[VOLG] Verbouwing Jaren 20 huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Murthul

[VOLG] Verbouwing Jaren 20 huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 00:39

Omdat ik het zelf ook heerlijk vind om bij andere verbouwingen mee te gluren en omdat het ook leuk is om zelf later nog terug te kunnen zien. En stiékem ook omdat ik nu steeds tot de conclusie kom dat ik te weinig foto’s neem. Dus wie weet is dit topic een extra motivatie. :))

Mijn man en ik hebben in januari de sleutel gekregen van ons nieuwe huis, dat vooral boven flink gedateerd was. De bovenverdieping doen we direct helemaal opnieuw, beneden doen we vooralsnog minder (hoewel.. Maar later meer daarover. :') )

Het is een huis van 2 verdiepingen gebouwd ongeveer 100 jaar geleden. De laatste jaren heeft het leeg gestaan en daarvoor is er ook niet heel goed voor gezorgd.. Er woonde een oudere man die weinig onderhoud heeft gedaan de laatste jaren en de dingen die wel gedaan zijn zijn vaak op een goedkope manier opgelost en dat zie je wel. Kortom: er moet een heleboel gebeuren!

Ik zal proberen om even een verslag te maken op volgorde.

Te beginnen bij het begin; hoe het was voor we er ook maar iets aan gedaan hebben:
Slaapkamer 1:

Afbeelding

Slaapkamer 2:

Afbeelding

Afbeelding

Badkamer:

Afbeelding

En de overloop:

Afbeelding

Dus eh ja, wat zeg je zelf? Gewoon direct intrekken toch? :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 00:42

Hebben wij ook gedaan, ook meer dan 100 jaar oud. Zo oud dat de je de houtworm hoorde knagen en de ijspegels in mijn mand snor hingen. Dus veel verbouwd en uitgebouwd en geïsoleerd, nu al jaren een heel fijn huis.

zonnebloem18

Re: [VOLG] Verbouwing Jaren 20 huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 00:56

Oeh leuk!! Heb via Instagram al wat sneak peaks gehad, maar hoe het 'voor' er uit zag wist ik niet. Ik volg!

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 01:00

Het eerste weekend zijn we direct gestart met slopen. Heerlijk om zo tekeer te kunnen gaan en vanalles te kunnen slopen, hoewel ik moet toegeven dat ik in vergelijking met de rest bar weinig gedaan heb, heb gewoon echt te weinig kracht om fatsoenlijk te slopen.. Maargoed lunch verzorgen is ook erg belangrijk. :))

Afbeelding

Achter het behang zaten kranten en daarachter nog een laag jute. Lekker ouderwets.

Afbeelding
Wel heel leuk om te zien; het was dus (in beide slaapkamers) voor het laatst behangen in november/december 1960.

We vonden deze prachtige retro vloertjes terug:
Afbeelding
Afbeelding

En na 1 dag slopen liepen we vast. In beide slaapkamers zaten wasbakken, en er liepen 4 verwarmingen en nog een boel waterleidingen. Maar: Corona. Dus issues. We hadden wat knelkoppelingen nodig om de boel af te doppen maar je kunt nu niet even naar de gamma. Online waren ze volgens gamma uitverkocht maar de winkel gaf telefonisch aan dat ze nog zat hadden maar ze konden t op geen enkele manier aan ons verkopen. Verder konden we dus niet dat weekend. Via via hebben we gelukkig een loodgieter kunnen regelen die halverwege de week de boel kon afkoppelen zodat we het weekend erna weer verder konden slopen.
In totaal hebben we die dag 1400 kilo puin gestort. :oo

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 01:20

De week erna waren de leidingen afgekoppeld en konden we door! In een halve dag hebben we de rest van de verdieping gesloopt tot er niets meer van over was. De badkamer was nog het nieuwste, daar vonden we nog kranten van 30 jaar oud onder de douchebak. En de achterwand bleek de enige muur te zijn met isolatie. (De schuine muren en het dak zijn van buitenaf geïsoleerd wel)

