Omvormer spontaan op router van buren, niet terug te zetten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Omvormer spontaan op router van buren, niet terug te zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 12:52

Na een ruime week worstelen om informatie en eindeloze pogingen om samen met mijn installateur mijn dwarse omvormer weer in het gareel te krijgen heb ik contact gehad met de "veroorzaker" van het probleem.

Wat is er aan de hand, ik heb al even zonnepanelen en mijn omvormer geeft braaf door wat er gaande is middels een app. Omvormer is door middel van wifi verbonden aan mijn eigen router en daardoor kan hij de gegevens doorgeven.

Mijn buren hebben sinds kort ook zonnepanelen, ik was niet thuis bij de aanleg daarvan. Maar sinds hun installatie is geactiveerd met heel toevallig exact dezelfde omvormer als ik heb alleen dan een ander serie nummer is mijn omvormer van de leg zullen we maar zeggen. Na uiteindelijk inloggen op ip adres blijkt mijn omvormer gekoppeld aan de router van de buren. Samen met het doodleuk vermelden van het wachtwoord van de buren :oo :o?

Maar die daar loskoppelen en weer aan mijn router knopen lukt niet, mij niet, mijn installateur niet (die kan/kon meekijken ivm monitoring en zij kunnen de exacte tijd zien van wegvallen, dit is de zelfde tijd dat de buren blijkt later online zijn gekomen), mijn buren niet.

Uiteindelijk net contact gehad met de installateur die daar bezig is geweest en die snapt ook totaal niet wat er is gebeurd, hoe het heeft kunnen gebeuren en hoe op te lossen. Wat ik dan weer merkwaardig vind want ik kan niks aanmelden op de router van de buren omdat ik hun ww niet kende uiteraard.

Maar hoewel ik geen computer leek ben gaat dit volledig boven mijn pet. Eigenlijk zou je een hacker er op los moeten laten om met grof geweld de boel te laten herstellen maar ja dat is ook zowat.

Er gaat nu begrijp ik contact opgenomen worden met de fabrikant van de omvormers. Wat ik inmiddels weet is dat die omvormers allemaal met hetzelfde wachtwoord de fabriek uitrollen. -O-

Maar wie weet loopt er op bokt een computer nerd rond die de oplossing weet of zou kunnen uitleggen wat er nu precies gaande is en hoe dat heeft kunnen gebeuren.

Anoniem

Re: Omvormer spontaan op router van buren, niet terug te zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:04

Ehh, een nieuw modem wil ook wel eens werken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 13:05

Router is aardig nieuw (september vorig jaar vernieuwd) kpn heeft nagekeken en het probleem zit hem niet in de router. -O- mijn omvormer staat nu op de buren ingesteld en dat is gewoon niet weg te krijgen, als de buren hun router uitzetten krijg ik ook niets teruggezet. :n

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:11

Had jij het standaard wachtwoord er nog op staan? Dan zal hun netwerk er mee blijven verbinden. Zou mooi zijn als zij het apparaat kunnen ‘vergeten’ uit hun netwerk zodat jij er zelf mee kan verbinden en het wachtwoord kan wijzigen. Dat zou het op moeten lossen. Maar misschien denk ik nu te simpel hoor.

*Edit* lees nu je laatste zin. Dat is wel suf, dan moeten ze toch de omvormer zien te resetten denk ik.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 13:14

Kennelijk stond het ww nog zo. Geen moment aan gedacht dat mijn buren exact dezelfde omvormer pal naast die van mij zouden monteren. Plaatsing viel samen met een erg chaotische verhuizing met een nog aardig duf hoofd door een fiks lange ziekperiode. Anders had ik daar wel aan gedacht ga ik van uit.

Vreemde van het verhaal is, op hun router is die van mij beneden niet zichtbaar. Boven en vergeten al getest eind van de ochtend maar helaas. Dan blijft mijn omvormer hardnekkig tevergeefs contact zoeken met hun router. -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 23-07-21 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:15

En wat als zij nu hun wifi en omvormer even uit zetten, zodat jouw omvormer een andere wifi wil zoeken? En daarna idem andersom? Misschien dan ze dan ivm instelling naar specifieke wifi beide aan de goede vast zitten?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 13:15

Zie de aanvulling boven je

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 14:51

Zit er niet een aansluiting op waarmee je hem eventueel bekabeld kan aansluiten op je router?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 14:59

Geen idee eigenlijk. Al zou dat wel een uitdaging worden om dat voor elkaar te krijgen. Het is nogal een afstand. Als allerlaatste redmiddel misschien een optie maar het zou toch zot zijn dat je een omvormer noet meer zou kunnen loskoppelen van het router. Het is een keer nodig geweest nadat ik eindelijk van de mobiele wifi af was. Toen was het simpel, de app, wifi kiezen de juiste router en klaar.

