Maar ik zit een beetje in dubio wat te doen. Ik heb te weinig spaargeld om een auto van te kopen, dus dat valt al af (nou ja, het kan wel, maar dan zit ik toch aan een goedkoop barrel met groot risico op veel onderhoudskosten en dat wil ik liever niet).
Mijn nieuwe werkgever heeft aangeboden dat een auto van de zaak wel een optie is, en zou kijken wat ze voor me kunnen betekenen. Ik wil namelijk perse een auto die goed een trailer kan trekken, maar dat zou ik voor dat werk niet nodig hebben (hij wil dat ik een audi neem
). In principe kan ik op de fiets naar het werk, maar ik moet gewoon een auto hebben voor de trailer. Maar goed, haken en ogen.... Ik zit al een tijdje te rekenen, maar kom er niet helemaal uit wat nou voordeliger is. Ook als ik even kijk naar de toekomst. Een auto van de zaak is wel makkelijk, want dan hoef ik zelf helemaal niets te regelen, alleen te zeggen welke ik wil. Tenminste, zo heb ik het nu. Ik hoef niets te doen, maar het is me stiekem ook niet helemaal duidelijk hoeveel de auto me nou daadwerkelijk kost. Ik had alleen geen andere optie, dus ik moest deze auto wel gaan rijden.
Maar nu ga ik van baan veranderen, en heb ik misschien wel opties.
Private lease heeft als voordeel dat ik het zelf in de hand heb, en ik de auto kan houden mocht mijn contract niet verlengd worden (krijg nu een 1 jarig contract aangeboden). Maar dan is het wel weer lastig als mijn contract niet verlengd zou worden. Er zijn wel maatschappijen die je een soort garantie geven bij verlies van baan, maar ik kan niet zo goed vinden of je daar uberhaupt kan leasen met een contract van een jaar.
Dat laatste geldt ook voor een auto met financiering. Of dat wel kan met een jaarcontract. Voordeel van financiering is dat de auto daarna van mij is, en dus ook verkoopwaarde heeft. Nadeel is dat ik dan wel rente betaal, en wel kosten heb met onderhoud, APK etc.
Het ding is eigenlijk dit: Met het salaris dat ik ga verdienen kan ik prima een goeie trekauto rijden, maar ik heb nog niet genoeg gespaard om deze zo (2e hands) te kopen. Wat is dan wijsheid? Of is daar echt niets over te zeggen zonder meer info?
Ik ben zelf nog al een impulsieve beslisser, en na een miskoop van een auto dacht ik nu dat het slim was om er eens over na te denken wat we gaan doen. Aan alle opties zit je namelijk wel een tijdje vast.
Mijn functie heeft wel goede baan garantie, dus ik ben niet heel bang om (lang) zonder werk te zitten mocht mijn contract na 1 jaar niet verlengd worden.
.