Kamer oogt rommelig, hoe op te ruimen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Joy_Mennings

Kamer oogt rommelig, hoe op te ruimen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 17:23

Hoi allemaal,

Ik ben nu sinds ongeveer een half jaar op kamers. Een hele leuke kamer, maar ik blijf met een probleem zitten. Het oogt rommelig.

Hebben jullie tips om het beter op te ruimen? Zodat het minder rommelig oogt. Veel spullen kan ik niet weg doen omdat ik ze regelmatig gebruik. Ik heb het nu zo netjes mogelijk proberen op te ruimen, maar erg handig is het niet. Vaak moet ik alles eruit halen om bij bepaalde dingen te komen.

Alle tips zijn welkom!

Groeten Joy

Hier wat foto's van mijn kamer:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sheran

Re: Kamer oogt rommelig, hoe op te ruimen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:25

Deurtjes! En anders bakjes, maar het oogt rommelig omdat je gewoon als wat je hebt ziet liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:26

ik zou denk beginnen met kastjes afsluiten (bijvoorbeeld een deurtje ervoor)
en de losse spulletjes op het bureau op een dienblad/in een bak :)

kleedje zou je nog kunnen vervangen voor een effen kleur.
je hebt trouwens echt mooi uitzicht! en een mooie vloer :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-02-20 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:27

Eerste wat ik dacht: deurtjes!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:28

Ik vind het niet persé rommelig ogen, maar wel druk. Je bureau staat vol met decoratie, maar in een kleine ruimte oogt dat als snel drukker. Ik zou daar zelf bijvoorbeeld 1 plantje neerzetten en geen losse dingetjes.
In je kast en meubel onder je wastafel zou ik werken met (eventueel dichte) mandjes, zodat je ook geen losse dingen meer ziet.
Heb je de mogelijkheid om onder je wastafel eventueel een dicht kastje te plaatsen? Of er deurtjes voor te maken?

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:28

:= Denk dat je bij mij ook niet achter mijn deurtjes wilt kijken. Moet zeggen dat ik me daar ook nooit druk om maakt. Zolang ik alles maar kan vinden vind ik het prima. Spullen in zicht zoals je kastje onder je spiegel zou je bv mandjes kunnen doen. Vallen spullen minder op en oogt rustiger.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:30

Bij mij oogt het ook rommelig, als je alle deurtjes opentrekt :Y)
Echt, ik denk ook dat wanneer je deurtjes hebt het er al opgeruimder uit ziet. Leuke kamer en echt een rommelhok kun je het bij lange na niet noemen hoor ts!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:35

Inderdaad, deurtjes plaatsen. Boven je wastafel ipv een spiegel een spiegelkastje ophangen. Kun je alle losse zooi in kwijt.

Als deurtjes niet gaan: op zoek gaan naar bakken/manden die in de vakken passen. Kun je daar je spullen in doen, ziet er veel rustiger uit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:36

Het meeste dat je plaatst zit in principe achter je deurtjes als je deze dicht doet, zo ziet het er bij iedereen uit achter de deurtjes...vaak rommeliger denk ik :=

Je bureau is gewoon netjes, er zal wel op liggen dat je wel weg kan bergen maar het valt toch reuze mee...? Misschien snoeren beetje wegwerken, nog iets van een plank hier en daar.

Je kan met wat meer mandjes werken eventueel. Dat ziet er ook al snel opgeruimder uit.
Voor je wastafel zou je sowieso wel even kunnen kijken naar iets meer wegbergen achter deurtjes of wat mooi passende, smaakvolle nette mandjes er in zetten :)

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 18:32

Bedankt voor alle tips! Ik kan helaas geen deurtjes plaatsen of planken ophangen. De meubels horen bij de kamer (behalve het kastje onder de wastafel, maar hier zijn helaas geen deurtjes aan te maken)

Hebben jullie winkels waar ze mooie manden verkopen? Of eventueel webshops. Mijn kamer zit in Brussel, dus het liefst geen winkels die alleen in Nederland zijn, tenzij ze een webshop hebben die levert in België.

brokjes schreef:
je hebt trouwens echt mooi uitzicht! en een mooie vloer :j

Bedankt! Vindt het uitzicht ook echt te gek! Een van de voordelen om op de 7e verdieping te wonen hahah. En de vloer is inderdaad mooi, helaas ligt deze alleen in het 'slaapkamer gedeelte' vanaf de gang wordt het limegroen :')

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 18:36

Ik heb deze week Curver bakken gekocht bij de Action, misschien is dat een idee voor in je kasten? Kleine €1,99 en de grote €2,99. En er waren ook nog smallere varianten

Afbeelding

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 18:46

Ikea, Action of Xenos zijn altijd goed voor mandjes.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 18:50

Het helpt ook wel om spulletjes op kleur of vorm bij elkaar te zetten/ te groeperen. Dat geeft ook al wat rust.
Je zou kunnen kijken naar filmpjes van Marie Kondo op YouTube.
Voor manden kun je te kust en te keur, Ikea, jisk, hema, en eigenlijk alle bouwmarkten, woonwinkels.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 19:17

Gaat het echt alleen om het zicht of ook de behoefte voor meer structuur?