En nu dan de onvrijwillige overzetting. En lukt gewoon niks meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 15:53

Installateur opnieuw laten komen bij de buren dan. Moet niet zo zijn dat jij hemel en hel moet uithalen nadat zij..................
En iets met wifi/5G/oid
Vergis je niet huidige apparatuur kan vaak met elkaar kletsen en als er gelijke wachtwoorden worden gebruikt heb je prompt dat ze elkaar kunnen lezen.
Heb laatste zitten knoeien met mijn ITunes, ging mijn versterker op standje 100 's avonds laat om 11 uur :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-07-21 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 15:59

Die installeteur neemt contact op met de omvormer fabrikant om te overleggen wat en hoe. De mijne is nu met bouwvak vakantie. In het ergste geval moet alles terug naar fabrieksinstellingen en dan vanaf 0 weer ingesteld worden door de monteur die hier is geweest. Echter kost dat mij geld dat ik dan zeker neerleg bij de monteur die bij de buren is geweest.

Zou idd zot zijn, iemand anders maakt het stuk en ik zit met de sjit en kosten. Al past dat wel heel fijn (not) -O- :n bij hoe het meest bij me gaat. Anderen maken iets stuk, kunnen het niet repareren of maken het nog verder stuk en ik zit daarna met de brokken -:(-

Het is echt puur toeval dat er gelijke omvormers gebruikt zijn. Het is namelijk geen standaard apparaat. Affijn mijn bedrijf heeft dit in al die jaren dat zij ze installeren nog nooit meegemaakt zo -O- (en dat is echt al heel lang, ze waren een van de eersten hier in de verre omgeving)

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 17:50

Jouw installateur heeft verzaakt de maatregelen te nemen die zouden moeten (standaard wachtwoord aanpassen is echt basis beveiliging), dus die moet het ook oplossen. Je buren of hun monteur konden dit waarschijnlijk ook niet weten. Zou mooi zijn als ze hiervan leren en de beveiliging verbeteren.

Met een standaard wachtwoord kan namelijk iedereen connectie maken met jouw omvormer. Dát is het probleem, niet dat je buren dezelfde hebben aangeschaft. Het lijkt erop dat ze hebben geprobeerd het te beveiligen doordat als de verbinding er eenmaal is, dit niet zomaar kan worden aangepast. Je kan de verbinding dan niet makkelijk overnemen. Maar een beetje slimme IT’er weet daar vast nog wel raad mee.

Dus als het straks gefixt is; wachtwoord aanpassen! En schrijf die maar wel ergens op (in de meterkast) bijvoorbeeld mocht iemand er ooit nog bij moeten.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 18:34

Zou zeggen leg het probleem neer waar het hoort bij de installateur van de buren en laat die het oplossen.
En stop er zelf vooral niet teveel energie en tijd in. Als 2 installateurs het niet opgelost krijgen die mee kunnen kijken in het systeem waarom mensen op bokt wel ?
Waarom zou je het zelf willen oplossen als jij het probleem niet veroorzaakt hebt ?
En evt geld wat jou het kost doordeweeks opbrengst die je nu misloopt later gewoon met bedrijf overleggen .

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 18:59

Ik heb wel een vermoeden wat er is gebeurd. Waarschijnlijk heeft de installateur van de buren tijdens het instellen een omvormer gezien. Niet gekeken of deze met serienummer overeen komt met die van de buren en hem dus per ongeluk op de router van de buren gezet. Wellicht dat hij toen dacht dag het niet goed werkte en een keer opnieuw begonnen en de juiste omvormer ingesteld.

Denk dat idd de enige oplossing is om die van jou te resetten en opnieuw in te stellen. Als zown apparaat eenmaal ergens de mist in gaat is het verdomd lastig dat weer recht te breien. Zou dus gewoon via de buurman regelen dat die monteur of je eigen binnenkort een keer langs komt.

Kan me hoe dan ook niet voorstellen dat die omvormer zomaar een andere WiFi incl wachtwoord op pakt. Kan gewoon niet. Apparaten zijn dom, dit soort dingen gebeuren alleen als men ermee loopt te klooien.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 19:25

Koekoerus zoiets vermoed ik ook. Buurman had het erover dat de monteur verrast zei hee er zijn er twee ipv een. Ik vermoed dat hij toen al die van mij(bovenste ivm serienummer) gekoppeld heeft en gewoon met zijn neus gekeken heeft. 8)7

Mijn installateur heeft nu bouwvakvakantie drie weken, en hun computerman heeft nog in zijn vrije tijd gebeld om nog een keer stap voor stap samen met mij wat te proberen. Dat is niet gelukt. Enige dat nu rest is wachten op de installateur van het bedrijf of contact van de omvormer fabrikant. Gelukkig stroom blijft netjes terug geleverd. Meter gecontroleerd en die registreerd gewoon stroom terug.

