Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Re: Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:05

En geiten tam maken, zo gedaan! Voer ze elke dag een stukje brood uit de hand. Na korte tijd mag je ze aaien en na iets langer kun je ze pakken (altijd bij 1 hoorn, niet bij 2, dan kan je een hoorn breken). Tenminste zo werkt het met nieuwe landgeiten altijd bij ons :) Wij hebben halsbanden voor ze, een groot model nylon hondenriem . Als ze iets moeten, bekappen of een prik ofzo, dan gebruiken we die. Normaal dragen ze die niet. Als je ze vastzet altijd een touw of ketting met een wartel erin gebruiken!

Geweldige beesten! Wij hebben nu bijna 16 jaar lang landgeiten, nooit ook maar een dag spijt van gehad.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 10:39

Ik voer ze altijd wat brokjes en paardensnoepjes uit de hand, ik mag ze al aaien, maar als ik een onverwachte beweging maak of ze vast wil pakken zijn ze weg. Maar ze zijn nog niet zo heel lang bij ons dus ik vind dit al heel wat, in het begin stonden ze helemaal achter in het weiland en vluchten ze al weg als ik naar ze keek :)

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:32

Wil dit ook gaan volgen. Heb totaal geen tips voor je want ik krijg alles dood, plantaardige dingen dan althans haha ;)

Vind het wel een heel leuk idee, en krijg soms een ingeving om een mini plantenkasje te kopen en daar wat paprikatjes in te gaan kweken maar verder dan dat kom ik ook niet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:19

Hoe is het daar nu? :) Heb je al wat meer gevonden omtrent de poeliers enzo?

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 17:58

Die poelier heeft helaas niet terug gemaild, dus daar moet ik nog eens achteraan. (Of iemand moet er eentje weten in omgeving Den Bosch?!)

Ik had een brief thuis gekregen waarin ik gegevens in moest vullen voor de aanvraag van het ubn nummer. Die heb ik terug op de post gedaan en nu maar wachten tot het goed is gekeurd.
En als het is goedgekeurd kan ik aan de huisvestiging beginnen :)

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:14

Erg interessant dit en ben heel benieuwd hoe het gaat worden!
Zelf wil ik op termijn ook wel zoiets. misschien minder uitgebreid maar hoe dan ook zal dat niet lukken in hartje Utrecht dus voorlopig nog niet van toepasing.
konijnen heb je niet he, of heb ik daar overheen gekeken?

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 21:10

Geen konijnen indd, wel gehad, maar die liepen telkens weg omdat er gaten in het hekwerk zaten. Misschien dat we het in de zomer nog eens proberen nou dat we een nieuw hekwerk hebben.
Ik had Duitse reuzen en Belgische hazen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 12:38

De ganzen zijn er dit jaar vroeg bij, vond 3 dagen geleden 2 eieren op de mesthoop. Omdat ik dat geen geschikte plek vind hebben we de onderkant uit een oud hondenhok gezaagd en hier stro in gelegd. Vandaag was een van de ganzen er een nest in aan het maken :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:19

Die zit er lekker bij :j Maar zo'n mesthoop is wel lekker warm nu.

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:29

Leuk om te lezen :) Dat hok is een mooie oplossing!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:21

Ahw, die laatste foto! <3 "Zo, ik zit" :D

Ik bedacht me van de week iets waarvan ik dacht "dat moet ik eigenlijk even hier posten". Ben alleen vergeten wat.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 20:53

Weet je alweer wat je wilde posten?

De ganzen en kippen zijn goed aan de leg, heb al veel mensen in de omgeving blij kunnen maken met eieren.
Vandaag ook weer 2 poeliers gemaild over het slachten van kippen, maar nog niets terug. Dat wil niet echt vlotten.
Mijn vriend de jager hier in de buurt een berichtje laten sturen of hij wat wist, ben benieuwd.

