Nederlands Groen wilt mn contract veranderen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Nederlands Groen wilt mn contract veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-22 21:59

Woensdag krijg ik de sleutel van mn eerste 'grote mensen-woning', heb nu voor het eerst een energiecontract afgesloten. Bij vattenfall.

Nu werd ik vandaag gebeld door een meneer van Nederlands Groen, deze zou meerdere energiebedrijven overkoepelen. De energieprijzen veranderen, dus zou mijn tarief bij vattenfall aangepast kunnen worden. Zeker 1/3e omlaag. Meneer wist persoonlijke gegevens zoals laatste 4 cijfers van mn rekeningnummer, mijn opgegeven geschatte verbruik, en verbruik van oude bewoner.
Ik kon mijn tarief alleen via Nederlands Groen veranderen, omdat ik het contract bij Vattenvall al had vast staan. Maar mijn contract zou bij Vattenfall blijven?

Ik was aan het werk, gesprek afgerond. Er is een controlesms gestuurd met link, deze heb ik niet geopend. Ik zou morgen terug gebeld worden.

Nu ben ik aan het googlelen, maar klopt het dat Nederlands Groen simpelweg ook een energiebedrijf is? Wordt nu geprobeerd me een ander contract aan te smeren? Of klopt het verhaal van meneer toch wel?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 22:04

Deze maatschappij ken ik niet, dus dat kan ik niets over zeggen. Mijn vader heeft ook zo’n telefoontje gehad en dat bleek allemaal een stuk minder rooskleurig dan zij aan hem voorrekenen via de telefoon. Zo was het geschatte verbruik heel laag, waardoor het maandbedrag laag leek, maar de tarieven waren niet lager. Vergelijkbare verhalen zijn ook wel te zien geweest bij Radar een degelijke.

Ik zou zeggen lees de kleine lettertjes heel goed voor je met en dergelijke maatschappij in zee gaat.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 22:05

Is ook een energiebedrijf, bestaande uit een samenwerking van drie andere initiatieven. En dit is agressieve telefonische verkoop. Pleurt op.

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 22:08

Ja dit lijkt inderdaad op een scam, Ga hier niet in mee, Geen gegevens aan ze verstrekken!! en bel Vattenfall op en vertel ze wat er is gebeurd, Dit is echt niet in de haak.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 22:09

Hmm.. als ik gebeld zou worden met zo'n verhaal zou ik dat toch niet vertrouwen. Ik zou even contact opnemen met Vattenfall om te controleren of het klopt. Zeker die link niet openen voor je meer duidelijkheid hebt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 22:11

Als ze jouw bellen willen ze je wat verkopen en zo dat zij er beter van worden (en jij niet). Dat soort figuren meteen afkappen en ophangen, ze nemen gesprek op en proberen je zo als nog aan een nadelig contract vast te laten zitten. Ja er zijn wetten tegen, maar daar zitten ze net op het randje van. Als je vragen hebt over dit soort dingen, zoek dan info bij een onafhankelijke bron.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-22 22:13

Nare manier van doen...juist doordat niet duidelijk is gemaakt dat dit een ander energiebedrijf betreft. Heb idd geen verdere gegevens verstrekt (de optie was om telefonisch mn gehele rekeningnummer te bevestigen :oo ) Ik bel morgen Vattenfall!

Prairy

Re: Nederlands Groen wilt mn contract veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 22:19

Goed dat je niks geklikt of gedaan hebt!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-22 22:28

Is knippen en plakken van opgenomen gesprekken nog een ding? Was aantal jaar terug dat je door bevestiging van je naam en geboortedatum al een contract aangesmeerd kon krijgen, toch?
Doemdenkscenarios...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 22:31

Vandaar ook: vooral niet op het linkje klikken.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 22:34

https://www.consuwijzer.nl/vergelijken- ... t-niet-wil

Lees dit eens. Je hebt altijd 14 dagen bedenktijd.

Citaat:
Een energiecontract is pas geldig als u op papier, per mail of via internet akkoord bent gegaan. Dat heet het schriftelijkheidsvereiste. Krijgt u meteen het contract toegestuurd en hebt u niets getekend? Dat mag niet. U moet een contract en de algemene voorwaarden eerst kunnen lezen. Wijs de energieleverancier hierop.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 22:56

Niet intrappen, je hebt al een contract getekend, als je nu opnieuw een contract af sluit, krijg je er een opzegvergoeding bovenop van Vattenfall (als je daar al een vast contract had, variabel niet).

Ik werk zelf bij een leverancier, ik ken deze partij niet. Kan er ook weinig tot niks over vinden op Google. Ik vermoed dat ze je bij DGB energie onder willen brengen. De tussenpersonen halen momenteel duizenden mensen bij andere leveranciers weg met kletspraatjes, zo zeggen ze dat (oa) wij failliet gaan, de prijzen gaan verhogen, contracten openbreken enz. Niks van waar, maar voor iedere nieuwe klant ontvangen ze een fee.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-22 23:05

Wauw, Storm.... :oo

Dank allen! Ik bel morgen Vattenfall. Als Nederlands Groen zich weer meldt, verzoek ik ze dringend andere hobby te zoeken, en krijg ik toch een contract in de brievenbus dan krijgen zij verzoek deze ongedaan te maken.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 23:34

Ik zag je topic al een tijdje terug en moest toch gelijk denken aan een vorm van oplichting. Bedrijf kan ik ook niet vinden op internet alleen tot betrekking op de agrarische sector en het groen maken daarvan maar geen energie gebeuren.