Het lijkt dus alleen "maar" een afleesinfo probleem. En ik ben ook bang dat terug naar fabrieksinstellingen en opnieuw beginnen de enige optie is. De trap op en af is voor mijn knie al een eigenlijk te grote opgave en afgelopen week heb ik iets teveel die twee trappen omhoog en naar beneden gehad.
Maar ellendig rot probleem is het wel. Vooral omdat het best tijd gekost heeft de boel eindelijk bij de juiste persoon terecht gekomen is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 15:15

Echt werkelijk -:(- het bedrijf heeft eerst alles laten liggen. Nu na vier dringende mails schepen ze me af met neem zelf maar contact op met de fabrikant van de omvormer. En uw leverancier moet het maar herstellen.

Op mijn vraag jullie maken het kapot herstel het dan ook. Antwoorden ze zojuist dan brengen we kosten in rekening maar besparen we u de voorrij kosten. 8)7 _-:( -:(-

Echt zij maken het kapot maar willen dan geld zien om het te herstellen stelletje gekken.

Maar ja de boel is nog steeds kapot. Eigen leverancier komt volgende week van bouwvak vakantie. Zij kunnen herstellen maar dat kost mij geld. Andere bedrijf weigert dat te betalen.

Omgekeerde wereld.

Het zoveelste bedrijf dat de boel verkloot en mij achterlaat met de kosten en de narigheid. -:(- :r

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 15:24

Gewoon aansprakelijk stellen...

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 15:43

Meester Visser doet uitspraak? Is wel een mooie voor dat tv programma ...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 16:06

Zet een negatieve recensie op de social media, ervaring bij dit soort bedrijven is dat het wel eens kan helpen.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 16:23

Geen idee hoe je het kan oplossen, maar wel een tip om ook op klachtenkompas.nl een melding zetten. Dit wil nog wel eens helpen aangezien deze site is gebonden aan de consumentenbond en veel wordt gelezen en gebruikt als referentie/recentie.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 17:03

Ik heb zonnepanelen maar ken er weinig van.

Ff hard op denken; omvormer maakt dus verbinding met de wifi van de buren.
Buiten dat het bedrijf het zou moeten oplossen springen er 2 dingen in mijn hoofd.
Wifi wachtwoord van de buren laten veranderen.
Of gaan voor een utp verbinding. Kan je ook doen door powerlines.

Ik zeg het je ik ken weinig van de omvormer. :')

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 17:27

Maar hoe komt het dat jij het idee hebt dat jij dit moet regelen?
Aan mij hadden de buren een verkeerde gehad hoor.
In opdracht van hun is die monteur geweest en die heeft een fout gemaakt. Dan is het aan hun om te regelen dat dat hersteld gaat worden.
Tuurlijk vinden ze het wel makkelijk dat jij er zelf tussen gaat zitten en zo uiteindelijk opdrachtgever gaat worden en automatisch voor de kosten op draait.
Snap natuurlijk dat dit heel vervelend is en je dit zsm opgelost ziet.
Maar mijn tip is dit desnoods schriftelijk bij de buren neer te leggen incl de daarbij komende kosten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 17:44

Het probleem zit hem nu niet in de buren maar in hun installateur. Die zegt droogjes, tjsa ik kon inloggen dus het is niet niet zijn probleem maar op mijn kosten wil hij het wel gaan oplossen. Nou nee dus daarmee ga ik absoluut niet accoord. :n hij maakt het kapot, dan maakt hij het ook maar weer ok.

Mijn aanbod, mijn eigen installateur hersteld de boel en hij betaald die rekening, wil hij ook niet. Volgende week kan ik het volledige installatieplan krijgen van mijn installateur. Daarmee jawel hoeze lijkt de beste man in kwestie nu wel mee aan de gang te willen. Hij moet kennelijk ook bij de buren nog wat oplossen. Vandaag dus geen voorrijd kosten (de rotzak 8)7 ).

Ik hoop alleen dat hij de boel niet nog verder gaat verkloten. Dat is afgelopen jaar ongeveer het motto hier. Iemand anders probeert iets te repareren maar maakt het alleen maar verder stuk. -O-

Nu even druk bezig met mijn zieke oude kleine hond. Komende week wachten tot ik de info krijg na de vakantie vanuit mijn installateur. Ik heb de toezegging nu per mail dus het staat in ieder geval ergens vastgelegd. Dan mag hij volgende week ergens met de boel aan de gang.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 19:00

Heb je een rechtsbijstandsverzekering?
Zo ja dan zou ikdie erachteraan laten gaan.

Anders juridisch loket bellen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 19:02

Heb je dit al geprobeerd:

Buren de verbinding laten verbreken en de omvormer verwijderen uit hun netwerk. Vervolgens hun wifi wachtwoord laten veranderen + wachtwoord van hun eigen omvormer veranderen.

Direct daarna trek jij de stekker uit het stopcontact van jouw omvormer. Ba een minuut ofzo er weer in.

Die omvormer kan dan geen verbinding meer maken met de wifi van de buren.

Vervolgens via instellingen je eigen Wi-Fi instellen. En misschien inderdaad terug naar fabrieksinstellingen.