[VOLG] De bouw van een herdershut op wielen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leonyr

Berichten: 2558
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Zuid Holland

[VOLG] De bouw van een herdershut op wielen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-21 23:42

Hai!

Hoewel ik de laatste tijd eigenlijk alleen nog maar een stille meelezer ben op het forum, leek het me toch heel leuk om voor dit project een uitzondering te maken. We zijn namelijk net een week onderweg met de bouw van een schaapherdershut. :D

_____

De schaapherdershut is een traditie die voornamelijk in Engeland een lange historie kent, al waren ze ook in Frankrijk en Duitsland niet ongekend. De 'Shepherd's Hut' gaat zover terug als de 16e eeuw en werd nog ver in de 20e eeuw gebruikt voor zijn oorspronkelijk doel: het bieden van een onderkomen aan de schaapsherder als zijn kuddes grote lappen land van de boer moesten bemesten. De wagens waren klein en simpel en boden weinig luxe, al waren sommigen wel uitgerust met een houtkachel en een klein tafeltje. Het bed was standaard verhoogd, zodat een ziek of zwak lam er onder kon slapen. De hond sliep buiten en hielp bij het hoeden en beschermen van de schapen. De oudere wagens in Frankrijk werden zelfs getrokken door de hond... In Engeland, waar het gebruik van metaal voor de bekleding van de wagen gebruikelijk was en wielen vaak van gietijzer werden gemaakt, werd de wagen vooral door paarden of ossen verplaatst.

Afbeelding
Een Franse herdershut; 'Cabane de Berger'. Neurdein, Public domain, via Wikimedia Commons

In het Engeland van vandaag zijn de Shepherd's Huts nog altijd veel gezien, maar dan als gastenverblijf, tuinhuisje, thuiswerkruimte, etc. Er zijn dan ook meerdere bedrijven die zich gespecialiseerd hebben in de bouw van authentieke wagens, dan wel het renoveren van oudere exemplaren. In Nederland zijn ze echter veel minder bekend. De vorm van de wagens doet al snel denken aan een pipowagen, maar de achtergrondverhalen en de uitstraling verschillen vaak wezenlijk.

Afbeelding
Een pamflet van een Engelse Shepherd's Hut.

______

Zo'n 1,5 jaar geleden ben ik een paar maanden na mijn ouders vanuit de randstad naar Friesland verhuisd om hier met z'n drieën een nieuw plan tot uitvoering te brengen: Gecharmeerd door de historie en de uitstraling van herdershutten besloten we om ze als gastenverblijven aan te gaan bieden. Al snel hadden we hier een zeer geschikte plek voor gevonden: Op een ruim perceel horend bij een vroegere schapenboerderij, waarvan de weides door de vorige eigenaar waren vervangen door een prachtige parktuin. Omzoomd met dichte bossages van struikgewas en bomen, in het midden een natuurvijver en doorkruist met slingerende schelpenpaadjes zagen we de toekomstige wagens hier helemaal tot hun recht komen. Dit alles omringt door het prachtige en afwisselende landschap van de Friese Wouden.

Een blik op de tuin:

Afbeelding


Afbeelding
Gerard en Gordon op de voorgrond.


Afbeelding


Gedurende 1,5 jaar zijn we druk bezig geweest met het opknappen van het terrein, het renoveren van het oude schuurtje tot atelierruimte en de vergunningsaanvraag. Toen dit op orde was, was het tijd om met de eerste wagen aan de slag te gaan. Die zien we als echte pilot-wagen: het is nog niet helemaal waar we naartoe willen (we hebben het gekocht als standaard bouwpakket), maar het gaat met de nodige aanpassingen zeker wel de sfeer weergeven waar we uiteindelijk op uit zijn.

Voordat we begonnen met de bouw heb ik de volledige wagen op de computer nagebouwd om de gehele opbouw door te lopen en te verkennen waar de struikelblokken konden liggen. Op deze manier konden we nauwkeurig onze materialen inkopen en verkennen wat de beste keuzes waren voor de wagen. Doordat de wagen op wielen staat, een gering oppervlakte heeft en we hem wilden voorzien van alle gemakken hadden we best wat vraagstukken om op te lossen.

