Ruzie met zwembadpomp - tips?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4813
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Ruzie met zwembadpomp - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 17:05

Hoi,

ik hoop dat jullie tips hebben, want ik ben er wel ongeveer klaar mee haha.

Wij hebben ons nieuw zwembad afgelopen mei opgezet. Bestway pro steel, inhoud 4678l, 305x76cm (rond).
En ik sukkel echt ont-zet-tend met de pomp, nog nooit meegemaakt.

Ik heb eerder zwembaden gehad en heb die altijd kraakhelder kunnen houden.
Nu dus niet. En het ligt volgens mij gewoon echt aan de bijgeleverde pomp, is die niet krachtig genoeg. Als ik vergelijk met de pompen van mijn ouders, pist iemand met nierstenen harder dan mijn pomp :') Hij blijft ook lucht trekken, hoe vaak ik ook ontlucht. Ik krijg bij de ontluchting nog geen druppel water uit die pomp. Bij mijn ouders klatert het water er vrolijk uit, bij mij krijgt hij de chloorvlotter nog niet weggeduwd.

Ik heb voor de zekerheid (je weet maar nooit haha) alles een keer omgedraaid, om te kijken of ik A en B niet omgewisseld had - maar nee dus. 2 jaar geleden had ik dit per ongeluk omgedraaid (ander zwembad), dat is nu dus niet het geval.

Volgens mij is die pomp gewoon niet sterk genoeg. Ik quote even: filterpomp met een capaciteit van 1,2 m³/u.
Ik heb hier nog andere pompen liggen - exact dezelfde, en een iets grotere van mijn vorige zwembad. Dat zwembad had een inhoud van 1942l, heb ik net gegoogled.
Die pompen doen ook niet wat ze moeten doen bij dit zwembad. Bij het vorige zwembad werkte de pomp wel naar behoren, maarja, dat was qua inhoud dus een stuk kleiner.

De filter is super schoon. Mijn zwembad echter niet - vandaar dat ik denk dat het ding gewoon echt niet krachtig genoeg is. Mijn mama heeft een iets grotere pomp (zoals mijn vorige pomp), die werkt als een tierelier - maar haar zwembad is qua inhoud nog niet de helft van het mijne.

Ik heb zonet een laatste poging gedaan - ontluchten, alles omdraaien, alles opnieuw omdraaien, met de handleiding erbij. Nope. Hij trekt amper water, en spuwt ook amper water terug uit in het zwembad. Bij de ontluchting komt er geen druppel water uit de pomp, wat wel zou moeten. Ik heb de darmen meermaals verlegd, opgehoogd ed om de lucht eruit te krijgen/houden, ik heb de pomp verhoogd, ... You name it - I've tried it.

Ik heb geen skimmer, wel chloorvlotters, schepnet, waterstofzuiger ed. De bodem en zijwand zijn vettiger dan een frituurpan - en ik heb deze ondertussen al meerdere malen schoongemaakt. Ik heb ook een vloeibaar vlokkenmiddel. Mijn water is niet 100% helder, naar mijn mening.

Ik heb uit pure miserie zonet een zandfilterpomp besteld. Want volgens mij is de bijgeleverde pomp voor dit zwembad gewoon echt niet krachtig genoeg.

Heeft iemand nog tips? Ervaring? Ben ik de enige die dit voorheeft, ligt het aan mij, of is de pomp gewoon echt niet krachtig genoeg voor dit zwembad/deze inhoud?

Even foto van Bol gejat, het gaat om dit zwembad met ieniemieniepomp:
Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49261
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Ruzie met zwembadpomp - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 17:12

Met een pomp die 1,2 kuub per uur pompt, moet-ie een zwembad van bijna 4,6 kuub gewoon in 4 uur rondgepompt hebben. Bij 24 uur per dag aan, moet-ie 6x het water door het filter kunnen pompen. Dat lijkt me voldoende om een zwembad schoon te houden. Dus aan de capaciteit lijkt het me niet te liggen.

