Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Baloedebeer schreef:Niet alleen auto’s, maar ook veel andere producten etc worden aan de lopende band duurder sinds corona. De meeste contracten hebben dan ook een clausule dat dit kan en mag, maar dat je als opdrachtgever dan wel mag annuleren (vaak kosteloos). Dus sla er je contract maar eens op na, maar ik vrees dat je de bus niet voor de prijs gaat krijgen zoals eerder afgesproken.. succes!
Cath schreef:Het contract hebben we doorgelezen en de algemene voorwaarden zijn opgesteld in 2018, dus er staat niets over corona. Het probleem had daar overigens ook niet mee te maken, het ging erom dat er geen plaats meer was voor onze bestelling, inmiddels maken ze dit model niet meer en zijn ze over gegaan op een nieuw (en duurder) model. Dit wisten wij dus niet omdat we niet op de hoogte zijn gehouden. We hebben nu gevraagd of de e-mail over deze annulering naar ons doorgestuurd kan worden.
Nielojram schreef:Cath schreef:Vorig jaar, augustus 2023
Je leeft in de toekomst.
Is niet iedereen klaar voor.
speurneusc schreef:en evt. het "merk" zelf benaderen
Diddykong schreef:Jeetje zeg, ik heb er geen ervaring mee, maar los of het "mag", ik zou zeker een klacht indienen bij het bedrijf. Ook al omdat je nu enorme vertraging oploopt als je nu weer een nieuwe order moet gaan plaatsen. Het is niet alleen de extra kosten, maar ook het hele jaar wat je nu kwijt bent. Ik vind persoonlijk dat daar wel iets meer tegenover mag staan dan ja sorry, vergeten!
Diddykong schreef:Cath schreef:Het contract hebben we doorgelezen en de algemene voorwaarden zijn opgesteld in 2018, dus er staat niets over corona. Het probleem had daar overigens ook niet mee te maken, het ging erom dat er geen plaats meer was voor onze bestelling, inmiddels maken ze dit model niet meer en zijn ze over gegaan op een nieuw (en duurder) model. Dit wisten wij dus niet omdat we niet op de hoogte zijn gehouden. We hebben nu gevraagd of de e-mail over deze annulering naar ons doorgestuurd kan worden.
Staat er iets in de voorwaarden over het annuleren van de order? Dat staat eigenlijk los van corona natuurlijk. Maar meestal wordt er wel iets over genoemd. Ook voor 2020 werden orders wel eens geannuleerd natuurlijk. Zij maken nu van hun kant de koop ongedaan. Het is natuurlijk de vraag of dit zomaar mag en kan. Als er niets in de voorwaarden staat, kan het zomaar zijn dat ze een vergelijkbaar model moeten leveren voor de afgesproken prijs. Dat hoop ik voor jullie!
Joanne1987 schreef:Dan ben ik bang dat ze dit op overmacht gaan gooien, de fabriek althans
Ik vind dat het autobedrijf best coulant mag zijn in deze, ik ben ook wel benieuwd hoe lang zij al wisten dat de order geannuleerd is
ingvdh schreef:Baloedebeer schreef:Niet alleen auto’s, maar ook veel andere producten etc worden aan de lopende band duurder sinds corona. De meeste contracten hebben dan ook een clausule dat dit kan en mag, maar dat je als opdrachtgever dan wel mag annuleren (vaak kosteloos). Dus sla er je contract maar eens op na, maar ik vrees dat je de bus niet voor de prijs gaat krijgen zoals eerder afgesproken.. succes!
Er zit best wat marge op nieuwe voertuigen en de dealer kan ook best een stukje coulance geven. Het is immers hun fout, als de bestelling zonder problemen door het systeem was gegaan hadden ze het ook voor die prijs gehad.
Ik zou dus ook de dealer ook aanspreken op hun verantwoordelijkheid en vragen om een regeling, helemaal voor dezelfde prijs zal niet lukken, maar zij kunnen best een stukje marge inleveren om ts tegemoet te komen.
kiki1976 schreef:Ik hoor dit soort problemen veel vaker de laatste tijd. Al vraag ik me af of het altijd wel aan de fabriek ligt.
Collega zzp'er van mijn man wilde eigenlijk dit jaar een nieuwe bus kopen. Dit was ook te sprake gekomen bij de garage tijdens onderhoud van zijn huidige bus. Dit was nog in 2022.
De garage gaf aan dat in januari 2023 de prijzen best omhoog zouden gaan. En gezien de levertijden was het wellicht dan handiger om het toen al te bestellen. Ook gaven ze de garantie dat je de bus voor het 2022 bedrag zou krijgen.
Dit staat ook op het koopcontract.
Nou half januari hing de garage al aan de telefoon. Ze konden de bus toch niet meer voor de 2022 prijs leveren. Maar wilde wel een compromis sluiten, ze zouden -25% korting krijgen op de 2023 prijs. Maar uiteindelijk nog steeds een paar duizend euro duurder.
Dit ondanks de prijs garantie.
Degene laat nu de zaak voorkomen.
Cath schreef:Ik denk dat we heel sterk staan. Maar eerst nog maar afwachten hoe dit afloopt, maandag ga ik er weer achteraan.
@Suzanne: Het koopcontract (naar mijn weten is dat ook gelijk de orderbevestiging?) hebben we in ons bezit, waarop letterlijk staat: 'Aan uw verkocht een auto met bijbehorende specificaties ' daaronder staan alle aanpassingen/extra's die wij wilden erbij met de bedragen. Dit contract heeft hij waar wij bij zaten doorgestuurd naar de fabriek.