Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Donnatella schreef:Ik raad je aan om contact op te nemen met een notaris(kantoor) en daar wat meer informatie te vragen. Zij kunnen je helpen en kennen zeker de mogelijke regels. Erfpacht is iets zeer specifiek en nog anders dan gewoon pachtrecht. Ik zou mij heel goed informeren, want volgens mij is het zeer moeilijk om erfpacht op te zeggen.
mensen. Zeiden ze nu plots dat de pachter het ook zou willen kopen. Die zit dus gewoon op een lager bod te wachten of net zoals de vorige keer te hopen dat niemand het koopt. Want via maps kan je mooi zien dat het huis al eens te koop gestaan heeft bij een ander immokantoor.
Getup schreef:Gaat dit over " bail à ferme " ? Dan zal ik thuis eens rondvragen, maar zelfs voor de boeren is dat niet interessant om te kopen, omdat je de huidige gebruiker er amper of niet af krijgt .
Plus, dat Die ook nog het eerste recht van kopen hebben, en hier n vastgelegde tijd voor hebben, dit te beslissen.
Zou de tip van Oehlala opvolgen als ik jou was !
bigone schreef:Dat immo kantoor moet gewoon de gevraagde info geven, vermoedelijk spelen ze met de boer onder een hoedje. Maar, om hoeveel grond gaat het, heb je het zelf allemaal nodig?
Skyla schreef:Ik heb een notaris opgebeld en idd het zou gewoon pacht moeten zijn. Immokantoor heeft het dus fout.
Immokantoor ook nog eens opgebeld maar het zijn echtmensen. Zeiden ze nu plots dat de pachter het ook zou willen kopen. Die zit dus gewoon op een lager bod te wachten of net zoals de vorige keer te hopen dat niemand het koopt. Want via maps kan je mooi zien dat het huis al eens te koop gestaan heeft bij een ander immokantoor.
Immokantoor zei ook dat de pacht nog van lange duur was maar het aantal jaar wisten ze dan weer ook niet.![]()
Notaris wou gerust eens berekenen en alles nazien of we zelf iets konden opstarten om hem er af te krijgen maar we zien er deels wat tegenop. Immokantoor lost niets van documenten en om dan een notaris te gaan betalen om dan uiteindelijk te horen dat de boer het koopt voor ons neus... Niets doen levert natuurlijk ook niets op... zucht
bigone schreef:Dat immo kantoor moet gewoon de gevraagde info geven, vermoedelijk spelen ze met de boer onder een hoedje. Maar, om hoeveel grond gaat het, heb je het zelf allemaal nodig?
tamary schreef:bigone schreef:Dat immo kantoor moet gewoon de gevraagde info geven, vermoedelijk spelen ze met de boer onder een hoedje. Maar, om hoeveel grond gaat het, heb je het zelf allemaal nodig?
Hoeft niet, ze kunnen het net zo goed echt niet weten hoe het precies zit, maar problematischer is dat er vrijwel altijd in hun contracten zal staan dat ze niet aansprakelijk zijn voor de gevolgen van fout/niet informeren. Koper draait dus op voor de kosten/koopt de ellende. Beste optie is inderdaad om rechtstreeks met die pachtboer te gaan praten over wat er mogelijk is.
Ibbel schreef:In NL is het verder inderdaad zo dat je als nieuwe eigenaar van een verpacht stuk grond moet aantonen dat je het zelf als kostwinning nodig hebt als je het pachtcontract wilt ontbinden.
En als het aan een 'hobbyist' verpacht is, lukt dat wel, maar ben jij een koeienboer en is het aan een varkensboer verpacht, kan je het alsnog vergeten. De pachter heeft de oudste rechten en heeft die grond net zo hard nodig voor z'n kostwinning. Als jij als particulier een stuk grond uit de pacht wilt halen van een boer lukt je dat dus niet. Ook niet als je zegt er een opfok te willen beginnen, en zeker niet als bijbaantje.