Qua zicht zou ik inderdaad gaan voor veel bakjes. Bij Ikea of Action is daar genoeg voor te krijgen. Verschillende maten van dezelfde soort bakjes. Door overal dezelfde bakjes te gebruiken creëer je meer rust. Eventueel kan je er in de kasten een labeltje op plakken met de inhoud. Meet de ruimten die je hebt op, zodat je maximaal gebruik kan maken van je opbergruimte.

Qua je aanrecht: het lege mandje/ lege schaaltje opbergen, de waterkoker op je magnetron, samen met het mandje met kookgerei. De keukenrol ernaast, dan is die meer uit het zicht. De zeep/borstel ed heb ik zelf in een afwasteiltje onder de wasbak staan (in het keukenkastje). Mag je een plank ophangen in de keuken? Daar zou je eventueel wat extra opbergruimte kunnen creëren.

Als het wastafelkastje wel van jezelf is: vervangen voor een variant met deurtjes. Ook veel prettiger ivm stof en prima goedkoop te krijgen via marktplaats. Zo niet: hogere manden erin zetten, bijvoorbeeld 4 grote manden, waarbij je in iedere mand bepaalde spullen doet (bv 1 voor pers. hygiëne, 1 voor schoonmaken ect).
Ditzelfde met je kledingkast: alle losse spullen in manden doen, allemaal dezelfde kleur/soort.

Dingen onder je bed: opvouwen zodat alles dezelfde breedte heeft en met de vouwkant naar voren leggen.

Op je bureau; kabels beter wegwerken / strak naar achter leggen met bv kabelbindertjes. De decoratie zou ik beperken tot 1 groot ding i.p.v. meerdere kleine dingen.

lies1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 19:20

Als het niet mogelijk is om iets van deurtjes of gordijnen te maken zou ik ook kijken naar dingen als mandjes en organizers. Ikea, Hema, action, xenos, blokker etc! Google kan nog wel eens helpen voor leuke ideeën om je spullen te ‘organiseren’ :D

Voor je keuken zijn bij bovenstaande winkels ook leuke rekjes etc te vinden

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 20:05

Keuken:
Wat je op het aanrecht hebt staan aan messen en het bakje met de soeplepel en dergelijke, die spullen heb ik in een lade. Het spul voor de afwas heb ik zoals iemand hierboven al noemde, in het afwasteiltje staan. Op je magnetron staat een leuk mandje, doe je daar ook wel eens wat in? Want nu (leeg) neemt hij alleen ruimte in, en voegt het niks toe waardoor het rommelig oogt.

Textiel opbergen:
Google eens naar Marie Kondo, en dan met name voor haar manier van kleding opbergen, met haar techniek kan je een stuk meer kwijt in dezelfde ruimte als je het goed doet. Alles netjes vouwen tot het zo goed als hetzelfde formaat heeft, en dan tetris spelen met je kleren en handdoeken tot je de hele ruimte vol hebt. Ik gebruik hier zelf graag lades voor, maar het kan ook prima in mandjes, of rechtop in de ruimte onder je bed.

Bureau:
De boeken in je bureau, kan je op een soortgelijke manier opruimen, die hoeveelheid boeken die je daar hebt staan zou ik zelf denk ik kwijt kunnen in 2 magazine houders
(bijvoorbeeld https://www.ikea.com/nl/nl/p/tjena-lect ... -00395474/)
De kleinere boeken kan je wellicht een kwartslag draaien, waardoor je er 2 bovenop elkaar kunt neerzetten waardoor je weer wat ruimte wint. Met zo'n magazine houder voorkom je dat het daarna omdondert.
Nog eentje, je files die onderin plat liggen, nemen imo onnodig ruimte in want je kunt daar nu ook niks anders meer kwijt. Misschien passen die ook rechtop in die ruimte, naast je boeken?
Of, als dat niet gaat, dan is het misschien de moeite om te kijken naar platte dozen waar je boeken en die files in kunnen, bijvoorbeeld:
https://www.veldhuisverpakkingen.nl/col ... -zwart-3st
En die boxen kun je dan nog eventueel labelen: romans, studieboeken, files (of wat ook). Dan zou je, denk ik, de gehele inhoud die je daar nu in dat kastje hebt staan, kwijt kunnen in minder als 1 zo'n vak.

