verborgen gebreken huis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:58

-O- Wat balen zeg!!
Ik zou ze vertellen dat ze het officiele raport, met daarbij een brief met hun voorstel aan je rechtsbijstand kunnen richten, dat jij het bij deze uit handen geeft en dat je aan geeft niet meer persoonlijk te reageren!!
Wat een rarigheid zeg!! (wij hebben toevallig écht problemen door de bouwer met het dak, als je kijkt hoe lang het duurt voordat het officiele bedrijf komt keuren, een rapport op maakt..... En hun weten het binnen een paar dagen?!)

meggiemeg

Re: verborgen gebreken huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 10:29

Ik heb bericht gehad van de dakdekkers, zij konden mij vertellen dat het een verse scheur betrof en zeker geen oude. Hierna weer contact gezocht met de rechtsbijstandverzekering, zij hebben mij advies gegeven wat er nog in een laatste reactie moest komen te staan.
Deze heb ik per mail naar ze verzonden en heel duidelijk vermeld hoe en wat. Kreeg net een mail dat ze het laten voor wat het is en dat de makelaar ook vond dat het onze fout was.... Tja daar wisten we al van dat hij partijdig is/was.... Nooit maar dan ook nooit meer deze makelaar en ik adviseer iedereen om foto's te maken van alles van het huis vlak voor de oplevering, dan heb je tenminste bewijs hoe of wat.
Hoop dan ook dat het hier bij blijft en dat ze woord houdt, zou wel fijn zijn. Het is niet prettig om zo iets te moeten afsluiten!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:40

Wat een tegenstrijdig bericht... ( of lees ik het verkeerd?!) Ze laten het voor wat het is / de makelaar vond ook dat het jullie fout was..... :?
Maar wat fijn dat het dakdekkersbedrijf het (eerlijk) toegaf dat het een verse scheur betrof!! (zou het bericht zeker nog even bewaren!)
Nu maar van harte hopen dat het hier echt bij blijft!
(zit die makelaar ergens bij aangesloten?? Ik zou daar zelf dan echt een klacht indienen!!)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:42

Dat zat ik me ook al te bedenken... ik zou actie ondernemen tegen de betreffende makelaar. Die heeft zich namelijk niet echt professioneel gedragen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 10:43

Het is een nvm makelaar....

Hatsjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:47

Bijna alle makelaars zijn lid van een vereniging zoals NVM of VBO.
Ik zou een klacht neerleggen bij de desbetreffende vereniging tegen deze makelaar, wegens onprofessioneel gedrag.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:50

https://www.klacht.nl/klacht-melden/#step=1

Waar kan ik terecht met een klacht?
Wanneer u een klacht heeft over het handelen van een NVM makelaar, is het gebruikelijk dat u hierover de makelaar zelf schriftelijk aanspreekt. De NVM hanteert het standpunt dat klachten over een makelaar of diens kantoor in eerste instantie door de makelaar zelf dienen te worden beslecht. Komt u er met de makelaar niet uit, dan kunt u de correspondentie vervolgens voorleggen aan de NVM, afdeling Consumentenvoorlichting. Deze afdeling kan u informeren over wat u van een NVM-makelaar mag verwachten en over de mogelijkheden om binnen de NVM over uw klacht of geschil een oordeel te krijgen. U kunt uw klacht, inclusief alle correspondentie en aanvullende stukken dan richten aan:

Nederlandse Vereniging van Makelaars NVM
Afdeling Consumentenvoorlichting
Postbus 2222
3430 DC Nieuwegein

In het geval dat Consumentenvoorlichting een klacht ontvangt waar niet duidelijk uit correspondentie of andere stukken blijkt dat de kwestie reeds schriftelijk te behandeling aan de makelaar is voorgelegd, dan zal de ontvangen klachtenbrief door Consumentenvoorlichting gebruikelijk eerst ter behandeling aan de makelaar worden doorgezonden. Telefonisch kan afdeling Consumentenvoorlichting eventuele vragen beantwoorden, maar het is niet mogelijk om telefonisch een klacht in behandeling te nemen. Het voorleggen van een klacht dient schriftelijk te gebeuren. Mocht u een vraag willen stellen aan één van de medewerkers, dan kunt u ons op werkdagen bereiken van 9.00 - 11.30 uur op het telefoonnummer: 030-6085189 (€ 0,15 p/m).

