Kavel kopen tuin op Zuiden, Noorden of Oosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mag

Kavel kopen tuin op Zuiden, Noorden of Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-21 09:39

Wij gaan een huis bouwen (2 onder 1 kap) nu kunnen we kiezen uit verschillende kavels. Wij willen een kavel van ongeveer 300 a 350 m2. Er is keus uit tuin op het noorden, oosten of zuiden. De kavels zijn niet heel diep (weet niet precies hoe diep, de breedte is afhankelijk van hoeveel m2 je wilt).

Nu twijfelen we heel erg, wat heeft jullie voorkeur en wat zijn de voor en nadelen?

Ibbel

Re: Kavel kopen tuin op Zuiden, Noorden of Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 09:46

Tuin op het zuiden is heet. Lastig tuinieren bij droge zomers, moeilijk schaduw te vinden, snel zon weg uit de tuin in de avond.
Tuin op het noorden geeft zowel ochtendzon als avondzon, en overdag ongetwijfeld schaduw bij huis en zon achterin de tuin - in ieder geval in de zomer.
Tuin op het oosten geeft vroeg zon, maar geen late avonden comfortabel in de ondergaande zon op het terras.

Ik zou zelf de tuin op het noorden kiezen. Wel wat lastiger als je echt een tuin vol zonaanbidders qua planten wilt, maar om zelf veel keuze te hebben in plekken zon of schaduw om te zitten is dat de beste optie.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 09:47

Ik hou gewoon van veel zon dus ik zou voor een het zuiden gaan :') maar als je een serre neemt of veel glas aan de tuin kant dan kan het wel heel heet worden maar niks zo heerlijk als in het vroege voorjaar opwarmen achter het glas <3

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 09:53

Onze achtertuin (hoekhuis) ligt op het noorden en dan hebben we in de ochtend zon op het terras bij ons raam en vanaf de middag hebben we zon aan de achterkant van de tuin.
Ik vind het perfecte omdat je dan altijd een stuk schaduw hebt om te gaan zitten en niet over je hele achtergevel bezig hoeft te gaan met zonwering.

Onze voortuin ligt op het zuiden en het grote nadeel is dat daar haast geen enkele planten kunnen groeien en je er in de zomer nooit zit omdat het bloed heet is.

Helemaal met de veranderende zomers die steeds warmer worden zou ik niet gaan voor een tuin op het zuiden. Het wordt alleen maar warmer en ik denk dat je blij zult zijn als je ook natuurlijke schaduw hebt.
Als je toch kiest voor een tuin op het zuiden zou ik meteen zorgen voor een overkapping aan je huis of zonwering bij je raam voor je woont

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-21 09:56

We hebben nu een tuin op het oosten, we hebben eigenlijk de hele dag door wel ergens zon, maar dat komt ook omdat de zon precies over het platdak van de garage heen komt. Ben ook bang dat tuin op het zuiden te warm gaat zijn.

Bij een tuin op het noorden ben ik wat bang dat er helemaal geen zon in de tuin komt omdat het huis voor veel schaduw gaat zorgen. Hoe diep moet de tuin ongeveer zijn voor genoeg zon (bij een huis met 2 verdiepingen).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 09:58

Tuin op het zuiden vind ik fijner.
Op het noorden zitten wij hier alleen met 30 graden.
Anders altijd op de zuidkant.
Zeker in de lente en late herfst als je graag nog geniet van de eerste, of laatste lekker zon daagjes.

Op het zuiden moet je uiteraard wel een goede parasol of nog beter lekkere boom hebben.
En niet alles verharden.

Ons vorige huis een 2 onder 1 kap hadden wij ook tuin op het zuiden en dat vonden wij fijn.
Mijn moeder had op het noorden en daar zat je alleen met 30 graden lekker, anders was het altijd te koud.
Heel even helemaal achterin had ze zon, verder niets.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 10:07

Wij hebben een tuin op het oosten en we hebben eigenlijk de hele dag wel een plekje in de zon en een plek in de schaduw. Ook qua planten ervaar ik daar geen problemen mee.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 10:20

mag schreef:
Hoe diep moet de tuin ongeveer zijn voor genoeg zon (bij een huis met 2 verdiepingen).

