Help, mijn tuin stinkt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Help, mijn tuin stinkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 10:44

Hallo allemaal,

Sinds een half jaar hebben wij een heel lief hondje uit het buitenland welke nog regelmatig in onze tuin plast en poept. Dit enkel op het kunstgras.
We doen ons best om haar te leren dat ze haar behoeftes tijdens de wandelingen moet doen en dit gaat inmiddels het grootste deel van de tijd goed. Maar door spanning/gemak/gewoonte? doet ze toch nog een aantal keer per week iets in de tuin.
We nemen dit haar niet kwalijk, maar soms begint de stank wel vervelend te worden.
Een poepje ruimen we uiteraard direct op en als het lukt spoelen we bij een plasje zo snel mogelijk na met water. Ook hebben we het gehele kunstgras meerdere keren goed doorgespoeld en behandelt met azijn om zo de geur tegen te gaan.
Helaas werkt dit niet voldoende. De geur is niet altijd aanwezig, maar regelmatig wel vervelend en dat merk je natuurlijk het meest in de zomer.

Uiteraard proberen we haar zo veel mogelijk buiten de tuin haar behoeftes te laten doen, maar dit lukt nog niet altijd. Daarom zijn we op zoek naar tips om te geur kwijt te raken en/of te maskeren.
Hoe doen jullie dit?

superpony

Re: Help, mijn tuin stinkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:51

Hoe groot is je tuin?

En heb je alleen kunstgras? Op zand? Of ook bomen en struiken in aarde?

Ik denk dat als de tuin weinig m2 heeft en het kunstgras op zand ligt, dat het probleem is van de lucht.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:52

UF2000 gebruiken

Eerst op de plekken even met een sopje schoonmaken. Dan (meerdere) keren dit spul erop spuiten. (en misschien zodra ze geheel zindelijk is nieuw kunstgras leggen)

En wellicht ook een idee om in de tuin een "matje" neer te leggen waar ze wel haar behoefte bij nood op mag doen, zodat je die daarna ook gewoon weg kan gooien

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:54

Geen optie om het kunstgras te vervangen door echt gras?
Blijft ook lekker koel in de zomer

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 10:59

superpony schreef:
Hoe groot is je tuin?

En heb je alleen kunstgras? Op zand? Of ook bomen en struiken in aarde?

Ik denk dat als de tuin weinig m2 heeft en het kunstgras op zand ligt, dat het probleem is van de lucht.

De tuin is niet groot, standaard kleine tuin van een rijtjes huis.
We hebben een deel betegeld, een stuk van 3x2,5 kunstgras en een aantal borders met aarde en planten/struiken/boom.
Volgens mij ligt het kunstgras inderdaad op (geel) zand, wel met een speciale onderlaag.

Een speciaal plekje creëren kunnen we altijd proberen natuurlijk.

Echt gras hebben we ook over nagedacht, maar het is zo'n klein stukje maar dat dit mij erg onhandig leek.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:05

Omdat het in verhouding klein is, gaat dat enorm ruiken. Combinatie van kunstgras en zand. Dan zou je je zand een laagje eraf kunnen halen, nieuw zand erop, nieuw kunstgras, maar als de hond het blijft doen, moet je dat misschien elk jaar of wel 2x doen.

Loopt je vocht wel goed weg?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:18

Ik denk dat je haar vaker moet uitlaten voor ze de tuin in gaat.
Die lucht verdwijnt helaas niet als ze wekelijks in de tuin plast of trainen dat ze op een soort kattenbak gaat

SandAndOak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:31

Ik zou een toiletplek voor het hondje creëren en dan dat aanleren in de tuin. Sowieso handig stel ze is een keer ziek waardoor ophouden lastig is dan heb je een optie direct bij huis die ook nog makkelijk schoon te maken is.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 11:40

superpony schreef:
Omdat het in verhouding klein is, gaat dat enorm ruiken. Combinatie van kunstgras en zand. Dan zou je je zand een laagje eraf kunnen halen, nieuw zand erop, nieuw kunstgras, maar als de hond het blijft doen, moet je dat misschien elk jaar of wel 2x doen.

Loopt je vocht wel goed weg?