Ik heb net de eerste opzet van de indeling van de moestuin gemaakt. Heb er weer zin in dit jaar :)

Afbeelding

Het ubn nummer is helemaal geregeld, de geit is herkend, ze is blijkbaar op 1-1-2009 geboren. :)

Nu maar wachten tot het land droog genoeg is zodat we de stallen leeg kunnen maken, de palen kunnen zetten en het weiland inzaaien. En dan varkens kijken :D

Word een beetje moe van die regen!

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:06

Gaaf zeg :) ik vind tuinieren eigenlijk net zo leuk als met dieren omgaan.

Voor dit jaar heb ik ananas aardbei zaadjes besteld. Ook heb ik dragon fruit zaadjes maar denk niet dat daar dit jaar al wat aan komt. Als laatste wil ik nog proberen mijn eigen moerbei boom te laten groeien ^.^

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 21:08

Moerbei boom, nog nooit van gehoord, wat is dat voor iets?

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:12

Het is een soort vruchtje wat een beetje op een braam/framboos lijkt. Je hebt zwarte, rode en witte :). Ik heb zelf zaadjes voor de zwarte besteld http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_moerbei. Vroegahh schijnt het een vrij populaire boom te zijn geweest maar tegenwoordig zie je ze steeds minder, soms zie je ze nog in oude tuinen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 21:16

Oh dat is wel interessant om te planten. Ik heb aan de linkerkant van de moestuin een braam en een framboos staan, dan zou dit er goed naast passen haha

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:18

Ik ben dol op bramen en frambozen! Op de volkstuin heeft mijn vader 2 bramen tegen de schutting aangezet, die dingen zijn echt enorm geworden ondertussen. Elk jaar komen er echt bakken vanaf :D

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 22:09

Ik heb een mailtje terug van de poelier in Hoeven! :) Hij zit niet echt in de buurt, maar ik moet regelmatig in Tilburg zijn dus dan valt het mee.

Hallo Elise

Zeker slachten wij ook voor particulieren.
De kosten per kip zijn:
Panklaar € 3,50 per st
Gevierdeeld € 4,25 per st
En gefileerd 4,75 per st.
Graag even van te voren melden. We slachten meestal op Dinsdag op dit moment.
Bij levering moet er wel even een VKi formulier ingevuld worden. (voetsel keten informatie formulier)
Dit in verband met controle door de NVWA op ons EEG gecertificeerde slachterij
Met vriendelijke groet
Geert

www.walnoothoeven.nl

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 13:26

Net de dierenarts aan de telefoon gehad om te informeren of ze ook varkens doen. Dit was volgens mij een vraag die ze nooit kregen, aangezien ze er eerst over na moesten denken en mij er later over terug belden.
Het castreren van de biggen gaat voor de eerste big 25 euro kosten en daarna 15 euro per big.
Het insemineren doen hun niet, dat zal ik echt zelf moeten doen, of het aan een varkenshouder vragen.

Heb net ook weer een brief van het GD gekregen. Daarin stond wat info over varkens houden, aan welke regels ik moet voldoen (huisvesting enz) en ik moet een 'machtiging doormelden kadavers door destructor' invullen.
Wat dus inhoud dat ik mijn kadavers door Rendac laat afvoeren en dit meld bij het I&R systeem.

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:18

Interesant zeg! Ik heb hier echt geen verstand van maar ik volg wel !

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 10:27

Kleine update,

Deze week gaat het goed weer worden en mijn vriend is een paar dagen vrij, dus we gaan de stallen leeg halen en naar de stort en oud ijzer rijden.
De houtblokken zijn iets lastiger, dus op facebook aan vrienden gevraagd of hun nog een makkelijke manier wisten. Mijn neef kwam met de oplossing "Laat Niek een kloof machine maken. Oude hydrauliek cilinder. Hydropomp, effe frame lassen. En kloven maar..."
Ik snap er niets van, maar mijn vriend zegt dat het een oplossing is en heeft hij weer een goede reden om met zijn trekker te poedersuiker, dus we gaan het gewoon proberen! Haha

