Ik kwam er vandaag achter dat mijn broertje (27) een naheffing heeft gehad van 1300 euro voor zijn elektra verbruik.
Hij zei dat bezwaar echt veel gedoe was en hij daarom een afbetalingsregeling heeft getroffen.
Ik wil kijken of ik alsnog in bezwaar kan gaan. Niet alleen vanwege het geld maar ook om te achterhalen wat en waar het mis gaat. Om een beeld te schetsen;
Hij woont in een nieuwbouw (2022), goed geisoleerde studio van 30m2. Hij heeft geen vaatwasser, wasmachine of wasdroger. Hij eet elders, gaat max 1x per dag onder de douche en kijkt amper tv. Verwarming zet hij op 16grd in de avond.
En ondanks dat ligt zijn verbruik tussen 101 en 733 en is echt elke maand anders. Geen pijl op te trekken.
Hij heeft een slimme meter, waarvan ik vermoed dat deze defect is. Zijn verbruik kan gewoon niet kloppen.
Ik ben erg benieuwd wat een éénpersoons huishouden gemiddeld per jaar verbruikt ter vergelijking.
Zou je dat willen delen? Heb je ook zoiets meegemaakt of heb je enig idee hoe dit mogelijk is dan hoor ik het ook graag. Reactie mag uiteraard ook in pb.
Gezien de verschillen zo groot zijn: word er misschien ergens stroom afgetapt? Wat is zijn gasverbruik en wat staat er op de eindafrekening?
Mijn jaarverbruik (tussenwoning, wel een vaatwasser en wasmachine) ligt rond de 1400.
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst: 05-09-23 13:12
Wat is zijn jaarverbruik? En welke apparaten zijn in zijn huis? Warmtepomp met koelfunctie? Zonnepanelen? Airco? Een ander heet water apparaat? Gamed hij veel of staat er een computer veel te draaien? Aquaria?
Een dergelijk verbruik voor een kleine studio is nogal fors ja. Als hij geen rare grote energievreters in huis heeft is er of iets mis of iemand jat zijn stroom
Ipv een betaalregeling kan hij ook een onderzoek laten starten door het bedrijf naar de oorzaak ipv gewoon betalen terwijl niet zeker is dat het klopt.
ingvdh
Geplaatst: 05-09-23 13:19
Dat is inderdaad veel, ik woon in een klein huis en kreeg geld terug. Mijn gasverbruik van 694 m2 en energie was 1508 kw
Mijn enige energieslurper is de airco. Voor de rest probeer ik zuinig aan te doen.
Er zijn energie meters te koop die je energieverbruik monitoren, die kosten ongeveer €30 (homewizard) en daarmee zou je zelf kunnen checken waar het verbruik vandaan komt.
Noukie
Geplaatst: 05-09-23 13:19
Mijn jaarverbruik stroom wat ik kon terugvinden zat op 811 kWh. 90m2, wasmachine in huis, electrisch koken en 2 a 3 dagen in de week thuiswerken.
Laatst bijgewerkt door Noukie op 05-09-23 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt
robert45
Geplaatst: 05-09-23 13:20
Niet toevallig een electrische kachel?
Je geeft aan dat het verbruik tussen de 101en 733 ligt. Ik neem aan kWh. Zit hier ook een patroon in? bijvoorbeeld in de winter heel hoog en de zomer erg laag?
Chantalla
Geplaatst: 05-09-23 13:20
Ik wil wel delen wat ik verbruik met een eenpersoonshuishouden.
Appartement van 2010, 55m2, koken en verwarmen op gas, deels thuiswerken, geen vaatwasser of droger, alleen een wasmachine.
Vorig jaar heb ik ongeveer 850kWh en 170m3 gas verbruikt. Termijn op 70 euro per maand en dan krijg ik nog een boel geld terug.
Ik raad dan ook echt aan om te kijken hoe dit kan…
Annick75
Geplaatst: 05-09-23 13:21
Elektra, 1 persoon, slecht geïsoleerde woning van 110m2. Wasmachine, koelkast, vriezer, senseo, waterkoker,vaatwasser (1x per week) inductie, combi-oven, 2 TV's, laptop, telefoon. Verbruik over 2022 (begin feb 22- begin feb 23) 1589 kWh. Droger heb ik wel, maar gebruik ik eigenlijk nauwelijks. Verder een luchtbevochtiger én een luchtreiniger. Luchtbevochtiger staat niet altijd aan.
