar. Wasverzachter is korrelvorm. Beiden gaan met een eigen balletje in de trommel :)

LindyHJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 01:23

Afbeelding

:D

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 10:50

Al mijn kleding was ik op 30 graden (ik moet er niet aan denken als een aantal van mijn dure shirtjes besluiten te krimpen :\ ) en 1 keer paar maand een lege trommel met een halve fles schoonmaakazijn op 90 graden. Ik gebruik vloeibaar (Neutral) wasmiddel en ik mik dat gelijk in een wasbolletje in de trommel.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 11:24

Mijn beddengoed langer dan een week laten zitten kan ik echt niet, brrrrr!
Wat ik er vies aan vind? Haren, zweet, schilfers! Brrrrrr krijg er gewoon de rillingen van :=
Het afhalen is zo gepiept, het omdoen is soms wat minder leuk maar ja als het er eenmaal af is, moet het er toch weer op :))
Ik gooi het direct in de wasmachine, en leg gelijk een schone set op bed.

Mijn was droogt in het trapgat van de zolder, hele huis ruikt dan naar fris wasgoed <3
Beddengoed gaat alleen wel in de droger.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 12:36

Ik wil net zeggen, ook na het douchen ga en in je slaap ga je door met zweten en afvalstoffen afscheiden. :+ Laat staan als je er ook in 'sport'.