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:52

Als zei de verkoopakte hebben getekend zijn zij akkoord gegaan met in welke staat het huis is.
'verborgen gebreken' zijn dus niet eens jouw zorg meer
ook al had jij een gat van 1m bij een 1m in het dak en was het hun niet opgevallen en hebben ze getekend -> jij hoeft het niet te vergoeden!
zij zijn akkoord gegaan met de staat van het huis!
Negeren al deze onzin, verkocht = verkocht.
en komt er enorm veel gezeur, rechtsbijstand inschakelen, jij staat tot je recht als je niks betaald! :)
en inderdaad klagen over de makelaar, deze mogen ze van mij de stoep op gooien hoor,
beetje partij kiezen voor die zielige mensen...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:02

Ik zou zeker een klacht tegen deze makelaar indienen, hij heeft zijn privébelangen boven het belang van de klant gezet en doet dat nog steeds, wees zuinig op je mailtjes en misschien kun je hem nog mailen om hem uit de tent te lokken. Iemand die zo onprofessioneel bezig is zou geschorst moeten worden.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:08

Wat hier al eerder is gezegd, klopt als een bus. De koopakte vermeld ook expliciet dat het huis in de staat wordt overgedragen waarin het op het moment van de overdracht verkeerd. Dit houdt in dat jij als verkoper in beginsel bent ingedekt. Let wel: in beginsel. Hier gelden uitzonderingen op zoals bijvoorbeeld verborgen gebreken.

Binnen het Nederlands recht geldt echter: wie stelt, moet bewijzen.
De kopende partij zal dus met een degelijke onderbouwing - hierbij geen opvattingen of eigen meningen, maar degelijke onderzoeken - moeten aantonen dat het gebrek dat zich aan het huis voordoet, zich ook daadwerkelijk voor de koop had voorgedaan. Zij zullen aantoonbaar moeten maken dat zij redelijkerwijs op het moment van de koop geen weet hadden kunnen of behoeven te hebben van de gebreken.
Het feit dat ze geen technische keuring hebben laten uitvoeren, voorafgaand aan de koop, doet haar standpunt geen goed. Wanneer zij keuringen laat uitvoeren door bedrijven waarbij sprake is van belangenverstrengeling, zul jij dit evenwel moeten aantonen. Dit kan bijvoorbeeld door het laten uitvoeren van diezelfde onderzoeken door een ander bedrijf, het beste zou echter zijn om in samenspraak met de koper een keuring uit te laten voeren door een bedrijf dat jullie samen hebben gekozen*.

Mijn advies; laat het maar tot een zaak komen, schakel dan je rechtsbijstand in. Tussentijds kun je zelf beoordelen of je het nodig vind om een klachtenprodceure m.b.t. de handelswijze van de makelaar te starten.
Verder zou ik voorzichtig zijn met het beantwoorden van je mail, denk goed na over wat je zegt en zorg dat je de uitspraken niet dusdanig formuleert dat er toezeggingen of verdenkingen kunnen ontstaan voor een onpartijdige derde.

*Hierbij zou je bij jezelf ten rade kunnen gaan om bij te dragen in onderzoekskosten. Als jij zeker bent van het feit dat de gebreken zich na de verkoop zijn ontstaan, is het bijdragen in de kosten misschien beter op te brengen dan wanneer het risico zich verwezenlijkt dat jij schadeplichtig blijkt te zijn.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 11:41