Aangenomen dat je aan oost- en westkant geen bebouwing hebt, heb je zon vanaf de oostkant (dwarsop vanaf rechts dus) tot 12 uur, aangenomen dat je tuin precies noord ligt. Om 12 uur staat de zon nl in het zuiden. Hoogzomer komt de zon om een uur of 4 's morgens op in het noordoosten. Putje winter komt de zon rond 9 uur op in het zuidoosten.

Vanaf 12 uur 's middags ga je steeds meer schaduw voor je achtergevel krijgen tot de zon om je huis is gedraaid. Bij 45 graden boven de horizon is de schaduw even diep als je huis hoog is (vermoedelijk iets van 8 meter?). Hoogzomer staat de zon richting de 80 graden boven de horizon om 12 uur. Voordat die zover gezakt is dat je 8 meter schaduw hebt, komt de zon vanaf west alweer over het huis heen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 10:25

Ik hou echt van onze tuin op het zuiden, maar ik ben wel echt een zonaanbidder.
Wel hebben wij een grote boom in de tuin staan die altijd wel voor schaduw zorgt.
Dus waarschijnlijk heb je er niks aan, maar ik zou altijd voor zuiden kiezen :D

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-21 10:43

Ibbel schreef:
mag schreef:
Hoe diep moet de tuin ongeveer zijn voor genoeg zon (bij een huis met 2 verdiepingen).

Aangenomen dat je aan oost- en westkant geen bebouwing hebt, heb je zon vanaf de oostkant (dwarsop vanaf rechts dus) tot 12 uur, aangenomen dat je tuin precies noord ligt. Om 12 uur staat de zon nl in het zuiden. Hoogzomer komt de zon om een uur of 4 's morgens op in het noordoosten. Putje winter komt de zon rond 9 uur op in het zuidoosten.

Vanaf 12 uur 's middags ga je steeds meer schaduw voor je achtergevel krijgen tot de zon om je huis is gedraaid. Bij 45 graden boven de horizon is de schaduw even diep als je huis hoog is (vermoedelijk iets van 8 meter?). Hoogzomer staat de zon richting de 80 graden boven de horizon om 12 uur. Voordat die zover gezakt is dat je 8 meter schaduw hebt, komt de zon vanaf west alweer over het huis heen.

Bedankt voor je antwoord, eigenlijk moet je tuin dus meer dan 10 meter diep zijn wil je achterin nog genoeg zon hebben, er komt geen bebouwing loost en west, kan natuurlijk wel dat buren bomen gaan planten.
Heb ook het idee dat mochten we ooit willen verkopen een tuin op het zuiden wat meer geliefd is.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 10:57

_Tarzan schreef:
Ik hou echt van onze tuin op het zuiden, maar ik ben wel echt een zonaanbidder.
Wel hebben wij een grote boom in de tuin staan die altijd wel voor schaduw zorgt.
Dus waarschijnlijk heb je er niks aan, maar ik zou altijd voor zuiden kiezen :D
Ik zou precies hetzelfde zeggen :j

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 11:08

Zeker weten zuiden. Wij hebben nu op het oosten en gaan op zoek naar een ander huis omdat we met name ‘s winters amper zon hebben in huis.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 11:31

Hou van de tuin op het zuiden. Want je kan altijd voor een schaduw zorgen als je dat wenst!

Voor mij niks meer anders!

Succes!

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 11:39

Ryder schreef:
Zeker weten zuiden. Wij hebben nu op het oosten en gaan op zoek naar een ander huis omdat we met name ‘s winters amper zon hebben in huis.

Maar met een tuin op het noorden heb je ook nog zon in huis, via de voorkant.

Wij hebben een tuin rondom, maar dit betreft een laag huis. Dan is noorden echt ideaal, niet te warm. Kan me voorstellen dat met een hoog huis, je tuin dieper moet zijn.

