Remeha CV ketel bijvullen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Leonie

Remeha CV ketel bijvullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 09:56

Hi, hopelijk hebben mensen hier wat verstand van CV ketels!

Ik ben net verhuisd en moet de ketel bijvullen. Nu is het me totaal niet duidelijk waar ik de waterslang op moet zetten bij de CV ketel en met alle instructie video's kom ik er ook niet uit. :+

Ik dacht zelf dat ik het zwarte dopje eraf moest halen echter draait deze alleen maar door. Zie ik iets gigantisch over het hoofd?

Onderhoud staat trouwens al gepland. Maar omdat het winter is duurt dat even dus ik wilde graag nog een poging zelf wagen :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 10:09

Bij mij zit het vulpunt op de verwarming in de badkamer en niet in het CV hok. De zwarte dop bij jou is volgens mij de overstort (of hoe dat ook mag heten) wanneer de druk te hoog zou worden in de ketel. Kijk of je ergens een vulpunt kan vinden op de buis waar de drukmeter aan vastzit. Dat hoeft dus niet per se in het CV hok zelf te zitten. Als je ergens anders nog zo’n meter hebt zitten is de kans groot dat je daar ook je vulpunt vindt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 10:12

Klopt heathcliffbij mij ook!
Zit ook zo’n meter op de leiding van die cv.

Edit, _Leonie is het een huurwoning?
Anders even naar de woningbouw bellen,wij hebben een onderhoudscontract dan doen zij dat soort dingen.

verootjoo

Re: Remeha CV ketel bijvullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 10:22

Gewoon even iemand bellen, die laat het dan zien en kan je het de volgende keer zelf doen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 10:35

Ik heb volgens mij ook een remeha en ik heb inderdaad geen vulpunt aan de ketel, alleen aan een radiator die eronder hangt... Nu wil ik graag van die radiator af, maar dan ben ik, volgens mij, dus ook mn vulpunt kwijt... (en ik heb dus duidelijk geen verstand van cv ketels :+ )
Dus ik lees even mee :)

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 10:49

3heathcliff5 schreef:
Bij mij zit het vulpunt op de verwarming in de badkamer en niet in het CV hok. De zwarte dop bij jou is volgens mij de overstort (of hoe dat ook mag heten) wanneer de druk te hoog zou worden in de ketel. Kijk of je ergens een vulpunt kan vinden op de buis waar de drukmeter aan vastzit. Dat hoeft dus niet per se in het CV hok zelf te zitten. Als je ergens anders nog zo’n meter hebt zitten is de kans groot dat je daar ook je vulpunt vindt.

Dat het zwarte punt een overstort is klinkt inderdaad logisch. Als je hem indrukt loopt er namelijk nog meer water uit.

Ik heb even rond gekeken maar ik kan nergens echt een ander vulpunt met een drukmeter vinden. (Drukmeter is trouwens een metertje waar je de bar op kan zien? Voor de dubbelcheck?) Ik dacht ook dat ik op zoek moest naar een vul hendeltje die je open kan zetten, maar die zit alleen in de buurt bij de zwarte dop.

@chinacha; Het is een koopwoning, dus de woningbouw is helaas geen optie.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 10:53

Bij mij zit er geen drukmeter op het vulpunt hoor. Het is gewoon een soort kraantje op de cv leidingen waar je een slang aan kan maken om bij de vullen. De ketel zelf geeft dan de druk aan.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 10:55

__Leonie schreef:
Ik heb even rond gekeken maar ik kan nergens echt een ander vulpunt met een drukmeter vinden. (Drukmeter is trouwens een metertje waar je de bar op kan zien? Voor de dubbelcheck?) Ik dacht ook dat ik op zoek moest naar een vul hendeltje die je open kan zetten, maar die zit alleen in de buurt bij de zwarte dop.

@chinacha; Het is een koopwoning, dus de woningbouw is helaas geen optie.

