Tuin afschermen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

FennyPower

Tuin afschermen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 21:12

Ik weet het gewoon even niet meer dus vraag ik hier even de raad..
Binnenkort ga ik misschien verhuizen van flat naar een groot huis met tuin.
Nu is als volgt mijn katten zijn binnenkatten sinds de kat van mijn profiel foto is vergiftigt buiten. Het beestje moest ik 25 februari 2019 laten inslapen.
En sindsdien heb ik mijn katten binnenkatten laten wonen.
Toen mijn kat ingeslapen werdt hadden we nog een kat.
Deze kat had de mogelijkheid om naar buiten te gaan maar is een kat die graag binnen is en makkelijk binnen kan zijn.
Zij is dus een binnenkat nu. En dit is makkelijk te doen met een afgeschermde balkon.
Net een paar maand geleden heb ik er een kitten van 31 juli 2019 uit het asiel gehaald. De kitten was een zwerfertje en vind de buitenomgeving nog wat spannend.
Dus als binnenkat doet hij het heel goed!

Ik was altijd van mening katten moet je niet op willen sluiten binnen, maar helaas nu dit gebeurd is durf ik dit gewoon niet aan. Maar ik vind sowieso dat een kat recht heeft op buitenlucht.
Nu is het zo dat ik binnenkort zeer grote kans zal gaan verhuizen en helaas moet er aan dat huis veel gedaan worden, maar moet ik er ook direct in aangezien het huur is en ik uit een huur kom.
Het hele huis moet nog geverfd worden.
Maar gelukkig heb ik een mooie bovenverdieping die ik als kattenafdeling zal gaan gebruiken en waarvan ik deur dicht kan doen.
Echt een mega ruimte!
Ze zouden zich sowieso de eerste 3/4 week verstoppen en kunnen wij in ieder geval beneden alles klaar maken. Boven komt over maanden wel aan de beurt.
Maar dan zit ik met de tuin. De tuin ziet er nog niet naar wens uit..
En ik heb gewoon liever de tuin zo snel mogelijk en goedkoop veilig afgeschermd. Mochten ze ontsnappen in die eerste weken..
Iedereen zegt tegen mij, trap die katten gewoon naar buiten het zijn buiten dieren. Die tuin is latere zaak, dat kan over een jaar ook wel.

Helaas zijn dit de mensen ook die mij helpen. Ik heb geen andere contacten dus kan ze ook niet wegtrappen, anders moet ik het allemaal alleen doen..
Ik wil mijn katten gewoon niet buiten los uit de tuin hebben. Maar ik wil ze ook zeker niet weken / maanden lang opsluiten in huis want ze neigen wel naar de frisselucht.
De jongste is het probleem niet, die leert aan een tuigje lopen en zit regelmatig in de buggy. maar de volwassen kat krijgt haar frisselucht gewoon niet.
Is er iemand die een tip heeft?
Door omstandigheden kunnen we gewoon niet heel veel kwijt meer.

Ik moet met spoed uit dit huis eigenlijk omdat het niet gezond is hier. Maar dit huis waar ik misschien heen ga kan een droomhuis worden uiteindelijk maar gewoon zoveel aan gedaan moet worden.
En ik weet gewoon niet hoe ik die tuin moet gaan aanpakken. En uiteindelijk moet afschermen.
Ik zit gewoon met mijn handen in het haar, er wordt van alle kanten aan mij getrokken.

elnienjo

Re: Tuin afschermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 21:16

Plaats een ren in de tuin. Dan hebben je buren geen overlast van schijtende katten of katten die midden in de nacht krols gaan lopen mauwen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 21:18

Wij hebben petsafe onzichtbare omheining. Werkt hier heel goed.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 21:19

Niet vervelend bedoelt, maar wat is nu precies je vraag?

Je katten zitten nu binnen. En dat kun je voorlopig dan toch gewoon zo houden? Of het nu is huis A of huis B is maakt dan toch niet echt verschil?

Als je verhuisd bent dan kun je dan rustig gaan nadenken over de tuin.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 21:19

Staat er een schutting om de tuin? En je katten overleven het echt wel hoor, een paar maanden binnen wonen tot je de tuin op orde hebt.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 21:20

Ik heb aan mijn keukenraam buiten een ren geplaatst. Mijn poezels kunnen dus via de keuken hun ren in.
In de zomermaanden als ik thuis ben en buiten ben mogen poezels los in tuin zodat ik ze in de smiezen kan houden.

Een ren kost wat (volierepanelen) maar het gevoel dat mijn poezels veilig zitten (raskatten) vind ik veel meer waard.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 21:29

Anders een soort voilere maken voor de katten? Gewoon tegen de achterdeur aan en dan eventueel een sluis aan de andere kant zodat je eruit kunt en de katten niet? Hoeft het niet meteen heel veel geld en moeite te kosten, plus je kunt hem altijd nog verplaatsen of verkopen.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 21:32

MarlindeRooz schreef:
Staat er een schutting om de tuin? En je katten overleven het echt wel hoor, een paar maanden binnen wonen tot je de tuin op orde hebt.

