Rekeningen - hoe regelen met kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Noor

Rekeningen - hoe regelen met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 03:31

Situatie: getrouwd en koophuis.

Tot nu toe storten we beiden een (naar rato) X-bedrag op onze gemeenschappelijke rekening. Wat overblijft, blijft op onze individuele rekeningen. Partner verdient meer dan ik.

Met kinderen op komst, zullen er meer uitgaven gedaan worden en ga ik minder werken. Wat nu te doen met rekeningen?

- Optie 1: alles op 1 hoop.
Voordeel: lekker ‘makkelijk’.
Nadeel: Mocht de relatie niet goed gaan, is dit dan wel verstandig?
Betaal je dan eigenlijk ook mee aan je eigen cadeaus bv?

- Optie 2: naar rato.
Voordeel: eerlijk? Het voelt ook ‘verstandig’ (just in case)
Nadeel: ik merk dat we gezamenlijke dingen toch van onze privérekeningen betalen.
Uitjes ed doen we vooral met auto partner. Die betaalt dan dus ook de brandstof.

- Optie 3: bv €500 op individuele rekening, overig salaris op gezamenlijke rekening.
Voordeel: ieder kan evenveel sparen
Nadeel: ?

Wat adviseren buitenstaanders? Hoe doen bokkers met kinderen dit? :$
Laatst bijgewerkt door Noor op 14-03-21 03:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Mand

Re: Rekeningen - hoe regelen met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 03:33

Ik zou een gezamelijke rekening maken waar je elke maand X bedrag op stort, voor boodschappen, huur, de kids enz, en daarnaast je persoonlijke rekening houden :)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 06:21

Zoals hierboven maar dan de gemeenschappelijke rekening groter maken en dus ook bv tanken, herstellingen van de gemeenschappelijke doen en van de privérekening echt alleen de dingen die je voor jezelf doet zoals kleren Ed.

Als er kinderen komen ook daarvan alles van de gemeenschappelijke.

Ik hecht veel waarde aan mijn eigen inkomen. Mijn partner en ik verdienen. Wel ongeveer even veel.

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 06:57

Schuur_ schreef:
Zoals hierboven maar dan de gemeenschappelijke rekening groter maken en dus ook bv tanken, herstellingen van de gemeenschappelijke doen en van de privérekening echt alleen de dingen die je voor jezelf doet zoals kleren Ed.

.

Zoiets bedoel je dan? Eigen geld voor dingen van jezelf = €400 paard + €?? kleding (lijkt wel vroeger toen ik kleedgeld kreeg :') + €?

Waaraan zou jij dan bv nog meer denken?

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 07:47

Vraag 1: hoe zijn jullie getrouwd?

Hebben jullie huwelijksvoorwaarden gemaakt of in gemeenschap van goederen? En zijn jullie voor of na 1-1-2018 getrouwd?

Je kunt namelijk wel apart sparen maar als je in gemeenschap van goederen gehuwd bent heeft dit weinig zin bij een evt. echtscheiding..

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 07:51

Wij hebben sinds de koop van ons huis een gezamenlijke rekening. Daarop komt ons loon binnen en daarvan betalen we vaste lasten. Geld dat overblijft aan het einde van de maand gaat op de gezamenlijke spaarrekening.

We hebben onze eigen rekeningen gehouden, spaargeld opgebouwd voorafgaand aan de koop van het huis staat op onze eigen rekeningen.

Reden: Of ik nu in gesprek ga over een de grotere aankoop, of dat ik in gesprek ga over de categorie waarin een aankoop valt: overal is wel wat voor te zeggen en 100% eerlijk krijg je het toch nooit.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 08:25

Ja altijd lastig. Je leest wel dat je je als vrouw die minder gaat werken goed moet laten compenseren: jij levert in en hij niet! Jij kan minder sparen en minder vermogen opbouwen (idd afhankelijk van huwelijkse voorwaarden natuurlijk). Daarnaast krijg je in veel gevallen toch een soort gat in je cv of loop je een promotie mis als je minfer werkt. En als jij wel blijft werken heb je gezamenlijk de kosten van kinderopvang. Je weet nooit hoe het in de toekomst loopt dus ik zou goede afspraken hierover maken.

Wij hebben geen kinderen en betalen de vaste lasten volledig 50/50 en hebben een gemeenschappelijke rekening. Als er kinderen bij komen wordt denk ik het bedrag "vaste lasten" hoger zodat we daar alles van kunnen betalen zonder onenigheid. Ook benzine, auto's etc.

Alleen kleding voor onszelf misschien apart zoals nu. Dus een klein potje apart. Betaal paard ook grotendeels zelf. Stalling wel in de vaste lasten opgenomen.