Ergens zuigt het ding dus lucht aan, en aangezien je andere pompen hebt geprobeerd die óók niet goed pompen, zit er of een lek in je aansluitingen of in je slangen.

Ghostattack

Berichten: 11267
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 17:15

Ibbel schreef:
Met een pomp die 1,2 kuub per uur pompt, moet-ie een zwembad van bijna 4,6 kuub gewoon in 4 uur rondgepompt hebben. Bij 24 uur per dag aan, moet-ie 6x het water door het filter kunnen pompen. Dat lijkt me voldoende om een zwembad schoon te houden. Dus aan de capaciteit lijkt het me niet te liggen.

Ergens zuigt het ding dus lucht aan, en aangezien je andere pompen hebt geprobeerd die óók niet goed pompen, zit er of een lek in je aansluitingen of in je slangen.


Wat Ibbel zegt lijkt me ook aannemelijk. Hier een zelfde formaat zwembad en pomp en hij werkt perfect. Water is hier kraakhelder, pomp staat wel 24/7 aan.

LWDaisy

Berichten: 4813
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 17:21

Oh, aan de darmen heb ik nog niet gedacht, daar lijkt op het eerste zicht niets mee mis, ik denk niet dat daar een lek zit maar je weet maar nooit. Dat moet ik eens proberen, ik heb ze dubbel, dus dat kan snel getest worden.

Degene die er nu op zitten zijn splinternieuw, dus in theorie zou het niet mogen.
Maar in de praktijk was mijn zwembad binnen de 3u lek en heb ik een boze mail moeten sturen, ik kreeg wel meteen een nieuw zwembad toegestuurd hoor. Vandaar dat ik ook alles dubbel heb liggen. Ik heb beide pompen getest + mijn oudere pomp.

De pomp staat hier zeker geen 24/7 aan - maar ik wil het wel eens testen. Ze staat hier meestal een uur of 5 aan, dan zou het toch schoner moeten zijn dan het nu is..
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 11-07-23 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

snorkel1986

Berichten: 3046
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 17:23

Als je de aanvoer slang van de pomp haalt heb je dan vlot veel water, en aan de pomp.. niet nog eenvstuk plastic verpakkingsmateriaal oid. Zakje om het filter... bijv anders pomp retour en via garantie wat regelen

LWDaisy

Berichten: 4813
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 17:26

snorkel1986 schreef:
Als je de aanvoer slang van de pomp haalt heb je dan vlot veel water, en aan de pomp.. niet nog eenvstuk plastic verpakkingsmateriaal oid. Zakje om het filter... bijv anders pomp retour en via garantie wat regelen


Nee dat is volgens mij wel in orde, ik heb ze al meermaals bekeken, schoongemaakt (de pomp voelt binnenin ook vettig aan) en daar lijkt alles gewoon oké te zijn, geen extra materiaal oid. We hebben ons wel even afgevraagd of één van de pakkingen misschien niet in orde is, maar ik heb 2 dezelfde gloednieuwe pompen en het resultaat is hetzelfde bij beide pompen.

pjer
Berichten: 1610
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Ruzie met zwembadpomp - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 17:41

even een domme vraag, maar heb je gechecked of de aansluiting van de slangen in je zwembad niet dicht zit? Bij mij zat daar ook ooit een afsluitdop bij en als je het niet doorhebt kan die blijven zitten terwijl je wel de slangen aangesloten hebt.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Ruzie met zwembadpomp - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 18:29

Je hebt de pomp wel ontlucht zonder dat hij aan het draaien was?

LWDaisy

Berichten: 4813
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 21:09

pjer schreef:
even een domme vraag, maar heb je gechecked of de aansluiting van de slangen in je zwembad niet dicht zit? Bij mij zat daar ook ooit een afsluitdop bij en als je het niet doorhebt kan die blijven zitten terwijl je wel de slangen aangesloten hebt.


