Onderhandelen nieuwe auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Onderhandelen nieuwe auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 12:00

Vanmiddag ga ik kijken voor een nieuwe auto, althans, het betreft een occassion van 5 jaar oud voor 12,500 euro.
Bij eventuele interesse wil ik kijken of ik mijn huidige auto kan inruilen, ik vermoed dat de inruilwaarde 2,500/3000 is.
Ik ben best gebekt, maar hard onderhandelen vind ik toch altijd lastig :')

Hoe handig zijn jullie in onderhandelen? Wat zou je proberen hieruit te halen?

De auto staat bij een dealer, apk en beurt etc is in orde, dus dat soort dingen hoeft in de onderhandeling niet mee genomen te worden.
Ik ben benieuwd hoe jullie hierin zouden gaan en wat jullie zouden proberen eruit te halen/ wat jullie max zouden bijbetalen.

Anoniem

Re: Onderhandelen nieuwe auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:05

Bij inruil valt er vaak weinig te onderhandelen.
Ik zou vragen naar zijn aanbod met en zonder inruil en dan kijken of het de moeite is om hem in te ruilen of dat je hem misschien beter particulier kunt kopen.

Zo ging ik ooit bij een auto kijken, had mijn eigen auto mee, die had ik 2 jaar eerder voor 5000 gekocht en de dealer gaf er 5000 voor wanneer ik hem inruilde. Hele mooie deal was dat.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:06

Ik kan je niet helpen.

Ik ben net als jij, goedgebekt. Maar te bescheiden om te kunnen onderhandelen. Daar neem ik altijd iemand anders voor mee.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:08

is de huidige verkoopwaarde van jouw auto 2500/3000 euro, of is dat echt de inruilprijs?

Er zit wel een verschil in wat je particulier voor je auto kan krijgen, of wat een garage er terug voor kan geven (die zal er ook wat marge op moeten hebben voor de verkoop).
Inruil op een occassion is ook altijd anders dan op een splinternieuwe (qua marge).

Misschien handig om iemand mee te nemen met verstand van auto's, dat is denk ik nog het allerbelangrijkste. Gelukkig is het niet net als met paarden dat het een compleet vrije markt is van "wat de gek er voor geeft", maar een auto heeft wel een beetje een "vaste" waarde.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:09

Wat doorgaans wel werkt: spreek alvast een prijs af, en beding daarna nog wat extra dingetjes, zoals lak bijwerken, nieuwe bandjes, olieverversing of nieuwe matjes. Voor garantie zul je vast iets moeten bijbetalen, maar als je handig bent in onderhandelen is daar vast ook wel wat aan te doen.

Je kunt voor de reële waarde van je eigen auto eens peilen bij "ikwilvanmijnautoaf.nl", dan krijg je een goede indicatie voor de bodemprijs. Bij inruil zou de dealer er iets boven moeten gaan zitten, immers, zonder inruil zou je korting op de aan te kopen auto kunnen krijgen (meestal iets van 5%).

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:20

@Dees: een garage die aangesloten is bij bovag, moet bij auto's boven een bepaald bedrag minimaal een half jaar garantie geven

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:26

Neem iemand mee die goed is in positioneel onderhandelen; oftewel, iemand die van jouw probleem het probleem van de verkoper weet te maken. Mijn broertje is zo iemand en dat was een enorm grappig iets om te zien. Auto stond te koop voor 19.500 euro, mijn oudje had een inruilwaarde van 3000-3500 euro en uiteindelijk heeft mijn broertje hem weten te kopen voor 14.000 euro. Moest ik hem alleen wel via de dealer verzekeren.

