Mol in de tuin?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Mol in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 14:02

perfect! *\o/*

Dit weekend is het derde Grote Mollenweekend, waar ze in Vlaanderen en Nederland de verspreiding van de mol in kaart willen brengen. De resultaten komen uiteindelijk terecht in een nieuwe zoogdierenatlas.

"Iedereen kent ze wel: de opvallende molshopen in tuinen en weilanden die in deze periode van het jaar goed zichtbaar zijn. Om de verspreiding van de mol beter in kaart te brengen, organiseren Natuurpunt en de Zoogdierenwerkgroep en de Nederlandse Zoogdiervereniging op 20 en 21 februari 2021 het derde Mollenweekend. Iedereen kan helpen om gegevens te verzamelen."

Geef je molshopen door in waarnemingen.be of waarneming.nl . Wie doet er mee? Hier heb ik onze molshopen al doorgegeven :D

Meer info:
https://www.natuurpunt.be/nieuws/wie-vi ... t%20Studie

Afbeelding

Matheno

Re: Mol in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:35

Vangen ze hem ook meteen even?

Wij hebben hier een mol die slimmer is dan ons :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:41

Hier leeft inmiddels geen mol meer, dankzij de jack russel

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:42

Hier 200 hopen...wie de oplossing heeft....

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 14:42

Matheno schreef:
Vangen ze hem ook meteen even?

Wij hebben hier een mol die slimmer is dan ons :+

Grijns, ik denk dat het ook een beetje de bedoeling is om de mol wat in positiever daglicht te zetten :P

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:43

love_western schreef:

Mag ik die even lenen? O:)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:43

Ooh zal eens kijken, heb hier op 3 verschillende plaatsen een slagveld aan molshopen.
Niet zo mooi, maarja die beestjes moeten toch ergens heen zeker?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 14:44

Dit neemt hier al snel een verkeerde wending :')

Uit het artikel:

"Mensen die houden van een strak gazon, zien de mol niet graag komen. Toch bewijst het dier zijn nut en kan hij net zorgen voor een gezonde tuin. Door de gangen die hij graaft, verlucht hij de grond en zorgt voor een betere drainage. Bovendien eet hij allerlei insecten die de wortels van je sierplanten aanvreten. Een mol verjagen, heeft bovendien weinig zin, want een andere mol zal al snel het vrijgekomen terrein innemen. Lees hier hoe je het best samenleeft met de mol."

en hoe samenleven met de mol: https://www.natuurpunt.be/nieuws/lees-d ... n-20140709

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 14:44

Poekkie schreef:
Ooh zal eens kijken, heb hier op 3 verschillende plaatsen een slagveld aan molshopen.
Niet zo mooi, maarja die beestjes moeten toch ergens heen zeker?

Molshopen zijn wel ideaal om bloemenzaadjes in te doen, ideale kiemplek *\o/*

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 14:46

DuoPenotti schreef:

"Zelfs met een mol in de tuin is het mogelijk om een effen gazon te behouden. Wanneer er een nieuwe hoop tevoorschijn komt, kan je simpelweg de aarde (met bijvoorbeeld een hark) verspreiden over het gazon. Het graafgat van de mol is nauwelijks zichtbaar en de aarde die verspreid ligt, valt veel minder hard op dan een molshoop. Het gras kan blijven doorgroeien – dus geen bruine plekken – en na een regenbui zul je al heel goed moeten zoeken waar de hoop zich oorspronkelijk bevond. Nog eens met de grasmaaier erover en het enige effect van de mol is dat hij de bodem verlucht, wat de gezondheid van je gazon alleen maar ten goede komt."

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:47

Wij hebben een domme mol in het weiland wonen. Drie molshopen precies onder de afscheiding tussen ons land en dat van de buren. Die zal wel koppijn hebben nu, ieder keer met de kop tegen het gaas aan. _O-

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:49

Hier geen enkele molshoop. Al jaren niet, dus ik vermoed ook geen mollen meer.

Ze zeggen dat de trillingen die paarden veroorzaken de mollen verjagen. Dit zou wel een verklaring kunnen zijn.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:49

Jorex schreef:
Wij hebben een domme mol in het weiland wonen. Drie molshopen precies onder de afscheiding tussen ons land en dat van de buren. Die zal wel koppijn hebben nu, ieder keer met de kop tegen het gaas aan. _O-

_O- _O- _O-
Hahahaha you made my day :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:50

Solleke_Noah schreef:
DuoPenotti schreef:

"Zelfs met een mol in de tuin is het mogelijk om een effen gazon te behouden. Wanneer er een nieuwe hoop tevoorschijn komt, kan je simpelweg de aarde (met bijvoorbeeld een hark) verspreiden over het gazon. Het graafgat van de mol is nauwelijks zichtbaar en de aarde die verspreid ligt, valt veel minder hard op dan een molshoop. Het gras kan blijven doorgroeien – dus geen bruine plekken – en na een regenbui zul je al heel goed moeten zoeken waar de hoop zich oorspronkelijk bevond. Nog eens met de grasmaaier erover en het enige effect van de mol is dat hij de bodem verlucht, wat de gezondheid van je gazon alleen maar ten goede komt."

het zijn niet alleen de hopen, het zijn ook hele gangen die voor de helft boven liggen.