Probeer maar eens een oppervlak van nog geen 12m2 te voorzien van een bed, keuken, badkamer en zithoek... Daar is heel wat gepuzzel aan vooraf gegaan. Wat niet meehielp was dat het bouwpakket bestond uit standaard wandelementen die door hun eigenschappen (wel of juist geen raam, smal of breed) een aantal indelingsmogelijkheden beperkten of onmogelijk maakten.
Afbeelding

Het bouwpakket waar we vandaan zouden gaan werken bestond uit een simpele maar degelijke basisopzet van een pipowagen / herdershut. Een vloerconstructie, wandelementen (waarvan enkele) met ramen - maar zonder isolatie - en het dak werden geleverd. Voor het isoleren, het wind en waterdicht afbouwen, de inbouw en uiteraard het afwerken hebben we zelf oplossingen bedacht. Met behulp van de tekeningen kregen we beetje bij beetje inzicht in hoe we dit het beste aan konden pakken.
Afbeelding

Eén van de schetsen:
Afbeelding

Al vrij snel besloten we dat de bouw van de wagen in november zou gaan gebeuren: omdat ik als ZZP'er werk had ik de mogelijkheid om deze maand vrij te houden van opdrachten. Het ultieme doel is om de wagen in de eerste week van december af te hebben - maar dat is waarschijnlijk iets te optimistisch... Maar wie niet waagt, wie niet wint.

Mijn vader en ik pakken samen de bouw op en mijn moeder neemt standaard al het verfwerk op zich. Omdat mijn vader doordeweeks zijn reguliere werk heeft werk ik op die dagen alleen. In de avonden en het weekend loopt hij de werkplaats weer op en kunnen we goed meters maken.

De foto's zijn niet altijd van goede kwaliteit, het zijn namelijk screenshots uit filmpjes. Ik heb het voornemen om aan het eind van iedere week een compilatie te maken van de geboekte voortgang - en filmen is een ideale manier om beeldmateriaal te verzamelen en gelijktijdig je handen vrij te houden. :)

____

De eerste twee dagen stonden vooral in het teken van het ophalen en opruimen van alle bestelde materialen, het opruimen van een al bestaande voorraad hout, het bouwen van een stelling en het uitpakken van het bouwpakket. Omdat we in een vroegere veestal van een buurman mogen werken, moesten er ook nog wat attributen uit de schuur gehaald worden... :Y)
Afbeelding

Plaat met beentjes.
Afbeelding

Nadat al het materiaal in de stellingen lag en de eerste balken van de vloerconstructie waren samengesteld kon ik op dag 3 meteen beginnen met het in elkaar zetten van de vloer. Deze bestaat uit meerdere lagen: De constructieve laag met isolatie (PIR), een smalle ventilatiespouw en aan de binnenzijde een leidingenspouw voor het doorvoeren van al het noodzakelijke leiding- en installatiewerk. Uiteraard met de nodige dampopen- en dampremmende folies... Vanwege de ongelijke ondergrond gaat er veel tijd zitten in het creëren van een vlak en waterpas werkvloer, zodat je je vloerconstructie mooi pas en haaks op kan bouwen.
Afbeelding

Om de onderkant van de wagen zorgvuldig op te kunnen bouwen en af te werken, zijn we ondersteboven begonnen. Zo konden de platen mooi op maat gezaagd worden, het folie degelijk aangebracht en de ventilatiespouw makkelijk vastgeschroefd. Dit bracht ons uiteindelijk wel op het heikele moment waarop het geheel omgedraaid moest worden. Dat was een aardige uitdaging. :')
Afbeelding

Nadat hij op zijn zij stond werden de bodemplaten nog even snel vastgeschroefd en daarna kon hij eindelijk met de goede zijde omhoog worden neergelegd - klaar om verder op te bouwen.

