paypal een vreemde betaling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

paypal een vreemde betaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 17:36

Vandaag een onbekend klein bedrag ontvangen op mijn bankrekening van een frans paypal account. Ik had geen idee waar dit geld vandaan kwam en ook de omschrijving (lijken wel willekeurig een aantal letters) werd ik niet veel wijzer van. Bank gebeld en ook die kan het niet thuisbrengen waarom het geld op mijn rekening is gestort. Er is notitie gemaakt van een verdachte transactie ivm het niet herkennen.

Voor zover ik begreep kan er alleen geld op je rekening komen als je zelf je paypal koppelt. Dus ik dacht ik ga eens bij paypal kijken of ik daar in kan loggen (let wel ik heb dus geen paypal!) Mijn mailadres is blijkbaar wel bekend, ik kon gewoon een nieuw wachtwoord opvragen, dus zo gezegd zo gedaan, echter dan krijg ik een code naar mijn mailadres, die gewoon binnenkomt en vervolgens moet ik verifieren met een telefoonnummer dat allang niet meer van mij is (telefoon is toen gestolen). Hier gaat het dus fout en kom ik niet verder. Echter vind ik dit hele gebeuren wel verdacht, ik heb geprobeerd met paypal te bellen, maar dit wilde niet lukken.

Het lijkt mij dat iemand dus een paypal op mijn naam en mailadres heeft aangemaakt, misschien gegevens van mijn gestolen telefoon gehaald? Iemand enig idee wat ik nu het beste kan doen?
Ben erg bang dat mijn rekening binnenkort leeggeroofd wordt.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 17:41

Politie bellen. Geen 112 maar wel melding maken.
En je gegevens laten blokkeren bij paypal

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 17:45

-O- dat klinkt allemaal niet heel erg ok. Ik zou zoveel als kan blokkeren. Melding doen bij de politie en desnoods de bank nog een keer bellen over hoe te handelen nu.

Ik weet niet of desnoods het telefoonnummer geblokt kan worden?

Echwel

Re: paypal een vreemde betaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 17:52

PayPal even bellen en vragen
Staat telefoon nummer op site en dan krijg je gelijk antwoord

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:10

Rekening ook blokkeren tot je weet wat er aan de hand is.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:14

Niet echt inhoudelijk, maar ik kon pas ook op een account niet inloggen. Ik kreeg o.a. deze reactie van PayPal:

Citaat:
Als u niet kunt inloggen omdat er een sms wordt gestuurd naar een oud telefoonnummer waar u geen toegang meer toe heeft, volg dan alstublieft alsnog de procedure om de sms te laten sturen. Wanneer u wordt gevraagd om de code in te voeren die is verzonden, voert u 1234 in, wat een foutmelding en een optie voor extra hulp zal geven. U wordt dan doorverwezen naar de juiste afdeling voor hulp.

Houd er gelieve rekening mee dat u deze stappen alleen kunt voltooien als u het telefoonnummer nog weet dat aan de PayPal-rekening is gekoppeld.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:32

Wijzig ook zo snel mogelijk het wachtwoord van je e-mail. Ik weet niet hoe het verificatieproces van Paypal verder werkt maar je zou verwachten dat daar een verificatiestap per e-mail in zit. Als dat is gelukt konden ze bij je inbox (misschien via de gestolen telefoon?). Even alles goed in de gaten houden en liever te paranoïde zijn om niks dan dat je iets over het hoofd ziet. Het zou kunnen dat ze wilden checken of het werkt en later gaan proberen het rekeningnummer te wijzigen bij Paypal, of iets anders gaan proberen (ik ben niet met alle scams bekend). Maak dus ook zo snel mogelijk melding bij hen van deze situatie. En doe dit alléén via het nummer op hun eigen website. Er zijn veel nep klantenservices in de lucht die naar voren komen als je erop googlet. Waarom lukte het bellen eigenlijk niet?

Via deze link is het telefoonnummer te vinden.

https://www.paypal.com/nl/smarthelp/contact-us

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:32

Ga eens spitten op diverse fora omtrent wat er allemaal fout gaat met Paypal.
Blokkeren is een optie die ik zsm zou uitvoeren.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:55

Klinkt als phishing.....dat soort mailtjes gewoon deleten.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:56

karijn schreef:
Klinkt als phishing.....dat soort mailtjes gewoon deleten.

Het was geen mail. Er is iets op haar bankrekening gestort en er is een account op haar naam die zij niet zelf heeft aangemaakt.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:57

Ik zou in dit geval toch nog een keer proberen te bellen. Ik weet dat ze sinds corona allemaal vanuit huis bellen en niet altijd even goed te bereiken zijn, maar in dit geval zou ik het inderdaad zo snel mogelijk blokkeren.