Ik heb tegen sluipverbruik op een aantal plekken schakelaarstekker in het stopcontact zitten, zodat de TV's ed 's nachts niet op standby blijven, maar helemaal uit gaan. Dat scheelt echt nog wel wat, maar niet zóveel.
101 kWh is voor mij een vrij normaal verbruik mét 3-4 wassen per week. Soms iets meer, sowieso in de winter met ook verlichting aan wat meer, maar nooit zo hoog als bij jouw broer. Het lijkt me zeker de moeite om de meter na te laten kijken. Zet ook even alles, maar dan ook echt alles uit als die mogelijkheid er is. Als de meter dan toch nog op blijft lopen, weet je eigenlijk al vrij zeker dat 'ie niet werkt. Wellicht wel even wachten op koeler weer, dan kan het minder kwaad als de koelkast uit gaat. Andere optie is links en recht wat losse verbruiksmeters in het stopcontact te doen tussen de apparaten en het stopcontact.
Douchen en verwarmen hebben in principe alleen invloed op gas, tenzij hij een warmtepomp heeft, en van wat ik begrepen heb, zijn dat beste stroomvreter. Ik zit op blokverwarming, dus dat gaat helemaal apart.
Er is een tijd geleden iemand geweest op Bokt met een heel langlopend topic met een vergelijkbaar verhaal. Wat ik me daarvan herinner; je moet op eigen kosten de meter laten controleren. Als daaruit blijkt dat de meter inderdaad kapot is dan krijg je die kosten terug, zo niet dan heb je dus de kosten daarvan + de verbruikskosten die je moet betalen.
Heeft hij toevallig halogeen spotjes als verlichting? Dat was toen wij ons huis kochten echt een onverwachte energievreter
8nnemiek
Geplaatst: 05-09-23 13:27
Hij heeft geen zware game pc draaien ofzo? Verder kan ik me moeilijk voorstellen dat het verbruik zó hoog is.
Dat was ook mijn gedachte, game pc trekt heel veel stroom. Als hij soms veel en soms weinig gamed, kan dat het verbruik verklaren.
Als hij niet gamed, geen idee heeft verder waar dit verbruik vandaan komt, dan zou ik de meter laten onderzoeken.
Je kan ook een P1 meter tussen de apparaten hangen waarvan je vermoed dat die de oorzaak zijn, om zo per apparaat het verbruik te zien. Maar iemand er bij halen om te controleren is wel erg verstandig.
Anoniem
Geplaatst: 05-09-23 13:36
Ik zit op 1487KW per jaar voor prik Geen afwasmachine maar wel een wasdroger. En 876 M3 gas en ik ben een koukleum.
MayoNeighs
Geplaatst: 05-09-23 13:40
Bij mij (1 persoon) in een nieuwbouw appartement van 96 m2 met occasioneel thuiswerk: - Wasmachine + droger - Ventilatiesysteem dat vanzelf in werking gaat met vochtigheidsmeters - Koelkast met vriesvak - Aparte grote vriezer - Vaatwasser (1 à 2 keer per week) - Keramische kookplaat - Oven - Microgolf - TV + soundbar - 2 Sonos boxen die altijd in het stopcontact zitten (niet op batterij) - Gaming PC + laptop werk
Verwarming gaat op gas.
Verbruik over 2023 (1 januari tot en met 3 september) 467 kWh. Injectie door zonnepanelen 392 kWh. Ik woon wel in België, dus ik verwacht dat je aan mijn contractprijzen weinig hebt.
Lief dat je dat voor hem gaat doen. Is ws iets mis en nu betalingsregeling is 1 ding maar volgend jaar weer hetzelfde probleem is iets anders. Mss je post ook hier delen: [HTT] Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig* Daar zit veel kennis en wordt veel gedeeld.
Tango1979
Geplaatst: 05-09-23 13:55
Ik heb een vrij nieuw appartement van rond de 70m2 en 1 persoonshuishouden en een jaarverbruik energie van net geen 900 kWh. Gasverbruik is ongeveer 150 m3.
Wel met zuinig stoken en steckers tv en computer eruit, als ik ze niet gebruik.
Dit is de reden waarom wij (nog) geen 'slimme' meter hebben, dit probleem heb ik al zo vaak gehoord, het zit nog vol met bugs. Zijn verbruik kan niet kloppen.
MallyBelly
Geplaatst: 05-09-23 14:08
Ik woon pas 3,5 maand alleen in dit huis maar juli en augustus was het verbruik 77 en 80 kwh. Ik kijk nergens naar, tv staat halve dagen aan, 2 of 3 ventilatoren draaien 24/7. Wasmachine, vaatwasser en koel vries combi. Koken doe ik nog op gas. Opladers vergeet ik nog wel eens en ik ben veel thuis.