Ik denk dat mijn partner en ik als er kinderen komen allebei 1 dag minder gaan werken en dat we dan de inleg op de vaste lasten zo eerlijk mogelijk blijven verdelen. Ik ben er fel op tegen dat vrouwen een deel inkomsten moeten missen als ze voor de kinderen zorgen.

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 08:33

-Namiro- schreef:
Vraag 1: hoe zijn jullie getrouwd?

Hebben jullie huwelijksvoorwaarden gemaakt of in gemeenschap van goederen? En zijn jullie voor of na 1-1-2018 getrouwd?

Je kunt namelijk wel apart sparen maar als je in gemeenschap van goederen gehuwd bent heeft dit weinig zin bij een evt. echtscheiding..

Na 2018 inderdaad. Dus het klopt wat je zegt dat eigen spaargeld eigenlijk niet ‘eigen’ is, maar mocht het zover komen dan hoop ik toch dat we niet aan elkaars individuele rekening komen.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 08:35

Wij zijn over naar 1 gezamenlijke rekening.
Wij zijn sowieso in gemeenschap van goederen bij elkaar, dus het gedeelte van een scheiding en dan je eigen vermogen hebben gaat niet op.
Daarnaast hebben we met een kind zoveel kleine extra uitgaves: kleren, nieuwe spenen, nieuwe knuffel, dan weer nieuwe autostoel. Dat je bezig bleef met uitrekenen hoeveel de ander dan nog moest bijleggen. Uiteindelijk kwam het er dus op neer dat wij vrijwel ons hele salaris naar de gezamenlijke konden overmaken...
Ik vond het zelf al het gedoe niet waard. Nu staat alles op 1 rekening en daar betalen we alles van. Lekker makkelijk.
Mochten we uit elkaar gaan dan zien we dan wel weer hoe dat gaat. Ik heb er zelf dan weer moeite mee om er dus al rekening mee te houden dat we ooit uit elkaar gaan. Dat is niet de doelstelling van onze relatie.

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 08:36

]
MyrtheJ schreef:
Ja altijd lastig. Je leest wel dat je je als vrouw die minder gaat werken goed moet laten compenseren: jij levert in en hij niet! Jij kan minder sparen en minder vermogen opbouwen (idd afhankelijk van huwelijkse voorwaarden natuurlijk). Daarnaast krijg je in veel gevallen toch een soort gat in je cv of loop je een promotie mis als je minfer werkt. En als jij wel blijft werken heb je gezamenlijk de kosten van kinderopvang. Je weet nooit hoe het in de toekomst loopt dus ik zou goede afspraken hierover maken. .

Precies! Maar wat zijn nou precies de goede afspraken...? Die lees ik concreet dan weer niet op diverse sites. :?

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 08:38

spoekie schreef:
Wij zijn over naar 1 gezamenlijke rekening.
Wij zijn sowieso in gemeenschap van goederen bij elkaar, dus het gedeelte van een scheiding en dan je eigen vermogen hebben gaat niet op.
Daarnaast hebben we met een kind zoveel kleine extra uitgaves: kleren, nieuwe spenen, nieuwe knuffel, dan weer nieuwe autostoel. Dat je bezig bleef met uitrekenen hoeveel de ander dan nog moest bijleggen. Uiteindelijk kwam het er dus op neer dat wij vrijwel ons hele salaris naar de gezamenlijke konden overmaken...
Ik vond het zelf al het gedoe niet waard. Nu staat alles op 1 rekening en daar betalen we alles van. Lekker makkelijk.
Mochten we uit elkaar gaan dan zien we dan wel weer hoe dat gaat. Ik heb er zelf dan weer moeite mee om er dus al rekening mee te houden dat we ooit uit elkaar gaan. Dat is niet de doelstelling van onze relatie.

Nee ook niet de onze ;(

Maar dan betaal je bv dus wel mee aan je eigen verjaardagscadeau etc?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 08:38

Wij doen optie 3. Wel goed overleggen wat je van je ‘eigen’ geld moet betalen en wat er van de gezamenlijke af kan. Doen we denk ik al 6 of 7 jaar en nooit onenigheid of scheve ogen over geld. Heerlijk, kan het iedereen met een scheve inkomensverhouding aanraden.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 08:39

Wij hebben een gezamenlijke rekening met daarnaast spaarrekening voor onszelf, de dieren, noodsituaties en de Kids. Hier gaat elke maand geld op wat we voor onszelf kunnen gebruiken. En voor de dieren aan voer, hoefsmid enz. Van de Kids is een gewone spaarrekening voor later en een apart waar geld op gaat voor kleding enz.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 08:40

Bij ons komt alles op 1 buld. We zijn niet getrouwd maar hebben wel een samenlevingscontract.
Ik verdeel alles op potjes, boodschappen, tanken en andere dingetjes/rekeningen/sparen.
Ik ben eigenlijk ook degene die het financiele doet. We hebben vertrouwen in elkaar en dus ook hier in.

verjaardagscadeautjes doen we eigenlijk niet voor elkaar. Mijn vriend als die iets wil hebben en het geld is er dan haalt hij dat en andersom. Voor de kinderen uiteraard wel.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 08:44

Noor schreef:
Situatie: getrouwd en koophuis.

