Wat is er mis met onze auto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Wat is er mis met onze auto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 21:18

Hi bokkers,
Mijn man en ik hebben nu bijna een jaar een Peugeot 3008 (automaat) uit 2017, daar staat nu 45.000km op. Alleen vanaf het begin heeft hij al een vaag probleem wat maar sporadisch voorkomt, en aangezien we niet weten hoe erg het is, twijfelen we de auto in te ruilen. Ik hoop daarom dat jullie dit herkennen en kunnen zeggen of het wel/niet ernstig is.
De auto is dus een automaat. Dit probleem doet zich heel sporadisch voor en lijkt vooral te zitten in het schakelen van zijn 2 naar 1. Ik kan het het beste uitleggen als het gevoel en geluid als je met de auto door een diepe plas heen rijdt; de auto remt af en het klinkt “schurend”. Niet zoals tandenpoetsen bij een schakel bak, maar iets minder heftig en hard. Dat duur ongeveer 2 tot 4 seconden en dan is er niks meer aan de hand. Het lijkt iets vaker voor te komen als er een passagier bij zit, maar gebeurt ook alleen met de bestuurder.
Wij zijn dus bang dat we binnenkort hoge kosten kunnen verwachten omdat de schakelbak niet 100% is, of omdat de techniek niet goed werkt. De auto is overigens gekocht bij een officiële Peugeot dealer en ook die hebben hem al binnenstebuiten gekeerd.
Ik hoor graag wat jullie denken.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:24

Bokt is geen garage, dus misschien handig om morgen de autogarage even te bellen en daar het probleem uit te leggen :)

En natuurlijk zegt mijn vriend hier net als jullie hem net hebben hebben jullie er vast garantie op dus morgen maar snel de garage bellen waar je de auto weg hebt.

Succes! :)

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:25

Check je ATF maar eens, grote kans dat er te weinig "schakelvloeistof" in zit.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 21:27

Westerntrail schreef:
Bokt is geen garage, dus misschien handig om morgen de autogarage even te bellen en daar het probleem uit te leggen :)

En natuurlijk zegt mijn vriend hier net als jullie hem net hebben hebben jullie er vast garantie op dus morgen maar snel de garage bellen waar je de auto weg hebt.

Succes! :)

Zoals in de OP geschreven hebben die hem al binnenstebuiten gekeerd maar bedankt voor je tip.

@Dioxide bedankt voor je tip, alleen wat is de ATF precies? *Gaat nu googelen*

Edit: misschien handig om er nog bij te vermelden, de auto heeft 2 weken geleden een grote beurt gehad

Serenity350

Re: Wat is er mis met onze auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:33

ATF: http://www.oliehandel.nl/automatische-v ... of-spoelen

Maar met zo weinig km op de teller, mocht het in je bak zitten, dan verwacht ik dat er nog iets onderliggends aan de hand is.

Je geeft aan dat de auto binnenstebuiten is gekeerd, maar weet je ook waar ze precies naar gekeken hebben?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 21:51

Kan het iets elektronisch zijn? Ik weet dat het gas en de rem elektronisch zijn aangestuurd, kan het daar uit komen? Aangezien ons display soms (nog veel sporadischer) ineens uit zichzelf reset. Dat hebben we nu pas 4x gehad.
Zo ver ik weet hebben ze de onderkant aan de voorkant eraf gehaald, dus de wielen en aandrijfas etc nagekeken. Geen idee of ze ook iets met de motor hebben gedaan. Ze hebben er ook veel mee gereden om te testen (niks gehoord) en (elektronisch?) uitgelezen. Zoals de meneer van de garage zei: “we weten niet meer waar we moeten zoeken”. Dus ik neem aan dat ze alle voor de hand liggende dingen hebben bekeken.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:57

xSCWx schreef:
Kan het iets elektronisch zijn? Ik weet dat het gas en de rem elektronisch zijn aangestuurd, kan het daar uit komen? Aangezien ons display soms (nog veel sporadischer) ineens uit zichzelf reset. Dat hebben we nu pas 4x gehad.
Zo ver ik weet hebben ze de onderkant aan de voorkant eraf gehaald, dus de wielen en aandrijfas etc nagekeken. Geen idee of ze ook iets met de motor hebben gedaan. Ze hebben er ook veel mee gereden om te testen (niks gehoord) en (elektronisch?) uitgelezen.

