Motorrijbewijs, wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sychess

Re: Motorrijbewijs, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:21

@Kimm1990 ik zou ook eerst voor een paard gaan! :D

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:20

eerste les was geweldig !
1 mei ga ik voor het echie beginnen

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:05

Superleuk! :) :j

Wat moest je allemaal doen bij je eerste les :) ?

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:17

Ik heb rond gereden met de instructeur achter op.
Zijn op de polderwegen een beetje gaan rond rijden.
Beetje schakelen, remmen bochten nemen etc.
Daarna zijn we Oss ingereden en hebben we wat rotondes gepakt enz.
Ging erg lekker :D

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:18

Oh huh, met de instructeur achterop? Dat heb ik nooit gedaan :P Grappig dat ze het anders doen!

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:27

Ja dat doen ze bij de eerste les, ze hebben een motor waar handbedieningen opzitten voor het geval dat.
Je rijd eerst een klein stukje achterop dan laten ze je even voelen hoe dat is met schakelen enz en dan stoppen ze, krijg je nog een beetje uitleg, stappen ze achter op en dan mag je gaan rijden. Gaat dan ook gelijk het verkeer in, dus niet op een parkeerplaats ofzo wel op een rustige weg uiteraard en niet midden in de spits :)
En aan het eind van de les gaan ze dan kijken of je de volgende keer al in de "groep" meemag of dat je nog een les met hulp achterop moet rijden :)

De instructeur was eigenljk zeer tevreden en geloofde eigenlijk niet dat ik nog nooit motor gereden had.
Ik mag dus op 1 mei gelijk met de "groep" (dus met zijn 3en instructeur en 2 leerlingen) mee.
En dan gaan we gelijk aan de bijzondere verrichtingen aan het werk :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:31

Bij de rijschool waar ik leste moest je eerst je AVB halen voor je de weg op mocht. Vond ik eerlijk gezegd ook wel wat voor te zeggen :)
Heb dus eerst een les of 8 op de parkeerplaats gehad, toen examen gedaan en daarna lessen op de weg.

Mijn motor is nog steeds niet terug, er is wat vertraging bij het bestellen van de onderdelen ;( Met een beetje mazzel heb ik hem het weekend terug. Zal je net zien dat het dan slechter weer is.

Ritje omgeving overijssel/gelderland ben ik wel voor in. Maar heel ver weg niet, rij niet graag snelweg en dan doe je er eeuwen over om ver weg te komen :D

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:35

Dat is balen Liselot.

Hopelijk houd het lekkere weer dan aan :)

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:42

Hier ook een rijbewijs. Heb een Honda CBR 600F ui '92 staan. Rij al een week of 6 alweer op de motor. Bijna iedere dag. Naar mijn werk, stal, sportschool etc. ^_^ En met dit mooie weer is het helemaal geen straf. ^_^

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:04

Ja, zo ging het bij mij ook Liselot.

Mijn eerste les ging zo: We kregen eerst uitleg over de motor (dit is de rem, hier zit het gas enz. Zo moet je erop zitten). Daarna moesten we een stuk lopen met de motor aan de hand. Toen mochten we erop zitten en de motor starten, voor het gevoel een paar rondjes in de één rijden. Als je eraan toe was mocht je naar 30km/u in de twee ook. Als het gevoel voor de motor er een beetje in zit een paar oefeningen proberen, achtje, slalom langzaam, halve draai (moeilijk! haha). Paar stopoefeningen. En dan beginnen de AVB lessen inderdaad, niet direct de weg op. Vind ik ook beter eerlijk gezegd.

Ik heb één keer bij een instructeur achterop gezeten, om samen een halve draai te maken.

Nadat ik AVB gehaald had ging ik met de eerste les op de weg direct op een 80 km weg, toen vloog ik bijna uit de bocht :=

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:32

Jammer dat je moet wachten op de onderdelen.

Les bij mij was redelijk soepel. We hebben hier echt een mega parkeerplaats om de hoek (waar de olifant van circus renz vorige week in de sloot lag) en mocht zelf op de motor van de school hiernaar toe rijden. Moet wel toegeven dat ik opgegroeid ben achterop de motor bij mijn ouders.

Vervolgens alle AVB lessen gedaan, maar op dat terrein heb je ruimte genoeg om door te trekken naar de 80/90 km/pu. Scheelt veel. ^_^

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:37

Oh dat scheelt inderdaad :)

Mijn motor staat nu een tijdje op een bokje, de ketting moet gespannen en schoongemaakt en ingevet.. maar het komt er niet echt van. Ojee, ik hoor wat raars beneden - even kijken naar de honden of die niet wat uitvreten :=

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 12:11

Grappig om die verschillen te lezen over de eerse les:

De mijne ging als volgt;

Eerst even motorpak passen/aantrekken.
Daarna was het: ga maar zitten, je weet wel hoe t werk he :P (hij wist dat ik van de week al een keer om een brommer had gezeten)
Ik voorop en hij met de auto er achter aan. Door de omliggende dorpen gereden.