Oeps lange post haha.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 20:11

Wat voor je bureau kan helpen is om de snoeren zoveel mogelijk achter je tafel te laten lopen in plaats van onder je laptop en voor je lamp en boxje langs. Is geen werk en oogt een stuk rustiger.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 20:15

Ik zal binnenkort eens kijken of ik de genoemde winkels in de buurt kan vinden! En anders eventueel vergelijkbare winkels.

senna21 schreef:
Het helpt ook wel om spulletjes op kleur of vorm bij elkaar te zetten/ te groeperen. Dat geeft ook al wat rust.
Je zou kunnen kijken naar filmpjes van Marie Kondo op YouTube.
Voor manden kun je te kust en te keur, Ikea, jisk, hema, en eigenlijk alle bouwmarkten, woonwinkels.

En over welke deel heb je het nu hahah? De boeken in mijn bureau kastje of iets anders? De boeken heb ik nu zo staan, dat ik bij de boeken kan die ik vaak nodig heb.

miramii schreef:
Gaat het echt alleen om het zicht of ook de behoefte voor meer structuur?

Qua zicht zou ik inderdaad gaan voor veel bakjes. Bij Ikea of Action is daar genoeg voor te krijgen. Verschillende maten van dezelfde soort bakjes. Door overal dezelfde bakjes te gebruiken creëer je meer rust. Eventueel kan je er in de kasten een labeltje op plakken met de inhoud. Meet de ruimten die je hebt op, zodat je maximaal gebruik kan maken van je opbergruimte.

Qua je aanrecht: het lege mandje/ lege schaaltje opbergen, de waterkoker op je magnetron, samen met het mandje met kookgerei. De keukenrol ernaast, dan is die meer uit het zicht. De zeep/borstel ed heb ik zelf in een afwasteiltje onder de wasbak staan (in het keukenkastje). Mag je een plank ophangen in de keuken? Daar zou je eventueel wat extra opbergruimte kunnen creëren.

Als het wastafelkastje wel van jezelf is: vervangen voor een variant met deurtjes. Ook veel prettiger ivm stof en prima goedkoop te krijgen via marktplaats. Zo niet: hogere manden erin zetten, bijvoorbeeld 4 grote manden, waarbij je in iedere mand bepaalde spullen doet (bv 1 voor pers. hygiëne, 1 voor schoonmaken ect).
Ditzelfde met je kledingkast: alle losse spullen in manden doen, allemaal dezelfde kleur/soort.

Dingen onder je bed: opvouwen zodat alles dezelfde breedte heeft en met de vouwkant naar voren leggen.

Op je bureau; kabels beter wegwerken / strak naar achter leggen met bv kabelbindertjes. De decoratie zou ik beperken tot 1 groot ding i.p.v. meerdere kleine dingen.

Het gaat vooral om het zicht, als het 'rommelig' oogt voor mijn gevoel, raak ik snel afgeleidt. Iets meer structuur zou ook fijn zijn, maar ik denk dat dat vanzelf komt.

Over de aanrecht. Het mandje is mijn fruitmand, die is nu leeg omdat ik nog naar de winkel moet. In het schaaltje zitten wat zaadjes. Ik ga het te proberen anders in te delen. Zo op de magnetron lijkt me inderdaad wel handig.

Opvouwen ga ik doen! Wil eerst nog proberen of ik het in mijn kast kwijt kan. Dan wordt het niet zo snel stoffig ook. Ik ga ook eens naar de decoratie ed. kijken.

lies1998 schreef:
Als het niet mogelijk is om iets van deurtjes of gordijnen te maken zou ik ook kijken naar dingen als mandjes en organizers. Ikea, Hema, action, xenos, blokker etc! Google kan nog wel eens helpen voor leuke ideeën om je spullen te ‘organiseren’ :D

Voor je keuken zijn bij bovenstaande winkels ook leuke rekjes etc te vinden

Rekjes kan ik dus helaas ook niet ophangen. Ik kan wel kijken of mijn oma iets van een gordijntje kan maken voor het kastje, dan oogt het wat rustiger.