Tjah, het kan van alles zijn. ;)

Mijn (hobby-klus-niveau) kennis is vooral van toepassing op de wat oudere modellen, de nieuwere auto's worden toch echt steeds meer een vak apart haast. Mn buurman (automonteur) zei laatst ook al; autosleutelen betekend tegenwoordig steeds meer dat je de helft van de tijd naar een beeldscherm zit te staren..

Mijn eerste ingeving is dat het mechanisch zit, dat ergens iets net niet lekker loopt maar niet perse niet werkt. Maar vanaf de computer zo is dat echt heel lastig te beoordelen tenzij je een bokker tegenkomt die de symptomen herkent van een eigen ervaring of omdat ze dagelijks in de werkplaats rondlopen en wat meer auto's voorbij hebben zien komen.

Kan mn buurman vd week wel even vragen, hij is wel het type wandelende auto-techniek encyclopedie.

voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:13

Ik denk dan, terugschakelen van z’n 2 naar z’n 1? 1 gebruik je bij het wegrijden, en verder heel sporadisch. Maak je niet teveel toeren, en rem je dan op de motor? Zo maar een idee.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:16

voet schreef:
Ik denk dan, terugschakelen van z’n 2 naar z’n 1? 1 gebruik je bij het wegrijden, en verder heel sporadisch. Maak je niet teveel toeren, en rem je dan op de motor? Zo maar een idee.

Een automaat schakelt automatisch op en af, en werkt dus niet altijd zoals wij mensen de schakelbak hanteren.

voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:22

Oeps. Automaat. Sorry te snel gelezen.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:25

Jeetje, die auto is haast nog zo goed als nieuwe. Het enige wat zou kunnen doen is terug naar garage en eisen dat het opgelost wordt. Zo iets moet ook nog onder garantie kunnen vallen als ik zie dat die auto nog bijna nieuw is.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:28

Blussem schreef:
Jeetje, die auto is haast nog zo goed als nieuwe. Het enige wat zou kunnen doen is terug naar garage en eisen dat het opgelost wordt. Zo iets moet ook nog onder garantie kunnen vallen als ik zie dat die auto nog bijna nieuw is.

Maar als jij hem zoals TS deed bij de garage brengt, ze ernaar kijken en proberen en niks kunnen vinden dan heb je niks aan je recht op garantie. Om het op te lossen moet je wel weten wat er mis is, en als het maar zo nu en dan voorkomt, dan kun je het dus ook niet zo 1 2 3 aanwijzen bij de garage zovan; kijk, dit gebeurd er, of dit doet het niet.

Is wel vaker een probleem, en kan dan een enorm gedoe zijn om uberhaubt eerst te achterhalen wat er mis is. Zodat je vervolgens inderdaad terug kunt vallen op je eventuele garantie.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:30

“Shokt” hij ook ?
Want doet me denken aan mijn kapotte motorsteun

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:37

Mijn vriend, een automonteur, denkt na dit zo te hebben gelezen dat het in de versnellingsbak zit.
Met 3 jaar oud is de auto net uit de garantie maar gezien hij pas 45.000km heeft gelopen zou hij aanraden om langs de dealer te gaan. Waarschijnlijk krijg je daar nog wel een coulance regeling.

Hij denkt dat het zit in de 'syngromesringen'. Bij zijn weten heeft een 3008 nogsteeds een gerobototiseerde handgeschakelde versnellingsbak, deze geven wel vaker problemen. Opnieuw kalibreren zou een eerste stap zijn om naar te kijken.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 23:10

Ik denk dat de oorzaak het merk is: peugeot....
Drama!
Ik heb een 508 sw automaat gehad. Ding heeft meer gekost aan elke keer onderhoud dan welke auto ooit. Ik heb hem met een jaar ingeruild.

Ik zou zeggen; inruilen op een ander merk..

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 10:45

@Serenity350, bedankt voor je bericht, als je het je buurman wil vragen graag :) wellicht weet hij het.

@Blussem het vervelende is dat wij nu een klein maandje nog verzekerd zijn, we hadden bij aankoop uitgebreide verzekering genomen. En daarna willen ze wel coulance tonen (ze hebben het probleem geregistreerd) maarja, hebben we daar wat aan...