Onze buren hebben een tuin in het zuiden "dat is zo lekker, in de zon." Ze hebben hem volgeplempt met tegels en maar wegkoken in de zomer. Extreme hitte komt waarschijnlijk steeds vaker voor en toen was ik persoonlijk blij met de tuin op het noorden.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 12:02

Hier een tuin op het zuiden 10 meter diep en een tuin op het noorden 22 meter diep. Wij hebben voor beide plus en min punten. Zuiden groeit veel en is warm, noorden wat minder plant keuze maar daardoor minder warm en je hoeft minder water te geven.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 12:13

Ik zou de tuin op het zuiden doen. Plantjes en gras groeien beter, water is zo gegeven en schaduw kun je zelf creëren (met boompjes of schaduwdoek). Een zwembad zet je eerder op in een zonnige tuin dan in een tuin met veel schaduw. Als je je tuin op het zuiden doet, zou je eventueel ook aan de voorkant een tafel en stoel neer kunnen zetten voor een bakkie koffie in de ochtendzon.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 12:18

Inderdaad op het zuiden, dan zit je lekker in maart al buiten als de zon schijnt. Schaduw kan je creëren, zon niet. Qua warmte in huis hebben wij bij de grote ramen op zuid en westkant warmtewerend en of triple glas en voorbereiding voor zonwering. En geïsoleerd met houtvezel, dat houdt de warmte langer buiten. We hebben natuurlijk geen echt warme zomer gehad, maar tot nu toe lijkt het wel te schelen.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 12:41

Kijken naar de meest gunstige ligging voor zonnepanelen!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 12:51

Zuiden en dan een overkapping of een boom er in.
Dan heb je altijd plekken met zon en schaduw.
Als je kiest voor een andere plek ben je afhankelijk van waar de zon op dat moment staat in een deel van je tuin.

Wij hebben al jaren tuinen op het zuiden en dat is echt fijn.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 13:05

Tuin op het zuiden, heerlijk!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 13:14

Onze tuin is iets minder dan 10 meter denk ik en toch altijd zon op het noorden

Ik vind dus juist de plant keuze in de achtertuin veel groter dan de planten die altijd in de zon kunnen staan. Ik heb momenteel op het zuiden alleen maar fruit struiken want de rest verbrandt gewoon

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 13:43

Wij hebben om eerlijk te zijn nooit last met verbranden... alleen de rode japanse boom, maar die hoort ook niet in de volle zon. Maar die was al geplant door de vorige bewoner. Die wordt in de zomer altijd even lelijk :') maar gaat niet dood.
Met de rest hebben we rekening gehouden met het type planten.
Veel duin planten en bloemen uit woestijngebieden...(oa bepaalde types Asters) voordeel van die bloemen is dat ze ook weer goed tegen vrieskou kunnen.

Verder een reusachtige magnolia... en die geeft weer schaduw aan alles wat daar onder staat.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 14:02

Als ik de keus zou hebben, dan absoluut een tuin op het zuiden.
Ik heb nu zuid/West, dat is wmb ook prima.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 14:22

Het vorige huis had de tuin op het zuiden, ondanks de schaduw plekjes was het vaak veel te warm. Vooral omdat het niet echt door kon waaien. De lucht bleef aardig opgesloten tussen de huizen. Ik hou van de zon, maar dit was niet meer genieten.

Nu hebben we hem op het oosten. Dit bevalt heel goed. Achterin is het toch nog tot een uur of 4, 5 een zonnetje. Ook de woonkamer staat op het oosten, dus dat scheelt ook dat het niet bloedheet wordt binnen, omdat de zon dan op de zijgevel staat ipv vol op de ramen.
Een voordeel is dat 's morgens in de winter het zonnetje de woonkamer al in komt. Heerlijk om smorgens in het ochtend zonnetje te zitten, al dan niet achter glas.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 14:35

absoluut een tuin op het zuiden want schaduw kun je wel maken, maar zon dus niet!
ik heb achter het huis een flinke berk staan die voor perfecte schaduw zorgt :j