Mijn vorige auto's waren of nieuwe auto's of leaseauto's, en vooral ook een heel stuk kleiner
Het onderhoud was dus goedkoper (of ik betaalde het überhaupt niet zelf
). Deze auto is uit 2012. Ik heb een offerte opgevraagd bij de merkdealer, een grote beurt incl APK is een kleine € 600, een kleine beurt incl APK kost € 295. Verschil zit hem in het vervangen van de bougies, en het geheel nalopen van de auto (incl verwijderen wielen en remmen ter controle) bij de grote beurt. Ik vind het veel geld
en heb dus ook een offerte bij een algemene garage opgevraagd. Die bieden een grote beurt aan voor € 300 (excl APK), maar specificeren niet wat daarbij in zit. Tevens bekruipt mij dan ook een beetje het gevoel dat de rekening achteraf nog wel eens hoger kon uitvallen, omdat het verschil zó groot is.Mijn auto is tot nu toe altijd bij de dealer in onderhoud geweest, en dat heeft eigenlijk ook wel mijn voorkeur. Maar, dat kost dus wel
Waar laten jullie het onderhoud van je auto's doen? Opmerkingen als 'ik doe het zelf' zijn niet echt van toepassing, want ik kan het echt níet zelf
) heb gekregen. 

ooit met mijn eerste auto naartoe gegaan voor een lekke band. Kwam met een rekening thuis van bijna 3000 gulden (zonder normaal overleg, ik werd echt voor het blok gezet). En achteraf bleek dat ze allemaal dingen hadden gedaan en vervangen die helemaal niet hadden gehoeven.