Zelf dieren opfokken voor de slacht.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:11

Persoonlijk zou ik er geen moeite mee hebben :)

Naast de dieren die er al genoemd zijn zijn konijnen (Vlaamse/Duitse Reuzen) goed geschikt en snel 'rijp' voor de slacht. Eenden, zoals de Rouen eenden, zijn een fijn vleesras. Wil je eenden die goed eieren leggen, dan kun je bij de Khaki Campbell eend terecht. Deze leggen zo een 300 eieren per jaar :) En als je er 'genoeg' van hebt, heb je nog een mooi stuk vlees over ook.

Wat sowieso geregeld moet worden is een UBN nummer, hierop kun je je dieren laten registreren. Wat er gezegd wordt over varkens is enerzijds waar (dat ze minimaal met zijn tweeën moeten zijn) maar als 1 van de 2 doodgaat, is het bijzonder lastig een maatje te vinden. Varkens zijn erg agressief tegen nieuwe soortgenoten (uitzonderingen bevestigen de regel). Als je een zeug hebt, dan kun je deze wel laten dekken en 1 van de jonge zeugen aanhouden :)

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:13

Froukje1993 schreef:
Kan, maar maak dan wel weer goede afspraken. Anders kan meneer boer er zomaar met je koe van door gaan, want als je hem bij iemand anders in de kudde zet staan ze ook op dat bedrijfst UBN, wettelijk ben je dan dus helemaal geen eigenaar.

Maar, bij goede afspraken ed. Is het een hele mooie oplossing! :)

Ik had het min of meer zo in gedachte. Je koopt het dier, eventueel zelfs bij een andere boer, en huurt gewoon 'een stukje wei' zeg maar. Alsof je je paard ergens zou stallen, maar dan een koe bij een boer bv :) Uiteraard moet dit allemaal mogelijk zijn, ook wettelijk gezien.
Kippen zou ik misschien gewoon zelf een stukje geven thuis en varkentjes weet ik niet zo goed. Ik herinner me van een stalling waar wij vroeger stonden dat die stalbaas ook slachtvarkens hield. Alleen zaten die diertjes wel non stop in een pikkedonkere (paarden)stal opgesloten. Het stonk geweldig en onze paarden waren er allemaal doodsbang van, dat constante geknor en gespring tegen de deur. Zo wil ik het natuurlijk niet doen. Ik weet niet hoeveel ruimte varkens nodig hebben dus hopelijk is dat haalbaar zonder een te groot stuk grond op te offeren. Boeren die varkens houden laten die zelden op een voldoende groot stuk scharrelen voor zover ik weet, dus huren zoals bij koeien lijkt me geen optie.

Dit klinkt allemaal erg simpel natuurlijk dus ik weet niet tegen welke problemen ik misschien allemaal zou aanlopen. Vandaar dat ik erg geïnteresseerd ben in de uitwerking van het idee van TS! :D

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:14

_Mel schreef:
Waar ik woon in Griekenland, hebben we konijnen, geiten en kippen voor eigen gebruik.
Misschien een beetje krom, maar ik heb geen moeite met de kippen, met de rest wel.

Ik eet het niet hoor, geiten en konijnen. In de ochtend sta ik ze te voeren, in de avond liggen ze op mijn bord.

Vraag me niet waarom, maar ik zou met een kip ook veel minder moeite hebben dan met een koe of een varken

anneliesdj schreef:
Heel graag!
Graag inclusief alles wat geregeld moet worden en waar je rekening mee moet houden.
Ben heel benieuwd!

Ben inderdaad ook erg benieuwd!

TS; woon je in de regio zuidholland? Anders kom kom ik graag een stukje vlees bij je kopen in de toekomst.

pluisje88

Re: Zelf dieren opfokken voor de slacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:16

Ik zou met kippen meer moeite hebben denk ik. Ik zie het zo, als je een groot dier slacht, hoeft er maar 1 dier te sterven en daar kun je bijna een jaar van eten. als je een kip slacht, moeten er heel veel dieren sterven om je een jaar aan het eten te houden. vandaar denk ik dat kippen mij lastiger lijken

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 23:28

knuffeldier schreef:
_Mel schreef:
Waar ik woon in Griekenland, hebben we konijnen, geiten en kippen voor eigen gebruik.
Misschien een beetje krom, maar ik heb geen moeite met de kippen, met de rest wel.

Ik eet het niet hoor, geiten en konijnen. In de ochtend sta ik ze te voeren, in de avond liggen ze op mijn bord.

Vraag me niet waarom, maar ik zou met een kip ook veel minder moeite hebben dan met een koe of een varken

anneliesdj schreef:
Heel graag!
Graag inclusief alles wat geregeld moet worden en waar je rekening mee moet houden.
Ben heel benieuwd!

Ben inderdaad ook erg benieuwd!

TS; woon je in de regio zuidholland? Anders kom kom ik graag een stukje vlees bij je kopen in de toekomst.

