Even een boompje opzetten: boom van de overburen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:47

Wat is er mis met de discussie? Het is mijn visie.
Mijn buren doen ook wel eens iets wat niet hoort, maar dan zeg ik ook, leven en laten leven.
En zo weet ik dat ze dat dus andersom ook doen.
Heerlijk is dat.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:47

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 15:48

In de situatie die ik net noemde heeft de kennis de boom moeten weghalen. De buren hebben hun gelijk gehaald. Ook al ging het niet om hun tuin.

Of dat redelijk is? Dat is maar net hoe je het bekijkt. Aan dit soort zaken verdient de Rijdende Rechter leuk aan.

little_king

Re: Even een boompje opzetten: boom van de overburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:50

En dan heb je je gelijk maar wel een buren ruzie rijker.
fijn :)

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 15:50

little_king schreef:
Wat is er mis met de discussie? Het is mijn visie.
Mijn buren doen ook wel eens iets wat niet hoort, maar dan zeg ik ook, leven en laten leven.
En zo weet ik dat ze dat dus andersom ook doen.
Heerlijk is dat.

Ik doelde op je opmerking wat ik volgens jou dan maar moet doen om het leed te verzachten. Dat is niet relevant voor de discussie.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:50

Een vraag aan ts, wat nou als ze te boom gekapt hadden met vergunning, en het niet aan jou gevraagd hadden?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:54

liekec schreef:
Een vraag aan ts, wat nou als ze te boom gekapt hadden met vergunning, en het niet aan jou gevraagd hadden?

Ben ik ook benieuwd naar.

Relevant is dat jij meningen vraagt, mijn mening leven en laten leven. Niet mee bemoeien. Hun tuin, hun boom.
Of er moet inderdaad iets als gevaar zijn, dan niet.
Zonneschermen, rolluiken, airco allemaal dingen waardoor jij jou huis koel kunt houden.
Zonder die boom nodig te hebben.

Wat zou je doen als ze wel flink mogen snoeien? Dan ben jij ook je schaduw kwijt.
Laatst bijgewerkt door little_king op 08-06-13 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 15:55

little_king schreef:

Dat weet je toch helemaal niet? Ik heb geen enkel contact met de andere straat en zie daar geen enkele aanleiding toe. Ik schat deze mensen ook niet als ruziezoekers in.
Maar waarom zou ik daarover willen speculeren?

Misschien is het grootste deel van de buurt het wel met mij eens, en misschien ben ik wel de enige. Doet dat er wat toe?

Het enige wat van belang is, is of ze van de gemeente de vergunning krijgen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:57

jiehaaa schreef:
In de situatie die ik net noemde heeft de kennis de boom moeten weghalen. De buren hebben hun gelijk gehaald. Ook al ging het niet om hun tuin.

Of dat redelijk is? Dat is maar net hoe je het bekijkt. Aan dit soort zaken verdient de Rijdende Rechter leuk aan.

Ik reageerde hier op.
Denk jij dat die nog fijn bevriend zijn?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:57

jiehaaa schreef:
Ok, in het kader van bemoeien even een hele andere situatie.

Ik had een kennis met een hoge boom in de tuin. De nieuwe buren waren daar niet van gecharmeerd. Die eisten dat de boom weg werd gehaald.

Hadden zij zich er in jouw optiek dan ook niet mee moeten bemoeien little_king?

Heb een keer een aflevering gezien van de Rijdende Rechter hierover.
Waren tuintjes van 8 bij 3 en die man had een boom van serieus 20 meter erin staan tegen de schutting aan waardoor de buren echt geen licht meer hadden en er iedere x rommel in hun tuin viel.

Uiteindelijk zijn ze tot een compromis gekomen dat de boom geveld werd en er een kleinere teruggeplaatst is.
Maar de relatie met de buren is nooit meer goed gekomen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:58

jiehaaa schreef:
little_king schreef:

Dat weet je toch helemaal niet? Ik heb geen enkel contact met de andere straat en zie daar geen enkele aanleiding toe. Ik schat deze mensen ook niet als ruziezoekers in.
Maar waarom zou ik daarover willen speculeren?

Misschien is het grootste deel van de buurt het wel met mij eens, en misschien ben ik wel de enige. Doet dat er wat toe?

Het enige wat van belang is, is of ze van de gemeente de vergunning krijgen.

En van belang is dat jij die dan tegen gaat houden omdat jij die boom, die van hun is, wilt houden.

