Winterbanden/ zomerbanden/ 4 seizoenbanden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Re: Winterbanden/ zomerbanden/ 4 seizoenbanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 08:05

Achja ikke, wie weet ben ik beïnvloed door de autobanden fabrikanten. Geen idee. Maar het is toch echt mijn ervaring. En landen gaan het echt niet verplicht stellen om de fabrikanten te supporten, moeten ze wel betere redenen voor hebben.

Grappig plaatje hierboven :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 09:08

_suus19_ schreef:
Achja ikke, wie weet ben ik beïnvloed door de autobanden fabrikanten. Geen idee. Maar het is toch echt mijn ervaring. En landen gaan het echt niet verplicht stellen om de fabrikanten te supporten, moeten ze wel betere redenen voor hebben.

Grappig plaatje hierboven :D

Welcome in the real world.

Ik zeg ook nergens dat winterbanden nutteloos zijn, alleen dat de hype schromelijk overdreven is.

Weet je waarom het derde remlicht in Amerika werd ingevoerd? Moet je eens opzoeken.........

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 09:17

Voor de kleine auto hebben we zomer en winterbanden. Vandaag ga ik een offerte vragen voor winterbanden voor de grote auto.
Vorig jaar hebben de winterbanden mij een keer gered. Ik reed iets van 25 dan had ook nog niet gemerkt dat het glad was. Ik ga door een tunnel en daarna gelijk een bocht en daar begon ik te glijden Door de winterbanden had ik de auto snel onder controle. Qua kosten maakt het niet heel veel uit omdat de zomerbanden minder snel slijten. Je heb alleen de extra kosten voor de velgen.
Wij hebben het geluk dat we ze zelf op kunnen slaan en zelf kunnen wisselen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 09:23

Dat plaatje, hihi. In duitsland is het verplicht om na een belaalde datum met winter of all wheatherbanden te rijden. Daar zitten we erg dichtbij dus om die reden is het alleen al praktisch.

Wat betreft de opmerking van de automonteur, ons is eens geadviseerd bij weinig km juist jaarrond winterbanden te rijden omdat de extra slijtage in de zomer niet opweegt tegen de voordelen in de winter.

En bij alle banden geldt kijk na wat de eigenschappen van de banden zijn. Elk merk en type heeft zijn eigen goede en slechte eigenschappen in remweg, geluid, slijtage, grip op nat wegdek. Kies daaruit die eigenschappen die het beste bij je omstandigheden en je auto passen. Mijn keuze voor de atos is altijd goed grip op nat wegdek/modder/sneeuw en heb daardoor bewust gekozen voor iets inleveren in remweg bij extreem heet of koud weer. Je moet toch altijd met je verstand rijden en niet met je banden.

Daarom hebben alle autos en de aanhangwagen hier een ander merk en type band.
Laatst bijgewerkt door karuna op 05-12-14 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 09:23

M'n vader (vroeger altijd eigen garagebedrijf gehad) rijdt een volvo xc90 Cross Country permanent met winterbanden. Last van extra slijtage heeft ie niet want ze liggen er al bijna 100.000km onder. Hij geeft aan dat het onzin is om elke keer van band te wisselen.

Bovendien, met 2 sets slijt je 'minder snel' en heb je dus vaak een verouderde band onder je auto liggen. Stel dat je normaal 3jr met je banden doet, dan doe je met een dubbele set dus ineens 6jr met je banden.

Onder mijn fiat 500 liggen nu nog zomerbandjes, maar neig eigenlijk naar een wissel en dan wil ik ze op de winterband houden. Alleen zonde om die zomerbandjes maar weg te doen terwijl ze nog goed zijn. :+

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 09:30

Ik snap dat jaar rond met winterbanden niet...
Wij rijden ook niet veel (max 10000 op een jaar, wss nog minder), maar waarom zou je je banden niet wisselen? Luiheid?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 09:32

Ik heb altijd gewoon op zomerbanden gereden en omdat bij de afgelopen apk bleek dat er nieuwe banden onder moesten, heb ik nu een setje all wheater banden van Goodyear erop. Ik ben benieuwd of ik ook verschil ga merken. Onze kleine auto hebben we pas sinds vorige week en die staat op winterbanden. Ik ga ze er ook het jaar rond op laten, gezien het weinige aantal km's dat die auto maakt. Het zijn nieuwe banden en een oud autootje, dus tegen de tijd dat die banden af zijn is het autootje ook af :).

