Werkauto gezocht voor dierenarts

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Werkauto gezocht voor dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 19:30

Ik ben op zoek naar een leuke/geschikt auto. Er is alleen zoveel aanbod, en ik kom steeds weer modellen tegen waar ik nooit aan gedacht had.. Iets met bomen en bos. Ik dacht dat er vast wel bokkers zouden zijn die hier verstand of een idee over hebben. Voor het overzicht even een lijstje: Ik heb enkele harde eisen, en enkele wensen indien mogelijk.

Harde eisen:
- Auto met grote laadruimte ivm werk als dierenarts. Zodat ik in de kofferbak mijn kast kan bouwen.
- Auto kan op bedrijf gezet, maar ik heb wel voorkeur voor de mogelijkheid om er met meer dan 2 mensen in te kunnen zitten. Dingen als een Kangoo of Bipper zijn wel een optie, maar hebben niet perse de voorkeur, omdat je qua zitruimte zo beperkt bent. Dan gebruik ik liever de achterbank als opslag met de mogelijkheid om de troep aan de kant te schuiven als er mensen mee moeten.
- Budget bij voorkeur <5000 maar met Bovag garantie en mijn rechtsbijstandsverzekering die pas bij auto’s vanaf 5000 euro mij kan helpen bij een probleem met garantie ofzo, maar voor de ideale auto kan ik evt kijken of ik er meer van kan maken. Voorkeur gaat wel uit naar zo goedkoop mogelijk.
- Wegenbelasting hoop ik onder de 100 euro te houden (regio Zwolle)

Wensen:
- Automaat vind ik heerlijk rijden
- evt mogelijkheid tot trekken trailer. minimaal 1500kg trekgewicht.
- Diesel of benzine maakt niet zoveel uit, een benzine moet dan wel zuinig zijn.
- Wat ik mooi vind: Landrover freelander, Toyota rav4, Subaru Forester zijn ‘mijn modelletjes’.
- Zo jong mogelijk
- Lage reparatiekosten (dus iets van een gangbare auto waar je geen fortuin kwijt bent aan onderdelen. Zag toevallig laatst een toffe auto (Toyota runner uit mijn hoofd), maar die zie je bijna niet, dus dan is het gedonder als je onderdelen moet hebben denk ik).

Ik heb ooit een blauwe maandag een Subaru Forester uit 2000 gehad. Vond ik een erg fijne auto om mee te rijden, maar werd helaas APK afgekeurd. Deze was dus maar 2500 euro, waardoor hij buiten de rechtsbijstand viel en ik er dus in heel korte tijd flink verlies op heb gemaakt.

Tips voor betrouwbare bedrijven die in auto's doen in de regio zijn ook van harte welkom!

Hilary

Re: Werkauto gezocht voor dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 19:38

De meeste dierenartsen die bij ons komen rijden in varianten als Volkswagen Caddy, Citroen Berlingo, Volkswagen busje etc.
De Kangoo bestaat ook als ‘gewone’ auto, dus met twee stoelen voorin, een achterbank en een laadruimte.

Als je kan kiezen: neem er eentje met een achterklep ipv deuren. Is fijn als het regent.

HorsesRhythm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 19:44

Mijn ervaring is dat (vooral lelijke) Toyota's echt altijd blijven rijden, subaru heel erg duur is in reparatie en landrover vooral heel vaak in reparatie staat.

Ik heb zelf of mijn partner heeft ervaring met alledrie de merken die je noemt en zou persoonlijk dus altijd voor de Toyota kiezen, maar ik begrijp dat het voor iedereen anders kan zijn.

Ik zou ook altijd even de autotest van de anwb doorlezen, om te beoordelen wat de sterke en zwakke punten van dat type auto zijn.

Automaat + 1500kg trekken zou weleens een lastige combinatie kunnen blijken.

Succes met je zoektocht!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 19:47

Lastig, want voor lage wegenbelasting zit je eigenlijk aan benzine vast en met trekvermogen, zuinig en veel km's meer diesel. Bij diesel dus opletten op grijs kenteken en 2010 of jonger ivm roettax.

Kijk eens hoeveel kg auto diesel of benzine je max kan hebben met die wegenbelasting, via de site van de belastingdienst.