Klopt!

Heb je gewoon een rijtjeswoning waar niet teveel aan verbouwd is door een doe-het-zelf-er? Dan even bij de buren vragen waar zij hun vulpunt hebben. Zou bij jou dan hetzelfde moeten zijn.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 10:59

Op de derde foto is een zwart dopje te zien. Is dat het niet?
Bij ons zit er een schroefdop aan de zijkant van een buis.

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 11:35

Vanavond kan ik inderdaad wel even de buren vragen hoe het bij hun zit.

@Flower033. Op dat zwarte dopje zie ik geen aansluitpunt voor de waterslang.

Ik denk dat ik toch misschien wat heb gevonden. Op de eerste foto is namelijk wel een slang aan te sluiten.

Dan zou het helemaal door de radiator heen lopen. Het rare is alleen dat de meter daar (die zit een stukje verder) aan geeft dat er genoeg bar in zou zitten. Vandaar dat ik deze eerst niet heb meegenomen.

Afbeelding

Afbeelding

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:46

De bovenste foto is inderdaad een vulpunt.
Ik heb nergens meters zitten, alleen op de CV zelf, dus ik check daar altijd of er bijgevuld moet worden.

Heb je al ontlucht? Het kan zijn dat er veel lucht in de buizen zit en hierdoor de meter niet de juiste waarde weergeeft. Ontuchten doe je bijvoorkeur zo hoog mogelijk in de installatie.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:46

__Leonie schreef:

Ik denk dat ik toch misschien wat heb gevonden. Op de eerste foto is namelijk wel een slang aan te sluiten.

Dan zou het helemaal door de radiator heen lopen. Het rare is alleen dat de meter daar (die zit een stukje verder) aan geeft dat er genoeg bar in zou zitten. Vandaar dat ik deze eerst niet heb meegenomen.

[ [url=m/MnAkBZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3T1uvS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat op je radiator is het vulpunt en de druk meter geeft 1 aan en dat is echt te laag. Die rode wijzer is wat het minimaal moet zijn.

Let even op met wanneer welke kraan/hendel open en dicht en slang los en vast. Teiltje en dweiltje bij de hand houden is raadzaam.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:48

Ik zou de woonbouwvereniging bellen. Zij hebben een onderhoudscontract met een servicebedrijf. Vraag of zij langs kunnen komen.kan je gelijk zien hoe het moet.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:50

nafkedemi schreef:
Ik zou de woonbouwvereniging bellen. Zij hebben een onderhoudscontract met een servicebedrijf. Vraag of zij langs kunnen komen.kan je gelijk zien hoe het moet.

TS heeft al aangegeven dat het een koophuis is, dan moet je het zelf uitzoeken en regelen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:55

En wat heel belangrijk is. Als de slangaangekoppeld is, eerst het water eraan en pas dan de kraan naar decv openzetten. Hiermee voorkom je teveel extra lucht in de cv leidingen. Omgekeerd, eerst de kraan naar de cv uitzetten en pas daarna de wateraanvoer uit.

Dan cv aanzetten even laten verwarmen. Laten afkoelen en dan ontluchten bij de hoogst mogelijke ontluchtingspunt in de verwarming. Het kan zijn dat je het ontluchten een paar keer moet herhalen. Dan dus steeds cv aan, evenbwachten tot alles warm is. Af laten koelen (dan dobbert alle lucht meest naar het hoogste punt en dan weer ontluchten

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 12:06

ingvdh schreef:
De bovenste foto is inderdaad een vulpunt.
Ik heb nergens meters zitten, alleen op de CV zelf, dus ik check daar altijd of er bijgevuld moet worden.

Heb je al ontlucht? Het kan zijn dat er veel lucht in de buizen zit en hierdoor de meter niet de juiste waarde weergeeft. Ontuchten doe je bijvoorkeur zo hoog mogelijk in de installatie.