Ik ga ervan uit dat jullie op HV getrouwd zijn (anders slaat het dilemma nergens op namelijk).

Citaat:
Tot nu toe storten we beiden een (naar rato) X-bedrag op onze gemeenschappelijke rekening. Wat overblijft, blijft op onze individuele rekeningen. Partner verdient meer dan ik.

Dat wordt vaak gedaan, nadeel is dat de één meer overhoudt dan de ander maar dat hoeft niet per sé een reden te zijn om ervan af te wijken.

Citaat:
Met kinderen op komst, zullen er meer uitgaven gedaan worden en ga ik minder werken. Wat nu te doen met rekeningen?

Waarom ga jij minder werken en hoeveel minder? Waarom gaan jullie niet allebei iets minder werken?

Citaat:
- Optie 1: alles op 1 hoop.
Voordeel: lekker ‘makkelijk’.
Nadeel: Mocht de relatie niet goed gaan, is dit dan wel verstandig?
Betaal je dan eigenlijk ook mee aan je eigen cadeaus bv?

Het enige wat niet verstandig is is als je zo weinig gaat werken dat je na scheiding niet in je eigen onderhoud kunt voorzien. Ipv stilstaan bij of je dan aan je eigen cadeau's meebetaalt (echt?) zou ik er eens bij stilstaan hoe je aan een woning zou komen (hypotheek krijg je dan nauwelijks).

Citaat:
- Optie 2: naar rato.
Voordeel: eerlijk? Het voelt ook ‘verstandig’ (just in case)
Nadeel: ik merk dat we gezamenlijke dingen toch van onze privérekeningen betalen.
Uitjes ed doen we vooral met auto partner. Die betaalt dan dus ook de brandstof.

Naar rato is best eerlijk als de omstandigheden ongeveer gelijk zijn. Als jullie samen besluiten dat jij minder gaat werken om ook thuis te zijn bij de kinderen dan is het al veel minder eerlijk natuurlijk. De kosten gaan omhoog en het gat in inkomen tussen jullie wordt alleen maar groter, dan slaat naar rato niet echt meer ergens op (tenzij het puur een eigen keus is om minder te werken om meer vrijheid te hebben).

Citaat:
- Optie 3: bv €500 op individuele rekening, overig salaris op gezamenlijke rekening.
Voordeel: ieder kan evenveel sparen
Nadeel: ?

Het nadeel hiervan is natuurlijk dat de meestverdienende partner veel minder overhoudt. Toch kan dat eerlijk zijn om het verschil in de balans van werken en zorgen recht te trekken. Jij zorgt meer en hebt daardoor minder inkomen (en minder pensioen en meer onzekerheid mochten jullie scheiden), hij zorgt minder, kan daardoor meer werken en verdienen (en meer pensioen opbouwen en prima basis na scheiding).

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 08:48

_Nelleke_ schreef:
Wij doen optie 3. Wel goed overleggen wat je van je ‘eigen’ geld moet betalen en wat er van de gezamenlijke af kan. Doen we denk ik al 6 of 7 jaar en nooit onenigheid of scheve ogen over geld. Heerlijk, kan het iedereen met een scheve inkomensverhouding aanraden.

Mag ik vragen wat jullie hebben afgesproken wat je van je eigen geld betaalt?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 08:50

Noor schreef:
Na 2018 inderdaad. Dus het klopt wat je zegt dat eigen spaargeld eigenlijk niet ‘eigen’ is, maar mocht het zover komen dan hoop ik toch dat we niet aan elkaars individuele rekening komen.

1. De 'dus' klopt niet. Na 2018 betekent niet 'dus' dat je geen 'eigen' meer opbouwt tijdens het huwelijk. Dus nog steeds de vraag: ben je in GvG of op HV getrouwd.

2. Is het in GvG dan slaat je dilemma echt nergens op, sorry. Want hoe naïef dat je het dan hebt over 'hopen dat we niet aan elkaars individuele rekening komen'. Je begrijp dus niet dat dat gewoon wettelijk geregeld is? De scheiding tussen GvG en HV is niet voor de lol ofzo, daar hangen consequenties aan vast. Je kunt niet zomaar een eigen verdeling aanhouden, daar gaat de belastingdienst niet mee akkoord zonder schenkingsbelasting.
Echt, regel het dan gewoon goed.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 08:53

Alles op één hoop. Hoppetee. Ja, je betaalt mee aan je eigen kado's. Je ziet zelfs waar ze gekocht zijn. Tsja.

