Klein probleem met de auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Klein probleem met de auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 01:14

Goedenavond ( nacht kan ik immers wel zeggen)

Geen idee of iemand hier ook enig verstand heeft van auto's maar ik kan de gok altijd nemen natuurlijk :D Morgen ga ik al langs de garage maar ik kan mij alweer lekker druk maken om de hoge kosten die hieruit kunnen komen....

Het volgende probleem doet zich voort: Ik heb sinds 3 maanden een auto gekocht een Ford Fiesta uit 2004. Prima auto maar de auto heeft wat kleine kuren. Als de motor koud is heb ik in de eerste en tweede versnelling een stotterende auto met weinig vermogen. Zodra ik naar de derde versnelling kan en even flink doortrek naar de 50 en de motor wat warmer is , is het probleem weg en heb ik er de gehele rit ook geen last meer van.

Ik heb ondertussen een flesje additief in de auto gegooid vorige week donderdag. Dit zou de motor weer even schoon spoelen. In de winkel vertelde de verkoper mij dat ze erg veel klanten hebben met hetzelfde probleem en dat het lag aan de nieuwe soorten benzine. Ik heb het spul er dus ingegooid en merk als enige verschil dat het stotteren korter is dan voorheen.

Ik rij geen grote afstanden en korte stukken snelweg. Ik lees dan wel dat het belangrijk is om soms even een stuk over de snelweg te gaan en wat harder te rijden.

Verder is het een prima auto en voor een eerste eigen auto leer ik er echt goed in rijden. Ik heb alleen al prijzen gezien van roetfilters waarbij ik een lichte paniek aanval krijg (lol).

kiki1976

Re: Klein probleem met de auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 01:25

Tank je de E10?
Veel auto's krijgen daardoor problemen, beter de duurdere E5 tanken

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 01:34

kiki1976 schreef:
Tank je de E10?
Veel auto's krijgen daardoor problemen, beter de duurdere E5 tanken

Volgens mij tank ik de E5 dacht ik. Waar ik tank is geen E10 alleen E5 of euro 98 maar die zegt mij verder niet heel veel

Edit

Ik heb nog even op internet gekeken en ik zie nu waar ik de fout maak dat euro 98 de E5 is en de andere de E10
Laatst bijgewerkt door Zebrastreep op 18-02-20 01:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 01:36

Eens, mijn auto en motor lopen vele malen beter op het oude "super" of 98.
Bv bij BP heb je excellium als 98

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 01:38

Polly schreef:
Eens, mijn auto en motor lopen vele malen beter op het oude "super" of 98.
Bv bij BP heb je excellium als 98

Bedankt voor de tip jammer dat ik net de auto vol heb gegooid met E5 omdat ik dacht dat dat juist de oude benzine was ipv de 98. Vind al die benamingen ook erg verwarrend.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 01:52

Zou het tevens nog aan de benzine station kunnen liggen? Ik tank nu bij tango omdat het daar flinke korting is op de donderdagen. Daarvoor ging ik naar de total en had ik het probleem dacht ik niet

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 02:02

Kan zijn dat je automatische choke niet helemaal lekker meer werkt.

En een andere tip voor een goede verbranding:

Even nieuwe bougies indraaien, grote kans dat die aanslag hebben en dus niet goed meer vonken. Voor de volledigheid kun je ook je luchtfilter vervangen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 02:41

AnnexUdith schreef:
Ik heb alleen al prijzen gezien van roetfilters waarbij ik een lichte paniek aanval krijg (lol).

Roetfilters zitten alleen op een diesel auto.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 02:56

Zou idd aan het tanken kunnen liggen. Rij op de onbemande goedkopere tankstations ook minder kilometers met mijn tank. Ooit is uitgerekend. Nu tank ik E5 en loopt de motor veel fijner. Hoor en zie om mij heen vele klachten sinds de E10

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 07:24

AnnexUdith schreef:
Zou het tevens nog aan de benzine station kunnen liggen? Ik tank nu bij tango omdat het daar flinke korting is op de donderdagen. Daarvoor ging ik naar de total en had ik het probleem dacht ik niet

Na maximaal twee keer tanken bij de Tango een keer de duurdere versie tanken bij een Shell of zo, Excellium bijvoorbeeld. Meestal gaat het dan wel goed.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 07:32

Terwijl een beetje onderzoek op internet de wetenschap toch echt zegt dat er behalve 5-8% meer verbruik er verder geen nadelen en gevolgen (zouden moeten) zitten aan E10. Dus het lijkt me stug dat je probleem daar vandaan komt.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 07:38

Ja dat zeggen ze idd. Maar ik merk t ook aan mn auto hoor, ook stotteren en slecht optrekken op een tijdje e10. Advies idd bougies vernieuwen en tank eens een tijdje E5, Vpower/ de duurdere benzine iig

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 07:59

Hannanas schreef:
Terwijl een beetje onderzoek op internet de wetenschap toch echt zegt dat er behalve 5-8% meer verbruik er verder geen nadelen en gevolgen (zouden moeten) zitten aan E10. Dus het lijkt me stug dat je probleem daar vandaan komt.

Als je verder zoekt, lees je ook dat E10 slecht is voor de rubbers in de motor.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 08:10

Marie111 schreef:
Hannanas schreef:

Als je verder zoekt, lees je ook dat E10 slecht is voor de rubbers in de motor.