Chakkie17, alle mailverkeer wat er geweest is, is in samenspraak gedaan met de rechtsbijstandverzekering. Ze houden het nu voor gezien.
Wij staan achter datgene wat er ingevuld geweest is op de papieren van de makelaar. Plus dat alle foto's voor zich spreken. Het is gewoon zuur, je denkt iets af te kunnen sluiten op een normale manier en dan krijg je van alles naar je toegeworpen. Plus dan ook nog eens een makelaar die zich partijdig de andere kant op is.
Ik hoop dat alles achter de rug is nu, heb alle mailverkeer goed opgeslagen op de pc. Mochten ze alsnog gaan beginnen dan is het voor mij klaar en dan gaat onze contactpersoon van de verzekering het over nemen.
Ik weet niet of we over de makelaar een klacht in gaan dienen, ik heb hem telefonisch al gezegd dat hij met dit hele gedoe geen last had hoeven hebben als hij direct had gezegd dat hij de verkopende makelaar is en niet de aankoopmakelaar. Hij heeft er zelf voor gekozen om er tussen in te gaan zitten en dat hij ten tijde van de oplevering niets heeft uitgeprobeerd en dat er toen geen vocht/lekkage plekken te zien waren, dat kon hij alleen maar toegeven. Ik ben er klaar mee om nu op dit moment er nog meer tijd in te gaan steken voor een klacht. Ben ook erg druk op mijn werk dus dat speelt ook mee. Kan er volgende week wel weer anders over denken hoor als ik dan weer meer tijd heb!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:47

hopelijk is hier de kous gewoon mee af idd, ergens heb ik een donkerbruin vermoeden dat de makelaar ook gewoon heeft gezegd, probeer maar, wie weet betalen ze wel...aan de reactie op je laatste mail proef ik wel een "mmm, mislukt, nou ja, we konden het proberen" iets aan ?

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:58

Super dat het min of meer klaar is, geeft toch een stress minder. Je zou over de makelaar inderdaad een klacht in kunnen dienen. Maar aan de andere kant, je wilt het ook afsluiten en er mee klaar zijn. Ik zou de mailtjes zeker een jaar bewaren, desnoods ergens uitgeprint op zolder. Mochten er nog meer mailtjes komen van die mensen, geen reactie meer geven, klaar = klaar.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 17:56

Ergens is het mijn eer te na om de makelaar hier mee weg te laten komen, heb alleen op dit moment zoveel meer aan mijn hoofd, mijn beide zussen zijn ernstig ziek ( 1 met longkanker en 1 staat op de wachtlijst voor longtransplantatie en zij heeft eigenlijk de hoop op gegeven....) en mijn werk, heb thuis ook nog een man die aandacht wil, een huishouden en mijn paarden en honden.
Dat ik eigenlijk op dit moment blij ben dat het zoals het er nu naar uitziet klaar is.
Wie weet volgende week als ik meer tijd heb dat ik me er in ga verdiepen.
Ben in elk geval wel erg blij met alle adviezen en tips die ik heb gekregen! Erg fijn als anderen met je meedenken! +:)+

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:29

Jee, kan me voorstellen dat je hier dan verder geen energie in wilt steken. Die klacht verjaart voorlopig niet, kan altijd nog. Je hebt nu wel andere dingen om je mee bezig te houden. Sterkte!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:10

Jemig meis!!! 2 zussen ernstig ziek?!?!? Niet te geloven zeg!
Kan me voorstellen dat je er nu de kracht niet voor hebt om je met die makelaar bezig te houden hoor!!
Heel erg veel sterkte en wat hoop ik hard dat het allemaal toch nog positief af gaat lopen! :(:)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:32

kan me voorstellen dat je hoofd er niet naar staat zeg, is ook niet niks wat je allemaal aan je hoofd hebt zeg
:(:)
zou mijn energie ook eerder in mijn geliefden steken dan in dat gedoe met dat huis...
heel veel sterkte voor jullie allemaal

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:46

Heel veel sterkte voor je zussen, daar valt alles wat betreft het huis echt bij in het niet, dikke knuffel, de wonderen zijn de wereld nog niet uit, keep faith :(:)

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:00

jeetje wat een gedoe TS! Hoop echt voor jullie dat ze het hierbij laten,
En heel veel sterkte voor je zussen

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:12

Inderdaad wat een gedoe TS. Ik snap dat je je hoofd niet naar dit soort "onzin" hebt staan. Ik hoop dat je de voor jezelf de nog de moed kan vinden om toch een klacht tegen de makelaar in te dienen. En dat de kopers heel snel met deze flauwekul ophouden. Verder wil ik je heel veel sterkte wensen.
* kruipt weer in de mee lees stand*

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:20

Gut, het lijken de kopers van ons oude huis wel.