Ik woon in Velddriel, is net in Gelderland.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:47

Dan kom ik wel bij je snacken :+

Een koe geeft een gemiddeld gezin voor 12 maanden te eten, varken ongeveer een half jaar.
Grote vriezer aanschaffen hoort er dan ook bij :P

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:53

Aan de ene kant zeg ik, moet kunnen hoor.
Als je goed in je achterhoofd houd waarom je het dier hebt rondlopen. Kijk hechten doe je toch wel maar op een bepaalde manier denk ik dat je jezelf er op diemanier tot een bepaalde hoogte ertegen kan wapenen.
Of ik het zelf zou kunnen weet ik niet.

Mijn schoonvader heeft jaren geleden eens een big voor zijn verjaardag gekregen als grapje. Deze is ook met het doel, later slachten groot gebracht.
Maar doordat ze toch op een andere manier leven zien ze er wel anders uit dan een varken die opgehokt zit.
De slager die hem toen slachte had zoiets van "heb je er nog meer"? Want hier hebben we meer aan dan zie ielle dingen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:55

anneliesdj schreef:
Een koe geeft een gemiddeld gezin voor 12 maanden te eten, varken ongeveer een half jaar.

Of 2 :+ Wij hebben nu drie vriezers draaien voor een half varken en een halve koe. En een koe hebben wij met z'n vieren vaak toch wel binnen 12 maanden op. Ligt er een beetje aan hoe groot/zwaar de koe was.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:55

Vrienden van ons hielden wel beesten voor de slacht. Toen ik nog klein was hadden we regelmatig zo'n vleespakket als ze een van hun koeien hadden geslacht. Andere vrienden hadden struisvogels, daar kregen we toen biefstukken van. Dan vind ik het ook niet erg. Die dieren hadden een mooi leven, kwamen veel buiten maar ik had ze nooit gezien en er ook geen binding mee. We hadden toen nog zo'n grote vrieskist waar ik zelf 5x in kon.

Overigens vind ik het wel interessant om je ontdekkingen te volgen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:58

Dat zal wel kiki. de huidige vleesbeesten blijven geen dag te lang lopen en worden opgehokt zodat ze minder voer nodig hebben. je kunt me zeggen wat je wilt, maar goed kan het niet zijn als je het mij vraagt.

Deveneyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:02

Ik zou het zelf ook echt niet kunnen, ik vermijd liever ook bezoekjes aan zulke boerderijen omdat mijn dierenliefde er te groot voor is en ik mij ook te snel hecht aan beesten..
Maar ieder natuurlijk zijn eigen mening, en ik ben er ook absoluut niet op tegen..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:19

Froukje1993 schreef:
anneliesdj schreef:

Of 2 :+ Wij hebben nu drie vriezers draaien voor een half varken en een halve koe. En een koe hebben wij met z'n vieren vaak toch wel binnen 12 maanden op. Ligt er een beetje aan hoe groot/zwaar de koe was.

En hoeveel vlees je eet :))
Zou hier wel binnen het halfjaar gaan ws :P

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:28

ik zou het zeker kunnen en ook graag willen.
nu alleen ff de tijd niet voor met twee kleine kids om alles eerst eens goed uit te zoeken en de eventuele dieren er bij te verzorgen (naast de "gewone" huisdieren die we al hebben).
vanaf aankomend jaar gaat de oudste naar school en de jongste in ieder geval 2 dagdelen naar de peuterspeelzaal, dan gaan we eerst maar eens beginnen met een moestuin en kippen voor de eitjes :D
maar wel reuze interessant om hier mee te lezen en wie weet in de toekomst....
wat is trouwens een normale leeftijd voor een koe en een varken om te slachten?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:32

Hoe slacht je die koe en weet je zeker dat je jouw koe weer terug krijgt dan? Je moet volgens mij een hele mest boekhouding gaan bijhouden dan?
Ze kunnen ook ziek worden of er kan mond en klauwzweer/bse uitbreken en alles mort preventief weg of niemand mag het bedrijf meer op?

Als dat allemaal geen issue was deed ik het zo, maar ik weet nog hoe snel wij onze geit verplaatst hebben bij de mond en klauwzweer, moet je niet aan denken dat je bedrijf op slot zit :)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:37

ruitje schreef:
Hoe slacht je die koe en weet je zeker dat je jouw koe weer terug krijgt dan? Je moet volgens mij een hele mest boekhouding gaan bijhouden dan?
Ze kunnen ook ziek worden of er kan mond en klauwzweer/bse uitbreken en alles mort preventief weg of niemand mag het bedrijf meer op?

Als dat allemaal geen issue was deed ik het zo, maar ik weet nog hoe snel wij onze geit verplaatst hebben bij de mond en klauwzweer, moet je niet aan denken dat je bedrijf op slot zit :)

Vlees komt terug met een sticker waar de oornummer van de koe op staat. Dus, dan kun je zo even checken.