Op dag 3 heerste er decembersferen in de schuur nadat bij het zagen van de PIR platen de hele werkplaats onder het witte schuim/stof zat. Lekker stoffig klusje waar ook nog aardig wat tijd in is gaan zitten. Zeker bij PIR is het belangrijk dat je maatvoering nauwkeurig is: Te grote kieren zorgen voor warmteverlies, maar een te grote PIR plaat is met geen mogelijkheid in de constructie te krijgen. Gelukkig was de klus tegen het einde van de dag geklaard en was de vloer klaar voor de volgende stap.
Afbeelding

Afbeelding


De volgende ochtend kon de PUR worden schoongesneden, het dampremmende folie aangebracht en afgetaped en de leidingenspouw worden opgebouwd. In de middag van dag 5 is de vloer af. Eindelijk kunnen we door naar een langverwacht moment: het plaatsen van de wandelementen. Een stap waarmee echt inzichtelijk wordt hoe de afmetingen van de wagen uitvallen en aanvoelen. Omdat we drie man sterk waren konden we goed doorwerken en stonden aan het einde van de dag alle wandelementen overeind. (Op 2 na, die we nog even weg laten om onszelf wat bewegingsvrijheid te geven).
Afbeelding


Verstopt achter het wandelende wandelement is mijn moeder de wanden aan de binnenzijde druk aan het beitsen. Omdat het prefab karakter van de wandelementen het niet mogelijk maakt om een dampopen scherm te monteren, is beits een handige manier om het hout toch te beschermen en te laten ademen.


Volgende stap is het correct opbouwen van de wanden: Ventilatiespouw, isolatie, dempremmend folie en de leidingenspouw, die meteen als basis dient voor de later aan te brengen kraaldelen. Ondertussen hopen we een slag te slaan met het installatiewerk - een hoofdstuk waar vooral mijn vader zich mee bezig gaat houden. Dit is in ieder geval waar we nu staan:


Afbeelding


Volgen jullie mee?

Anastasia24

Berichten: 3184
Geregistreerd: 07-10-17

Re: [VOLG] De bouw van een herdershut op wielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 00:03

Goh wat een project maar ontzettend leuk! Ik ben een (stille) meelezer! :)

Lizz

Berichten: 9168
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: [VOLG] De bouw van een herdershut op wielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 00:53

Wat een leuk project, goed voorbereid en ben benieuwd naar het verdere proces.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: [VOLG] De bouw van een herdershut op wielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 05:50

Ik volg ook! Ik ben wel benieuwd hoe jullie alles straks uit de werkruimte gaan krijgen. Komen de hutten toch op wielen ondanks dat deze in het computer ontwerp niet staan?

pony33
Berichten: 726
Geregistreerd: 26-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 07:26


8nnemiek

Berichten: 45787
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] De bouw van een herdershut op wielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 09:11

Heel gaaf! Prachtige omgeving ook, waaw!
Ik volg mee, super interessant.

RSDICBS

Berichten: 1043
Geregistreerd: 08-03-08

Re: [VOLG] De bouw van een herdershut op wielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 10:21

Heel gaaf project! Ik volg mee

soesita

Berichten: 5391
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 16:44

Coole actie! Ik volg ook.

Leonyr

Berichten: 2558
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-21 21:20

Bedankt voor jullie reacties, leuk dat jullie volgen!

@ Snadrem: Scherp gezien! Het onderstel met vier gietijzeren wielen zat in het bouwpakket, maar is niet geschikt om het volle gewicht van de wagen te dragen. Die gaan we dus laten aanpassen / verstevigen. Als de wagen de schuur uit is, tillen we hem (machinaal, haha) omhoog en bevestigen het onderstel er onder. Dan per eigen wielen of op een platte kar naar ons eigen perceel...

Voor nu staat hij op hondjes, zodat hij enigszins mobiel is. Tenminste, dat was de opzet... Vandaag moesten we hem iets verzetten en dat was nog een flinke uitdaging. Ach, we zullen er wel uitkomen tegen de tijd dat hij er uit moet. :Y)

@ pony33: Dank voor de link, meteen even gekeken! Ze hebben mooie wagens staan. Altijd leuk om te zien hoe de verschillende culturen vorm geven aan dit soort wagens.

_____

De afgelopen dagen hebben we natuurlijk ook niet stilgezeten. Alle wanden staan nu op hun plek, er is een ventilatiespouw toegevoegd, PIR platen, tengels en uiteindelijk het damp-dichte folie - wat dan weer naadloos en dampdicht aan moet sluiten op het folie op de vloer. Ons doel was om vandaag ook nog het plankenvloertje te leggen, maar dat bleek iets te optimistisch. We bedachten namelijk dat het handiger was als de wagen wat meer achter in de schuur zou staan, in plaats van vooraan - Een mooi moment om te testen hoe handzaam het bouwwerk is nu er vier hondjes (meubelrollers) onder staan. Conclusie: Niet. We konden duwen wat we wilden, maar er was geen beweging in te krijgen. Het daaropvolgende 1,5 uur hebben we met behulp van mijn bus, een lange houten balk en een garagekrik de wagen zo'n drie meter naar achteren kunnen duwen. Daarna moest hij natuurlijk weer waterpas afgesteld worden... Enfin: we konden pas een stuk later aan de slag dan gedacht.