Voor een persoon die gewoon werkt, normaal verbruik moet je met 100 toch wel vooruit kunnen? Toch?
Ik ben net verhuisd uit mijn appartement maar heb even voor je terug gekeken. Opgeleverd in 2020, 37m2. Ik gebruikte elke maand ongeveer tussen de 80-100 kwh. Dit was alleen voor de apparaten. Ik kookte elektrisch en gebruikte de oven ook echt veel. Keek wel wat tv, wasmachine gebruik maar had geen droger. Verwarmen van het water voor bij het douchen en de kraan etc kreeg ik een aparte rekening van en zat niet bij dat bedrag in.
Ik denk dat het handig om even te kijken of verwarmen van het water voor douchen en voor de (ik gok) vloerverwarming bij de rekening in zit, of dat apart is. Heeft hij elke dag zijn verwarming aan, nu ook in de zomer?
Wat goed dat jij je broer helpt. Hopelijk komen jullie er uit. Ik zou een paar dingen uitsluiten: verbruik koelkast/vriezer (o.a. ijs in de vriezer, een deur die niet zo goed sluit, oude koelkast) Meter checken: wat doet de meter wanneer je alle stekkers eruit getrokken hebt? Succes.
BigOne
Geplaatst: 05-09-23 14:46
Misschien echt alles eens 12 uur uitzetten en meterstanden checken voor en na? Want een naheffing van 1300 ? En wat hij al betaald heeft?
Beter nog, ik weer niet of hij bv een weekje kan wegblijven? Een week alle stekkers eruit waar kan (alleen koelkast vriezer aanhouden) en dan eens zien wat een weekverbruik er is.
Wat ik me nog zat je bedenken. Ik weet dat mining van crypro veel stroom vreet en dat daar soms tegenwoordig computers van anderen voor gebruikt worden die daar niks van weten. Ik weet niet of zoiets van toepassing kan zijn?
Misschien nu handig om aan te schaffen is een P1 meter. Deze kan je in de slimme meter stoppen/klikken en dan zie je wanneer er bijv veel energie verbruikt wordt.
Wij hadden vaak dat er in de nacht om 5u een energie piek was. Na veel uitzoeken bleek dag de warmtepomp dan ging opwarmen.
Zo konden we dat een beetje bekijken. Succes ermee.
733 in een maand is echt bizar, tenzij hij hele groene vingers heeft en ergens wat plantjes heeft staan.
Ik zou inderdaad beginnen met een keer een paar uur alles eruit trekken behalve de koelkast. Kijken hoeveel er dan verbruikt wordt.
Vaak kan je wel iemand laten kijken naar de meter, maar meestal kost dat je zelf geld.
Roodvos
Geplaatst: 05-09-23 15:28
"Verwarming zet hij op 16grd in de avond." Dat is leuk, maar niet als hij vloerverwarming heeft. Het kost heel veel energie om dan overdag de vloerverwarming weer op temperatuur te krijgen.
"gaat max 1x per dag onder de douche" En hoe lang staat hij onder de douche? Is dat 6 of 60 minuten? Als hij wel eens (heel) lang onder de douche staat en daarmee de boiler (bijna) leeg trekt kan het ook weer veel energie kosten om de voorraad warm water weer aan te vullen.
Kortom: eerst maar eens heel goed uitzoeken wat de gewoontes zijn.
Ik verbruikte trouwens ca. 1300-1500 kWh in een jaar. Alleenstaand, slecht geïsoleerde vrijstaande woning van ca. 106 m2. Vaatwasser, wasmachine, inductie, bijna alles LED-verlichting. Tijdens de covid-periode met dagelijks thuiswerken lag het verbruik wel duidelijk hoger. Maar klopte wel ongeveer met de verbruiken van een laptop die je op internet vindt.
Wilde inderdaad ook vragen of hij elektrisch verwarmd want dan kan terugzetten niet zo voordelig zijn. Ook zal dan waarschijnlijk zijn verbruik in energie iets hoger liggen dan gemiddeld.
Dan nog vind ik zijn gebruik wel hoog. Hier verbruik ik in een niet geïsoleerde zeer oude vrijstaande woning van 160m2 ongeveer 85kwh elektriciteit en 190m3 gas per maand. Ik heb een droger vaatwasser en oude kleine koelkast en dan een nieuwere Amerikaanse koelkast. Ook staat de oven regelmatig aan.