Welke plant past in en bij de woonkamer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

michelle___

Welke plant past in en bij de woonkamer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 23:40

Na bijna 2 jaar vol op verbouwen, hebben we nu bijna een degelijke portaire :))

Nu wil ik graag een grote kamerplant neerzetten, waar ik het nu even met een creatief groen stiftje heb gedaan. De plant moet wel in die pot.

Afbeelding

Ik zie veel bananenplanten en dergelijke maar dat is niet helemaal wat wij zoeken.

Graag iets met zo min mogelijk onderhoud :+ . Ik heb altijd nepplanten gehad, dus dit word een hele klus.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:44

Een grote ficus lyrata? Wat vind je mooi in planten? Ik ben zelf heel erg fan van de strelitzia en alocasiasoorten, maar die kunnen nog best lastig zijn volgens mij.
Laatst bijgewerkt door _Denise_ op 27-12-20 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimberley_

Re: Welke plant past in en bij de woonkamer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:45

Een Spatphylium

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 23:47

_Denise_ schreef:
Een grote ficus lyrata? Wat vind je mooi in planten?

Is ook mooi idd.

Ik hou van groen, en iets wat open valt (klinkt dat logisch? :)) ) . Mijn vriend houd weer van iets hoogs, en wat moderner. Die had het liefst al een soort gelijke bananenplant neergezet.

Maar ik ben van mening dat er zoveel meer is :') , ipv wat iedereen al heeft.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:48

Een paradijsplant? Lijkt op de bananenplant alleen dan hoger (zoals op je foto).
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 27-12-20 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:48

Een zamioculcas black raven?

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 23:49

Kimberley_ schreef:
Een Spatphylium

Ik heb mij laten vertellen dat je die veel water moet geven :') . Het enige wat ik tot nu toe in leven heb gehouden zijn 5 cactussen en wat vetplantjes. :))

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:51

Autumnn schreef:
Een paradijsplant? Lijkt op de bananenplant alleen dan hoger (zoals op je foto).
[ [url=m/6VhwUT.png]Afbeelding[/url] ]

Als toevoeging: je hebt ook bepaalde type paradijsplanten die bloemen geven

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:53

michelle___ schreef:
Kimberley_ schreef:
Een Spatphylium

Ik heb mij laten vertellen dat je die veel water moet geven :') . Het enige wat ik tot nu toe in leven heb gehouden zijn 5 cactussen en wat vetplantjes. :))

Je moet ervan houden, maar een dracaena? Is makkelijk.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:53

Ik ben zeker niet dé kenner, maar ficus is IMO geen beginnersplant. Veel te gevoelig voor veranderingen in luchtvochtigheid, licht, standplaats en temperatuur en reageert daarop bijna altijd met massief bladverlies. Of geldt dit enkel voor de ficus benjamini?

Zelf heb ik goede ervaringen met de schefflera. Maar die kan wel goed grooooooooot worden. :)

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 23:54

Autumnn schreef:
[ [url=m/6VhwUT.png]Afbeelding[/url] ]

Oh deze is heel mooi :D

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:58

michelle___ schreef:
Kimberley_ schreef:
Een Spatphylium

Nee joh.. ding geeft zelf aan wanneer die water wil dan gaat ie een beetje hangen.. plomp water erin en hij doet het weer. 1x in de 2 weken krijgt de mijne water ongeveer

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 00:04

Wow, het is echt bedtijd want ik dacht eerst dat dat een echte plant was tot ik je bericht las :+

Zelf heb ik een dracaena.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 00:12

@Soesita dat is precies wat mijn ficus nu aan het doen zonder enige aanleiding, ik heb m denk ik toch teveel water gegeven. _O-

Wij hebben een grote calathea, hij krijgt 2 keer per week een flinke bats water in de pot en daar doet ie het zo goed op dat ie nu zelfs spontaan staat te bloeien terwijl we hem hebben voor de bladeren. Die geven zelf heel duidelijk aan wanneer ze water moeten hebben overigens, dan gaan de stengels snel hangen. Maar met wat water staat er de volgende dag keurig weer druk op de stengels.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 00:16

Jorex schreef:
@Soesita dat is precies wat mijn ficus nu aan het doen zonder enige aanleiding, ik heb m denk ik toch teveel water gegeven. _O-

Oh echt, ik vind ze zo mooi maar heb ze na jaren gevecht met gele bladeren en massief bladverlies weggegeven. Ik was er zo klaar mee. Wat een watjes, die planten! :roll: :=

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 00:21

Inderdaad een Strelitzia/Paradijsvogel plant. Kunnen inderdaad bloeien, maar is erg zeldzaam binnen.
Wij hebben een Nicolai, de Reginae variant is meestal wat lager en heeft kleinere bladeren.