De DA's hier rijden ook in die bestelautotjes rond met max. 2 stoelen, wil je 4 + flink laadruimte (want meeste spullen zullen vast moeten zitten ivm niet door de auto vliegen) kom je op flink meer auto uit met bijbehorende extra kosten en meer ruimte nodig om te manouvreren, wat ook niet altijd handig is.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 19:50

Harm0ny schreef:
Automaat + 1500kg trekken zou weleens een lastige combinatie kunnen blijken. !

Ik heb een tijd rondgereden met een Mitsubishi Outlander, automaat, mocht 1.600 kg trekken. Ik weet niet of ik dat gewicht in de bergen erachter zou willen, maar in mijn platte deel van NL voldeed het prima.

Edit: in de VS rijden ze trouwens allemaal trucks met automaat en dikke trailer erachter. Maar goed, daar is TS niet naar op zoek.
Laatst bijgewerkt door Hilary op 11-02-20 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 19:50

Is een grote mpv dan niks? Een citroen c4 grand picasso / nissan qashqhai

Heb je flink wat ruimte achterin, kan je mensen meenemen, genoeg trekken en kan je ook betaalbaar wel vinden sls je ze met iets meer km's of ouder neemt..

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 19:52

Is het in nl ook zo dat je bij lichte vracht minder moet betalen?
Want bv Mercedes Vito kan in België lichte vracht met 6 zitplaatsen, mag relatief veel trekken en zuipt niet als gek.

Dierenartsen hier rijden standaard allemaal met duurdere auto’s a la range rover, land rover disco, Mercedes 4x4 type’s, Volvo,....

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 19:53

Chevrolet Captiva, ik kan overdwars languit in de kofferbak liggen en er kunnen 5 mensen mee.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 19:57

Een Toyota 4-Runner is origineel niet in NL geleverd dus dan moet je inderdaad wel weten waar je aan begint. Prijs/verbruik/belastingtechnisch wellicht ook niet de meest verstandige keuze.

Heb je al overwogen om een bedrijfsauto op grijs kenteken op je zaak te zetten? Dat is qua wegenbelasting aantrekkelijk.

De modellen die je noemt als 'jouw modelletjes' zijn wel te krijgen binnen je budget maar dan kom je wel in de oudere bouwjaren terecht. Bijv. een nette RAV4 voor 5.000 euro moet wel lukken maar dan zit je wel bij de modellen van een jaar of 15 oud.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 19:59

Een hele oude, grote Volvo(v70)? Dat je yountimer kan schrijven en evt grijs kenteken?

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 20:02

ik ben vergroeid met mijn toyota rav 4 uit 2007...Heerlijk mn puberzoons het weer eens voorelkaar krijgen te laat uit bed te rollen en ik hun fiets achterin kan gooien om ze nog net op tijd op school af te leveren ;) Trailer ligt er achter als een huis (trekgewicht 2000kg) en

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 20:03

Ik zat inderdaad te denken aan grijs kenteken. Ik ben daar totaal niet in thuis, dus zou dan die voorwaarden daarvoor moeten opzoeken. Ik geloof dat een achterbank dan geen optie meer is?

Wel superveel tips hier al! Ik heb gelukkig geen haast, maar zo kan ik al wel mooi rustig gaan oriënteren!

De RAV4 staat wel hoog op de lijst nu. Mooie auto die fijn rijdt.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 20:09

De qashqai valt iig vies tegen qua ruimte.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 20:11

Leuk topic! Ik zit momenteel ook met een auto dilemma. Ik zoek specifiek op grijs kenteken ivm belastingvoordelen en in combinatie met de youngtimerregeling (15-25 jaar oud) voor ondernemers zeker aantrekkelijk.. Echter twijfel ik omdat ik zoek in de richting van BMW X5, Mercedes ML, Dodge pickup etc en dan vind ik het qua onderhoudskosten weer riskant om een 15 jaar oude auto te kopen..

Ik zou als ik jou was grijs kenteken sowieso in gedachten houden, echter kunnen er dan wel maar twee mensen in (tenzij je een hele grote pick-up hebt of een busje). Succes met je zoektocht!