Kán, en pas op zeer lange termijn. Anders zouden de garages inmiddels bedolven worden onder de gevolgen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 08:12

Ik zou er gewoon even mee langs de garage rijden. Die kunnen precies uitzoeken wat er mis is. Beter dan hier discussies lezen over benzine.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 08:15

Mijn Ford Ka uit 2007 heeft dezelfde kuren bij een koude motor, maar niet elke dag. Bij het grote onderhoud aangegeven maar ze hebben niks gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 08:17

Ik heb een 206 uit 2004, tank e10 en m'n auto loopt echt niet anders hoor. Zelfs zuiniger. En nee ik rijd niet zuiniger. Mijn auto hapert in de 1ste versnelling ook wel eens maar dit ligt echt aan mij die soms te snel wil opschakelen of wegrijden.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 08:19

Ik heb er weinig verstand van, ik gok dat het aan de afstelling kan liggen dat hij wat te arm loopt dat hoeft niet duur te zijn.

Aan de benzine kan het ook liggen, maar dan zou de motor ook onrustig zijn als hij warm is. Dat had onze auto (ook een Ford) namelijk ook. Sinds wij er een poos V-power in hebben gedaan en daarna over zijn gegaan op de e10 van shell is het klaar. Gaan we weer e10 bij een goedkope pomp rijden is het weer mis, zou niet moeten maar toch is het zo :+.

Verder als je nonstop het idee hebt dat hij inhoudt en stottert kan het bijv. de luchtfilter zijn maar ook andere dingen als de bobine of de bougiekabels :+ , sommige reparaties zijn wat duurder. Ik denk dat ze je bij de garage het beste kunnen helpen op afstand blijft het gokken.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 09:04

AnnexUdith schreef:

Buiten E10 en E5 etc want daar heb ik mij niet in verdiept.
Volgens een vriend die een garage heeft is de benzine die wat duurder is (zoals bij Total bijvoorbeeld) schoner en dus beter voor de motor en volgens hem rij je er ook langer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 09:11

Volgens de ANWB kan je, als je auto daar geschikt voor is, prima E10 tanken. En veruit de meeste auto's zijn daar geschikt voor.
https://www.anwb.nl/auto/brandstof/e10
https://www.e10check.nl/auto/ford/

Wat je auto mankeert kan vanalles zijn. Ook gewoon een bougietje dat aan vervanging toe is. Zonde als jij onnodig je dure benzine en additieven laat aansmeren om die reden.

Edit: hier nog een artikel waarin ze uitleggen dat duurdere brandstof vaak zonde van je geld is. https://www.ad.nl/auto/verkoop-dure-ben ... ~abaca322/
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-02-20 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 09:17

Ik moet hier met onze auto ook weg blijven anders loopthijiddniet zuiver gewoon netjes bij de Shell blijven en niet naar de tinq oid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 09:19

Jes schreef:
AnnexUdith schreef:

Buiten E10 en E5 etc want daar heb ik mij niet in verdiept.
Volgens een vriend die een garage heeft is de benzine die wat duurder is (zoals bij Total bijvoorbeeld) schoner en dus beter voor de motor en volgens hem rij je er ook langer op.

Brandstof komt bijna altijd toe met boten. Bij aankomst wordt deze verdeeld/verkocht per laag. De bovenste laag is het zuiverste dus die gaat voor wat meer geld en dus ook naar de betere merken. De goedkoopste laag is de onderste maar daar zit dus ook altijd een beetje bezinksel in. Verder voegen de duurdere merken additieven toe voor een betere verbranding etc. Dus wat jou vriend zegt klopt. Maar, je hebt ook nog zo iets als concurrentie. Meerdere stations bij elkaar zorgt voor een lagere prijs. Een op zich staand station met maximumprijs is geen garantie voor goede olie net zoals de bodemprijs bij een hoopje stations op elkaar ook niet wil zeggen dat het slechte olie is.

Verder rijd mijn auto het zuinigste op de goedkoopste, maar is heviger op de duurdere. Hangt ook weer af van auto tot auto.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 09:25

Zo´n flesje injector kan je wel helpen inderdaad, kan zijn dat de koppen vies zijn, die worden dan schoon.
Gebruik dat zelf iedere 10.000 km.

Daarnaast kan het inderdaad aan de benzine liggen, ook de goedkopere tanken als Tango ed, dat scheelt best wel in de prijs maar je auto rijdt minder zuinig en je hebt dan zo´n spulletje nodig.
De ouderwetse Euro 98 maakt dat je zuiniger rijdt en in veel gevallen is het uiteindelijk goedkoper, bij de Total of bij Tango is ook een groot verschil.
Bij ons is een goed vergelijkend prijsonderzoek ook wel de moeite waard, het kan allemaal veel schelen.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:06

De nieuwere auto's (volgens mij stiefvader, die al ruim 40 jaar monteur is, vanaf bouwjaar '15) kunnen E10 wel hebben. De oudere auto's niet. Die kan je beter de E5 pakken, ook al iets die iets duurder.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 10:56

Bedankt iedereen voor de tips en adviezen betreft benzine. Ik ga in de toekomst eens weer bij total tanken of het nou verschil maakt.

Vanmiddag ga ik langs de garage ben benieuwd of hun nog wat kunnen vinden. Als goed is is de auto nagekeken voordat ik die mee naar huis nam. Maar goed ik weet ook niks hoe lang die daarvoor heeft stilgestaan enz. Dus even afwachten wat de garage gaat vinden.