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:58

Goof schreef:
Ik zou ook geen grote boom in mijn tuin willen ondanks dat ik graag naar groen en vogels kijk, dus ik begrijp je buren prima.
Het is alleen niet handig van ze dat ze zich niet eerst hebben ingelezen in een kapvergunning e.d.

hier sluit ik me bij aan.
mijn buren hadden een mega kastanje boom staan die was al zeker 75 jaar oud(
oude eigenaren van mijn huis hadden hem geplant toen ze jong was ze is in mijn huis geboren vandaar)
heb 7 gaten in de lucht gesprongen toen ze kwamen melden dat hij omgehakt werd.
ik heb heel veel licht en zon in me tuin en het scheelt heel veel blad en kastanjes.
kort om ik ben er blij om.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 16:00

little_king schreef:
liekec schreef:

Ben ik ook benieuwd naar.

Relevant is dat jij meningen vraagt, mijn mening leven en laten leven. Niet mee bemoeien. Hun tuin, hun boom.
Of er moet inderdaad iets als gevaar zijn, dan niet.
Zonneschermen, rolluiken, airco allemaal dingen waardoor jij jou huis koel kunt houden.
Zonder die boom nodig te hebben.

Wat zou je doen als ze wel flink mogen snoeien? Dan ben jij ook je schaduw kwijt.

Zoals ik al zei, als ze een vergunning krijgen dan is dat toch prima voor ze. Als ik dan mijn mogelijkheid tot bezwaar had gemist, dan was dat mijn eigen schuld, het is allemaal openbaar in te zien en als ik wil kan ik van die mogelijkheid gebruik maken. Dan was het helaas pindakaas voor mij.

Little_king, nog een laatste keer: je weet toch helemaal niet hoe mijn huis eruit ziet, of ik wel of geen airco, zonneschermen enz heb, plantjes, boompjes, enz? Is toch ook totaal irrelevant voor de gehele discussie? Ik heb al meerdere malen aangegeven dat het mij niet primair om de schaduw gaat maar om de toegevoegde waarde die het groen in de stad heeft. Alles wat erbij komt is bonus.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 16:03

little_king schreef:
jiehaaa schreef:

Ik reageerde hier op.
Denk jij dat die nog fijn bevriend zijn?

Zijn ze nooit geweest, ook niet voor de boomdiscussie.
Verschil is dat het daar om naast elkaar wonende buren ging die elkaar regelmatig tegenkwamen.
Ik heb nog nooit iemand van de overburen gesproken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:03

Groen in de stad kun je toch zelf ook aanplanten?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:03

jiehaaa schreef:
Ik heb al meerdere malen aangegeven dat het mij niet primair om de schaduw gaat maar om de toegevoegde waarde die het groen in de stad heeft. Alles wat erbij komt is bonus.

En als ze er een andere, kleinere boom voor in de plaats zetten?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 16:05

janne schreef:
Goof schreef:
Ik zou ook geen grote boom in mijn tuin willen ondanks dat ik graag naar groen en vogels kijk, dus ik begrijp je buren prima.
Het is alleen niet handig van ze dat ze zich niet eerst hebben ingelezen in een kapvergunning e.d.

hier sluit ik me bij aan.
mijn buren hadden een mega kastanje boom staan die was al zeker 75 jaar oud(
oude eigenaren van mijn huis hadden hem geplant toen ze jong was ze is in mijn huis geboren vandaar)
heb 7 gaten in de lucht gesprongen toen ze kwamen melden dat hij omgehakt werd.
ik heb heel veel licht en zon in me tuin en het scheelt heel veel blad en kastanjes.
kort om ik ben er blij om.

Snap ik ook heel goed. Jij had er dan ook last van.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:05

jiehaaa schreef:
De boom zorgt voor privacy (huizen staan hier dicht op elkaar) en hij zorgt ervoor dat mijn woning wat koeler blijft omdat de zon er op een zeker moment achter verdwijnt (ik heb een plat dak). Bovendien is groen in de stad een welkome afwisseling en het is altijd mooi om te zien hoeveel vogels er in zitten: vlaamse gaaien, halsbandparkieten, mezen, duiven, enz. Een kostbaar stukje natuur. En een van de redenen waarom ik juist deze woning heb gekocht. Voor hun een nadeel, voor mij juist een plus.

Het is toch een van je bezwaren, dus wel relevant.
En een bezwaar waar je zelf wat aan kunt doen. Of je dat al gedaan hebt geen idee, maar dan is het ook geen bezwaar meer als je al zelfvoorzienend bent lijkt me.