Afbeelding
Afbeelding

Toen kwamen de eerste issues.. De balkeinden bij de voorkant van het huis bleken toch wel érg zacht te zijn, die moeten echt vervangen worden. En de voorgevel, daar kun je beter niet tegenaan leunen zegmaar. :') op een plek of 4 kun je door de muur heen het licht van buiten zien schijnen en de latei die ligt heeft ook betere tijden gezien. Dat waren beide dingen die nogal onverwacht waren. We hebben n bouwkundige keuring laten doen, maar van buiten en binnen af was niet te zien hoe slecht het er eigenlijk aan toe was. Als je tegen de muur duwt beweegt hij ook en das toch niet echt de bedoeling bij n muur volgens mij.. Onverwachtse tegenvaller dus..

Verder zijn we dat weekend (en de zondag ervoor ook trouwens) flink opgeschoten met verven beneden. Alles gaat eerst maar eens wit.

Dit is in de gang beneden:
Afbeelding

Dit is in de keuken:
Voor:
Afbeelding
En na:
Afbeelding
Wat n verschil een likje verf wel niet kan maken!

En ook besloten de imposante schouw te verven zodat hij iets minder zou opvallen:
Voor:
Afbeelding
En na:
Afbeelding

Ook hier een giga verschil. Schouw viel n stuk minder op en de woonkamer leek al n stuk groter zo.

Nou dat was wel genoeg voor vanavond, later meer! :z

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 01:27

Leuk, ik volg mee. Wij zijn ook druk aan het verbouwen!

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:57

Jaaa Murth! eindelijk een topic! Ik was al verbaast dat ie er niet was! :D Super leuk zeg <3

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 19:06

Leuk dat jullie het meevolgen!
@zonnebloem; ah ja! Heb daar idd wel wat dingen gedeeld maar idd niet alles
@ladybird: ik dacht eerst dus; nah laat maar zoveel zit ik niet meer op bokt. Maar vind het toch wel leuk om alles een beetje op een rijtje te hebben en later te zien hoeveel er eigenlijk veranderd is, want dat vergeet ik nu al regelmatig..

Inmiddels zijn we weer onderweg naar huis, een dagje vroeger ivm de komende sneeuw, want we willen nog wel thuis komen. En aangezien het voor ons tussen oude en nieuwe huis 170 km is gaan we t maar niet gokken.

Maargoed, 170 km waar we zo’n 2,5 uur over doen dus. Genoeg tijd om hier weer een stukje verder te gaan in de verbouwing.

Dus waar waren we: een uit elkaar vallende voorgevel. Metselaar is langs geweest en in april wordt de voorgevel vanaf de eerste verdieping opnieuw opgemetseld en de aannemer gaat gelijk de balk-einden vervangen en nieuwe kozijnen plaatsen. Hopelijk kan het er dan weer minimaal 100 jaar tegenaan.

In de week erna begon de opbouw met als eerst de cv-mensen die de leidingen voor de cv’s vervangen hebben zodat ze door de vloer konden ipv langs de muur zoals ze zaten.
Echter wil het toeval dat onze cv-man ook regelmatig houtkachels plaatst en aangezien alles open lag lag die buis volledig bloot en viel het hem op dat de boel niet echt brandveilig was.
Een kachelpijp moet op minimaal 5cm langs je dakbalken lopen, bij ons was dat net aan 3 cm.
Dus wij dachten: oké, dat is pech, maar laten we het maar aanpassen want zometeen kunnen we er niet meer bij.
Er werd nog wat gediscussieerd over die pijp en toen keken ze naar beneden. Bleek dat de pijp ongeisoleerd door de vloer naar beneden ging.
Dat hadden wij beneden niet kunnen zien, want die schouw zag ervoor. Maar dan ga je nadenken. Als hij daar ongeisoleeerd loopt is dat dus ook het stuk van de schouw..

Dus dat is gevaarlijk, want dan ontstaat er eigenlijk een soort hitte in die schouw die nergens heen kan en zoals je je kunt indenken is dat niet echt veilig. Dus die net netjes geschilderde schouw moest er toch maar uit.