Voor de rest gaat het hier best hard met eieren. Heb daarom ook op FB een oproepje voor eierdozen gedaan. We hebben nu 28 (waarvan er 19 vorig jaar zijn geboren) hennen en 3 vrouwelijke ganzen en ze leggen nu ongeveer 7 eieren per dag, de ganzen 1 ei om de dag. Ik verwacht dat als het weer mooier word dat ze ook meer gaan leggen. :)

Ben ook heel benieuwd of onze kalkoen dit jaar eieren gaat leggen. Het vrouwtje hebben we vorig jaar als jong gekocht omdat het andere vrouwtje door een vos was gepakt. (We hadden er 2, maar Teun het trekpaard is op eentje gaan staan :( )
Ze is nu al aardig volgroeid, dus nu nog een plek voor haar gaan creëren en hopen dat ze gaat leggen!

Afbeelding

Afbeelding

Teun is echt heel erg in de rui, dit was maar van een kant!

Afbeelding

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:15

Liet me je daar even schrikken met je fotoreportage. Lees ik eerst dat Teun op een kalkoen heeft gestaan, scroll ik door naar beneden, zie ik een foto van een groot stel paardevoeten met iets ernaast en denk: "nee he". Gelukkig was het zijn haar en niet de kalkoen.

Klinkt leuk, zo te lezen maak je progressie.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 12:36

Haha nee zo'n foto post ik hier echt niet! Vond het aanzicht al erg genoeg :(

De enige keer dat ik een foto van zoiets heb gemaakt was toen de staldeur kapot was (al weken, maar mijn vriend had telkens geen zin) en door dat er iets fout ging een kip er met haar hoofd tussen kwam en daaraan dood ging. Die foto heb ik toen naar mijn vriend gestuurd en de volgende dag was het gemaakt!

Het begint nu te komen ja, de meeste voorbereidingen qua papierwerk enz zijn gedaan en nu dat het beter weer word kunnen we ook buiten alles gaan doen :)

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 14:48

Leuk topic.

Misschien handig leesvoer voor de moestuin (de PDF is gratis - Building soils for better crops): http://www.sare.org/Learning-Center/Boo ... rd-Edition

Ik heb maar een heel klein stukje grond, maar kan toch aardig veel kwijt. Lijkt me super om ook kippen etc te hebben, maar geen ruimte voor hier.

(heb voor 2014 o.a. wortels, pompoen, suikermais, sugarsnaps, doperwten, aardbeien, bietjes, sla, en een heleboel soorten tomaten waarvan ik er al een paar binnen gezaaid heb. Stapeltje tuinkruiden en wat bloemenmengsels in bakken voor de vlinders en bijen. Ik heb ook een kruisbes en zwarte bes - kan je lekker jam van maken! Als ik 'later' de mogelijkheid voor een wat grotere tuin heb wil ik er ook zeker een vlierbessen struik/boom hebben staan. Bloesems voor siroop, bessen voor jam. Maar die vind je gelukkig ook genoeg in het wild hier.)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 20:54

Leuke link inderdaad :) Hoe maak jij je jam?

Vandaag ben ik varkens wezen kijken!
Ik ben helaas vergeten om foto's te maken, dus net even een mailtje gestuurd en ik heb wat foto's nagestuurd gekregen.
We hebben gekozen voor een kruising Duroc/Wolvarken.
Dit omdat het niet al te grote varkens zijn, ze een goed karakter hebben en geschikt zijn als vleesvarkens. Makkelijker om mee te beginnen dus.
In april verwacht ze biggen, dan nog een paar weken wachten en dan kunnen we ze ophalen. Dit zal over ongeveer 3 maanden van nu zijn. Genoeg tijd voor ons om nog alles in orde te maken.

Afbeelding

Mamma wolvarken

Afbeelding

Pappa Duroc

Afbeelding

Kruising wolvarken/duroc

Afbeelding

Biggen van vorig jaar