Door de boren het bos niet meer zien

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Danseresje

Door de boren het bos niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 10:48

Ik hoop dat de Bokt klusgemeenschap mij kan en wil helpen.

Ik wil graag een boor aanschaffen, zodat ik zelf af en toe wat dingetjes kan ophangen. Wil niet alleen een gaatje in een dun tussenwandje kunnen boren, maar ook in de dikke betonwand of in het buitenmuurtje van mijn schuurtje.
Voor die laatste twee heb je een zwaardere boor nodig, maar ik hoef nou ook niet meteen het meest luxe van het luxe. Het gaat mij erom dat ik me er mee kan redden en zelf wat gaatjes kan boren om dingetjes op te hangen.

Al een beetje op bol.com rondgekeken en wat opties gezien. Hoop dat jullie me kunnen adviseren wat een goede koop zou zijn. Sommige boren zijn alleen de boor. Dan staat er bij veel samengekocht een bitset.... Maar bitjes zijn wat anders dan de boren toch?

Deze leek me handig, maar is nu niet meer leverbaar
Bekijk Bosch EasyImpact 550 Klopboormachine - 550 Watt op: https://www.bol.com/nl/p/bosch-easyimpa ... _iphoneapp

Deze is iets luxer dan bovenstaande
Bekijk Bosch EasyImpact 570 Boormachine - 570 Watt op: https://www.bol.com/nl/p/bosch-easyimpa ... _iphoneapp

Hier zitten wat extra dingen bij
Bekijk Bosch PBH 2100 RE Boorhamer - 550 Watt - 1.7 J - Incl. gratis extra 6-delige SDS Plus S2 borenset op: https://www.bol.com/nl/p/bosch-pbh-2100 ... _iphoneapp

Heb me nu gericht op Bosch, ook omdat ik gehoord heb dat het een goed merk is. Met of zonder snoer maakt me niet echt uit.

Help :o?

fjordjes

Re: Door de boren het bos niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:52

Een Makita boormachine nemen, wel wat duurder maar gaan lang mee en sterke accu.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:56

Makita!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 10:58

Makita beter dan Bosch? Zijn ook wel een slag duurder...
Nog tips qua model voor wat ik wil?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:02

Voor wat jij wilt doen (zwaar beton boren) wil je een hamerboor en geen klopboormachine. Makita is zeker een flinke slag degelijker dan Bosch.

Voor boren in tussenwand binnen pakken we hier de klopboor machine, voor al het andere de boorhamer (een Makita ja :D ).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:03

Laatst bijgewerkt door karuna op 07-05-20 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 11:05

Ir111 schreef:
Voor wat jij wilt doen (zwaar beton boren) wil je een hamerboor en geen klopboormachine. Makita is zeker een flinke slag degelijker dan Bosch.

Voor boren in tussenwand binnen pakken we hier de klopboor machine, voor al het andere de boorhamer (een Makita ja :D ).

Het is niet zo dat ik dat dagelijks wil doen :'), maar herinner me nog steeds mijn vader die destijds voor mij wat dingen in mijn flatje zou ophangen. Zijn boortje kleurde helemaal rood van het gloeien en er was nauwelijks meer iets van over. Met moeite uit de machine gehaald. Dat soort taferelen wil ik dus graag voorkomen :j _/-\o_

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:09

De frequentie waarmee je boort doet niks af aan hoe hard een betonnen wand is... :+ Ik zou dus zeker kiezen voor een boorhamer anders krijg je precies de taferelen die jij beschrijft. Als je toch wat gaat kopen zou ik het in 1x goed doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:10

Voor het zwaardere werk (betonmuren ed) hebben wij een DeWalt met snoer...
Voor het lichtere werk ( boren in hout, gebruiken om te schroeven ed) een Makita op accu.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:15

Ik heb in 2013 een accuboor van black&decker gekregen:
https://www.accuman.nl/Webwinkel-Produc ... OOPJE.html

Deze is super bij nagenoeg alle klussen. Het enige dat ontbreekt is de klopboor functie. Daarvoor zou je een iets sterkere variant kunnen nemen, of, wat ik heb gedaan, bij de kringloop een ouderwetse gewone boor met klopfunctie gehaald. Voor die 1e keer per jaar dat ik in beton boor is dat voldoende.