Afbeelding


Voordat de vloer dicht kan moet al het leidingwerk op zijn plaats liggen. Denk dan vooral aan de aan- en afvoer van de douche, het toilet, het wastafeltje en, aan de andere kant van de wagen, het keukenblokje. Dat is nu een heel eind gevorderd, dus naar verwachting kan ik morgen alsnog de vloer afmaken.

Afbeelding


Wat is hier mis gegaan? :Y)
Afbeelding

x_Jeanine_x

Berichten: 9369
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: [VOLG] De bouw van een herdershut op wielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 21:26

Wat super leuk!!
Ik ga zeker volgen!

Mi_Amore

Berichten: 14987
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: [VOLG] De bouw van een herdershut op wielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 09:29

Wauw superleuk!! Ik volg :D

Ik ben vooral benieuwd wat je zo kwijt bent aan zo'n huisje uiteindelijk.
(mag ook via PB hoor, mijn man speelde met het idee ook zoiets te maken voor bij de paarden)

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: [VOLG] De bouw van een herdershut op wielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 18:14

Respect voor die hondjes, die kunnen dus meer gewicht hebben dan ik zou inschatten :')
Is de stekker gesneuveld?

DubbelFun

Berichten: 92978
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 18:28

De stekker zit klem :D

Zijn dat draagbalken waar die leiding door loopt ??

Leonyr

Berichten: 2558
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-21 21:03

@ Mi_Amore: Je hebt PB.

@ Snadrem: Dat was ook onze eerste gedachte, maar per saldo valt het toch tegen - ze zakken bijna door hun hoeven. :')

Stekker is gered, de PVC buis bestaat nu uit iets meer delen, haha.

@ DubbelFun: De echte draagconstructie zit daar nog onder. Voor je beeldvorming, de opbouw is als volgt: 18mm betonplex, damp-open folie, vloerconstructie met een balkdikte van 120mm - gevuld met 120mm PIR, dampdicht folie en dan de balken die je op de foto ziet. Die vormen een leidingenspouw, zodat alle leidingen mooi uit het zicht door de wagen gevoerd kunnen worden.

DubbelFun

Berichten: 92978
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] De bouw van een herdershut op wielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 09:03

Duidelijk goed over nagedacht +:)+

Roosch

Berichten: 38687
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: [VOLG] De bouw van een herdershut op wielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 17:35

Ziet er goed uit zeg!

Tip: je website kan wel nog wat aandacht gebruiken . Op het eerste oog tel ik al flink wat spelfouten , te beginnen met 'verassen' in plaats van 'verrassen'.

Leonyr

Berichten: 2558
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-21 00:37

Vandaag samengevat:


Afbeelding


Oftewel: We moesten verhuizen! Nog veel eerder dan gedacht liepen we tegen een hoogte-probleem op. Hoewel we natuurlijk wel hadden gezien dat deze schuur te laag was, hadden we toch gehoopt dat we al een stuk verder zouden zijn voordat we er tegenaan zouden lopen. Dat bleek iets te optimistisch. Gelukkig mochten we van de buurman naar de naastgelegen schuur verhuizen. Met een doorgang van 4,5 meter hoog zouden we in ieder geval weer onder de pannen zijn (letterlijk). Het verhuizen zelf had natuurlijk wel wat omhanden, maar met de vakkundige hulp van weer (een andere) buurman en flink wat PK was het binnen 2 uur geregeld. Hij staat nu meteen verhoogd, zodat we op een later moment makkelijk de uiteindelijke wielen er onder kunnen plaatsen.