Wanneer het heel veel of heel hard regent dat wil er wel wat water blijven staan, maar verder loopt het vocht gewoon goed weg gelukkig. Ik ben ook bang dat we tzt het kunstgras moeten vernieuwen, maar ik hoopte op misschien een tussenoplossing :) .

Gillbo schreef:
Ik denk dat je haar vaker moet uitlaten voor ze de tuin in gaat.
Die lucht verdwijnt helaas niet als ze wekelijks in de tuin plast of trainen dat ze op een soort kattenbak gaat

Ze wordt 4x per dag uitgelaten, maar vaak wil ze direct na het uitlaten dan toch nog een plasje in de tuin doen. Waarschijnlijk heeft ze dan onderweg te veel spanning opgebouwd om daar volledig uit te kunnen plassen. Dat is iets waar we aan werken, maar dat heeft gewoon heel veel tijd nodig.
Buiten haar vaste rondje begint ze inmiddels ook af en toe haar behoeftes te doen dus dit is echt een kwestie van vertrouwen opbouwen want toen ze net kwam durfde ze echt alleen maar in de tuin. Dit was ze ook gewend vanuit Curaçao.

Bedankt voor alle andere tips! We gaan kijken of we iets kunnen met het plekje creëren.

We merken de geur overigens voornamelijk onder de overkapping, maar daar wordt nergens geplast zo ver wij weten.
Laatst bijgewerkt door Josien_ op 16-07-21 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:42

SandAndOak schreef:
Ik zou een toiletplek voor het hondje creëren en dan dat aanleren in de tuin. Sowieso handig stel ze is een keer ziek waardoor ophouden lastig is dan heb je een optie direct bij huis die ook nog makkelijk schoon te maken is.

Leuk voor de buren.. :+

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:54

4x per dag is te weinig als je een hond zindelijk wilt maken.

Eigenlijk moet je haar iedere keer nadat ze iets heeft gedaan ( eten, slapen, spelen etc ) de hond naar buiten. Benchtraining kan ook helpen haar verder zindelijk te maken.

Mijn hond komt ook uit het buitenland, maar die piest niet in tuinen en niet op het balkon. Uitsluitend buiten. (en ik heb een reu ;) )

Dus, zodra ze wakker wordt na een dutje, naar buiten, zodra ze heeft gegeten, naar buiten. Net als wat je met een pup zou doen. En houd dat in dat je 8x per dag buiten loopt, dan is dat zo. Maar op die manier zal je haar wel zindelijk krijgen. Het is even werken :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:59

4x per dag is niet heel veel.Daarnaast creeer je een routine dat ze na het wandelen in de tuin plast.
Ik zou dit direct afleren want een aangeleerde gewoonte is nog veel moeilijker om eruit te trainen.

Als ze na het wandelen direct weer wil plassen dit niet toestaan, lijn eraan en desnoods 5m voor je huis in de goot maar niet aanleren in de tuin te mogen.Tenminste zo zou ik het doen.
Ook een zandplekje blijf je ruiken

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 12:07

Ik had ook zo'n herplaayser, ts. Het was heel lastig en helemaal afgeleerd heb ik het nooit gekregen. Was niet gewend om uitgelaten te worden, zat altijd in een tuin en later asiel, dus gewoon behoefte doen waar je wil. Op het appartement ging het eigenlijk heel goed, behalve enorme stress buiten en soms gewoon 24 uur niet plassen. maar toen ik een tuin kreeg kwam toch heel snel weer dat gedrag naar boven. Zij kon het dus ook enorm lang volhouden om niks te doen en soms deed ze wel wat met uitlaten, maar als er maar iets van stress kwam deed ze het niet.

Ik had spullen om kennels schoon te maken waarmee ik regelmatig de tuin deed, zand weggehaald want daar bleef het in hangen en elke dag schoonspuiten. Kunstgras en zand waren erger qua vasthouden als normaal gras, aarde of grind.

Ja, het makkelijkste zou zijn als ze het niet meer zou doen, maar dat is niet altijd zo makkelijk. Niet elke hond is hetzelfde. Bij ons had het niks met zindelijk maken te maken. Wel met op het gemak voelen en dus veilig iets durven te doen met uitlaten.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 12:19

Niet toestaan dat er in de tuin behoefte wordt gedaan.