@Kmbrly nee dat niet, maar bedankt voor je meedenken :)

@Lienepien95 ik ben even gaan googelen op die ringen en het lijkt er wel verdacht veel op. Ik begrijp nu ook wel waarom de garage dat niet heeft kunnen/willen oplossen; heel het motorblok moet uit elkaar en de kosten lopen zo op tot €2000. Niet dat die ringen zo duur zijn maar wel de arbeidskosten. Als deze ring versleten is, heeft kalibreren dan nog nut?

@Saaams ja op een of andere manier hebben wij ook het idee dat Peugeot niet helemaal best is, sowieso is deze auto in onderhoud en reparatie pittig duur, geen idee waarom maar wat normaal €100 kost, kost bij deze auto €300.
Het is verder wel echt een prachtige en fijne auto, dus we vinden het wel erg jammer als we hem weg zouden moeten doen, maar hoge kosten zitten we ook niet op te wachten - de auto zelf was al niet goedkoop.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:56

Hier opzich goede ervaringen met peugeot (hier een 307 met inmiddels 435.000 op de teller)
Maar geen goede ervaringen met nieuwe peugeot's/peugeot Nederland. :)

Mocht je t niet kunnen vinden zou je eens ''moeten'' kijken of je met Peugeot France in contact kan komen.
Hier namelijk iets gehad wat ze in NL niet kende, motorblok vervangen op 25.000 km en in, uitgerekend frankrijk.. net voor disney, exact t zelfde probleem weer 25.000 km verder. Peugeot France wist wat t was, kon t oplossen maar peugeot nederland ontkende in alle vormen en gaf geen toestemming. Auto uiteindelijk op een ambulance uit frankrijk opgehaald, met t blok in losse onderdelen in de kofferbak en hier in kunnen ruilen voor een ander model. Maar dat heeft wel een flinke weg gehad. :)

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:59

xSCWx schreef:
@Serenity350, bedankt voor je bericht, als je het je buurman wil vragen graag :) wellicht weet hij het.

Geen probleem, ik zal het even bij hem neerleggen en neem daarin de reactie van Lienepien95 ook even mee met je vraag erover.

xSCWx schreef:
@Lienepien95 ik ben even gaan googelen op die ringen en het lijkt er wel verdacht veel op. Ik begrijp nu ook wel waarom de garage dat niet heeft kunnen/willen oplossen; heel het motorblok moet uit elkaar en de kosten lopen zo op tot €2000. Niet dat die ringen zo duur zijn maar wel de arbeidskosten. Als deze ring versleten is, heeft kalibreren dan nog nut?

Wij hebben in onze vrij jonge VW polo ook een probleem gehad waarbij het blok helemaal uit elkaar moest om 1 onderdeel te vervangen. Dit was wel wat anders, namelijk onderdelen bij de oliepomp die vastgelopen en daarna geknapt waren. Wij hebben er echter voor gekozen er een nieuw (gereviseerd) blok in te gooien want wij hadden geen garantie meer en de vraag was maar of er niet door het kapotlopen van de ketting meer schade in het blok was ontstaan (bij het uit elkaar halen kwamen we overal metaalsplinters tegen). Dat zou betekenen dat we na het repareren best nog kans hadden alsnog het hele blok te moeten vervangen. Omdat die van ons al over de 3 ton heen zat, hebben we een blok gekozen dan nog geen ton gelopen had. Was ook weer mooi meegenomen. Uiteindelijke totale kosten rond de 1200,-. Maar dit dus niet bij een garage gedaan, maar deels zelf, deels met hulp in de werkplaats van de buurman waarbij we hem wel voor de hulp en het gebruik van de werkplaats hebben betaald (exclusief het kratje bier als dankjewel). ;)

Ik kan me indenken dat het in jullie geval mogelijk ook beter is om het blok te vervangen indien het repareren van het onderdeel ansich duurder uitvalt (en misschien niet het gehele probleem wegneemt). Commerciele prijzen zou ik niet weten daarvoor.

xSCWx schreef:
@Saaams ja op een of andere manier hebben wij ook het idee dat Peugeot niet helemaal best is, sowieso is deze auto in onderhoud en reparatie pittig duur, geen idee waarom maar wat normaal €100 kost, kost bij deze auto €300.
Het is verder wel echt een prachtige en fijne auto, dus we vinden het wel erg jammer als we hem weg zouden moeten doen, maar hoge kosten zitten we ook niet op te wachten - de auto zelf was al niet goedkoop.