Het fijne aan deze black&decker boor is dat ie niet zwaar is en dat de accu’s lang goed blijven, ook al gebruik je de boor een paar maanden niet terwijl hij in een koude schuur ligt. En hij is ook heel makkelijk als schroevendraaier te gebruiken. Dus als je zo nu en dan een boor nodig hebt, zou ik niet voor iets heel duurs gaan.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 11:25

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:27

Ik zweer bij mijn Festool accuboor. Levenslange garantie, klein (met de haak die erbij zit kun je hem aan je broek hangen), 100% hufterproof, fantastisch ding. Ik heb hem gekocht omdat we die dingen op onze studentenvereniging hebben, als ze het daar overleven zijn ze 100% niet stuk te krijgen _O-

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:31

Kies voor een sterke boor die gewoon met een snoer werkt. Deze koop je één keer en je kunt er tientallen jaren tegenaan. Die van ons doet nu zo'n 8 jaar zijn werk perfect.
Naast een goede boormachine zijn goede boortjes ook echt een must. Dat scheelt zo veel gedoe!

We hebben 2e hands ook wat accuboormachines gekregen die op papier even sterk zouden zijn als de machine met snoer. In praktijk valt dit behoorlijk tegen. De boor op snoer konden we met gemak in steense binnen en buitenmuren boren. Betonnen plafond ook, maar kostte iets meer moeite. De accuboor gebruiken we eigenlijk alleen voor schroefwerk :+

De les die wij afgelopen jaren geleerd hebben is: bespaar niet op goed gereedschap. Het spul gaat jaren langer mee en onder aan de streep ben je niet alleen goedkoper uit, maar het scheelt ook een hoop frustratie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:32

Ik zou ook niet gaan voor bosch of black&decker, die zijn toch echt minder qua kwaliteit en de accu's zijn te duur om regelmatig te moeten vervangen.
Wij hebben een Metabo 18V 48Nm boormachine. Héérlijk ding! Het Nm getal (koppel) is belangrijk, ik zou niet onder de 40Nm willen.
Wil je echt door dikke betonnen muren heen, dan is minstens 50Nm wel fijn. Of liever nog een klopboormachine met snoer.
En een tip: ik heb hem bij de Gamma in de uitverkoophoek gevonden met 50% korting := Laatst zag ik er ook weer een paar met 50% korting liggen. Maar daar moet je net geluk mee hebben.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 07-05-20 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:34

Ik heb voor de zwaardere dingen een boorhamer van Black& dekker, met snoer.
Eigenlijk gebruiken wij dit zo weinig dat die ooke cht niet slijt. Ik heb hem in 2015 gekocht en gebruik hem alleen zo nu en dan.

Voor de lichte kleine dingen (en vooral als schroefmachine) bosch PSR 10.8 Li 2, een super compact maar toch krachtig dingetje.
In hout en dunne binnenwandjes kan ik er prima mee boren. Hij is compact, handzaam en de accu gaat, zeker voor zo'n kleintje, lang genoeg mee

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:36

ja, ik gebruik die van mij ook echt niet voor betonnen muren hoor. Maar door gips en hout gaat ie makkelijk heen en dat is meestal voldoende. Oja en als schroefmachine :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:41

Een metabo boor(hamer)machine voor de zware klussen. Een voor het gewone werk dat spul wat de Lidl verkoopt, kost geen drol en doet het gewoon.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 11:41

Oooo..... Het bos wordt nog groter -O-
Ik ga het allemaal eens bekijken. En laat de tips maar komen! :j

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:46

Taucha schreef:
Ik heb in 2013 een accuboor van black&decker gekregen:
https://www.accuman.nl/Webwinkel-Produc ... OOPJE.html

Deze is super bij nagenoeg alle klussen. Het enige dat ontbreekt is de klopboor functie. Daarvoor zou je een iets sterkere variant kunnen nemen, of, wat ik heb gedaan, bij de kringloop een ouderwetse gewone boor met klopfunctie gehaald. Voor die 1e keer per jaar dat ik in beton boor is dat voldoende.

Het fijne aan deze black&decker boor is dat ie niet zwaar is en dat de accu’s lang goed blijven, ook al gebruik je de boor een paar maanden niet terwijl hij in een koude schuur ligt. En hij is ook heel makkelijk als schroevendraaier te gebruiken. Dus als je zo nu en dan een boor nodig hebt, zou ik niet voor iets heel duurs gaan.

Ben ook helemaal fan van de accu apparaten van Black&Decker, de batterijen van veel andere merken kunnen er niet aan tippen. Ik heb een accu boormachine van Black&Decker, met klopboor functie, zou ook moeten lukken in steen of beton dan. Niet alleen het merk is van belang, ook de uitvoering. Vroeger hadden we een Makita die minder krachtig was dan onze accu boormachine van Aldi, en de Black&Decker is dan weer nog stukken krachtiger.

Wat ook van belang is: laat je goed adviseren om kwalitatieve en de juiste boren te gebruiken in de machine. Zelfs met de beste machine kan je behoorlijk in de knoei komen als je boor bot is, en dat heb je als leek niet altijd direct door (been there, done that :D )

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:52

Danseresje schreef:
karuna schreef:
Ik heb een bosch boorhamer met strooomsnoer. Bevalt goed en voldoet aan wat hij moet doen.