Die zit niet dicht, vorige week was ik met de pomp/de darmen bezig en één van de darmen schoot los - tuin stond net niet onder water :')

Er loopt wel water door de darmen, maar ook lucht. Ik heb het gevoel dat de pomp gewoon niet sterk genoeg is.

Vayo Ja volgens mij wel :j

Storm

Berichten: 20880
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 21:19

Filterpompen zijn niet leuk. Ik heb er jaren ruzie mee gehad.
Dit jaar heb ik een tweedehands zandfilterpomp gekocht, een Waterland van Van Cranenbroek. 250 watt dus best een stevige. Kostte me 60 euro inclusief glasfilterzand en alle slangen.

Wat.een.verademing.

Echt, kraakhelder water en 2 kinderen die dagelijks zwemmen, ook bij minder weer. Als de bodem vies is, haal ik de slang van de skimmer los en zet ik die op een andere, langere, slang. Daarmee zuig ik binnen 5 minuten alle viezigheid uit het zwembad (wel even alles op de bodem laten zinken). De pomp staat zo'n 3 á 4 uur aan per dag. Het geld dat ik er voorgaande jaren in stak om de PH, chloorwaarde ed goed te houden, bespaar ik nu. Dit had ik al veel eerder moeten doen.

[HTT] Kan het zwembad al op?!
Je kunt hier ook meepraten over je zwembad.

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Ruzie met zwembadpomp - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 21:40

Je hebt wel dat ventieltje bovenop je pomp openstaan? Anders doet ie ook niets.

Ibbel

Berichten: 49261
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 21:54

LWDaisy schreef:
Die zit niet dicht, vorige week was ik met de pomp/de darmen bezig en één van de darmen schoot los - tuin stond net niet onder water :')


Dan is het toch duidelijk dat het niet je pomp is? Als je pomp zonder slangen er aan je tuin binnen een mum van tijd blank zet, zit je probleem je je slangen/aansluitingen.
Hoe dik zijn je slangen? Als ze een te kleine diameter hebben bouw je teveel weerstand op, dan raak je waterdruk kwijt.

LWDaisy

Berichten: 4813
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 22:27

Ibbel schreef:
LWDaisy schreef:
Die zit niet dicht, vorige week was ik met de pomp/de darmen bezig en één van de darmen schoot los - tuin stond net niet onder water :')


Dan is het toch duidelijk dat het niet je pomp is? Als je pomp zonder slangen er aan je tuin binnen een mum van tijd blank zet, zit je probleem je je slangen/aansluitingen.
Hoe dik zijn je slangen? Als ze een te kleine diameter hebben bouw je teveel weerstand op, dan raak je waterdruk kwijt.


Oei nee, wacht, volgens mij heb ik het verkeerd uitgelegd!

Ik bedoelde: vorige week schoot één van de darmen los, waardoor het water uit het zwembad liep, bij gebrek aan darm in dat gat. Dus geen afsluitdop oid daar :)
Er wordt water aangezogen en weer uitgespuugd, maar allemaal maar flauwtjes. Niet de krachtige straal die het zou moeten zijn.

Correctie - ik had het verkeerde zwembad opgezocht bij het openen van dit topic. De verkeerde maat. Wij hebben een grotere diameter, nl. 3.66m en een inhoud van 6473l.

Het ventieltje staat idd open, dat heb ik vandaag ook nog eens nagekeken :)

Edit - ik heb vandaag nog een chloorshock gegeven, de pomp heeft uren gedraaid. Ik heb met het netje uitgeschept en ook de binnenkant van het zeil (was vettig) schoon geschrobd. Morgen zou de nieuwe pomp geleverd worden. Ik hoop dat het dan allemaal wel vlotjes gaat..

