Afwassen met de hand, het eerlijke antwoord

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe vaak was jij af (met de hand)?

Zodra ik iets gebruik, was ik het erna direct af!
31 (4%)
Ik was af na elke maaltijd (3 keer per dag)
86 (12%)
Ik werk een keer per dag alles weg
307 (42%)
Ik was om de paar dagen af
138 (19%)
Ik was af als mijn aanrecht vol staat en mijn kast leeg is
112 (15%)
Mijn afwas is ondertussen weggelopen naar een huis waar het niet schimmelt
14 (1%)
Afwas? O, datgene wat mijn schoonmaakster wegwerkt?!
26 (3%)

Totaal aantal stemmen: 714

F_Orumster

Re: Afwassen met de hand, het eerlijke antwoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:08

Afwassen is wel sneller en nog beter voor het milieu ook. Keuze makkelijk gemaakt.

BerdienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:13

Ik heb wel een afwasmachine, maar dat is maar een kleintje. Pannen, schalen etc gaat allemaal met de hand. Dat doe ik 1x per dag, na het avondeten. Borden, bestek, glazen etc gaat allemaal in de afwasmachine die zo'n 2x per week draait.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:15

Heb een ontzettende hekel aan afwassen, om heel eerlijk te zijn.
Ik kook om de dag a 2 dagen, op die dagen was ik af, want vieze pannen laten staan vind ik wat anders dan ontbijtbordjes oid. Die laatste laat ik gerust een paar dagen staan. En het is veel efficienter om de berg in 1x weg te werken :o :D

ik ben trouwens nog veel erger: ik heb een prachtig afdruiprek, en daarna ook nog wel plek om het eea op een theedoek te laten drogen. Ik droog mijn vaat dus eigenlijk nooit af, tenzij ik visite heb die helpt afwassen en afdrogen :Y)

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:16

Ik doe mijn afwas 1x per dag. Zoveel heb ik daags niet en zonde van het water om voor één glas, bord etc. te moeten afwassen. En ja, ik ben student;)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:18

Sabinee__ schreef:
Toen onze vaatwasser stuk was.. All hail plastic borden en bekers..

Dat meen je niet :oo Ik zou me daar echt niet prettig bij voelen, al dat plastic wat je dan onnodig gebruikt en weg gooit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:31

Shadow0 schreef:
De klep laat ik nooit naar beneden hoor, daar word ik ook niet vrolijk van.

Exact. Op het moment dat de klep dus wél omlaag is, wat dan ook nog het moment is dat je in de buurt van die vaatwasser bezig bent omdat je 'm aan het uitruimen bent, ben je er niet op bedacht. En vormt hij een levensgevaarlijk obstakel. Aangezien hij er ineens zomaar is, waar hij anders niet is.

Maar misschien dat dat wel went als je zelf een vaatwasser hebt? Ik heb eens bij een klein kantoor gewerkt waar een vaatwasser stond (en waar m'n collega's de boel in de gootsteen flikkerden want Koper ruimt het kreng wel in) maar wel vast de klep voor me omlaag deden. Lévensgevaarlijk!

En als ik ergens ben (m'n zus ofzo, ergens waar je casual op visite kunt) en er wordt vaat in- of uitgeruimd blijf ik ook uit de buurt. Voor je het weet sleur ik iemand mee in m'n val over die klutklep :Y)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:38

Fiffill schreef:
Geryon schreef:
Gadver := Wat maakt het voor studenten dan anders?

Wat is daar gadver aan? Je zet toch niet je spullen smerig weg, je spoelt het gewoon netjes om wat is er vies aan een schoon bord wat een halve dag op het aanrecht blijft staan? Je zou haast zeggen dat echt afwassen overbodig is het enige wat je doet is dan even extra goed poetsen met wat afwasmiddel erbij.
Hier ook één keer per dag de afwas, na het avondeten. Een enkele keer blijft het staan.