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 08:54

GDG schreef:
Noor schreef:

1. De 'dus' klopt niet. Na 2018 betekent niet 'dus' dat je geen 'eigen' meer opbouwt tijdens het huwelijk. Dus nog steeds de vraag: ben je in GvG of op HV getrouwd.

2. Is het in GvG dan slaat je dilemma echt nergens op, sorry. Want hoe naïef dat je het dan hebt over 'hopen dat we niet aan elkaars individuele rekening komen'. Je begrijp dus niet dat dat gewoon wettelijk geregeld is? De scheiding tussen GvG en HV is niet voor de lol ofzo, daar hangen consequenties aan vast. Je kunt niet zomaar een eigen verdeling aanhouden, daar gaat de belastingdienst niet mee akkoord zonder schenkingsbelasting.
Echt, regel het dan gewoon goed.

Dat klopt dus wel, want het is in Beperkte gemeenschap van goederen dwz: spaargeld Voor het huwelijk houd je zelf, alles wat er Tijdens het huwelijk bijkomt, is van je samen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 08:55

Chubby schreef:
Alles op één hoop. Hoppetee. Ja, je betaalt mee aan je eigen kado's. Je ziet zelfs waar ze gekocht zijn. Tsja.

Doen wij al meer dan 40 jaar..
Werkt super, ik koop mijn eigen cadeaus enz...krijg ik wat ik wil :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 08:55

Wij hebben optie 1. Zijn in GvG getrouwd.
Wij zijn samen een gezin, een huishouden dus alle inkomsten zijn van ons samen, ongeacht wie er meer of minder werkt en alle uitgaven zijn ook van ons samen.

Werkt het beste voor ons, en ‘jouw geld, mijn geld’ vind ik altijd zo maf in een gezamenlijk huishouden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 08:59

Maar dan slaat je dilemma nergens op. Stel je gaat uiteen, dan wordt er nagegaan hoeveel elk had op het moment dat je trouwde en daarna alles samengelegd om te verdelen.
Ook al heb je dan elk een rekening.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 09:00

Noor schreef:
_Nelleke_ schreef:

Mag ik vragen wat jullie hebben afgesproken wat je van je eigen geld betaalt?

- kleding
- cadeautjes voor elkaar en voor eigen vrienden
- uitjes die we zonder elkaar doen
- eten op werk
- paardenspullen zoals doekjes, hoofdstel, zadel etc
- persoonlijk spaardoel

Mijn paarden staan aan huis en de basislasten hiervan gaan van de gezamenlijke rekening. Dus hooi, mestafvoer, wormenkuren en entingen.

Verder hebben we ook op de gezamenlijke rekening meerdere spaardoelen en betalen we alles van ons samen. We blijven altijd in gesprek, bijv bij een hoge dierenartsrekening of bij een vakantie oid. Ik heb bijv onlangs een hoge da rekening van mijn ‘eigen’ spaarpot betaald omdat we ook een kindje op komst hebben en dus niet aan onze gezamenlijke spaarbuffer wilde komen. In principe hebben we ooit afgesproken dat DA kosten van de gezamenlijke af gaan, alleen in dit geval kwam dit beter uit. Had gespaard voor een nieuw zadel maar dat moet dus maar even wachten.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 09:01

Noor schreef:
Dat klopt dus wel, want het is in Beperkte gemeenschap van goederen dwz: spaargeld Voor het huwelijk houd je zelf, alles wat er Tijdens het huwelijk bijkomt, is van je samen.

Nee het klopt niet. Na 2018 ben je niet 'dus' in (beperkte) GvG getrouwd, HV kan ook nog steeds namelijk. Maar jij bent blijkbaar in GvG getrouwd dus dit hele topic slaat nergens op (en je geeft het antwoord op je eigen vraag hierboven al zelf hè).

Het laat wel zien dat je je weinig verdiept hebt dus dat raad ik je aan alsnog te doen. Ga je verdiepen in wat de beperkte GvG precies inhoudt en wat de consequenties zijn.
Laatst bijgewerkt door GDG op 14-03-21 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 09:02

GDG schreef:
Noor schreef:

Nee het klopt niet. Na 2018 ben je niet 'dus' in (beperkte) GvG getrouwd, HV kan ook nog steeds namelijk. Maar jij bent blijkbaar in GvG getrouwd dus dit hele topic slaat nergens op.

Je relatie en het verdelen van je geldzaken slaat toch op meer dan alleen maar rekening houden met een eventuele scheiding? :+

Hoe fijn is het als je in je relatie nooit scheve ogen hebt over geld. Kan je die scheiding weer mee voorkomen ;)