Ik wou nog even terugkomen op een eerder gemaakte opmerking van iemand die zich ergerde aan mensen die in de winter op zomerbanden rijden en volgens diegene niet snel genoeg opschieten (werd volgens mij asociaal genoemd?). Ik erger me namelijk aan de weggebruikers die in de winter menen dat ze vol gas kunnen rijden omdat ze winterbanden heb. Het is al meer dan eens gebeurd dat iemand me met een rotgang zo nodig in moest halen en dat ik diegene een paar km verderop met het neusje in de berm/sloot geparkeerd passeerde. Tja, banden zijn banden en sneeuw/ijzel is sneeuw/ijzel. Waar je ook mee rijdt, bij gladheid beter voorzichtig dan haastige spoed.
Laatst bijgewerkt door Muronia op 05-12-14 09:34, in het totaal 3 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 09:32

Een extra set moeten aanschaffen, de wissel kost geld, de banden moeten ergens liggen enz. Een extre set banden voor onze transit zou ons in de allergoedkoopste brakke variant ruim 400 euro kosten bijvoorbeeld.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 09:35

Ja zo bekeken snap ik het.
Scheelt idd dat wij ze gratis kunnen opslaan en zelf kunnen wisselen.
Extra set moeten aanschaffen is iets wat zich op langere termijn terug betaald, je hoeft ook niet eerder nieuwe banden

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 09:36

Gewoon permanent op winterbanden of all seasons :j
Met sneeuw gaat de 4x4 aan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:01

MarianneW schreef:
Ik snap dat jaar rond met winterbanden niet...
Wij rijden ook niet veel (max 10000 op een jaar, wss nog minder), maar waarom zou je je banden niet wisselen? Luiheid?

Ik snap het nut van wisselen niet.

Zoals al gezegd, ik heb een set liggen die al 140k mee gaat en nu apart ligt omdat de auto is overleden waar ze onder zaten. Die set gaat gewoon onder de volgende auto en gezien het profiel gaan die banden nog fluitend 100k mee.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:20

Ik ben ooit wel eens op een wintersport vakantie geweest met mijn oom.
Onze auto had winterbanden, die van hun niet.(was in de tijd dat winterbanden nog niet verplicht waren in het buitenland)
En dan zie je echt het verschil.

We hadden overnacht vlakbij München en toen we de volgende ochtend opstonden had het gesneeuwd.
Wij op weg naar onze wintersport bestemming.
Waar wij met gemak door de sneeuw reden, zagen wij de auto van mijn oom de hele tijd heen en weer glijden.
Na de afrit van de snelweg moest hij stoppen, om zijn sneeuwkettingen om te leggen.
En wij zijn zo op alleen onze winterbandjes het dorp ingereden.
(daar hebben we wel even kettingen om moeten leggen, omdat het laatste stukje naar het hotel op een hele rotte helling lag.)

Vanwege de wintersport rijden wij op winterbanden in de winter.
Maar ik denk dat we anders ook winterbanden zouden hebben.
Mijn man zit in de strooidienst en als het glad is en hij moet strooien, moet ik dus in mijn eentje door de sneeuw naar de paarden. En dat willen we dan wel veilig doen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:29

De auto's van de ANWB rijden allemaal op 4 seizoenen banden. Die rijden toch met alle soorten weer.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:29

Winterbanden doen pas wat extra's vanaf -7 geloof ik. Het sneeuwt hier misschien een week per jaar de ijsdagen of vriesdagen zijn hier ook op twee handen te tellen. Winterbanden halen het verbruik behoorlijk omhoog als het niet vriest.
Hier dus geen winterbanden maar gewoon allseasonbanden.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:30

Nee, vanaf +7.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:33

kohtje schreef:
De auto's van de ANWB rijden allemaal op 4 seizoenen banden. Die rijden toch met alle soorten weer.

Voor in Nederland vind ik 4 seizoenenbanden een hele goede optie.
Dan heb je de voordelen van beide soorten.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:45

Het fenomeen winterbanden in natuurlijk commercieel gezien een 'klapper' van de eerste orde!!
1) er worden 2x zoveel banden verkocht.
2) soms 2x zoveel velgen
3) 2x zoveel montage handelingen
4) soms ook nog kosten voor opslag

:$ :$ :$ :$ :$

Echt ik vind het marketing technisch écht briljant :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:54

manie schreef:
Het fenomeen winterbanden in natuurlijk commercieel gezien een 'klapper' van de eerste orde!!
2) soms 2x zoveel velgen

Kijk, wij begrijpen elkaar!