Super! *\o/* Dan ga ik daar na mijn werk mee bezig. Ik heb nog niet ontlucht. Ook omdat ik bang was dat er nog meer water uit zou lopen, haha. Maar daarna ga ik daar gelijk mee bezig.

herr_balou schreef:
Dat op je radiator is het vulpunt en de druk meter geeft 1 aan en dat is echt te laag. Die rode wijzer is wat het minimaal moet zijn.

Let even op met wanneer welke kraan/hendel open en dicht en slang los en vast. Teiltje en dweiltje bij de hand houden is raadzaam.

Oh dat maakt het een stuk logischer, ik dacht dat ik dus naar de rode wijzer moest kijken. :D

@karuna: Yes bedankt voor de tip! Dat had ik inderdaad meekregen van de vele instructie filmjes. Al was dat laatste stukje me nog onbekend. *D

Oh en een installatie bedrijf bellen had ik dus al gedaan voor onderhoud. Echter zijn ze in de winter voornamelijk voor storingen, waardoor de wachttijden erg lang zijn.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 12:28

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 12:34

ingvdh schreef:
nafkedemi schreef:

TS heeft al aangegeven dat het een koophuis is, dan moet je het zelf uitzoeken en regelen.

Sorry..overheen gelezen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 12:45

__Leonie schreef:

[ [url=m/MnAkBZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3T1uvS.jpg]Afbeelding[/url] ]
De zwarte naald geeft de huidige druk aan. De rode is hoever je hem moet vullen.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 12:52

Zwarte kraantje is idd je expansieventiel (overdrukbeveiliging)
Gele kraantje is je gaskraan.
Grijze plastiek pijpje is de "overloop"

Normaal zit er ergens op de leiding waar ook de drukmeter zit (zilveren water leiding), een kraantje die je kan open zetten tot dat de druk stijgt, (soms zijn dit zelfs 2 kraantjes dicht bij mekaar, die je dus allebei moet openen, als beveiliging, meestal rood of groen)
Deze leiding zit dan normaal al aan je ketel en je hoeft dus normaal niet zelf met slangen te sjouwen als het goed is? Ergens op de zilveren leiding dus ..?
en normaal zit deze enigzins in de buurt van een drukmeter zodat je dat wel in de gaten kan houden terwijl je vult.

Anders zou ik even bij de buren polsen of een handige harry in de buurt?
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 16-11-22 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 12:55

__Leonie schreef:
herr_balou schreef:

Oh dat maakt het een stuk logischer, ik dacht dat ik dus naar de rode wijzer moest kijken. :D

En de rode streep bij 3 betekent dus dat dat de maximale druk is.

Succes met het bijvullen!

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 13:14

karuna schreef:
En wat heel belangrijk is. Als de slangaangekoppeld is, eerst het water eraan en pas dan de kraan naar decv openzetten. Hiermee voorkom je teveel extra lucht in de cv leidingen. Omgekeerd, eerst de kraan naar de cv uitzetten en pas daarna de wateraanvoer uit.

Handige tip hierin is tuinslangkoppelingen van gardena gebruiken. Op de kraan heb ik een gewone zitten en op de aansluiting naar het vulpunt een koppeling met waterstop. Dan kan je eerst de slang helemaal vullen met water voordat je ‘m op de aansluiting zet. Ik vul de CV zo zonder knoeien en zonder extra lucht.
Afbeelding

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 12:22

Het bijvullen is gelukt! Super bedankt voor alle hulp. Altijd mooi om te zien dat bijna alle vragen beantwoord worden op een paarden forum :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 12:24

Hoe heb je het gedaan??

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 12:35

Via de radiator dus op de laatste foto's. Nu ga ik tijdens het onderhoud even checken of er een andere mogelijkheid is. Ik wil namelijk ook eigenlijk daar de radiator weghalen. Ik zal dat wel even laten weten, misschien helpt dat jou ook :)