Hoe vaak kijk jij onder de motorkap?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

assie

Hoe vaak kijk jij onder de motorkap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 11:26

Gisteren hadden wij thuis een discussie. Over hoe vaak je zelf je auto controleert.
Mijn pa zei bijvoorbeeld dat hij dagelijks voordat hij in de auto stapt sowieso visueel alle vier de banden checkt. Minimaal 1x per maand de olie controleren (afhankelijk van of jouw auto olie 'lust'), dan meteen ook even controleren of er nog ruitenwisservloeistof is en ook 1x per maand de bandenspanning.

Ik geloof dat ik mijn auto mishandel, want ik doe het echt niet zo vaak. Ik weet wel waar alles zit, maar het zo echt niet in mijn systeem om dat regelmatig te controleren.

Jullie?

_San87_

Re: Hoe vaak kijk jij onder de motorkap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 11:29

Zelfde als wat je pa doet, behalve het dagelijks de banden checken.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 11:29

Nooit... het is me wel aangeleerd tijdens m’n rijlessen maar daar is het ook bij gebleven. Ik controleer een paar keer per jaar de bandenspanning, als de banden lek zijn dan merk je dat snel genoeg (weet ik helaas uit ervaring) en de rest geeft hopelijk lampjes als er wat mis mee is :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 11:31

Iedere keer als ik ga tanken. :D

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 11:33

Dan mishandel ik mijn auto ook :') Enige wat ik af en toe check zijn mijn banden, zaten van de zomer blijkbaar winterbanden onder (was niet gezegd tijdens verkoop) dus die slijten wat sneller. Maar dat is hooguit 1x per twee weken :=

Ruitenvloeistof merk ik snel genoeg als het leeg is en olie zou ik eigenlijk wel moeten checken maar daar denk ik echt niet aan als ik instap _O- Enige wat ik laatst gecheckt heb omdat het sneller donker werd, was of al mijn achterlichten nog werkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 11:36

Olie controleer ik om de maand, bandenspanning eigenlijk nooit, wel het profiel van de banden eens in de zoveel tijd. De sensor van m’n ruitenwisservloeistof is stuk (dat lampje brandt altijd :)) ), maar ik merk vanzelf wanneer er minder uit komt. Er ligt een grote 5-literfles van dat spul achterin, dus ik kan het altijd bijvullen.

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 11:37

Mijn vorige auto slurpte olie, daar ging de motorkap dus zeker wekelijks open om de olie bij te vullen :+.

Bij mijn huidige auto heb ik de motorkap nog nooit open gehad, deze auto heb ik nu iets meer dan een jaar... Bij de onderhoudsbeurt zal alles wel gecheckt zijn en mn vriend heeft tussendoor een keer de olie gecontroleerd. :') Ik ga er altijd vanuit dat er wel een lampje gaat branden als de olie bijgevuld moet/band lek is o.i.d. :+

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 11:41

Ongeveer om de twee maanden controleer ik olie, koelvloeistof en de bandenspanning. Bij nieuwe occasion om de paar weken in de eerste maanden, goed om te weten of een auto bijv veel of weinig olie of koelvloeistof gebruikt.

Ik heb olie, koelvloeistof en ruitenwisservloeistof alle drie standaard in auto liggen. Heb hiervoor keer auto gehad die wekelijks de olie en koelvloeistof bijgevuld moest worden en is ideaal om in nood bij de hand te hebben.

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 11:41

Oh god. Ik doe er echt nooit wat aan. :+
1 x per 3 maanden soms wel langer olie peilen?
Ook banden stand enzo kijk ik nooit naar :')
Heb mn auto nu al een paar jaar er nog nooit problemen gehad.
Mijn oude auto moest ik wel vaker na kijken maar die lekte ook olie.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 11:43

Uhh.. niet eigenlijk :') Mijn vader waarschijnlijk soms wel, die gebruikt mijn auto ook af en toe. Maar ik rijd een leasebak van de zaak en hij gaat regelmatig voor onderhoud dus ik vertrouw daar wel op :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 11:50

Ik mishandel mijn huidige auto ook echt :+ Mijn vorige auto was een oud besje en een enorme zuiper, die moest bijna elke tankbeurt ook wel een sloot olie erbij. Die peilde ik dus wel regelmatig, want ze raakte echt in paniek als de oliepeil aan de lage kant raakte.

Mijn huidige auto is een lease en pas 2 jaar oud ofzo, dus ik check het bij deze eigenlijk echt nooit :o Mijn wisservloeistof vul ik bij als hij leeg is, en zulke nieuwe auto's geven het echt wel aan als het oliepeil laag dreigt te worden. Bandenspanning check ik wel regelmatig.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 12:08

Sinds ik ineens met een auto stond die alle alarmsignalen gaf en niet meer harder wilde al 20km/h controleer ik elke maand alles onder de motorkap. Koelvloeistof was helemaal vervangen door de garage, maar na een paar maanden een lekkage en dus was het allemaal weg en dat vindt auto niet tof. Ik heb mazzel gehad dat er geen schade was, omdat ik nog 100m bij mijn huis vandaan was en met een reparatie alles opgelost.