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 20:12

Ford S-max, heeft een giga achterbak en rijdt heerlijk

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 20:16

Waarvoor heb je de ruimte nodig? Wat ga je ermee vervoeren?
Ik zie ook regelmatig mensen rondrijden met een grote auto waarvan ze de helft nog niet gebruiken. Of misschien een paar keer per jaar, waar ook prima een andere oplossing voor te vinden is (trekhaak bijvoorbeeld)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 20:18

Mijn ouders hebben jaren naar volle tevredenheid met hun Citroën nemo gereden. Inmiddels hebben ze hem ingeruild voor een groter exemplaar zodat ze ook mensen mee kunnen nemen. Wegenbelasting is maar iets meer da de kleinere nemo en aan onderhoud zijn ze weinig kwijt geweest

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 20:23

senna21 schreef:
Waarvoor heb je de ruimte nodig? Wat ga je ermee vervoeren?
Ik zie ook regelmatig mensen rondrijden met een grote auto waarvan ze de helft nog niet gebruiken. Of misschien een paar keer per jaar, waar ook prima een andere oplossing voor te vinden is (trekhaak bijvoorbeeld)

Ja, dat is zo. Meestal zal ik alleen in de auto zitten, en in geval van nood heeft mijn moeder een twingo die ik altijd lenen kan. Ik heb zo zitten kijken, en de Kangoos etc zijn zoveel goedkoper.

Kunnen trekken vind ik wel een grote pre, omdat wij nu helemaal geen trek auto tot onze beschikking hebben, en een trailer kunnen slepen zou ik wel prettig vinden. Gebruik ik ook weinig, maar dat is lastiger op te lossen. Onze stal heeft wel een trailer, maar er is niet standaard een trek auto beschikbaar. Met 5 paarden in het assortiment gaan we nog wel eens naar clinics, en dan zou ik liever zelf rijden.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 20:25

Mercedes vito, vw transporter eigenlijk alle kleine busjes zijn in 5 zits grijs kenteken te krijgen. Daar je genoeg laadruimte overhoud

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 20:30

Wij hebben ons er de laatste tijd ook in verdiept, deze week komt onze nieuwe auto een VW tiguan. 1 van de weinige auto's die in onze prijs klasse viel die ook knap een trailer kan trekken. Geloof 2200kg, de 2.0 benzine automaat.
Alle andere auto's waren of veel ouder of duurder en konden vaak ook niet meer hebben dan mijn golfje 1500kg.
Gemiddelde trailer staat op 1700kg, tenzij terug gekeurd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 20:32

@eilleen333: als je met max 3 mensen wilt rijden zou je ook een Fiat Multipla kunnen overwegen en dan de stoelen achter er alle drie uit halen. Dan heb je zeker genoeg bergruimte.
Je zou zelfs één van de achterstoelen kunnen laten staan en dan heb je met 4 mensen nóg een hoop ruimte over.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 20:34

Ik heb je een pb gestuurd!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 20:35

DubbelDun schreef:
@eilleen333: als je met max 3 mensen wilt rijden zou je ook een Fiat Multipla kunnen overwegen en dan de stoelen achter er alle drie uit halen. Dan heb je zeker genoeg bergruimte.
Je zou zelfs één van de achterstoelen kunnen laten staan en dan heb je met 4 mensen nóg een hoop ruimte over.

Haha! Had het er met vrienden over: “de auto mag best lelijk zijn, maar een multipla gaat me echt te ver”. Het is wel echt de lelijkste auto die ik ken.
Zag dat er wel caddy’s zijn die 1400 kilo trekken. Maar is geen ideale trek auto natuurlijk. T moet wel een beetje veilig en haalbaar zijn. Wil niet net op het randje gaan zitten.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 20:35

DubbelDun schreef:

De multipla ;) . Dat is toch een auto waar weinig mensen vrijwillig in zitten.

Lastig ts, met je budget kom je met jouw eisen toch wel in wat oudere auto’s terecht.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 20:37

Grins kenteken krjig je alleen als het voor jezelf is, niet als je in loondeinst bent, weet niet wasr je onder valt.

Citroen jumpy kan, is diesel versei van met ruim voldoende trekkracht en met dubbele cabine kunnen er ook meer mensen in.

Zelf jaren een berlingo bestel gehad maar dat is onvoldeonde trekvermogen voor jou en geen achterbank. ( zelfde geldt voor de partner en kangoo) wel fjine auto's