Er is een lage muur, daarnaast 1 schutting en daarna een mega groot gat.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 22:30

Ik zou sowieso de eerste weken binnen houden, na onze verhuizing is onze buitenkat 8wkn binnen geweest en het heeft tot na de zomer geduurd voor ze verder durfde dan het terras. Inmiddels slaapt ze ook regelmatig buiten.
Maar de eerste weken binnen houden hoor, hoe lang ben je van plan te gaan verbouwen?

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 22:45

Polly schreef:
Ik zou sowieso de eerste weken binnen houden, na onze verhuizing is onze buitenkat 8wkn binnen geweest en het heeft tot na de zomer geduurd voor ze verder durfde dan het terras. Inmiddels slaapt ze ook regelmatig buiten.
Maar de eerste weken binnen houden hoor, hoe lang ben je van plan te gaan verbouwen?

Ik hou ze zeker binnen een paar week maar bedoel in de post na 3/4/5 week dat ze al deels op onderzoek uitgaan. (Voornamelijk de kleinste.) Zou je zien dat een er net tussen wegglipt.
Ik weet niet hoelang we verbouwen, in iedergeval zo snel mogelijk. De onder verdieping wordt meteen gedaan.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 22:49

Je houdt je katten nu toch ook binnen dus wat is het probleem? Ik zou ze binnen houden tot je geld hebt om je tuin katproof af te zetten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 10:18

Kijk op Marktplaats of op Fb-groepen in de buurt of er 2e hands volière-panelen worden aangeboden voor in de tuin met evt de mogelijkheid om die met de bovenverdieping te verbinden zodat ze vanuit hun eigen verdieping naar buiten kunnen. Én maak een slot op die deur zodat ie niet door iemand per ongeluk opengemaakt kan worden !
Op youtube zijn leuke filmpjes te vinden onder de zoeker catio or cattery outside.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 10:24

Voliere panelen en dan een ren maken :) plateaus erin, verstopplekjes en een zandbakje en ze zitten er heerlijk!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:21

Een ren aan de achterdeur maken en zeker een slot op de deur naar/op de bovenverdieping met helpers in je huis die het geen punt vinden als je katten ontsnappen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:32

Schemerdier schreef:
Je houdt je katten nu toch ook binnen dus wat is het probleem? Ik zou ze binnen houden tot je geld hebt om je tuin katproof af te zetten.

Dat vroeg ik me dus ook af..

Ladyson schreef:
Niet vervelend bedoelt, maar wat is nu precies je vraag?

Je katten zitten nu binnen. En dat kun je voorlopig dan toch gewoon zo houden? Of het nu is huis A of huis B is maakt dan toch niet echt verschil?

Als je verhuisd bent dan kun je dan rustig gaan nadenken over de tuin.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:37

Ze hebben nu toch een balkon tot hun beschikking?

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 22:53

GDG schreef:
Ze hebben nu toch een balkon tot hun beschikking?

In het oude huis hier ja. Maar als we verhuizen niet.

En voor de mensen die zeggen hou je katten binnen tot het kan. Zodra hun echt naar buiten willen wil ik ze dat ook niet verbieden maar enkel moet de tuin gewoon afgeschermd.
Mijn katten zijn wel gewend aan de buitenlucht door dagelijks op de balkon te komen.
Dat wordt daar nog een dingetje.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 22:55

Volièrepanelen kan ik je misschien wel aan helpen, indien je dat zou willen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 23:02

de eerste weken is binnen blijven niet zo'n probleem IMO. Wij hebben een echte buitenkat maar toen we net verhuisd waren taalde ze niet naar buiten, alles was nieuw, voor die paar weken zou ik me daar niet zo'n zorgen over maken.

Connaisseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 23:13

Kijk eens bij www.ottenpetcages.nl op de website, zij maken kattenrennen en tuinafschermingen met verschillende opties, alles op klantenwens. Misschien kunnen zij iets voor je betekenen

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 00:02

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 10:16

Voor een kat die rustig in de tuin aan het scharrelen is zal het wel helpen, maar als ze in paniek vluchten lopen ze er imo dwars doorheen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 10:18

Je moet het wel op een hekwerk of schutting bevestigen, zodat het voor de kat duidelijk is waar de grens is. Maar hier blijven ze er perfect achter.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 13:24

Pas wel op met dergelijke bouwwerken/contructies en netten. Niet bij elke huurwoning is dit toegestaan. Zou hier persoonlijk zelf eerst toestemming voor vragen, scheelt een hoop gezeur en gedoe.

Wij hebben recent een huis gekocht en aan weerzijdes dichte schuttingen. Wij gaan een groot net spannen over de gehele tuin heen of een soort van rand met gaas welke naar binnen vouwt de tuin in. De schutting kunnen ze niet op klimmen dus dat scheelt ook al een hele hoop. Enkel een tussenstuk wat dicht moet worden gemaakt. Maarja het blijven houdini's, dus wie weet staan ze ooit toch voor de voordeur te miauwen :).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 13:31

Jouw tuin, jouw beslissing, dus laat voor niet aan je trekken door anderen. Je kan hele simpele, spotgoedkope schuttingdelen kopen voor nu zodat je tuin in ieder geval volledig omheind is. Even aankijken hoe ze reageren en of ze de neiging hebben er overheen te klimmen en dan kan je over een tijd altijd nog ieta duurders of beters neerzetten.