Ik had er nogal een ander beeld bij. Eén keer per dag afwassen, na het avondeten, kan ik dan nog wel begrijpen. Maar zou sowieso niet kunnen leven met borden in de gootsteen oid. Vind het zo onopgeruimd.

Afwismiddel erbij is nou niet bepaald overbodig vind ik. Niet al het vuil gaat (kán) weg met enkel water.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:41

De functie van afwasmiddel is het verwijderen van vet. Lijkt me dat dat niet écht hoeft bij een bordje waar enkel een boterham op heeft gelegen. Maar aangezien dat bordje met de rest van de vaat mee wordt afgewassen, in hetzelfde sop waar ook bij voorbeeld de pannen in gaan, wordt het vetvrije bordje ook met afwasmiddel gewassen.

Ik vind het niet heel storend als er vaat op het aanrecht staat. Ik heb een open keukenblok maar het zitgedeelte is om de hoek (L-vorm) en aan de andere kant t.o.v. het keukenblok staat de computer maar daar zit ik toch met m'n rug naar het aanrecht en besteed ik mijn tijd liever aan bokken dan aan gluren naar de vaat.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:41

Hihi wij hebben een afwasmachine (die stond er al toen wij in dit huisje kwamen) maar wassen iedere dag met de hand af. gezellig samen en soms helpt mijn zoontje ook nog mee met afdrogen van de plastick spulletjes.
Als er wel eens visite mee eet en daarna "verplicht" mee af staat te drogen, is het altijd érrug leuk om de blik van ongeloof in hun ogen te zien als we, als alles klaar is, de vaatwasser laten zien :j :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:42

Koper schreef:
Exact. Op het moment dat de klep dus wél omlaag is, wat dan ook nog het moment is dat je in de buurt van die vaatwasser bezig bent omdat je 'm aan het uitruimen bent, ben je er niet op bedacht.

Ik ben niet altijd de handigste maar daar heb ik toch niet zoveel last van. Als ik ermee bezig ben, weet ik echt dat het ding open staat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:43

Moet je nagaan shadow, er bestaat dus iemand die nóg onhandiger is dan jij *\o/*

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:43

ik ben vroeger bij mijn ouders een x achteruit tegen de openstaande klep aangelopen en belandde toen dus met mijn gat in het (gevulde) bestekmandje. AU!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:44

Ezeltje prik :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:45

Geryon schreef:
Fiffill schreef:
Wat is daar gadver aan? Je zet toch niet je spullen smerig weg, je spoelt het gewoon netjes om wat is er vies aan een schoon bord wat een halve dag op het aanrecht blijft staan? Je zou haast zeggen dat echt afwassen overbodig is het enige wat je doet is dan even extra goed poetsen met wat afwasmiddel erbij.
Hier ook één keer per dag de afwas, na het avondeten. Een enkele keer blijft het staan.

Ik had er nogal een ander beeld bij. Eén keer per dag afwassen, na het avondeten, kan ik dan nog wel begrijpen. Maar zou sowieso niet kunnen leven met borden in de gootsteen oid. Vind het zo onopgeruimd.

Afwismiddel erbij is nou niet bepaald overbodig vind ik. Niet al het vuil gaat (kán) weg met enkel water.

Vieze resten hoeven van mij ook echt niet op het aanrecht te staan hoor. :P
Maar een bordje waar 'n broodje op heeft gelegen is nou niet echt zo smerig dat het per se met sop gewassen zou moeten worden. Maar je wast het 's avonds toch mee met de rest. Overdag wordt er toch niet zo heel veel gebruikt (vooral glazen en kopjes en dat zijn niet echt dingen die heel vies zijn, dat spoel je even om en dan zet je het op het aanrecht).
Wij zetten het gewoon links van de gootsteen neer, rechts ervan is de rest van het aanrecht wat gebruikt wordt voor koken ed.
Wat ik wel echt vies vind is mensen die de boel niet afspoelen voor het afwassen dan drijven die resten dus in je afwaswater... bah.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:46

Oeps.. 'Ik was af als mijn aanrecht vol staat en mijn kast leeg is'

Ik ben vaak te bezig om af te wassen dus het blijft altijd een dag of wat staan. Meestal was ik na 2 dagen wel af want anders heb ik geen pannen meer :+

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:46

Miracle_ schreef:
princesmax schreef:
ik was nooit iets af daar heb ik een vaatwasser voor.