Ik zeg ook wel eens gekscherend over bepaalde merken dat je niks dan pech kunt verwachten, maar eerlijk is eerlijk, het verschilt echt heel erg per type en ik ken eigenlijk geen enkel merk dat niet op bepaalde punten wel "iets" heeft. Vrienden van mij rijden al jaren lekker rond in een peugeut met weinig tot geen problemen. Maar als een auto al zoveel gedoe geeft en je gevoel erbij gewoonweg niet goed zit, dan is het soms best een overweging waard over te stappen naar iets wat beter lijkt te passen. Maar staar je er niet blind op, auto's kosten nu eenmaal geld. Het zijn net paarden.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 11:05

Haha ja, het is ook totaal geen probleem dat de auto geld kost hoor. Maar we kochten nu juist een relatief nieuwe auto want “dan kunnen we nog zeker 5 jaar voort zonder teveel gedoe”. Dit was wel een beetje onze droom auto zeg maar, we waren gelijk allebei verliefd toen we hem een paar jaar terug nieuw zagen rijden in Frankrijk. De luxe is ook ongelooflijk fijn die erin zit, ik denk dat we het gaan missen maar hey - liever een goede auto dan een hoop kosten...
Ik ga in ieder geval met mijn man even overleggen over die ringen, ik betwijfel of ze dat als garage nog onder de garantie willen doen.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:07

xSCWx schreef:
Haha ja, het is ook totaal geen probleem dat de auto geld kost hoor. Maar we kochten nu juist een relatief nieuwe auto want “dan kunnen we nog zeker 5 jaar voort zonder teveel gedoe”. Dit was wel een beetje onze droom auto zeg maar, we waren gelijk allebei verliefd toen we hem een paar jaar terug nieuw zagen rijden in Frankrijk. De luxe is ook ongelooflijk fijn die erin zit, ik denk dat we het gaan missen maar hey - liever een goede auto dan een hoop kosten...
Ik ga in ieder geval met mijn man even overleggen over die ringen, ik betwijfel of ze dat als garage nog onder de garantie willen doen.

Wat sowieso slim is is om te kijken of je kunt terugvinden of ten tijde van je eerste melding van het probleem je nog wel onder de garantie viel. Dan zou je er met flink op je strepen staan namelijk nog wel aanspraak op kunnen maken. Hebben wij ook bij de polo gedaan bij een ander probleem. Na flink wat heen en weer mopperen is het uiteindelijk kosteloos aangepakt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:15

Ooit een handgeschakelde auto gehad die uit zichzelf afremdr. Weet eigenlijk niet meer of daar ook geluid bij kwam, garage kon het ook niet vinden. Via Google kwam ik erachter dat het misschien in de gaskleppen kon zitten. Waren al andere dingen vervangen en kreeg daarna een baan aangeboden :')

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:32

Niet dat ik je echt verder kan helpen, maar m’n vader heeft zo’n zelfde auto als occasion gekocht en de motor had een mankement. Motor vervangen, vervolgens weer een ander euvel (hij liep op ‘drie poten’? Ik heb nul verstand van auto’s), weer gerepareerd en nu lijkt het eindelijk oké. Maar wat een drama en gedoe met de garantie.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:35

xSCWx schreef:
ik betwijfel of ze dat als garage nog onder de garantie willen doen.

Als je garantie hebt, heb je garantie. Dan moet je ook op je strepen gaan staan, desnoods steun zoeken bij Bovag (hoewel die vooral de belangen van de garagehouders behartigen), Peugeot NL enz.

Wat Lienepien zegt, er zijn tegenwoordige diverse soorten automaten, een gerobotiseerde handbak heeft heel andere techniek dan een klassieke automaat.

De ene monteur is ook veel handiger in het diagnosticeren van problemen dan een ander. Je kunt altijd eens een andere garage om een second opinion vragen. Al blijft het lastig met een probleem dat maar sporadisch optreedt, die zijn het meest moeilijk te achterhalen.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:00

xSCWx schreef:

Mijn vriend is momenteel aan het werk, maar ik zal hem vanavond vragen of hij weer een bericht wil sturen :).

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:05

Dioxide schreef:
Check je ATF maar eens, grote kans dat er te weinig "schakelvloeistof" in zit.

Dit hebben wij dus gehad met onze oude auto. Schakelen ging steeds lastiger, na een flesje "schakelvloeistof" was het opgelost.
Maar goed, dat was echt een oude auto.