Éérst buiten uitlaten en dán pas in de tuin. En erbij blijven in de tuin voorlopig. Zodat als je ziet dat ze wil gaan plassen, staart tussen de poten vouwen en hùp naar buiten.

Is er buiten de tuin in de directe omgeving niet ergens een stukje gras waar ze wél haar behoeften mag doen? Anders kan je daar veel tijd doorbrengen, zodat ze zich daar op haar gemak gaat voelen.

Voorlopig dus niet meer zonder toezicht in de tuin. Want ik neem aan dat ze binnen wél zindelijk is? Ze ziet de tuin waarschijnlijk als "hier moet ik poepen en plassen, buiten de tuin is extra"

Dat moet je dus zien om te draaien naar "de tuin hoort bij het huis en daar wordt niet geplast of gepoept tenzij noodgeval"

Toen ik ging verhuizen van een flat naar een huis met tuin, dacht mijn hond ook: buiten dus plas en poep plek.

Héél consequent dus éérst buiten in het park uitlaten en daarna pas de tuin open.

Hij had het gelukkig snel door. Nu doet ie alleen in noodgevallen een plasje in de tuin en dat is dus omdat ik hem niet optijd naar buiten heb gelaten. Mijn schuld dus. Gebeurt een enkele keer. (Vooral als hij ineens veel heeft gedronken, dat vergeet ik wel eens en dan is het een aantal uur later raak)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 12:20

Bedankt voor de adviezen wat betreft de hond. We gaan zeker kijken wat we daarmee kunnen en de routine doorbreken zijn we mee bezig inderdaad. Dit doen we samen met een hondentrainer en daarmee hebben we al heel veel winst geboekt in het afgelopen half jaar.
Zoals MyWishMax al zegt is het lastig om dit af te leren en heeft het deels te maken met spanning tijdens de wandeling. Tijdens een boswandeling en op andere vreemde plekken doet ze namelijk zelden iets. Wel in tuinen van anderen als we op bezoek zijn :+ .Binnen doet ze niets en als ze de hele dag binnen is tussen de wandelingen door dan gebeurt er ook niets.

We hopen natuurlijk dat ze dit geheel af leert en we doen ons best om haar hierin te begeleiden maar dit is natuurlijk niet opgelost binnen een paar weken. Dat hoeft ook niet, maar daarom vraag ik nu tips hoe we in de tussentijd de tuin zo aangenaam mogelijk qua geur kunnen krijgen :) .

Een kennelreiniger hebben we inmiddels bestelt en we gaan binnenkort de gehele tuin reinigen.
Andere aanvullende tips voor een fijner ruikende tuin zijn welkom!! {:}

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 12:24

Kana schreef:
SandAndOak schreef:

Nee dat valt juist mee want dat kun je goed bijhouden.
Ken ook mensen die dat hebben, een zandbak van 1,5 bij 1,5.
Elke keer kun je daar de poepjes weghalen en na een plasje de tuinslang er op.
En dan na een paar maanden kun je eventueel zand vervangen.
Ik heb bij die mensen nooit wat geroken.

SandAndOak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 12:31

Kana schreef:
SandAndOak schreef:

Dan snap je totaal het principe niet.. Je creëert een plek met ondergrond die je schoon kunt maken, zoals ik schrijf. Een soort kattenbak met bv grit of andere bodem die je schoon maakt zodat het niet ruikt. Anders had m'n post ook weinig zin want geur was juist het probleem.

Edit, zie post hierboven duidelijke uitleg :)

Ts, trouwens super dat jullie er ook aan werken met een trainer en de spanning erkennen! Mijn hond had eerst ook moeite met buiten behoefte doen. Te druk met andere dingen en denk bang om zich kwetsbaar op te stellen (zeker als andere honden in de buurt waren zag je dat ze het liever niet deed). Inmiddels kan ze buiten lekker plassen en poepen en in het begin was ze ook heel trots (mijn interpretatie, misschien was ik gewoon trots haha) als ze dat deed. *\o/*

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 12:48

Wij gooien hier gewoon bleek verdund met water over het kunstgras en dan is de geur heel snel weg.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:15

Goede kennelreiniger doet hier wonderen. Of indd UF2000.
Wij hebben een kan kennelreiniger gekocht via de virtuele kynologische markt en doen dit in zo’n drukpomp van de action in de bedoelde mengverhouding. Iedere dag even sproeien over de piesplekken en klaar.
Als t warm is na t plasje gelijk met water en daarna de kennelreiniger erop.