Banden ook elke maand of wanneer ik een langs stuk ga rijden.

Ik heb een oude auto, die ik graag nog jaren houd. Daar hoort controle bij, eigenlijk bij elke auto.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 12:12

Bandenspanning doet hij automatisch,olie en vloeistoffen iedere 2 maanden of als hij een beurt krijgt.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 12:14

Oh wat erg, ik wist niet dat dit een ding was. Nooit dus eigenlijk. Alleen jaarlijks bij de APK doet de garage het. :+

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 12:19

bandenspanning als we de caravan gaan ophalen/wegbrengen, voor en na een vakantie dus, want bij de caravanstalling kan dat zo handig (en gratis).
Ruitenvloeistof als ie leeg is en olie nooit, dat doet de garage bij de APK/beurt wel.
Sinds maart (APK net de dag van de lockdown) heb ik nog geen 50 km gereden met mijn auto. Ik ben benieuwd of ie überhaupt nog start :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 12:21

Nooit, geen idee ook waar ik naar zou moeten kijken.
Hij gaat 1x per jaar voor grote beurt en als ie moet voor APK natuurlijk.

Bandenspanning doe ik wel regelmatig.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 12:21

Nooit eigenlijk. Als iets op is of er piept iets ga ik naar de garage toe.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 12:24

Morrie schreef:
bandenspanning als we de caravan gaan ophalen/wegbrengen, voor en na een vakantie dus, want bij de caravanstalling kan dat zo handig (en gratis).
Ruitenvloeistof als ie leeg is en olie nooit, dat doet de garage bij de APK/beurt wel.
Sinds maart (APK net de dag van de lockdown) heb ik nog geen 50 km gereden met mijn auto. Ik ben benieuwd of ie überhaupt nog start :=

Je hebt helemaal niet met de auto gereden in die tijd? Ik zou toch zeker een keer per twee weken een rondje maken als hij verder stil staat. Wordt de auto vaak niet beter van als hij lang stil staat.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 12:26

Te weinig. Wel doe ik elke 2 maanden m'n handen oppompen en de ruitenwisservloeistof bijvullen maar dan houd het ook op. Laat dat soort dingen liever aan m'n man over :D maar die vind dat ik het zelf moet doen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 12:32

Ik heb sinds juli een andere auto en die heb ik nu regelmatig gecheckt. Kijken hoe het olieverbruik is, etc. Nu weet ik dat hij geen oliezuiper is dus controleer ik enkel voor het maken van een lange rit en als m'n ruitenvloeistof op is. Banden op pompen is wel weer even nodig zag ik van de week.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 12:33

Ik check alleen eens in de 2 maanden de bandenspanning en verder laat ik het over aan de garage. :+

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 12:36

Ik heb een auto-minded echtgenoot die dat allemaal voor me in de gaten houdt :D Ik zou het prima zelf kunnen, maar krijg er nooit de kans voor.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 12:37

Als er een lampje gaat branden. Dat was pas voor olie. Dus dat heb ik toen bijgevuld.
En volgens mij is de ruitenwisservloeistof op, dus ik moet nog nieuwe halen en bijvullen.
Misschien zou ik ook de bandenspanning eens moeten controleren :o

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 12:52

Olie wel regelmatig, maar zelfs daarmee ben ik soms nog wel eens aan de late kant. Vaak ongeveer 1x per tankbeurt. Gelukkig geeft mijn auto ook een melding van laag oliepeil nog voor het lampje aan gaat dus dat scheelt wel. Maar doe ik het niet en wacht ik tot het lampje aan gaat dan heb ik, als ik niet uitkijk, een probleem en kan de auto naar de sloop. Zit een ketting in ipv een riem dus dan draait de motor in de soep.
Ruitenwisservloeistof vul ik bij als ie (bijna) op is. Koelvloeistof kijk ik soms even snel naar als ik de olie bijvul en verder checken ze de rest wel bij de APK :') Banden controleer ik niet altijd even specifiek alhoewel ik natuurlijk wel even kijk hoe ze er bij staan als ik met de auto weg ga/terug kom. Check ze wel even voor we bijv. ver weg op vakantie gaan met de auto. Maar zolang ik in NL/binnen een uur of 2-3 reizen blijf geloof ik t wel :')

Mijn vorige auto checkte ik eigenlijk nooit de olie oid. Of dat nu zo verstandig was valt te betwisten maar hij heeft het wel altijd goed gedaan :')

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:03

Nooit. Ik vertrouw op de lampjes op het dashboard en de garage waar hij 2x per jaar staat voor een beurt. Als de ruitenwisservloeistof op is merk je dat vanzelf.

Ik rij ook nauwelijks met de auto, iets van 13/14 duizend per jaar. Maar eerlijk toegeven, toen ik nog 40 duizend reed deed ik het niet anders...