Ben benieuwd wat ik volgende les moet doen.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 12:12

Sanne135 schreef:
Oh dat scheelt inderdaad :)

Mijn motor staat nu een tijdje op een bokje, de ketting moet gespannen en schoongemaakt en ingevet.. maar het komt er niet echt van. Ojee, ik hoor wat raars beneden - even kijken naar de honden of die niet wat uitvreten :=

Haha, en viel t mee??

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:16

Haha ja, waren aan het auwehoeren. Één van de twee verveelt zich snel en gaat dan ook de ander irriteren :P waardoor je af en toe een paar bonken en een blaf hoort (een soort van: !*&@!@ en nu is het afgelopen!)

:= Wel grappig als je dan beneden komt, de niet-verveelde keek super bedremmeld ("hij deed het weer") en de ander heeel erg onschuldig en kwispelt voorzichtig haha.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:17

m1992 schreef:

De mijne ging als volgt;

Daarna was het: ga maar zitten, je weet wel hoe t werk he :P (hij wist dat ik van de week al een keer om een brommer had gezeten)

Wat raar dat je meteen de weg op gaat! Bij ons is dat echt uit den boze :P

Maar goed toen ik de allereerste keer met de motor moest lopen liet ik 'm direct vallen :o
Ik haalde 'm van de standaard als een fiets:P oeps toch wat zwaarder! :D

Daarna gelukkig nooit meer laten vallen, dus direct afgeleerd. :j

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:28

Wel grappig om alle verschillen te lezen inderdaad. Ik heb alleen de eerste les op weg naar het parkeerterrein (naast FC Twente stadion) achterop gezeten. Toen liet hij me meteen voelen hoe schuin de motor kon zonder om te vallen :D

Met de motor lopen ging me nog redelijk af, maar dat ding op de bok zetten lukte me echt niet. Met héél veel pijn en moeite lukte het me één keer.
Op het AVB examen wilde het ook niet lukken, mocht hem toen van de examinator op de zijstandaard zetten :D

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 12:33

Sanne135 schreef:
m1992 schreef:

De mijne ging als volgt;

Wat raar dat je meteen de weg op gaat! Bij ons is dat echt uit den boze :P

Maar goed toen ik de allereerste keer met de motor moest lopen liet ik 'm direct vallen :o
Ik haalde 'm van de standaard als een fiets:P oeps toch wat zwaarder! :D

Daarna gelukkig nooit meer laten vallen, dus direct afgeleerd. :j

Haha ja, ik ging eerst zitten en dan van de zijstandaard halen :P
Ik heb ook m,n auto rijbewijs bij deze instructeur gehaald dus hij kent me ook wel een beetje. Maar vooral op 80 wegen hoor, dus dan is t toch maar rechtdoor haha

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:37

Dat doe ik nu in vervolg ook altijd! Eerst zitten O:) kan er ook niks gebeuren.

Ik had mijn autorijbewijs ergens anders gehaald, maar goed ook want ik deed er 3 keer over. Gelukkig kreeg ik die van mijn ouders, motor moest ik zelf betalen dus als ik dan 3 keer examen had moeten doen...! Was ik zo veel geld kwijt geweest. Gelukkig heb ik de motor in één keer gehaald. Vond de lessen ook gewoon heel erg leuk, in tegenstelling tot de autolessen. Bluhhh, weer les vandaag! Saai! En bij de motor was het: Oooh volgende week pas weer les!!! Heb er nu alweer zin in! Yayyy

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 13:30

Haha ik vond zowel auto leuk als nu motor. Maar auto heb ik helaas ook niet in1 keer gehaald, ging op van de zenuwen. Gelukkig zit je alleen op de motor en geen examinator naast je. Denk dat ik voertuigbeheersing wel heel moeilijk ga vinden, maar we zullen zien! :)

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:38

De auto vond ik vreselijk, maar ook mede omdat ik mijn instructeur destijds echt een zak hooi vond.

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:47

Grappig dat je eerste les met de instructeur achterop is. Zelf heb ik nog steeds niet met iemand achterop gereden. Dat vind ik nog wel eng. Scooter was geen probleem, maar die motor. Achterop zitten zelf vind ik even leuk als zelf rijden. Achterop kan ik lekker om me heen kijken :P.

Motor gebruik ik om naar school te gaan en voor de lol. Morgen een groot rondje in de planning: Amsterdam - Kampen en weer terug :D

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:06

Klinkt als een lekker stukkie :)

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:37

BertinaBvd: Het was een heerlijk ritje. Veel over de snelweg (rijd ik heel weinig) dus was wel even lekker. Geen last gehad van het zitten. Het duurde heen 2 uur (fout gereden) en terug 5 kwartier. Heen was het ook heerlijk rustig op de weg (gek zo midden op de dag :P) en terug werd het al wat drukker.
Het was weer even wat anders dan mijn vaste korte ritjes.

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 07:56

Oh lekker :D

Denk dat wij zondag een stukkie gaan rijden als het weer goed blijft :)
Nog ff achterop en dan hopelijk over een paar maanden zelf sturend :)