Grauwe schildwants uitroeien

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Grauwe schildwants uitroeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 14:37

Tja, de titel zegt het al.. Hoe? :+

Wij hebben een vaste trap naar zolder, de zolder gebruik ik om de was op te hangen, de strijk te doen etc.
Er zit dagelijks wel 1 schildwants. Maken we die dood, zit er de volgende dag weer een nieuwe.

Ik weet dat ze niks doen, en reacties als ahhh ze doen niks laat lekker zitten, zijn dan ook overbodig :+

Schrik me iedere keer de pleures als er weer een begint te vliegen, of ineens ergens zit. Of over de schone was lopen!
Volgens Google blijken deze dieren geen nesten te hebben.
We wonen naast het bos, dus dat zal er ook niet echt bij helpen.. -O-

F_T

Re: Grauwe schildwants uitroeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:49

Waarom zou je ze willen doodmaken?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:50

Zijn het geen overwinterende wantsen die door het mooiere weer van afgelopen dagen nu wakker worden en naar buiten willen? Dan wordt het na een tijd sowieso minder als ze allemaal terug naar buiten getrokken zijn.

Zo'n keverpootje op je schone was laat geen sporen na he :P

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 15:08

De schildwants scheidt wel een aggregatie feromoon uit. Dit is een mix van stofjes die soortgenoten aantrekt om te laten weten dat ze ergens veilig kunnen overwinteren.
En doodmaken is ook niet echt handig, ze stinken nl. ENORM!
MIsschien helpt 1 van deze tips:
https://bestrijders.nl/dood-aan-de-schildwantsen/

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 15:15

Solleke_Noah schreef:
Zijn het geen overwinterende wantsen die door het mooiere weer van afgelopen dagen nu wakker worden en naar buiten willen? Dan wordt het na een tijd sowieso minder als ze allemaal terug naar buiten getrokken zijn.

Het is niet iets van de laatste dagen helaas.. Wij hebben dit huis vanaf november, en in december heb ik ze voor het eerst gespot. En de was is inderdaad nog de minste reden, maar die kleine hartverzwakkingen die ik krijg een iets grotere reden :+ Ik durf de was bijna niet meer op te gaan hangen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 15:16

Rongyos schreef:
De schildwants scheidt wel een aggregatie feromoon uit. Dit is een mix van stofjes die soortgenoten aantrekt om te laten weten dat ze ergens veilig kunnen overwinteren.
En doodmaken is ook niet echt handig, ze stinken nl. ENORM!
MIsschien helpt 1 van deze tips:
https://bestrijders.nl/dood-aan-de-schildwantsen/

Dank je, ga je link is door kijken! Wij hebben ze gelukkig nog nooit geroken.. Er zijn er echt oneindig veel in de stofzuiger belandt.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 15:18

Dit kon mijn verhaal zijn... Precies hetzelfde. Sinds we horren voor de ramen hebben geplaatst, blijven ze gelukkig buiten. Ik was op een gegeven moment alle kamers eerst aan het checken voordat ik naar binnen durfde, of ik gooide alle ramen dicht. Ik vind ze echt vreselijk, terwijl ik voor de meeste kleine dieren helemaal niet bang ben. Alleen deze beesten, echt elke keer een hartverzakking.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 15:18

___1 schreef:
Solleke_Noah schreef:

Het is niet iets van de laatste dagen helaas.. Wij hebben dit huis vanaf november, en in december heb ik ze voor het eerst gespot. En de was is inderdaad nog de minste reden, maar die kleine hartverzwakkingen die ik krijg een iets grotere reden :+ Ik durf de was bijna niet meer op te gaan hangen.

Ja, dat klinkt logisch: in december trekken ze je huis binnen om te overwinteren, en nu in de lente zijn ze terug op weg naar buiten :D ik denk dat je er in de zomer en herfst geen last van zal hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 15:19

Het enige wat die enge dingen doen zijn je planten opvreten en ze stinken zo heerlijk als je ze platwalst.

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 15:21

Herkenbaar. Al een paar jaar lang zit er af en toe zon beest in mijn kamer. Opzich niet zo'n punt, maar ik ben als de dood voor insecten en wordt er echt hysterisch van. Wij maken ze wel gewoon altijd dood, ookal scheiden ze dan zo'n geur af die soortgenoten aan kan trekken ofzo. Laten zitten is voor mij geen optie ;(

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 15:50

Goed.

Nog geen half gram onschuld tegen ongeveer 65 kilo mens.