Daarom staat er ook in de titel "Afwassen met de hand" :)

Dus jij pleurt alles smerig in dat ding? Er zijn ook vast dingen die er niet in mogen.

de vraag van de poll is hoevaak was jij af ( met de hand ) mijn antwoord daarop was: Nooit, daar heb ik een vaatwasser voor.
Ja ik gooi alles erin ook pannen. ik haat afwassen met de hand. En dingen die er niet in mogen die gaan kapot in de vaatwasser en dan gooi ik het daarna weg want aan zo'n dingen heb ik niks.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:48

Toen ik in mijn eentje op kamers zat waste ik 1x per dag of 2 dagen af, wel eerst afspoelen.
Het studentenhuis waar ik nu heen gaat word af gewassen als de borden op zijn, ze zijn dadelijk met 4 dus dan moet het denk ik ook wel elke dag ;)

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:51

Toen we nog een gesloten keuken hadden stond het gerust een week op het aanrecht! Toen waste we af als er niks in de kast stond! Nu doe ik elke ochtend even de afwas!! Spoel wel alles even af als het erg vies is!

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:52

wij hebben een vaatwasser, sommige pannen passen of mogen daar niet in, die wassen we altijd meteen met de hand af. ik help mijn moeder eigenlijk elke dag.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:54

Fiffill schreef:
Geryon schreef:

Vieze resten hoeven van mij ook echt niet op het aanrecht te staan hoor. :P
Maar een bordje waar 'n broodje op heeft gelegen is nou niet echt zo smerig dat het per se met sop gewassen zou moeten worden. Maar je wast het 's avonds toch mee met de rest. Overdag wordt er toch niet zo heel veel gebruikt (vooral glazen en kopjes en dat zijn niet echt dingen die heel vies zijn, dat spoel je even om en dan zet je het op het aanrecht).
Wij zetten het gewoon links van de gootsteen neer, rechts ervan is de rest van het aanrecht wat gebruikt wordt voor koken ed.
Wat ik wel echt vies vind is mensen die de boel niet afspoelen voor het afwassen dan drijven die resten dus in je afwaswater... bah.

Ja dat is waar. Al zit er op mijn bord altijd wel nutella als ik heb gegeten :+

Bahh dat lijkt me echt te smerig om te zien :=

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:04

Wij hebben ook twee afwasborstels, eentje voor het omspoelen (dus die restjes nutella eraf te schrobben :)) ) en eentje voor de afwas.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:11

Ik was alles 1x per dag af, maar voor het de gootsteen ingaat, wordt het wel zo omgespoeld dat het eigenlijk al weer de kast in zou kunnen :)
Ik heb er trouwens heel bewust voor gekozen om geen vaatwasser te nemen. Ik wilde geen kast inleveren voor een vaatwasser en vind het voordeel van vaatwassers nihil, want iets in de vaatwasser zetten zonder te spoelen vind ik ontzettend goor.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:23

Wij (of eigenlijk manlief :+ ) wassen 1x per dag af. Op mijn vrije dag soms overdag een klein vaatje. Maar de meeste vaat is er pas na het avondeten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:51

Afwassen vind ik sowieso echt het allersmerigste wat er is. Eerste paar dingen gaat wel, maar naarna komt er toch altijd vuil in je water, zelfs als je van tevoren spoelt, brrr. Ik was daarom altijd af met stromend water en sop wat ik op mijn spons of borstel doe.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:01

onze vaatwasser gaat trouwens ook niet elke dag aan. meestal om de dag of om de 2 dagen.we hebben zelfs met zn 3en niet genoeg vaat om dat ding elke dag vol te krijgen.
(bakpannen wassen we trouwens wel af, kookpannen gaan wel in de vaatwasser)