Met de onderhandelingsskills van hem zou deze auto voor 8000 euro voor jou zijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:36

mcsjelle schreef:
@Dees: een garage die aangesloten is bij bovag, moet bij auto's boven een bepaald bedrag minimaal een half jaar garantie geven

Ze zijn lang niet allemaal aangesloten bij Bovag. Daarnaast versleutelen ze de kosten van garantie ook wel in de afleverkosten "rijklaar maken" :D

O ja: als de onderhandelingen niet echt in je voordeel lijken te rollen - gewoon weglopen en de auto laten staan. Menig verkoper zal achter je aan komen. Tenzij je echt teveel wilde.
Maar ga jij helemaal verliefd aan tafel zitten omdat je die auto wilt en geen andere, dan ben je een makkelijke prooi. Bepaal dus altijd voor jezelf hoe ver je wilt gaan en als het niet lukt: vriendelijk een hand geven en zeggen dat dit hem niet wordt, dat je verder gaat met je zoektocht.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 13:00

Sky_As schreef:
is de huidige verkoopwaarde van jouw auto 2500/3000 euro, of is dat echt de inruilprijs?

Er zit wel een verschil in wat je particulier voor je auto kan krijgen, of wat een garage er terug voor kan geven (die zal er ook wat marge op moeten hebben voor de verkoop).
Inruil op een occassion is ook altijd anders dan op een splinternieuwe (qua marge).

Daarom noemde ik het ook de inruilprijs ;)
Ik zie ze particulier staan voor 4,500/5000 euro en dan hebben ze vaak flink meer km's op de teller dan de mijne.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 13:01

maaikemuis schreef:
Neem iemand mee die goed is in positioneel onderhandelen; oftewel, iemand die van jouw probleem het probleem van de verkoper weet te maken. Mijn broertje is zo iemand en dat was een enorm grappig iets om te zien. Auto stond te koop voor 19.500 euro, mijn oudje had een inruilwaarde van 3000-3500 euro en uiteindelijk heeft mijn broertje hem weten te kopen voor 14.000 euro. Moest ik hem alleen wel via de dealer verzekeren.

Met de onderhandelingsskills van hem zou deze auto voor 8000 euro voor jou zijn.

Ik heb eigenlijk de hoop richting de 8000/8500 ge gaan inderdaad.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:08

Ik zou niet inruilen maar particulier verkopen, dat verdien je er veel meer aan en zoveel gedoe is het niet.
Ook letten op krasjes/deukjes/ schade aan de velgen. Al het negatieve van de nieuwe auto benoemen en dan een prijs noemen die jou leuker lijkt :)
Nee heb je, ja kan je krijgen toch?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 13:17

laura1987 schreef:
Ik zou niet inruilen maar particulier verkopen, dat verdien je er veel meer aan en zoveel gedoe is het niet.
Ook letten op krasjes/deukjes/ schade aan de velgen. Al het negatieve van de nieuwe auto benoemen en dan een prijs noemen die jou leuker lijkt :)

Ja, ik overweeg ook zelf verkopen van de auto. Maar ik vind dat dus wel gedoe; mensen aan je deur, overschrijven etc :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:20

Goof schreef:
laura1987 schreef:

Ja, ik overweeg ook zelf verkopen van de auto. Maar ik vind dat dus wel gedoe; mensen aan je deur, overschrijven etc :+

Ja dat is ook minder, maar als het meezit heb je gelijk beet en maar 1 keer mensen aan de deur.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 14:17

Auto verkopen aan de deur zou ik dus nooit doen. Je trekt soms maar raar volk op je adres af. Zeker bij auto's in die prijsklasse.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 14:23

Goof schreef:
Sky_As schreef:

Daarom noemde ik het ook de inruilprijs ;)
Ik zie ze particulier staan voor 4,500/5000 euro en dan hebben ze vaak flink meer km's op de teller dan de mijne.

haha top, ja niet iedereen gebruikt altijd de juiste termen...hihi
maar in dat geval zou ik iemand mee proberen te nemen die en kan handelen, en een beetje verstand heeft van auto's. En je kunt natuurlijk een beetje kijken wat de waarde is van de auto die jij wilt gaan kopen op internet. Ik zou liever 200 minder terugkrijgen voor mijn eigen auto en het "gedoe" niet hebben. Maar dat is natuurlijk ieder voor zich :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 19:42

Helaas.
De verkoper wilde op de auto zelf geen korting geven en wilde enkel 2200 inruil geven. Dikke doei. Daar heb ik voor bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 19:45

Valt weinig te onderhandelen als de auto gewoon overeenkomt met de waarde. Check even op eventueel schade sporen, banden etc. Desnoods aankoop keuring doen. Mocht er iets mee zijn kun je natuurlijk onderhandelen. Anders is dat niet realistisch.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 20:04

Goof schreef:
Helaas.
De verkoper wilde op de auto zelf geen korting geven en wilde enkel 2200 inruil geven. Dikke doei. Daar heb ik voor bedankt.