Dat groen is jammer.
Een kostbaar stukje natuur, mijn mening dat ik dat overdreven vind.
Misschien zetten ze wel een kleiner boompje terug en zitten die vogels er nog steeds.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 16:05

Iris82 schreef:
jiehaaa schreef:
Ik heb al meerdere malen aangegeven dat het mij niet primair om de schaduw gaat maar om de toegevoegde waarde die het groen in de stad heeft. Alles wat erbij komt is bonus.

En als ze er een andere, kleinere boom voor in de plaats zetten?

Geen idee of ze dat willen. Ze hebben dat onderwerp niet aangeroerd.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:08

Misschien heb je nog mazzel hoor.. Wij hebben een Joekel van een conifeer in de voortuin, hoger dan het huis. Toen we gingen kijken bij het huis was het eerste wat we zeiden; die moet eruit. Dat overigens ook nagevraagd etc, dus mn ouders hebben wel huiswerk gedaan.. Maar; zou allemaal flinke kostenpost worden met de vergunning etc, en aangezien alles al compleet verbouwd moest worden is die boom op de lange baan geschoven.
Ik denk dat we m na een half jaar al niet meer wilden missen.. Het leek er van de winter even op dat ie ziek was, daar baalden we ook echt van, zelfs een expert voor laten komen :+ We zijn echt van die boom gaan houden...zo gezellig, allemaal vogeltjes er in altijd.
Moet wel zeggen dat we op een hoek wonen en die boom staat op het extra stukje tuin dat we daardoor hebben, en in de voortuin waardoor ie geen zon blokkeert.
Dus wie weet bedenken ze zich nog... Wij wilden die boom in eerste instantie echt weg hebben, maar hij hoort gewoon bij het huis. Oud vrouwtje van een paar huizen verderop is er ook blij mee, die is altijd de straat aan het vegen, soort bezigheidstherapie denk ik :+

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:09

Jij hebt geluk met jouw gemeente. Onze gemeente is helaas heel anders. Hier worden bomen echt zomaar gekapt. Zelfs prachtige oude bomen. Zodra het maar om geld gaat geeft de gemeente toe. Er zijn hier, met een aan alle kanten rammelende vergunning, 170 bomen gekapt voor een tijdelijk 'hotel' (lijkt meer op een barakkenkamp) voor buitenlandse werknemers, die hier maximaal 5 jaar zouden blijven. Na een jaar werd het project afgeblazen, de barakken worden langzamerhand weggehaald en het park is vernield; de bomen zijn weg. Er waren honderden jaren oude lindebomen bij. Ook langs de binnenwegen en waterwegen worden rücksichtslos oude eiken, lindebomen en essen gekapt. Het gaat dan niet alleen om zieke bomen, bomen die te dicht langs de weg staan etc. Er wordt gezegd dat ze het vrije uitzicht over de (kale) landerijen met de dan wel heel opvallende gaslocaties in ere willen herstellen :(

Uiteraard worden ook productiebossen gekapt. Ik snap het wel, maar vind het wel jammer. Je ziet ook meteen dat het wild (reeën, fazanten etc) geen plek meer heeft.

Vroeger hadden we hier een geweldige groenbeheerder, hij was heel ecologisch bezig en als hij zei dat iets gekapt of gekandelaberd moest, dan was dat ook zo. Maar nu? Het is een rommeltje. Alles wat niet helemaal strak en netjes is wordt weggehaald, dat geldt ook voor bossages en zelfs voor het grootste deel van de haag om ONZE tuin! Grotendeels onze haag van allerlei struiken, zoals vuilboom, boerenjasmijn en sleedoorn, gesloopt door de gemeente en excuses, nee hoor.
Laatst bijgewerkt door Hevonen op 08-06-13 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 16:09

little_king schreef:
jiehaaa schreef:
De boom zorgt voor privacy (huizen staan hier dicht op elkaar) en hij zorgt ervoor dat mijn woning wat koeler blijft omdat de zon er op een zeker moment achter verdwijnt (ik heb een plat dak). Bovendien is groen in de stad een welkome afwisseling en het is altijd mooi om te zien hoeveel vogels er in zitten: vlaamse gaaien, halsbandparkieten, mezen, duiven, enz. Een kostbaar stukje natuur. En een van de redenen waarom ik juist deze woning heb gekocht. Voor hun een nadeel, voor mij juist een plus.

Het is toch een van je bezwaren, dus wel relevant.
En een bezwaar waar je zelf wat aan kunt doen. Of je dat al gedaan hebt geen idee, maar dan is het ook geen bezwaar meer als je al zelfvoorzienend bent lijkt me.