Echt exact hetzelfde verhaal, ook het dak lek. Wij waren echter zo eerlijk om aan te geven dat de goten niet heel best meer waren. Wij dat voorjaar ook een reparatie uit hebben laten voeren en dat er geen sprake meer was van lekkage. Duurde niet zo lang of het gezeur begon. In het begin voel je je enorm opgelaten, maar uiteindelijk word je steeds bozer omdat er verhalen verteld worden die niet waar zijn.

Wij hebben onze poot stijf gehouden, eerst via de makelaar, maar dat bleek ook een slappe zak eerste klas te zijn. Toen heb ik zelf een brief geschreven en daarna heb ik nooit meer iets van ze gehoord. We wonen in hetzelfde dorp en ik had al eens verhalen over ze gehoord. Dan denk je nog: Ach dat zal wel een beetje meevallen.
het ging hun puur om het geld, ze wilden gewoon geld zien. Ook zij hadden 4 dagen voor de passeerdatum de financiering ineens niet rond. Het ging allemaal met hangen en wurgen goed.
Ik ben ze zo uit mijn systeem verbannen dat ik ze niet eens meer zou herkennen als ik ze in de supermarkt zou tegenkomen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 11:10

Sakkia wij zijn gelukkig het dorp uit gegaan, heb totaal geen zin in al dat geroddel. Mensen weten het toch altijd beter!
Dank jullie wel allemaal voor de steun!
Familie gaat nu even voor. Heel misschien komt 1 zus een tijdje hier, zij heeft het erg moeilijk met de hele situatie! Ze is alleen en is alleen maar aan het malen. Ze weet dat als ze de longtransplantatie niet doet dat ze nog maar een paar jaar te leven heeft, toch wil ze het niet doen... Gelukkig heeft mijn andere zus veel steun aan haar man en kinderen om haar heen.
Vind het ook zo erg voor mijn moeder, ze is nu 79 en beseft heel goed dat ze wellicht 2 kinderen weg mag gaan brengen. Iets wat tegen je natuur in gaat want normaal gesproken breng je eerst je ouders weg en dan gaan pas de kinderen...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:21

Top als ze bij jullie kan komen!! Het is zo herkenbaar dat je maar blijft malen als je alleen bent! Wil ze de transplantatie niet of zijn er geen beschikbaar?
er is gewoon geen voorstelling bij te maken, als je moeder 2 kinderen weg moet brengen....

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 11:31

Ze durft de transplantatie niet aan, ze staat op een wachtlijst en hoe lang die duurt kan niemand zeggen, het komt heel precies met dat donorgebeuren, de longen moeten van iemand afkomstig zijn die bijna even groot is als zij en het gewicht speelt ook nog een rol met andere factoren erbij. Waar ze het meeste tegen op ziet is dat ze intern moet een aantal maanden dan bekijken ze hoe ze leeft en doet en dan geven ze haar richtlijnen mee wat anders kan en moet. Plus dat er een kans bestaat dat de longen niet pakken en dan ben je met een jaar overleden. Het kan natuurlijk ook wel aanslaan en dan heb je nog een mooie tijd voor de boeg maar dat ziet ze niet, ze ziet alleen maar de nadelen en de dingen die ze als nadeel heeft bestempeld. Laten we nu allemaal hetzelfde trekje hebben en erg eigenwijs zijn...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:37

:=
Ze zou eigenlijk in contact moeten komen met een oud collega van m'n moeder! Die is werkelijk een tweede leven begonnen na haar longtransplantatie!! Het leven nam steeds een stukje meer af en zij had ook zoiets van slechter af kan ik nooit zijn....
Maar ik snap uiteraard dat het voor buitenstaanders heel makkelijk zeggen is....