Punt is hierbij dat de winterse omstandigheden van de (voor)Alpen een iets ander fenomeen is dan die zielige sneeuwvlokjes die hier vallen, naast het feit dat ze in die omgevingen hellingen van minder dan 10% niet eens aankondigen.

Ik ben hartje zomer ook weleens vastgereden op een 'Ollander die een te steile heilling in een te volle auto met te weinig motorvermogen (en chauffeurskunde?) probeerde te nemen. Daar waar hij teug het dal in moest voor een niuwe aanloop, reed ik met mijn volgeladen V8 Discovery in 2-laag gewoon omhoog alsof het een vlakke weg was.........

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:56

ikke schreef:
manie schreef:
2) soms 2x zoveel velgen

Kijk, wij begrijpen elkaar!

Punt is hierbij dat de winterse omstandigheden van de (voor)Alpen een iets ander fenomeen is dan die zielige sneeuwvlokjes die hier vallen, naast het feit dat ze in die omgevingen hellingen van minder dan 10% niet eens aankondigen.

Ik ben hartje zomer ook weleens vastgereden op een 'Ollander die een te steile heilling in een te volle auto met te weinig motorvermogen (en chauffeurskunde?) probeerde te nemen. Daar waar hij teug het dal in moest voor een niuwe aanloop, reed ik met mijn volgeladen V8 Discovery in 2-laag gewoon omhoog alsof het een vlakke weg was.........

Dat dus _/-\o_

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:01

Overigens heb ik ooit een VW transporter gehad met dubbellucht achter.
Uiteraard géén winterbanden want dat vind ik onzin.
Echter door de vering (afgesteld op veel massa, openlaadbak) kwam ik de helling vd autoweg ook moeizaam op.
Die winter ben ik rondgereden met 600 kg hooi in mn laadbak, probleem opgelost :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:10

Is dan de winterband de commerciële klapper of de zomerband?

Want anders dan een hogere slijtage heb ik nog geen voordeel gehoord voor zomerbanden.
Hier lees ik wel dat er blijkbaar verschil is, maar wat is me nog steeds niet duidelijk.

http://www.ahc-lwd.nl/pdf/vergelijking- ... 519617.pdf

@manie: en dus is je remweg ook langer geworden want je bent 600kg zwaarder geworden, in een situatie dat je sowieso al een langere remweg hebt en zonder passend profiel. Klinkt echt als een veiligste situatie. Zolang het goed gaat, gaat het goed.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:14

Mizora schreef:
Is dan de winterband de commerciële klapper of de zomerband?

Want anders dan een hogere slijtage heb ik nog geen voordeel gehoord voor zomerbanden.
Hier lees ik wel dat er blijkbaar verschil is, maar wat is me nog steeds niet duidelijk.

http://www.ahc-lwd.nl/pdf/vergelijking- ... 519617.pdf

@manie: en dus is je remweg ook langer geworden want je bent 600kg zwaarder geworden, in een situatie dat je sowieso al een langere remweg hebt en zonder passend profiel. Klinkt echt als een veiligste situatie. Zolang het goed gaat, gaat het goed.

Zo is het toch ook :D
Die auto had een laadvermogen van ca. 1000 kg.
Zonder belading reed het spartaans, met een pakje hooi prima.
Het hele ding was afgesteld tov het laadvermogen, dus incl remweg....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:28

Mizora schreef:

Nee, remsystemen zijn gebouwd op maximale beladingen, dus in dat opzicht maakt het extra gewicht niet uit.

Waar het om gaat is tractie. Zolang je tractie hebt, heb je controle.

Bijvoorbeeld ABS is daarin een zinnig hulpmiddel. Je staat niet eerder stil met ABS maar je hebt wel de controle waar je stil komt te staan.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:31

ikke schreef:
Mizora schreef:

Nee, remsystemen zijn gebouwd op maximale beladingen, dus in dat opzicht maakt het extra gewicht niet uit.

Waar het om gaat is tractie. Zolang je tractie hebt, heb je controle.

Bijvoorbeeld ABS is daarin een zinnig hulpmiddel. Je staat niet eerder stil met ABS maar je hebt wel de controle waar je stil komt te staan.

Helder verwoord +:)+

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:59

Iemand schreef dat de banden mee gingen naar een andere auto. Dit past vaak niet. Zelfs onder verschillende vectra auto zitten verschillende maten.
Laatst bijgewerkt door magriet op 05-12-14 12:02, in het totaal 2 keer bewerkt