Sinds de vorige update drie dagen terug zijn er al weer wat vorderingen:


- De wanden zijn helemaal afgewerkt met dampdicht folie en een leidingenspouw en de waterleiding en afvoer in de vloer zijn afgemaakt - waardoor de vloer er ook ingelegd kon worden. (Dit is overigens nog niet de uiteindelijke leefvloer). Nadat de leidingenspouw op de wanden zat kon ik meteen door met de eerste binnenwandjes. Dankbaar werk, want je begint steeds beter te zien waar alles precies komt. Zo zijn de vleugels van de bedstede al gemonteerd.

- Om de plek van de badkamerwand te bepalen moesten we weten waar het inbouwreservoir van het toilet zou komen zodat we die zoveel mogelijk in de wand kunnen laten verzinken. Daarom hebben we het inbouwreservoir er maar meteen ingezet. Het wandje zelf is ook al een heel eind af.

- We hebben de spanten nu ook op hun plek staan, geeft meteen een goede indruk van het ronde plafond. :)

- Aan de achterzijde van de wagen heb ik (nadat ik voldoende moed bij elkaar had geraapt) een gat in de wanden gezaagd ten behoeve van een onderhoudsluik. Daarna het gezaagde gat verstevigd, folies afgewerkt en het luik zelf weer geïsoleerd.
Afbeelding


Zo lag het er vanavond bij:
Afbeelding


Over drie dagen willen we de binnenwanden af hebben, elektriciteit aangelegd hebben, de plafondplanken gemonteerd en de kraaldelen tegen de wanden hebben zitten. We zullen zien hoe ver we gaan komen. :Y)

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: [VOLG] De bouw van een herdershut op wielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 17:33

Zo, dat schiet al op!!

Leonyr

Berichten: 2558
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 09:47

Het heeft even mogen duren, maar voor wie benieuwd is hoe het project gelopen is hier alsnog een update. De werkdagen waren lang (Regelmatig 10-11 uur) en dus kwam ik er keer op keer niet aan toe om nog iets te posten. Niet helemaal de intentie van een volg-topic, haha.

Hoe dan ook, hier alsnog:

In de vorige update op 11 november stonden er al wat binnenwandjes overeind. Twee dagen later zaten alle binnenwanden er in en was ongeveer 90% van het elektra gelegd.

Afbeelding


Toch duurde het langer dan gedacht voordat de kraaldelen tegen de wanden aan konden. Maar wat een verschil gaf dat meteen!

Afbeelding


Toen alle kraaldelen tegen de wand aan zaten (wat ook nog een goede 2 dagen geduurd heeft) was het tijd voor het volgende grote onderdeel: meubels maken.
Afgelopen zomer hebben mijn ouders het aangrenzen woonboerderijtje gerenoveerd. Daaruit is destijds een enorme hoeveelheid douglashout vrijgekomen in de vorm van schaaldelen. Deze ruwe planken waren vaak dik in de jachtlak gezet en stevig vastgespijkerd met dikke traditionele nagels. Toch hebben we ons best gedaan om dit hout zo onbeschadigd mogelijk te verwijderen en vervolgens op te slaan. Daar was ik nu maar al te blij om, want het bleek eigenlijk perfect voor de meubels en vensterbanken die ik wilde gaan maken voor de wagen. Daarvoor moesten eerst alle dikke nagels, maar ook de kleine nietjes en de verborgen schroeven uit het hout gehaald worden. Vervolgens heb ik mijn bus hoog opgeladen en ben met een goede lading hout naar een werkplaats gereden. Daar kon ik ze door de vandiktebank halen - en kwamen er prachtig gladde planken uit, zonder jachtlak.

Afbeelding


Wat volgde was een zich tot in de eeuwigheid herhalend procedé van meten, zagen en schuren om de planken de gewenste vorm en uitstraling te geven. Uiteindelijk werkte ik ze met een binnenbeits af om ze wat donkerder te maken en het karakter van het hout beter naar voren te laten komen.

Even wat onderdelen al op hun plaats gezet om een beeld te krijgen. Hier staat het aanrechtblok er ook al in:

Afbeelding


Eén hoofdstuk van het schaaldelen project betrof het maken van twee grote staldeuren die als schuifdeuren voor de badkamer zouden komen. Ik had wat foto’s online opgezocht van de veelgebruikte opbouw van zo’n deur, schetste de tekening met de bijbehorende maten en begon (alweer) te zagen en te schuren.