Heb nog even gekeken of ik nog een email adres kon vinden, maar die is niet meer in gebruik omdat ze telefonisch weer beter bereikbaar zouden moeten zijn

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:58

Haar email is wel bekend bij Paypal terwijl ze zelf geen account heeft. Dat is al verdacht. Dus negeren.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 19:10

Blijkbaar is dit gekoppeld aan jouw bankrekening en je emailadres. Alleen dit al maakt dat ik het heel goed uit zou zoeken. Paypal werkt bij betalingen op internet niet (of niet alleen) met een verificatie-sms of mail maar alleen een wacbtwoord. Het kan best dat er iets gestort is om te kijken of de rekening nog actief is. Z.s.m. contact opnemen met je bank en met Paypal lijkt me heel verstandig.
Laatst bijgewerkt door Niqui op 28-04-21 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 19:21

karijn schreef:
Haar email is wel bekend bij Paypal terwijl ze zelf geen account heeft. Dat is al verdacht. Dus negeren.

Nee. Niet negeren. Dit is een slecht advies. TS goed dat je stappen hebt genomen en neem vooral de rest van de adviezen ter harte. Echt doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 19:22

karijn schreef:

Helemaal niet negeren. Sowieso het wachtwoord van je email veranderen (waar het account dus "op staat", ook even controleren of die gegevens allemaal nog kloppen) en contact opnemen met PayPal. Reden van het wachtwoord veranderen is dat het kan zijn dat iemand anders toegang heeft en op die manier ook geverifieerd heeft. Gestolen telefoon heeft er ook wel mee te maken denk ik. Niet te lang mee wachten.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 20:08

PayPal kan je gewoon bellen, dus zeker even doen!

Zijn heel vriendelijk en behulpzaam.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 20:32

Ik zou hier even checken of je mail adres gelekt is bij een datalek. Het lijkt er op dat iemand met jouw gegevens (06 en mail) een paypal account heeft gemaakt.

https://haveibeenpwned.com/

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 20:45

Ik zou in ieder geval je bank bellen met het verzoek om -tijdelijk- je nummer te blokkeren zolang dit verder niet is opgelost.
Bellen/belverzoek naar PayPal om dit te laten stoppen.
En inderdaad melden bij de politie.

Wat heb je gedaan met het abonnement/prepaid van je gestolen telefoon? Staat de telefoon gemeld als gestolen?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 07:56

RoosvanBlue schreef:
karijn schreef:

Nee. Niet negeren. Dit is een slecht advies. TS goed dat je stappen hebt genomen en neem vooral de rest van de adviezen ter harte. Echt doen.

Ik doel op het "openen" van je zg paypal account. Dat ze het gemeld heeft bij de bank, is voldoende. Paypal bellen ook maar ik zou dus nooit online gaan checken. Dat bedoel ik met negeren.

Ik heb het ook een keer zoiets gehad. Kreeg in mijn mailbox een bevestiging voor een bestelling bij een online bedrijf dat ik online nooit bezoek. Gebeld, ik was niet bekend bij hen dus de mail heb ik weggegooid.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:14

Verander het wachtwoord als eerste.
Koppel je PP los van je creditcard of bankrekening. Vul desnoods een niet bestaand nummer in.
Als je er contanten op hebt staan boek ze eerst over.

Als je je PP gekoppeld hebt staan aan winkel accounts, ontkoppel deze. Denk bijv. aan Ebay.
Het gebeurd soms dat je een foute betaling binnen krijgt.
Een foutje in een PP email adres is zo gemaakt.
Maar als je het echt niet vertrouwd zul je drastischere maatregelen moeten nemen.

Verder zou ik zeggen koppel nooit creditcards, PP accounts of bankrekeningen aan webshops veilingsites etc.
Ook niet als je denkt dat je geen andere keuze hebt. Maak dan een gastaccount aan. Ongewild maak je jezelf ongelofelijk kwetsbaar.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 08:18

inmiddels heb ik melding gemaakt bij de bank, daar is een notitie gemaakt zodat ze alert zijn.
De rekening is niet geblokkeerd omdat ik er mijn dagelijkse boodschappen mee moet betalen en er ook andere vaste lasten betaald moeten worden.

Paypal is telefonisch niet te bereiken helaas, maar ik heb inderdaad verder de procedure gevolgd voor het wachtwoord wijzigen via het telefoonnummer en op die manier heb ik het paypal account kunnen beeindigen. Jammer dat paypal niet gewoon bereikbaar was!

Het wachtwoord van mijn mailadres heb ik ook verandert, hoop dat het hiermee opgelost is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:20

TS heb je dat wachtwoord van je e-mail ook op meerdere plekken? Check even de website die ik je gaf. De kans is groot dat het zo is namelijk.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 08:26

MarlindeRooz schreef:
TS heb je dat wachtwoord van je e-mail ook op meerdere plekken? Check even de website die ik je gaf. De kans is groot dat het zo is namelijk.

Hij geeft inderdaad melding daar, maar het wachtwoord is sindsdien al meerdere keren gewijzigd en ik gebruik het niet voor andere dingen ook. Dan kan het toch geen kwaad meer?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:28

Je moet zorgen dat je voor alle accounts die je hebt een eigen wachtwoord hebt. En dan dus niet;

WachtwoordNetflix123@@
WachtwoordMail123@@

Of Snoetje1, Snoetje2 etc.

Het moeten echt unieke wachtwoorden zijn. Anders is de kans groot dat men er vandoor gaat met jouw account.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 08:33

nee ik heb meer zinnen gemaakt als in: Ik ga om 9 uur naar bed en slaap pas om 10 uur
->ww = igo9unbespo10u