Op de plekken waar ze op boomschors mogen plassen 0,0 geur trouwens. Kunstgras en steen wel.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:47

Van de nood een deugd maken en het kunstgras vervangen door iets levends. Maakt niet uit wat.
En al zeker geen chemische troep erop gooien. Tenslotte wil je toch nog een beetje gezond in je tuin kunnen zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:16

Weet je zeker dat het door jouw hondje komt en niet door een kater uit de buurt?

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:27

AMCM schreef:
Weet je zeker dat het door jouw hondje komt en niet door een kater uit de buurt?

Dit was ook mijn gedachte. Honden urine ruikt over het algemeen niet zo sterk...dat van een sproeiende kater daarentegen
Onze honden doen ook wel eens wat in de tuin en dat ruiken we echt niet.

Biotex helpt over het algemeen goed tegen het afbreken van urine, maar ik weet niet of je dat op kunstgras kan gebruiken. Anders zo'n urine afbrekende spray

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:36

Mijn hond had er bij mijn vorige huis ook een handje van, geen herplaatser, wel neurotisch type :+ die plaste dan als ik haar had uitgelaten nog heel even een klein plasje vlak voor de voordeur :roll:

Ik heb haar langzamerhand kunnen leren dat dat plasje buiten de voortuin bij een boom voor mijn huis mocht worden gedaan, daar ging het ook een beetje ruiken maar goed, daar plasten ook andere honden (lekker buurtje := ).

Als ze het ondanks dat nog wel had gedaan gooide ik er een emmer met groene zeep sop overheen. Dat hielp best wel goed. Alleen als het heel warm was geweest en ik dus niet direct een emmer sop erover deed rook je het nog af en toe.

Het was echt super irritant want dan deed ze echt gedurende de hele wandeling vrijwel niets, en dan op het laatste moment **pies** _O- en soms nog als bonus ook nog een drol erbij O:)

Nu bij mijn nieuwe huis (je kunt er moeilijk voor verhuizen, maar om aan te geven dat het bij mij echt aan de omgeving lag) waar het a. rustiger is b. parkje voor de deur dus ik moet eerlijk zeggen, als ik thuis ben loop ik vaker even naar het grasveldje aan de overkant, doet ze nu altijd een flinke plas ergens... c. geen / weinig andere katten/honden in de tuin / straat (zit aan doodlopend stukje) doet ze dat rare gepies nooit meer. Blijkbaar voelt ze zich hier met uitlaten veiliger (begrijp ik goed want de 'hondendruk' is niet zo groot).

Maar schoonmaaktip: sopje met groene zeep dus.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 14:54

Bedankt voor de tips! We gaan nu kennelreiniger proberen.

Ik weet niet zeker of het wellicht door een kater kan komen. Ik zie ze nooit, maar dat geeft geen garantie natuurlijk. Ook nog nooit drollen gevonden. Aan twee van de drie kanten zitten er van die anti inbraak strips met puntjes op de schutting.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:01

Dus ze plast wel goed op kunstgras? Kan je niet een stukje afsnijden en meenemen met uitlaten in het begin? Staat vast even raar, maar als ze leert daar wat op te doen, krijgt ze misschien meer vertrouwen.

Onze honden mochten het niet in de tuin doen. Mn reu zal vast weleens ergens zijn poot hebben opgetild, maar eerst uitlaten en dan de tuin in. Heeft ook even geduurd voor ze hier buiten wel hun ding deden. Waren ze uren buiten en moest ik daarna alsnog lopen. Doen we sws nog 3-4x daags, maar de rest van de tijd zijn ze buiten bij mij en moesten ze wel beetje aan wennen dat ze nu wel iets mogen/kunnen doen.
Onze katten hadden wel wat plekken waar ze graag wat deden, maar het ging niet ruiken. Wel alles puur natuur. Planten in aarde en echt gras.

Ik heb nu een klein stukje kunstgras onder het zwembad en het stonk van zichzelf al. Ligt op een flinke plak zand en nu ruik je niks meer, maar die lucht zelf is ook al een ding.