Na 10 maanden verbouwen was het bewoonbaar en kon het paard aan huis komen staan. Een droom kwam toen uit. Hier kwam natuurlijk al gauw een tweede paard bij, aan huis staan is tenslotte niet zo duur en een paard alleen houden is not done

De stal was aan vervanging toe en na vele varianten op papier uitgewerkt te hebben kwam ik op het onderstaande wensenlijstje.
- Geen boxen (die stonden nu ook altijd open als een inloopstal.
- Een uitloop was een must.
- Verwarmde zadelkamer met keukenblokje en toilet,
- Trailer binnen.
Door de jaren heen had ik ca 1000 m2 grond direct aan mijn huis gekregegen (weidegang en bak kan ik bij de buren gebruiken) en mocht ik dus aardig wat vergunningsvrij bouwen.
Het is uiteindelijk een schuur geworden van ca 8 x 16 met een uitloopstal van 8x6 en nog over de breedte een overkapping van 2 meter.
De zadelkamer/keuken/toilet is 6x3,5 geworden zodat we ook nog een leuk zitje neer kunnen zetten.
Hieronder wat foto's van het sloop en bouwproces. Eigenlijk had ik dit topic pas willen maken nadat het helemaal klaar was maar dat duurt nog nog even want verleden week heb ik mijn been gebroken.

De twee stallen en garage (opslag/zadelkamer) hebben we zelf gesloopt

De uitloop voorzien van paddockmatten en nieuw zand, nu konden we er tenslotte nog goed bij.

De grond uitgevlakt en stelconplaten neergelegd

Het plaatsen van de spanten, heerlijk dat er zo een vrije overspanning van 8 meter ontstaat. De groene rioolkast kon helaas niet verplaatst worden, daar hebben we dus maar beetje omheen gebouwd.

Gelukkig stonden de paarde hoofdzakelijk op de wei maar bij de paar dagen tijdens de bouw dat het echt te nat was zaten de geïsoleerde dakplaten er gelukkig al op en konden ze in ieder geval droog staan. Ik heb voor deze dakplaten gekozen omdat dat in de zomer koeler is en gelijk een mooie afwerking geeft aan de onderkant en een goede basis voor de dakpannen.

De stalwanden (2x 8 meter), loopdeur, raam en grote openslaande deuren heb ik uiteindelijk gekocht bij Geert en Henk trading. Jammer dat ze het zo druk hebben, waardoor het de eerste weken even behelpen was met een afzetting van weidehekken. Ik had voor het mooie eigenlijk eerder moeten bestellen.
Ik heb gekozen voor de professional lijn (steviger) met kunststof planken met houtnerf.
De wanden aan de paddockkant staan eigenlijk altijd open en hebben geen staander in het midden.

De loop- en grote deuren zijn voorzien van bamboe zodat dit het zwarte wat breekt.

Zicht vanuit de nieuwbouw die helaas achter mij gekomen is. Dat is het risico van net aan de rand van een dorp wonen.

vanuit mijn woonkamer heb ik heerlijk zicht op de stal. Als ik weer de ladder op kan komt hier ook verlichting die ik vanuit mijn woonkamer kan bedienen.

Au, gevalletje stoeprand op mijn vinger laten vallen. Iets van Bloed, Zweet en .......

Er staan 2 van deze slowfeeders in de stal, erg blij mee. Prop ze elke voerbeurt lekker vol, eerst aan de grote er van eten en als die een beetje klaar zijn dan kunnen de kleintjes ook nog wat smikkelen, een paar uur nadat ze hun eigen hooi ophebben. Zo zijn ze toch heel de dag aan het eten.

Overzicht vanaf de zolder, rechts komt de trailer te staan, links ligt de zadelkamer. (Ik durfde de zolder niet meer af op dit moment en zat te wachten op de buurman om de ladder vast te komen houden)

Cailin maakt heerlijk gebruik van de hoeken met vlas.

De inrichting van de zadelkamer is ook al een eind. De 2dehands Kallax kast van Ikea doet dienst voor alle rommeltjes in op te bergen. Daaronder komen 2 Komplement broekdragers voor de dekjes (geïnspireerd door Feline).

De zijwanden van de stal en overkapping zijn voorzien van dik betonplex tot 1,5 meter. Daarboven komt nog ander (lees goedkoper) plaatmateriaal nadat elektra en water daarachter weggewerkt is. Uiteindelijk wil ik hier ook graag kunststof maar eerst maar weer eens sparen.
Wordt vervolgt.