Afbeelding

Daar kwam dit onder vandaan, toen waren we helemaal blij met die beslissing. Die houtjes zowat tegen een niet geïsoleerde pijp aan, levensgevaarlijk schijnt.. :x

Dus toch de keus gemaakt de pijp volledig te vervangen zodat hij voldoet aan de eisen en we geen brandgevaar meer hebben. En dan direct toch maar vast een nieuwe kachel te doen, wat we eigenlijk over n paar jaar wilden doen. Maargoed, dan maar gelijk goed.

Ondertussen werden de nieuwe kamers uitlegd:
Afbeelding

Zo kun je al n beetje zien hoe het moet gaan worden. Nog een heel gedoe om een paar centimeter hier en daar. De ruimte is redelijk beperkt en als je er toch echt 3 slaapkamers en een badkamer met bad in moet passen.. heel gedoe!

Het bad kwam ook binnen en hebben we tijdelijk maar even in de keuken geparkeerd:

Afbeelding

En eigenlijk alles wat je doet maakt zoveel verschil. De hele kelder was verschimmeld dus alleen al de trap schoonmaken maakt al zoveel verschil:
Afbeelding

En het kelderraam had zowat geen verf meer, dat knapte ook mega snel op:

Afbeelding

En boven verschijnen de eerste muren:

Afbeelding

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:28

Ik volg, ben dol op dit soort topics. :)

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:50

Heel leuk, moet mijn topic ook weer nodig en update hebben. Vooral leuk om te zien dat dit ook een 1920 woning is. Heel veel succes de aankomende tijd.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 21:26

floorsil schreef:
Heel leuk, moet mijn topic ook weer nodig en update hebben. Vooral leuk om te zien dat dit ook een 1920 woning is. Heel veel succes de aankomende tijd.

Echt super leuk om te zien, heb je topic even opgezocht. Zie inderdaad veel dezelfde soort dingen, hoewel jullie huis nog wel een tikje erger was denk ik zo.. :oo alle balken vervangen ect.. En alles tegelijk ook nog! Dan valt alleen een boven verdieping toch goed mee.

Het weekend erna zijn wij weer aan de slag gegaan!

Afbeelding

Alle muren stonden iig voor de helft zodat de elektricien aan de gang kon.

Zoals op de voor-foto’s wel te zien is was het plafond erg laag. Helaas is dat niet zomaar een stuk hoger te maken maar we hebben ervoor gekozen in de gang en badkamer de rachels tussen de balken te doen ipv over de balken zoals het zat, scheelt toch een paar cm. En in de slaapkamers hebben we in overleg met de aannemer gekozen om het plafond echt tussen de balken te maken zodat we gevoelsmatig een veel hoger plafond hebben, en een hoop charme!

Afbeelding

De balken waren wel echt te slecht om gewoon te schuren en schilderen dus hebben we ervoor gekozen om een soort overzet-balken te laten plaatsen. Eigenlijk is dat gewoon een dun plaatje hout langs alle kanten van de balken zodat het oogt als een hele mooie strakke balk.

Dat weekend hebben we die geplamuurd, geschuurd en gegrond. En wellicht ook al geverfd toen? Weet ik even niet meer zeker. Denk dat dit alleen nog de grondverf is:

Afbeelding

Doordat de schouw eruit ging in de woonkamer kregen we een lelijke plek. Met structuurverf heb ik geprobeerd om het zo goed mogelijk aan te laten helen op de rest van de muur.

Je ziet hier wel goed wat ik bedoel. Achter de schouw was kale gipsplaat, eromheen structuurverf en lagen verf. Op het plafond net zo eigenlijk.

Afbeelding

Dus die structuurverf (ik zat echt helemaal onder) en de muur geverfd en je ziet het nu bijna niet meer.

In goed licht zie je het niet:

Afbeelding

In slecht licht zie je nog wel dat er een schouw liep:

Afbeelding

En we hebben beneden in de gang achter vast de kapstok en n paar fotolijstjes opgehangen. Konden we niet laten, haha.

Afbeelding

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:58

Flinke verbouwing, leuk om te volgen.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 19:59

Maar weer een stukje verder schrijven, zijn ook al bijna bij waar we nu zijn!