LWDaisy

Berichten: 4813
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 22:32

Storm schreef:
Filterpompen zijn niet leuk. Ik heb er jaren ruzie mee gehad.
Dit jaar heb ik een tweedehands zandfilterpomp gekocht, een Waterland van Van Cranenbroek. 250 watt dus best een stevige. Kostte me 60 euro inclusief glasfilterzand en alle slangen.

Wat.een.verademing.

Echt, kraakhelder water en 2 kinderen die dagelijks zwemmen, ook bij minder weer. Als de bodem vies is, haal ik de slang van de skimmer los en zet ik die op een andere, langere, slang. Daarmee zuig ik binnen 5 minuten alle viezigheid uit het zwembad (wel even alles op de bodem laten zinken). De pomp staat zo'n 3 á 4 uur aan per dag. Het geld dat ik er voorgaande jaren in stak om de PH, chloorwaarde ed goed te houden, bespaar ik nu. Dit had ik al veel eerder moeten doen.

[HTT] Kan het zwembad al op?!
Je kunt hier ook meepraten over je zwembad.


Ja mijn vader heeft ook een zandfilterpomp, die wilt ook niets anders meer. Vandaar dat ik toch maar overstag ben gegaan, daar dobberen 6 kleinkinderen in rond haha.

Ik heb een waterstofzuiger om de bodem schoon te maken, daar zit ook een borstel op :j Maar da's niet genoeg om de vettigheid van de bodem en zijwand te verwijderen, helaas.

Tallie1979
Berichten: 22790
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 22:33

Ohhh ja, deze “pomp” :=

Ik had vorig jaar ineens vanuit het niets een groen bad. Chloorshock erin, niks hielp. Wat een rotding!

Ik heb nu een zandfilter en hij is kraak helder. Nou moet ik wel zeggen dat het met dat bizar warme weer ook heel even troebel was, maar chloor shock erin en het was weer goed.

Misschien toch een andere pomp overwegen. ;)

Edit, zie dat je dit al hebt gedaan! :D
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 11-07-23 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

LWDaisy

Berichten: 4813
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 22:34

Tallie1979 schreef:
Ohhh ja, deze “pomp” :=

Ik had vorig jaar ineens vanuit het niets een groen bad. Chloorshock erin, niks hielp. Wat een rotding!

Ik heb nu een zandfilter en hij is kraak helder. Nou moet ik wel zeggen dat het met dat bizar warme weer ook heel even troebel was, maar chloor shock erin en het was weer goed.

Misschien toch een andere pomp overwegen. ;)


De nieuwe pomp komt morgen aan :j Zandfilterpomp deze keer.

Ik heb me ook afgevraagd of de weersomslag er misschien mee te maken had.
Ik heb de indruk dat mijn water naar de groene kant neigt, maar ik vind het moeilijk te zien met allemaal groene coniferen die weerspiegeld worden :')

Ik heb met deze pompen eerder nooit problemen gehad - maar dat was met veel kleinere zwembaden.

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 16:06

LWDaisy schreef:
Tallie1979 schreef:
Ohhh ja, deze “pomp” :=

Ik had vorig jaar ineens vanuit het niets een groen bad. Chloorshock erin, niks hielp. Wat een rotding!

Ik heb nu een zandfilter en hij is kraak helder. Nou moet ik wel zeggen dat het met dat bizar warme weer ook heel even troebel was, maar chloor shock erin en het was weer goed.

Misschien toch een andere pomp overwegen. ;)


De nieuwe pomp komt morgen aan :j Zandfilterpomp deze keer.

Ik heb me ook afgevraagd of de weersomslag er misschien mee te maken had.
Ik heb de indruk dat mijn water naar de groene kant neigt, maar ik vind het moeilijk te zien met allemaal groene coniferen die weerspiegeld worden :')

Ik heb met deze pompen eerder nooit problemen gehad - maar dat was met veel kleinere zwembaden.