Accus bevallen me niet. Zijn leeg als je ze nodig hebt.

https://www.googleadservices.com/pagead ... gI9QfD_BwE

Doet deze het ook goed bij een betonnen muur?

Al 5 jaar zwaar werk regelmatig. Keihard beton gaat goed

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:56

Danseresje schreef:
Oooo..... Het bos wordt nog groter -O-
Ik ga het allemaal eens bekijken. En laat de tips maar komen! :j

Het valt heel erg mee hoor.
In de praktijk ga je namelijk echt wel genoeg hebben aan een goede accuboor/schroefmachine. Namelijk: waarschijnlijk heb je veel gipsmuren in je huis (of althans de meeste muren in huizen waarin ik heb gewoond waren gips), en de meeste klussen zijn toch schroeven. Ik zou het zelf een beetje zonde vinden om daar een boor met klopfunctie voor te kopen :') Als ik dat soort dingen moet doen leen ik die van mijn vader en doe ik alles op 1 dag.
Dus voor "dagelijks" gebruik is een accutol echt dikke prima.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:57

karuna schreef:
Al 5 jaar zwaar werk regelmatig. Keihard beton gaat goed

Beton gaat wel, niet als het bewapend is.. hebben die van mijn vader daar kapot op gedraaid.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:07

Niet op accu doen, die dingen zijn snel leeg, na verloop van tijd zelfs al na paar seconden boren. Ik heb via mp ooit een blauwe (professionele serie) bosch boorhamer met sds kop gekocht voor steen en beton. Hier heb je wel speciale boortjes voor nodig maar dat boort in muren als dat een warm mes door boter snijdt zo makkelijk. Overigens gaan die niet door betonijzer wat in een betonvloer zit.
Voor het normale boorwerk (hout en staal) gebruik ik een onderhand antieke AEG waar ik zelf een snelspankop heb opgezet. En zoals hier al meer gezegd is, goede boren gebruiken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:27

frankiej schreef:
Niet op accu doen, die dingen zijn snel leeg, na verloop van tijd zelfs al na paar seconden boren.

Dan is er echt iets goed mis met je accu of je boor :') of hij is heeeeeel oud. Op mijn studentenvereniging wordt er flink geklust en 95% van de tijd met accuboren, gaat prima.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:50

je hebt boormachines, klopboormachines en boorhamers, alle 3 zijn er op accu of met snoer.
Een boormachine gebruik je voor schroeven en lichte boorwerkzaamheden. Dus bv voor het boren in hout, gipsplaten en gasbetonblokken lukken ook nog wel.
Een klopboormachine is een zwaardere machine met 2 standen; boren en hameren(kloppen). Met deze machine kun je in de meeste materialen wel boren.
Een hamerboormachine kan alleen hameren (kloppen), een dun materiaal zoals een gipsplaat slaat deze kapot. Met een hamerboor kun je bv in sterk beton boren of grotere gaten in stevige materialen maken, dus bij grote verbouwingswerkzaamheden.

Accu of snoer is afhankelijk van je gebruik en hoe lang je ze wilt gebruiken, vaak zijn machines op snoer sterker (of zijn de zware accumachines duur), maar met een accu heb je veel meer bewegingsvrijheid. Voor sommige boorklussen wil je ook de elektra afschakelen en dan heb je dus een verlengsnoer nodig naar waar nog wel stroom is of en accumachine. Lithium accu’s verliezen weinig kracht en lopen ook minimaal leeg tov Nicad-accu’s (vaak wel goedkoper), maar de keuze wat beter is is ook weer afhankelijk van hoe vaak en hoe lang je de machine denkt te gebruiken.

Dan heb je nog boren en bitjes.
boren/boortjes zijn om te boren, afhankelijk van je machine heb je gladde boren en SDS boren.
Gladde boren draaien rond en vreten zich zo door het materiaal, afhankelijk van het materiaal heb je een scherpe punt (hout/metaal), of een botte punt (steen/beton) in diverse diktes en kwaliteiten.
de SDS boren hebben gleuven en zijn speciaal voor het hameren(kloppen), deze gaan tijdens het boren dus op en neer i.p.v. dat ze draaien en slaan zich zo in het materiaal, deze heb je ook in diverse vormen afhankelijk van hoe groot het gat moet zijn of voor sloopwerk meer een geul bv.
Bitjes worden gebruikt om te schroeven, dus iets te monteren. Afhankelijk van de schroef heb je hierin verschillende koppen zoals een kruiskop of een minnetje, ook weer in diverse maten omdat grotere schroeven (meestal) een grotere kop hebben als kleine en je met een groter bitje daarin meer grip hebt. (Net zoals je dus om dezelfde reden verschillende maten/vormen schroevendraaiers hebt.