Stukje elektra:
Afbeelding

Rachels tegen het plafond in de slaapkamer tussen de balken in:
Afbeelding

En de rachels in de gang waar geen balkenplafond komt.
Afbeelding

Verder een hoop uitzoekwerk om te bedenken hoe de boel in de badkamer gaat passen. De ruimte is beperkt en we kwamen continue wat centimeters te kort, maar uiteindelijk nog iets ruimte weten te winnen bij het bad. Daar zouden we een muur recht op het bad laten eindigen ivm de kraan die haaks gemonteerd moet worden maar uiteindelijk besloten om een nis te maken en op die manier nog iets ruimte te kunnen winnen, net genoeg om de radiator nog te laten passen en te zorgen dat de douche niet smaller hoefde dan gepland.

En een heel plan gemaakt voor een ombouw achter ons bed. Er lopen 2 balken tegen waar ons bed moet komen dus als we het bed er zo voor zouden zetten zouden we ruimte hebben achter het bed en aangezien we geen hoofdbord hebben (boxspring) is dat niet zo praktisch. In eerste instantie wilden we alleen een muurtje hebben maar uiteindelijk besloten om ook onze nachtkastjes en lampjes erin te verwerken. Dus ben erg benieuwd hoe het uiteindelijk wordt.

Geen idee hoe duidelijk dit is, maar dit is het plan:
Afbeelding

In de gang weer een hoop wit gemaakt, volgens mij heb ik daar zo snel geen voor foto van maar alles was geel/groenig:
Afbeelding

De elektra is al voor een groot deel vernieuwd:

Afbeelding

En de elektricien is druk bezig geweest met het graven van een gat langs de oprit voor het aanleggen van een extra groep in de aanbouw. Aangezien beneden niet open ligt was het t makkelijkst om buitenom te gaan en dan via de schuur de keuken in waar de wasmachine/droger/vaatwasser komen zodat die verdeeld kunnen worden over twee groepen:
Afbeelding

Nieuwe handdoekhaakjes opgehangen <3 <3

Afbeelding

En mijn man heeft de eerste laag met kelderverf/coating geverfd in de kelder. Die is vervolgens de hele dag licht in z’n hoofd geweest. Is echt gore troep, het hele huis rook naar die chemicaliën. Raam wel open gehad maar een kelder is niet enorm goed te luchten natuurlijk..
Afbeelding

En de hal boven staat in het gips al bijna helemaal als eerste ruimte in het huis:

Afbeelding

En toen moesten we weer terug naar ons huidige huis, want het badkamermeubel werd geleverd. Enorm gedoe. We gaan dus op een eiland wonen en zo onwijs veel bedrijven leveren niet op de Waddeneilanden.. Echt heel onhandig, we lopen er wel meer tegenaan. Er is wel een bouwmarkt maar maar 1 en met click en collect gaat dat niet allemaal zo soepel als je zou willen. (Net als eerder met die koppelingen).
Maar gelukkig konden we het dus op deze manier oplossen en dan zelf dat ding maar overhevelen naar ons nieuwe huis. En zwaar joh! Had ik niet verwacht maar die doos woog gewoon 80 kilo!

Afbeelding

Poezen waren wel eeeeerg gelukkig (en daarna weer erg teleurgesteld toen hij weg was |( )

Wat ik zei; we zijn bijna weer in het nu, nog 1 weekend aan foto’s en dan ben ik bij!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 20:04

Verhuis je die enge kat ook mee? :=

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 21:11

Dat handoekhaakje is echt fantastisch

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 00:18

Selina schreef:

Ik vrees van wel ja.. Moet ik vrezen voor m’n leven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 00:27

Lasercat :D

Leuk om je verhuizing zo te volgen Murth! Ben stiekem wel jaloers dat jullie naar een eiland verhuizen!

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 00:29

Murthul schreef:
Selina schreef:

Ik vrees van wel ja.. Moet ik vrezen voor m’n leven?

Nah, wel op tijd de stekker er uit trekken...