Afbeelding


I hate it when this happens. En als je moe bent, gebeurt het veel, veel vaker dan je zou willen.

Afbeelding


En af!

Afbeelding


Daarna werd het tijd voor de volgende mijlpaal: het leggen van het plafond.
De plafond planken waren al vooraf door Iné in de lak gezet dus toen het plafond eenmaal dicht zat gaf dat meteen een hele nieuwe dimensie aan de wagen en kregen we al een beetje inzicht in hoe het gekozen kleurenpalet uit ging werken.

Afbeelding


Eind november, de beoogde einddatum, kwam echter al veel te snel in zicht. En hoewel er veel was gebeurd was het natuurlijk nog niet klaar… Voor mij werden de vrije dagen weer schaars en hoewel het schilderwerk op hoog tempo door Iné werd uitgevoerd ging de rest een stuk langzamer. De tussenstand op 9 december:

Afbeelding


Dit soort ‘oliebol-happens’ momenten bleven zich onverminderd aandienen.

Afbeelding


En even een fastforward naar deze week:
De uiteindelijke kleur zit op de wanden (nadat 3 verschillende kleuren de revue hadden gepasseerd), de keuken is grotendeels gemonteerd, de ‘vaste’ stoel met inklapbare tafel staat er, bijna het volledige installatiewerk, zoals de (warm)watervoorziening, mechanische ventilatie, elektra en afvoer is gereed, het dak is geïsoleerd en bijna voorzien van de uiteindelijke dekplaten, de lokale smid heeft twee assen en bijbehorende wielen gelast en twee van de vier buitenwanden staan in de beits. Ons nieuwe target is half januari: Dan willen we hem uit de schuur kunnen rijden en de (waarschijnlijk zenuwslopende) rit naar het perceel ondernemen. Eenmaal daar betegelen we de badkamer en ronden we het laatste installatiewerk af. In februari leggen we de uiteindelijk aankleding en styling in de bekwamen handen van schoonzus Jamie en in maart gaan we de eerste proefslapers uitnodigen.


Afbeelding

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:46

Oh wauw wat een werk, maar zeker niet voor niets! Jullie hebben wel eer van al je werk. Leuk ook dat je al dat hout een nieuwe bestemming hebt kunnen geven.

Oh ja, en vallende kwasten zijn net als belegde boterhammen. Als ze dan vallen, landen ze precies hoe en waar je niet wil :')

Kaaaren
Berichten: 3997
Geregistreerd: 02-04-07

Re: [VOLG] De bouw van een herdershut op wielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:47

Wat een gaaf project! Ik ga het volgend :D

Gaat al heel mooi worden!

Zunzuncito

Berichten: 1597
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:12

Wat leuk! ik kan mij nog herinneren dat je toentertijd voorbij kwam met je idee. Ik volg deze meneer-"be prepared for what is coming"- op Youtube, en hij heeft zoiets als wat jij maakt, alleen dan wat kleiner en om 24/7/365 dagen in te wonen en het wordt getrokken door schapen.

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Re: [VOLG] De bouw van een herdershut op wielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:18

Wauw wat is het al mooi geworden zeg!

Leonyr

Berichten: 2558
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] De bouw van een herdershut op wielen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 22:53

Bedankt voor jullie reacties!

Snadrem: Hahaha, ik moest wel lachen om je vergelijking. Spot on. :')

Zunzuncito: Bedankt voor het delen van de link! Bijzonder hoe hij die wagen in elkaar heeft gezet - en er onder alle omstandigheden in kan verblijven. Doe ik hem niet zo snel na.

Dit weekend hopen we beiden assen te monteren en nog het een en ander aan gevelafwerking op te pakken. En de klok begint nu echt te tikken: Volgende week vrijdag staat de verhuizing naar zijn uiteindelijke stekkie geboekt. Als hij er staat zullen we er echt nog even aan moeten werken, maar dan staat hij in ieder geval vast op zijn plek. *\o/*

8nnemiek

Berichten: 45787
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] De bouw van een herdershut op wielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 08:56

Heel gaaf, en wat gaan jullie hard! Ik ben heel benieuwd naar je volgende updates!

Welk soort hout heb je voor het aanrechtblad gebruikt, en hoe heb je het behandeld voor die donkere kleur? Het ziet er erg gaaf uit zo!