Nooit in zulke telefoontjes trappen. Wij worden er doordat mijn moeder aan huis een bedrijfje heeft ook regelmatig gebeld en kappen alles af.

Ook even je bank bellen mocht er nog wat met je rekening gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:09

Als mensen bij mij gaan aanbellen, of überhaupt bellen omdat ze zeggen dat ze jou geld willen besparen, vraag ik mij altijd af " Waarom doe je er zoveel moeite voor om mij minder te laten betalen"
Dan weet jezelf wel het antwoord, toch? ;-)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 21:59

Update:
ik heb vattenfall gebeld. Nee, ze werken niet samen met een andere organisatie. Zij bellen ook nooit uit zichzelf naar klanten, tenzij je hen benaderd met de vraag voor telefonisch contact. Mijn gegevens die NederlandGroen had komt uit een register, waar alle klanten van alle energiebedrijven in staan. Vattenfall zou daar dus ook klanten van anderen in kunnen zien. Maar nee, het is niet de bedoeling met gegevens uit dit register klanten weg te trekken. Telefoonnummer waarmee ik gister werd gebeld, en tekst van de sms zijn genoteerd, gaat op de stapel om juridische stappen te ondernemen.

Vanavond belde meneer terug. Kort, maar eigenlijk best grappig gesprek:
*\o/* 'Dag mevrouw, met M, van gsteravond. Ik bel u terug over uw contract.
~~}> 'Dag M. Ik heb navraag gedaan. Ik heb een contract bij vattenfall, en houd graag mijn contract bij vattenfall. '
:) 'Ow. Mag ik vragen waarop u dit beslist? U weet dat we met vattenfall samen werken?'
8-) ´Ik heb vattenfall gebeld. Zij geven aan dat er geen samenwerking is. Ik laat het hierbij, want zit in de auto. '(waar. Dat ik handsfree bel hoeft hij niet te weten.)
-O- *serieus klein stemmetje*.'..ok...dag mevrouw...'

Dat einde deed hem voor me _O- :') Ga anders lekker werken joh.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:35

Goed bezig +:)+

Oh dat telefoontje dat moet leuk geweest zijn.

Nogmaals goed aangepakt! Nog wel denk ik je bankgegevens even in de gaten houden? Aangezien ze die ook hadden.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 00:02

Alleen de laatste 4 cijfers, die staan dus in dat register. Heb niet het gehele rekeningnummer gegeven, wat hij wel als optie noemde gister...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 01:49

Geweldig ja ze zijn op het moment erg agressief bezig zieltjes winnen. Zo werd ik een poosje terug gebeld dat hij een super contract voor mij had. Beter dan het contract wat ik nu heb die t/m 2024 loop.

Uiteindelijk gesprek afgekapt en contact opgenomen met leverancier die ik nu heb. Conclusie eerste klas oplichting en nummer gelijk op blokkeren gezet.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 03:05

Herkenbaar, hoewel ik niet “Nederland groen” aan de lijn had.

Onbekend nummer belt mij, dus pak ik op met alleen een “Goedemiddag”.
“Dag mevrouw, wij bellen u namens uw energiemaatschappij en mogen u een nieuw contract aanbieden”
Ik “wat leuk”
Zij “wilt u mij, ter bevestiging even uw persoonlijke gegevens verifiëren?”
Ik “nee”
Zij “waarom niet?”
Ik “zou u mij, ter bevestiging, even mijn gegevens willen verifiëren?”
Zij “hoe bedoelt u dat?”
Ik “precies wat ik zeg, wilt u mij a.u.b. even mijn klantnummer verifiëren, u belt toch namens mijn energiemaatschappij - die u nog niet bij naam genoemd heeft - ik neem toch aan dat u mijn gegevens volledig op uw scherm heeft staan, dus als u mij die gegevens wilt verifiëren, dan kunnen we in gesprek. Ik ben echt razend benieuwd naar de aanbieding die ‘mijn energiemaatschappij’ mij wil doen.”
Zij begint te stotteren…
Ik “nogmaals goedemiddag”

Opgehangen en ben niet meer teruggebeld. Heb het nummer gegoogled en zag dat het inderdaad dat het een vorm van oplichting betrof en niets met mijn maatschappij te maken had.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 09:25

Je wordt overspoeld met telefoontjes van energiemaatschappijen, of beter gezegd het call centra
En vele vertellen enkel grote leugens.