Kan zomaar zijn dat hij je morgen nog op belt.

Ik onderhandel altijd en geef vaak ondanks dat ik de prijs heb laten zakken aan dat ik er nog over na ga denken, dat is ook wel echt zo en dan proberen ze nog te zeggen maar morgen is de auto misschien weg, nou ja dat zou jammer zijn, maar meestal bellen ze de volgende dag weer op met dat ze wel nog wat zakken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 20:13

moonsparkle schreef:
Goof schreef:
Helaas.

Kan zomaar zijn dat hij je morgen nog op belt.

Ik onderhandel altijd en geef vaak ondanks dat ik de prijs heb laten zakken aan dat ik er nog over na ga denken, dat is ook wel echt zo en dan proberen ze nog te zeggen maar morgen is de auto misschien weg, nou ja dat zou jammer zijn, maar meestal bellen ze de volgende dag weer op met dat ze wel nog wat zakken.

Dat verwacht ik in dit geval eigenlijk niet.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:15

Is het een ex-lease auto?
Vaak zit er gewoon weinig marge op z'n auto en gaan ze als warme broodjes weg. Zeker op dit soort dagen als goede vrijdag, 2e paasdag worden er gewoon veel auto's verkocht.
Je auto zelf verkopen levert je vaak meer op. Hebben wij ook zelf al meerdere keren gedaan en het gedoe valt wel mee hoor.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:01

Goof schreef:

Dat gaat niet lukken; hoe moeten ze dan aan je inruil auto gaan verdienen?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:03

Wij hebben pas ook een andere auto bij de dealer gekocht. Maar er zit gewoon weinig ruimte op de auto’s. Door Corona gaan mensen minder met openbaar vervoer en kopen dus een 2e auto erbij. En verder heeft de markt een tijdje stil gelegen en is er nu veel vraag en de auto’s goed geprijsd.
Wij hebben veel auto’s vergeleken en ze kosten overal bijna hetzelfde. Alleen op de inruil kunnen ze wat extra geven. Maar met zelf verkopen houdt je er het meest aan over.

€8000 is denk ik echt niet haalbaar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 16:14

Brainless schreef:
Goof schreef:

Dat gaat niet lukken; hoe moeten ze dan aan je inruil auto gaan verdienen?

Hij wilde die weer voor 4500 verkopen, en voor inruil dus 2200 geven. Dat is een belachelijke marge natuurlijk.
Die 8000/8500 is erg laag, maar als hij al richting 9000 had willen zakke hadden we kunnen praten. Dan ben ik idd ook nog uitgegaan van iets korting op de auto.
Kennelijk doen ze tegenwoordig dus niet meer aan korting :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:25

Goof schreef:
Hij wilde die weer voor 4500 verkopen, en voor inruil dus 2200 geven. Dat is een belachelijke marge natuurlijk.

Ja en nee.. een handelaar loopt het risico dat als de auto toch niet voldoet hij met problemen kan zitten.
Het consumentenrecht komt dan om de hoek (6 maanden) en als bv de versnellingsbak kapot gaat, hij met die kosten zit.

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:29

Ze doen niet aan 'korting' omdat ze er dan niets aan verdienen. De auto moet worden schoongemaakt, van binnen gepoetst, gecontroleerd, misschien een beurt, onderdelen vervangen. Daarnaast staat die verkoper en zijn collega's + monteurs en poetsers er ook niet voor niets? Dus helemaal geen belachelijke marge eigenlijk. Wat voor 12.500 te koop staat bij een dealer ga je echt niet krijgen voor 8.000 als je inruil 2/2.5 waard is. Dan kan je beter particulier verkopen.