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 00:37

Trouwens nog iets meer info. Bedacht me dat ik geen plattegronden gedeeld heb en dat geeft wellicht ook wat extra duidelijkheid.

De oude situatie:

Afbeelding

De nieuwe situatie:

Afbeelding

Is de grove schets. Het bed komt iets naar voor door die balken en daardoor schuift de douche ook iets anders.

En de tegels die in de badkamer komen:

Afbeelding

De zwarte plaat die je ziet is een soort speciale douchebak. Niet zo’n lelijke hoge witte maar aangezien we zitten met een houten vloer en beperkte hoogte (we kunnen niet nog 10 cm omhoog met lagen beton). Deze plaat kan vanaf onder aangesloten worden en direct aansluiten op de tegels. Op die manier verliezen we zo weinig mogelijk hoogte en hoeven we geen lelijke douchebak. :D

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 00:37

Omg yes, zo leuk dit topic! Ik volg!! <3

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 00:59

Hanafubuki schreef:
Lasercat :D

Leuk om je verhuizing zo te volgen Murth! Ben stiekem wel jaloers dat jullie naar een eiland verhuizen!

Wat houdt je tegen? Huis zoeken en gaan! Je leeft maar 1 keer toch! :D

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 22:52

Nou daar gaan we weer! :D

Zijbalken schilderen (dit is in de slaapkamer waar ons bed tegenaan komt te staan, wellicht iets duidelijker ook waarom de koof moet komen)

Afbeelding

De balken in de lak alvast:
Afbeelding
Dan hoeven we zometeen alleen nog bij te stippen en niet de gipsplaten helemaal afplakken ect.

De douche:

Hier zie je ook onze prachtige nieuwe kachelpijp. :$ zo stom, het ziet er exact hetzelfde uit, je ziet er niets van en het kost een hoop.. Masrgoed veiligheid is ook wat waard natuurlijk.
Afbeelding

Je ziet daar trouwens ook nog de platen achter de kachelpijp, ook :$ :$ en gedoe. Niemand wilde de aannemer officieel adviseren wat voor beplating dat moest zijn. Zelfs de leverancier van die dingen en de installateur van de kachelpijp wilden niet zeggen of dit het juiste was of niet, waarschijnlijk ivm aansprakelijkheid oid? Uiteindelijk is er iemand van de gemeente geweest die bevestigd heeft dat dit inderdaad de way to go was. Dus goedgekeurde installatie, yay! Dat was nog ff spannend want als de gemeente daar lang over zou doen dan zouden we problemen krijgen met de planning. Maar gelukkig scheelt het, kleine gemeente dus alles gaat snel. :D

Afbeelding

Wat niet op de foto’s staat maar nog wel een issue was: de riolering bleek niet als laagste punt de weg naar beneden te hebben maar onder de douchebak. Er hadden zich behoorlijk wat drollen verzameld die gezellig een feestje hielden onder de afvoer van de douche. Kregen we een filmpje van de loodgieter waarin je hem hoort praten: GODDDD WAT ZAL DIE STOFZUIGER GAAN STINKEN :7

En wij hebben stiekem gelachen joh. De loodgieter had n heel verhaal over hoe oud die drollen wel niet zouden zijn. Omdat het huis leeg stond al n tijdje, maar ik heb die wc nog gebruikt vlak voor de sloop _O- _O- O:)

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:56

Oh man, die arme loodgieter. :') :')

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:56

Murthul schreef:
Dus eh ja, wat zeg je zelf? Gewoon direct intrekken toch? :=

Nou... ja *\o/*

Mijn huis [ongeveer zelfde bouwjaar, ongeveer zelfde historie qua onderhoud] ziet er echt veeeeel erger uit :') :') Ik zou me echt gelukkig prijzen met die badkamer, hahaha!

Ik volg! Helaas kan ik aan m'n huis nu weinig doen i.v.m. plotseling wegvallen baan (door corona). Had dit jaar willen beginnen met de bovenverdieping opknappen -O-

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 09:25

Wow wat gaan jullie hard Murthul! Mooi om het verschil te zien al +:)+

En idd die handdoekhaakjes <3