Dat groen is jammer.
Een kostbaar stukje natuur, mijn mening dat ik dat overdreven vind.
Misschien zetten ze wel een kleiner boompje terug en zitten die vogels er nog steeds.

Het is een argument, maar niet het doorslaggevende argument om nee te zeggen. Allemaal bijkomend voordeel.

Vorig jaar is hier de straat opgeknapt. Toen vroeg de gemeente wie de kleine boompjes langs de parkeerplaats wilde behouden en wie niet. Als de boompjes weg gehaald zouden worden dan had dat als voordeel dat de straat breder gemaakt kon worden en er zomers geen plak meer op de auto's komt.
Van de dertig bewoners die ik toen op de BBQ sprak was er maar 1! die ze weg wilde hebben. De boompjes zijn er nog.

Dit geeft een beetje aan hoe het groen hier gewaardeerd wordt door de buurt.

Ik verwacht dan ook dat mijn mening niet op zichzelf zal staan.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 16:12

Urielle schreef:
Groen in de stad kun je toch zelf ook aanplanten?

Bedoel je dat ik zelf maar een nieuwe boom bij ze moet neerzetten? :') Haha, geintje!

Ja dat kan, iedereen kan zelf een boom in de tuin zetten. Maar als de boom een stam van meer dan 10 cm diameter heeft en hoger is dan 1,3 meter (door dit topic ben ik inmiddels aardig ingelezen on de vragen te kunnen beantwoorden :+ ) dan mag je hem niet meer zonder vergunning weghalen.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:13

Ik had wel bij de buren aangebeld en de boom aangekaart. Maar waarschijnlijk had ik al niet eens bij een huis gaan kijken waarbij zo'n grote boom in de tuin staat. Begrijp me niet verkeerd maar als mensen wat te zeuren hebben over de tuin van een ander, dan kunnen ze daar flink aan vasthouden. Ik zou er op voorhand al vanuit gaan dan de buurt niet schappelijk reageert op zo'n kapaanvraag i.c.m. nieuwe buren. Als verkoper kun je beter zelf zo'n boom laten verwijderen, voordat je weggaat. De meeste kopers zitten niet op zo'n joekel te wachten, alleen al vanwege de fundering. Verder vind ik dat je je eigen tuin mooi groen kunt maken en schaduwvrij maar dit niet van de buren moet verwachten.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 16:15

Hevonen schreef:
Jij hebt geluk met jouw gemeente. Onze gemeente is helaas heel anders. Hier worden bomen echt zomaar gekapt. Zelfs prachtige oude bomen. Zodra het maar om geld gaat geeft de gemeente toe. Er zijn hier, met een aan alle kanten rammelende vergunning, 170 bomen gekapt voor een tijdelijk 'hotel' (lijkt meer op een barakkenkamp) voor buitenlandse werknemers, die hier maximaal 5 jaar zouden blijven. Na een jaar werd het project afgeblazen, de barakken worden langzamerhand weggehaald en het park is vernield; de bomen zijn weg. Er waren honderden jaren oude lindebomen bij. Ook langs de binnenwegen en waterwegen worden rücksichtslos oude eiken, lindebomen en essen gekapt. Het gaat dan niet alleen om zieke bomen, bomen die te dicht langs de weg staan etc. Er wordt gezegd dat ze het vrije uitzicht over de (kale) landerijen met de dan wel heel opvallende gaslocaties in ere willen herstellen :(

Uiteraard worden ook productiebossen gekapt. Ik snap het wel, maar vind het wel jammer. Je ziet ook meteen dat het wild (reeën, fazanten etc) geen plek meer heeft.

Vroeger hadden we hier een geweldige groenbeheerder, hij was heel ecologisch bezig en als hij zei dat iets gekapt of gekandelaberd moest, dan was dat ook zo. Maar nu? Het is een rommeltje. Alles wat niet helemaal strak en netjes is wordt weggehaald, dat geldt ook voor bossages en zelfs voor het grootste deel van de haag om ONZE tuin! Grotendeels onze haag van allerlei struiken, zoals vuilboom, boerenjasmijn en sleedoorn, gesloopt door de gemeente en excuses, nee hoor.

Wat zonde zeg!

Hier legt de gemeente zelfs gratis geveltuintjes aan om de stad groener te krijgen.
Eerder las ik over een gemeente waar belemmerd uitzicht en lichtinval juist een gegronde reden was voor een kapvergunning, terwijl dat hier dus juist niet zo is.
Kan je nagaan hoe groot de verschillen tussen de afzonderlijke gemeenten zijn!