En, ja ziektes kun je overal krijgen. Pensionstal waar droes uitbreekt heeft ook een probleem..
En een beetje op je dieren letten en de DA op tijd laten komen kan een hele hoop schelen.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:44

Dit ben ik van huis uit ook gewend.
Het voordeel is dat je weet wat je eet en dat de dieren het goed gehad hebben.
Toch had ik er wel een beetje moeite mee omdat ik me erg aan de dieren hechtte.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:45

Volgens mij, als ik het goed heb, mag er bijzoiets als BSE of MKZ niemand meer je erf op, wat voor mij reden is om het nooit te doen :) ... Bij Droes denk ik dat klanten iets meer begrip hebben dan bij 1 koe :') ... Daarbij, het gaat niet om je eigen dieren, maar om jouw regio, als er 5 km verder op MKZ uitbreekt word jij ook op slot gezet/preventief geruimd....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:48

ruitje schreef:
Volgens mij, als ik het goed heb, mag er bijzoiets als BSE of MKZ niemand meer je erf op, wat voor mij reden is om het nooit te doen :) ... Bij Droes denk ik dat klanten iets meer begrip hebben dan bij 1 koe :') ... Daarbij, het gaat niet om je eigen dieren, maar om jouw regio, als er 5 km verder op MKZ uitbreekt word jij ook op slot gezet/preventief geruimd....

En hoe vaak gebeurt dat daadwerkelijk?
En je gaat uit van een bedrijf, je kunt zoiets ook voor de hobby doen hé?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:54

Ik geef toch aan dat ik verder voor het idee ben maar waarvoor ik het niet zou doen :) ?

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:51

Spruitjee schreef:

Naast de dieren die er al genoemd zijn zijn konijnen (Vlaamse/Duitse Reuzen) goed geschikt en snel 'rijp' voor de slacht. Eenden, zoals de Rouen eenden, zijn een fijn vleesras. Wil je eenden die goed eieren leggen, dan kun je bij de Khaki Campbell eend terecht. Deze leggen zo een 300 eieren per jaar :) En als je er 'genoeg' van hebt, heb je nog een mooi stuk vlees over ook.

Wat sowieso geregeld moet worden is een UBN nummer, hierop kun je je dieren laten registreren. Wat er gezegd wordt over varkens is enerzijds waar (dat ze minimaal met zijn tweeën moeten zijn) maar als 1 van de 2 doodgaat, is het bijzonder lastig een maatje te vinden. Varkens zijn erg agressief tegen nieuwe soortgenoten (uitzonderingen bevestigen de regel). Als je een zeug hebt, dan kun je deze wel laten dekken en 1 van de jonge zeugen aanhouden :)

Eenden zijn mijn volgende plan,maar heb jij ze?
Kan ik jou wat vragen via pb stellen??

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:53

anneliesdj schreef:
ruitje schreef:

En ook al is het hobby dan nog gaat je erf op slot zoals het hoort.
Beetje zot dat een bedrijf niks mag en de buurman met zijn twee koeien of geiten gewoon flierenfluitend over straat gaat.
En laten we duimen dat die ellende nooit meer komt,ik zie nog de vrachtwagens..brrr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:04

Ik zou het wel kunnen als ik ze zelf niet hoef te slachten.
Ik heb ook honden hier die vers vlees eten en ik zou er heel blij mee zijn als ik zou weten waar het vlees weg komt, of ze ooit antibiotica oid gekregen hebben en het belangrijkste: of ze een goed leven gehad hebben.
Ik zou hier hooguit ruimte hebben voor wat kippen en konijnen, misschien nog wat andere kleine dieren maar herrie mogen ze niet maken, denk niet dat de buren daar blij mee zijn.
Ik wil eigenlijk wel uitzoeken wat de regels hiervoor zijn, konijn hoef ik zelf niet maar voor de honden is het wel een lekkere afwisseling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:35

liesjecryos schreef:
Spruitjee schreef:

Eenden zijn mijn volgende plan,maar heb jij ze?
Kan ik jou wat vragen via pb stellen??

Ik heb ze zelf niet, maar weet wel het eea van ze :) Dus je mag mij gerust PB'en!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:03

liesjecryos schreef:
anneliesdj schreef:

En ook al is het hobby dan nog gaat je erf op slot zoals het hoort.
Beetje zot dat een bedrijf niks mag en de buurman met zijn twee koeien of geiten gewoon flierenfluitend over straat gaat.

Ik zeg toch niet dat het niet hoeft als je particulier bent?
Alleen heb je er dan veel minder schade van.
Maar dit is nogal offtopic en niet leuk voor ts.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:11

Ik zou het wel graag willen, maar ik denk niet dat ik het kan :o
Aan de ene kant een heel eerlijk stukje vlees natuurlijk, maar aan de andere kant zou ik denk ik steeds het gevoel hebben dat ik toch Knorrie aan het opeten ben.

Ik zou het dan eerder doen samen met iemand waarvan ik de dieren niet zo goed ken (maar wel weet hoe ze er mee omgaan) en dan ruilen. Zij mijn varken en ik de hunne in de vriezer ofzo..... :=
Das toch wat meer anoniem ;)