Welke pomp heb jij besteld? Ik heb hetzelfde zwembad

LWDaisy

Berichten: 4813
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 16:14

XXXX2015 schreef:
Welke pomp heb jij besteld? Ik heb hetzelfde zwembad


Linkje pomp Ik heb ze gisteren besteld en hij is ondertussen al geleverd! Ben wel even op mijn vriend aan het wachten om ze samen te installeren :)

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 16:50

LWDaisy schreef:
Linkje pomp Ik heb ze gisteren besteld en hij is ondertussen al geleverd! Ben wel even op mijn vriend aan het wachten om ze samen te installeren :)


Nou ik hoor graag je ervaring straks. Pomp is qua prijs erg interessant:D

LWDaisy

Berichten: 4813
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 17:03

XXXX2015 schreef:
LWDaisy schreef:
Linkje pomp Ik heb ze gisteren besteld en hij is ondertussen al geleverd! Ben wel even op mijn vriend aan het wachten om ze samen te installeren :)


Nou ik hoor graag je ervaring straks. Pomp is qua prijs erg interessant:D


Ja ik belde gisteren mijn vader om even te overleggen (die heeft ervaring met dit soort pompen) en die zei meteen: voor die prijs? KOPEN! :')

Storm

Berichten: 20880
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Ruzie met zwembadpomp - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:05

Dat is inderdaad een keurige prijs. +:)+

LWDaisy

Berichten: 4813
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 22:32

Ze is aangesloten!

We moeten wel nog even zorgen dat ze 100% waterpas staat, we hadden niet mega veel tijd (en een iets aflopende tuin) maar mijn vriend wilde ze perse al aansluiten om ze even te testen, en ze doet het goed hoor, eindelijk een fikse waterstroom!

Voor wie interesse in deze pomp heeft --> ze wordt zonder darmen geleverd. Wij moeten nog een verloopstukje zoeken/bestellen voor de voor-filter (zo heet dat ding volgens de handleiding), de pomp draait ook zonder maar wij willen dat stukje er wel bij, maar daar is de darm die wij hebben liggen (van de oude pomp) net iets te smal voor. Zonder voor-filter past de darm wel perfect, dus voorlopig draait ie even zo. Volgens de handleiding wordt het "aangeraden" de voor-filter ook te gebruiken, maar ze kan dus ook zonder draaien, dan gaat je pomp natuurlijk wel sneller vuil worden, maar het kan dus wel gewoon :)

Incl. de watten, en die mag je blijkbaar ook in de wasmachine wassen! *\o/*

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23572
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Ruzie met zwembadpomp - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 14:40

fijn dat het nu wel werkt!!

LWDaisy

Berichten: 4813
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-23 11:39

Wil nog even meegeven, voor degenen die ook naar deze pomp kijken: wij zijn er super blij mee, ze doet het heel goed, maar ze leveren er maar 1 pakking bij. Je hebt er eigenlijk 3 nodig, ivm druppelen.
Wij hadden nog pakkingen op onze oude pomp zitten en hebben die gewoon kunnen gebruiken, is dezelfde maat :)

Het verloopstukje laten we voorlopig zo, ze draait perfect zonder die voor-filter en volgens de handleiding (en mijn vader, die vertrouw ik wel met 15 jaar ervaring met deze pompen haha) heb je die voor-filter niet perse nodig. Wij hebben geen bomen staan, dus ook geen bladeren of ander 'afval', dus wij laten die voor-filter voorlopig voor wat hij is. Je hebt in je zwembad tenslotte al een voor-filter zitten, de pomp filtert verder uit, en het opzetstuk waardoor het water weer in het zwembad terecht komt werkt ook als filter, dus het kan perfect zonder :)

Nico12
Berichten: 817
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 12:55

Zorg dat de zuigleiding nergens dunner is dan de aansluiting op de pomp. Graaf de pomp een stuk de grond in om meer zuigdruk te krijgen en cavitatie te voorkomen.