* We bellen u omdat we u graag terug willen als klant
- Nou sorry ik ben nooit geen klant geweest bij jullie
* Waarschijnlijk bent u het vergeten dat u klant was bij ons
- Nou denk het niet, maar vertel wanneer was dat?
* 2 Jaar geleden mevrouw
- Lijkt me sterk ik huur dit al 4 jaar en is incl elektra
* Uhhhh tuut tuut tuut

* We bellen over uw aanvraag om over te stappen, hartelijk dank hiervoor
- Ik heb niks aangevraagd
* Ja wel hoor mevr, staat hier op mijn scherm. En u woont op xxx adres
- Zou best wel, maar ik huur incl elektra dus denk niet dat ik dit aan ga vragen
* Tuut tuut tuut

* Goedendag met .... van Essent
- Hallo
* We kunnen het u tegen voordeligere tarieven aanbieden dan dat u nu heeft
- Fijn en wat voor tarieven zijn het?
* Dat kan ik voor u toesturen via de post. Zal ik het voor u in orde maken
- En dan zit ik er gelijk aan vast zeker?
* Nee u heeft na dag tekening brief 14 dagen om aangetekend op te zeggen
- Dus u wilt mij informatie over tarieven sturen maar ik zit er dus gelijk aan vast. Bijzondere manier
* Tuut tuut tuut

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:55

Haha Kiki, herkenbaar, onderstaande had ik laatst op het werk:
Kreeg net op werk telefoon (picture this: ik werk voor een grooooote organisatie, wereldwijd marktleider in dit segment en alleen al in Nl tig kantoren en duizenden medewerkers.
Zij: goedemiddag ik ben van XYZ en uw bedrijf komt waarschijnlijk in aanmerking voor duurzaamheidssubsidie. Valt u in de categorie MKB?
Ik :o? , u geeft aan dat ik waarschijnlijk ervoor in aanmerking kom, maar weet niet of we voldoen aan de eisen? Waar baseert u zich er dan op dat we waarschijnlijk in aanmerking er voor komen?
Zij: Ja ls u aan die eisen voldoet?
Ik: :o? , maar welke eisen zijn dat dan?
Zij: ^) , als u valt in de categorie MKB
IK: Dus u geeft aan dat we vermoedelijk een subsidie kunnen krijgen als we aan de eis MKB voldoen?
zij: JA :j :j :j
Ik: Maar waar baseert u die informatie op dan? :o?
Zij: :roll: omdat u vermoedelijk voor die subsidie in aanmerking komt.
ik: :o? Maar u moet uw gegevens toch ergens op baseren?
Zij: (langzamerhand en niet geheel onterecht overigens: |o ): ja als u MKB bent, kunt u dat aangeven
Ik: O:) , maar hoe komt u aan die gegevens dan? Als u ons iets aan kunt bieden, vermoedelijk, moet u toch weten of die partij aan die eisen voldoet?
Zij: |o (steeds minder onterecht): Ja, die krijg ik van de huppeldepup op kantoor, ik hoef enkel te weten of u voldoet aan de MKB-eis. Als het antwoord daarop "Ja", dan geef ik dat door en nemen onze adviseurs contact met u op.
Ik eigenlijk vanuit :(:) : Dus omdat uw huppeldepup hun werk niet naar behoren doet, krijgt u te maken met klanten zoals ik. Het is toch niet zo lastig om te achterhalen of het bedrijf waar ik voor werk onder MKB valt? Geeft u maar aan uw huppeldepup aan dat ze hun huiswerk eens gaan maken.
Zij: zal ik doen en fijne middag -:(- -:(- -:(- -:(- (geheel terecht trouwens)

Mocht het een Bokker geweest zijn: sorry Y;(

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:00

Waaaaauuw wat een topic. Ik heb nog geen rare telefoontjes gehad, maar ik ben nu wel gewaarschuwd.

Maar serieus joh, hoe brutaal zijn die oplichters zelfs.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:03

Oh die telefoontjes heb ik ook gehad toen ik nog in de KvK stond, als paardenhouder (ik had een draver in training, dan ben je ineens een bedrijf).
"ik kan u een nieuw contract aanbieden, dat scheelt echt honderden euro's"

Oh ja, geven jullie het gratis dan, want ik verbruik nog geen 2000 kwh per jaar, dus hoe ik daar honderden Euro's op kan besparen is me een raadsel?

"ja maar u hebt toch een bedrijf?"

Eh nee, ik heb een paard :D en sta daarom in de KvK bestanden.

"oh... goedemiddag!"

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:07

Oh hier laatst ook. Dat telefoontje kwam van iemand van Essent.
Ik heb geen idee of ik echt goedkoper uit zou zijn als ik zou overstappen, maar ben er niet op in gegaan. Ik hou niet van telefoon verkopers.

Hij stelde dat hij belde 'om oud klanten een plezier te doen'. Nouja, ik begrijp niet hoe een businesscase daar op drijft, dus ik ging er maar vanuit dat dat een smoes was.
We hebben wat gediscussieerd over het feit waarom hij me nou eigenlijk belde. Ik heb ook nog gevraagd of het wel goed gaat met Essent, omdat ze blijkbaar heel hard nieuwe klanten nodig hebben (hij belde om me een contract te verkopen). Toen ik vroeg wat mijn voorschotbedrag per maand dan werd, had hij geen idee waar ik het over had :\