Afbeelding

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 00:30

Een pichara of zo iets die gevlochten stam die moet je bijna geen water geven dus kan gewoon op de kalender zetten 1x per maand

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 00:42

Een pachira bedoel jij, denk ik. Wordt ook wel watercacao genoemd.

Ik vind dat een lastige plant. Die begon bij mij altijd onverwacht al zijn bladeren te verliezen. Ik heb 'm aan mijn moeder gegeven en daar blijft-ie langer goed, maar soms krijgt hij het in zijn kop en dan is het alsnog herfst. Dat schijnt 'in droge tijden' te gebeuren, maar we kunnen er na al die jaren nog steeds niet de vinger op leggen wanneer hij het een 'droge tijd' vindt. Misschien niet zo'n heel goede plant als je niet zo handig bent met water geven. :))

Kookaburra
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 00:46

Heb je dieren in huis? Sommige planten zijn giftig.

Ik zou wel even oppassen met planten die veel van zon/licht houden. De plek lijkt (half)schaduw te zijn. En het is zonde als je maar een paar maand kan genieten van je plant.

Wellicht een dracaena zoals de drakenbloedboom of een rhapis (stokpalm).

Spathiphyllum/Lepelplant is een erg makkelijke plant die naar mijn idee op die plek kan. Dat hij veel water lust, dat klopt. In zijn natuurlijke leefomgeving staat hij soms onder water, dus je hoeft niet bang te zijn dat hij een keer te veel water krijgt.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 00:48

Een beetje grote Kentiapalm? Heeft een heel mooi groen blad en zijn relatief makkelijk in onderhoud. Een Dracaena is ook leuk, maar wel opletten dat hij niet teveel licht krijgt.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 00:56

Kookaburra schreef:
Heb je dieren in huis? Sommige planten zijn giftig.

Ik zou wel even oppassen met planten die veel van zon/licht houden. De plek lijkt (half)schaduw te zijn. En het is zonde als je maar een paar maand kan genieten van je plant.

Wellicht een dracaena zoals de drakenbloedboom of een rhapis (stokpalm).

Spathiphyllum/Lepelplant is een erg makkelijke plant die naar mijn idee op die plek kan. Dat hij veel water lust, dat klopt. In zijn natuurlijke leefomgeving staat hij soms onder water, dus je hoeft niet bang te zijn dat hij een keer te veel water krijgt.

Ja, ik heb een kat in huis :) . h
Had ik helemaal niet over nagedacht.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 00:59

Calathea is huisdiervriendelijk, ik kan de onze morgenmiddag wel even in daglicht op de foto zetten.

Kookaburra
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 01:11

Dan bij elke plant waarvan je denkt 'oeh, leuk!' even kijken of deze niet giftig is voor katten/huisdieren ;) Spathiphyllum en (meeste?) dracaena's vallen bijvoorbeeld al af. Deze zijn licht giftig.

Rhapis is bijvoorbeeld niet giftig.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 01:20

Een Aspidistra eliator, wordt ook wel de "cast iron plant" genoemd omdat hij niet dood te krijgen is. Het enige wat deze plant niet trekt is teveel water en volle zon. Die van mij staat in een hoekje waar niet zoveel licht komt en doet het geweldig. Ze groeien niet heel hard dus je zult niet vaak hoeven te verpotten. Daarnaast zijn ze niet bijzonder vatbaar voor ongedierte en ziektes, en niet giftig.

Afbeelding

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 02:08

De plant komt ook dicht bij een deur zo te zien? Veel planten vinden die tocht ook niet zo fijn, nog iets om rekening mee te houden. En iets van mooie pampa pluimen oid? Die hoef je ook niet in leven te houden :o