Beetje ongelijke strijd.
Beetje onnodig ook.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 16:32

Shetloveerrr schreef:
Herkenbaar. Al een paar jaar lang zit er af en toe zon beest in mijn kamer. Opzich niet zo'n punt, maar ik ben als de dood voor insecten en wordt er echt hysterisch van. Wij maken ze wel gewoon altijd dood, ookal scheiden ze dan zo'n geur af die soortgenoten aan kan trekken ofzo. Laten zitten is voor mij geen optie ;(

Hier hetzelfde.. Gelukkig blijven ze nog op de zolder :+

Buurvrouw had ze ook, die zei dat echt ieder naadje dicht kitten wel geholpen heeft.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 17:57

Wij hebben ze ook boven.Ze verdwijnen vanzelf weer in het voorjaar.Ik heb er geen last van en ze mogen blijven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 18:06

Ze komen oorspronkelijk uit Midden Europa en zoeken dus als het hier koud is een warm plekje binnen. In voorjaar zomer gaan ze vanzelf weer naar buiten. Liever dit in huis dan een australische tunnelspin op zoek naar een droog plekje in je huis := :wow: :

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 18:28

Ik pak ze altijd met een glas en een papiertje en doe ze naar buiten, ze zijn toch nog niet helemaal wakker dus dat gaat vrij makkelijk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 18:32

Femke_Tweety schreef:
Goed.

Beetje ongelijke strijd.
Beetje onnodig ook.

Dit dus...

Zet ze gewoon buiten.

Geen wonder dat alles naar de klote gaat als alles maar weg en dood moet qua plant en dier.... mafketels

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 20:37

Babootje schreef:
Ze komen oorspronkelijk uit Midden Europa en zoeken dus als het hier koud is een warm plekje binnen. In voorjaar zomer gaan ze vanzelf weer naar buiten. Liever dit in huis dan een australische tunnelspin op zoek naar een droog plekje in je huis := :wow: :

Liever deze dan überhaupt elke spin :')

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 20:38

Ninx schreef:
Dit dus...

Zet ze gewoon buiten.

Geen wonder dat alles naar de klote gaat als alles maar weg en dood moet qua plant en dier.... mafketels

En jij bent wel helemaal goed?

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 20:56

Ninx schreef:
Femke_Tweety schreef:
Goed.

Beetje ongelijke strijd.
Beetje onnodig ook.

Dit dus...

Zet ze gewoon buiten.

Lekker aardig, het was nog wel zulk mooi weer vandaag.
Ik snap ts wel. Bij ons is het een soort van plaag, sommige dagen kan ik er 40 per dag uit mijn slaapkamer halen. Vooral mijn kamer vinden ze leuk. Ik heb een bakje azijn voor mijn raam, maskeert hun stank en hun vinden het niet lekker

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 21:14

Ik ruik ze nooit?Er zijn er toch genoeg.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 22:14

Domi_94 schreef:
Lekker aardig, het was nog wel zulk mooi weer vandaag.
Ik snap ts wel. Bij ons is het een soort van plaag, sommige dagen kan ik er 40 per dag uit mijn slaapkamer halen. Vooral mijn kamer vinden ze leuk. Ik heb een bakje azijn voor mijn raam, maskeert hun stank en hun vinden het niet lekker

40 per dag? :wow: Ik had mijn huis plat gebrand :+

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:26

Britta31 schreef:
Ik ruik ze nooit?Er zijn er toch genoeg.

Die geur laten ze achter wanneer je ze bijvoorbeeld oppakt of doodmaakt. Dood maak ik ze dus niet, maar ik wil ze gewoon kwijt. Eerste jaar hebben we ze met de stofzuiger weggehaald, maar dat eindigde in een stinkende stofzuiger. We hebben nu een paar horren geplaatst en twee ramen vervangen. Fingers crossed dat het aantal afneemt.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:39

O,daarom.Ik maak ze nooit dood.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:13

Mijn zoontje van 4 is er gek op, noemt ze "mijn vriendjes".
We zien ze elk voorjaar, een aantal weken. Meestal maar 1 per keer (steeds een andere) en het is telkens weer feest als de kids een nieuw vriendje spotten.

Vang ze met een glas en zet ze buiten, dan ben je er ook vanaf. De insecten hebben het al moeilijk genoeg.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:19

Hier ook vaak veel tegelijk vieze beesten... buiten mogen ze na harte lust leven of schuur maar niet in mijn huis