En ze zitten hier niet in het gazon, maar in het weiland, juist dat maaien we niet te vaak.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 14:54

@DuoPenotti: zeker dat het dan geen woelmuizen/woelratten zijn? Die gangen die je echt op je gazon ziet liggen zijn daar typisch voor. Mollen zitten echt in de grond. Van die gangen trappel ik trouwens plat als die op een lastige plek liggen, dan zijn ze meestal ook meteen weg.

@Jorex: arme domme mol :')

@Pandora: zou goed kunnen! Hier zitten ze ook echt in 'de gazon' en in de paardenwei niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:57

Matheno schreef:
love_western schreef:

Mag ik die even lenen? O:)

Haha als ze het terrein niet af kan :D

Heeft inmiddels 6 mollen op de teller :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:59

Solleke_Noah schreef:
Dit neemt hier al snel een verkeerde wending :')

Uit het artikel:

"Mensen die houden van een strak gazon, zien de mol niet graag komen. Toch bewijst het dier zijn nut en kan hij net zorgen voor een gezonde tuin. Door de gangen die hij graaft, verlucht hij de grond en zorgt voor een betere drainage. Bovendien eet hij allerlei insecten die de wortels van je sierplanten aanvreten. Een mol verjagen, heeft bovendien weinig zin, want een andere mol zal al snel het vrijgekomen terrein innemen. Lees hier hoe je het best samenleeft met de mol."

en hoe samenleven met de mol: https://www.natuurpunt.be/nieuws/lees-d ... n-20140709

Hebben geen sierplanten in de tuin. 2 hectare gras voor de hondjes.

Maar in 2 dagen tijd heeft 4 mollen gevangen. Nu enkel sporadisch nog 1. Dus amper molshopen meer :D

De grote honden zakte er weleens in weg. En met vorst is het helemaal gevaarlijk.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:15

Hier zitten juist wel veel hopen kn de weides. Maar we doen wel strookbegrazing, dus stukken liggen lang ‘paardloos’. Mss daarom.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:15

Ja hoor zeker weten mollen, heel soms lukt het ons er 1 te vangen.
Maar wij zijn duidelijk geen goede vangers :D

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:19

Ik lees hier even mee.
Ik ben bezig mijn vriend te overtuigen dat mollen niet dood hoeven. Zeker nadat ik er een keer één in m'n gezicht gedrukt kreeg ("KIJK WAT IK HEB GEVANGEN"), ik vind ze veel te schattig uit zien. Hij is overigens een heel goede vanger...

Helaas hebben we wel verzakkingen door de mollen. Iemand een idee hoe dat te voorkomen? We hebben zeg maar een heuvel, en daar binnen een soort "theater". Allemaal niet heel groot, de heuvel is misschien 1.50m hoog. Maar die verzakkingen zijn wel lastig. De rest van het grasveld wil ik met liefde aanharken, als dat het gras gewoon mooi houdt denk ik dat daar ook geen problemen mee zijn.
Iemand een idee of die elektronische verjaagdingen een beetje werken?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 15:22

LoveBodin schreef:
Ik lees hier even mee.
Ik ben bezig mijn vriend te overtuigen dat mollen niet dood hoeven. Zeker nadat ik er een keer één in m'n gezicht gedrukt kreeg ("KIJK WAT IK HEB GEVANGEN"), ik vind ze veel te schattig uit zien. Hij is overigens een heel goede vanger...

Helaas hebben we wel verzakkingen door de mollen. Iemand een idee hoe dat te voorkomen? We hebben zeg maar een heuvel, en daar binnen een soort "theater". Allemaal niet heel groot, de heuvel is misschien 1.50m hoog. Maar die verzakkingen zijn wel lastig. De rest van het grasveld wil ik met liefde aanharken, als dat het gras gewoon mooi houdt denk ik dat daar ook geen problemen mee zijn.

Hoop dat je je vriend overtuigd krijgt :) hier staan nog wel veel tips om ze te verjagen (zonder ze te doden): https://www.natuurpunt.be/nieuws/lees-d ... n-20140709

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:47

In mijn tuin vind ik het niet zo erg.
Maar in mijn wei is het stront vervelend.. mijn kleintje is al een keer over de kop gegaan toen hij door de wei racete en wegzakte.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:50

Solleke_Noah schreef:
LoveBodin schreef:
Ik lees hier even mee.

Hoop dat je je vriend overtuigd krijgt :) hier staan nog wel veel tips om ze te verjagen (zonder ze te doden): https://www.natuurpunt.be/nieuws/lees-d ... n-20140709

Thanks! Ik ga het eens goed bekijken.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:17

Jorex schreef:

Misschien kun je een paracetaMOLletje in de molshoop steken ter compensatie. :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 17:28

Luxorvalkje schreef:
Jorex schreef:

Misschien kun je een paracetaMOLletje in de molshoop steken ter compensatie. :')

:') :')