Telpeva schreef:
Keuken:
Wat je op het aanrecht hebt staan aan messen en het bakje met de soeplepel en dergelijke, die spullen heb ik in een lade. Het spul voor de afwas heb ik zoals iemand hierboven al noemde, in het afwasteiltje staan. Op je magnetron staat een leuk mandje, doe je daar ook wel eens wat in? Want nu (leeg) neemt hij alleen ruimte in, en voegt het niks toe waardoor het rommelig oogt.

Textiel opbergen:
Google eens naar Marie Kondo, en dan met name voor haar manier van kleding opbergen, met haar techniek kan je een stuk meer kwijt in dezelfde ruimte als je het goed doet. Alles netjes vouwen tot het zo goed als hetzelfde formaat heeft, en dan tetris spelen met je kleren en handdoeken tot je de hele ruimte vol hebt. Ik gebruik hier zelf graag lades voor, maar het kan ook prima in mandjes, of rechtop in de ruimte onder je bed.

Bureau:
De boeken in je bureau, kan je op een soortgelijke manier opruimen, die hoeveelheid boeken die je daar hebt staan zou ik zelf denk ik kwijt kunnen in 2 magazine houders
(bijvoorbeeld https://www.ikea.com/nl/nl/p/tjena-lect ... -00395474/)
De kleinere boeken kan je wellicht een kwartslag draaien, waardoor je er 2 bovenop elkaar kunt neerzetten waardoor je weer wat ruimte wint. Met zo'n magazine houder voorkom je dat het daarna omdondert.
Nog eentje, je files die onderin plat liggen, nemen imo onnodig ruimte in want je kunt daar nu ook niks anders meer kwijt. Misschien passen die ook rechtop in die ruimte, naast je boeken?
Of, als dat niet gaat, dan is het misschien de moeite om te kijken naar platte dozen waar je boeken en die files in kunnen, bijvoorbeeld:
https://www.veldhuisverpakkingen.nl/col ... -zwart-3st
En die boxen kun je dan nog eventueel labelen: romans, studieboeken, files (of wat ook). Dan zou je, denk ik, de gehele inhoud die je daar nu in dat kastje hebt staan, kwijt kunnen in minder als 1 zo'n vak.

Oeps lange post haha.

Bedankt! Ik ga er eens naar kijken! De boeken die je nu ziet zijn niet alle boeken. Erachter staan nog boeken die ik niet vaak nodig heb. De files kunnen helaas niet rechtop staan, maar de dozen zijn een goed idee!

xIrlijn schreef:
Wat voor je bureau kan helpen is om de snoeren zoveel mogelijk achter je tafel te laten lopen in plaats van onder je laptop en voor je lamp en boxje langs. Is geen werk en oogt een stuk rustiger.

Normaal gezien lopen de meeste snoeren ook achterlangs. Mijn oplader loopt nu voor langs omdat ik die er even snel neer heb gelegd. Alleen de snoer van het toetsenbord kan niet echt achter het bureau. Een draadloze zou mooier zijn maar helaas kan ik die niet voor school gebruiken (azerty toetsenborden, dus neem dan mijn eigen mee) en dan moet ik er weer eentje opbergen, vandaar deze.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 20:33

Ik woon op 28m2 en ben erg van het "declutter, clean and organize". Zo heet namelijk het bedrijfje van mijn beste vriendin! :D
https://www.declutter-clean-and-organize.nl/

Wat foto's van mijn ruimtes. Heb dus álles op 28m2. Wat je niet ziet: klein bureau met alleen een imac, pennenbakje en verder wit. Bed (180x200 met lades). Schoenenkast (2x 4 vaks) met daarboven allemaal decoratie.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 20:49

MarlindeRooz schreef:
Ik woon op 28m2 en ben erg van het "declutter, clean and organize". Zo heet namelijk het bedrijfje van mijn beste vriendin! :D
https://www.declutter-clean-and-organize.nl/

Wat foto's van mijn ruimtes. Heb dus álles op 28m2. Wat je niet ziet: klein bureau met alleen een imac, pennenbakje en verder wit. Bed (180x200 met lades). Schoenenkast (2x 4 vaks) met daarboven allemaal decoratie.

[ [url=m/2W5oXB.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/rDS0hy.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QaxQhg.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/nR8I7q.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Pbcopg.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0BJx8y.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/jliZPR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi! Mijn kamer is wel een stuk kleiner. Ik geloof dat het 20m2 inclusief de gang waar niet veel mee kan (daarin zitten mijn douche, keukentje, een stoel die bij de kamer hoort en een wasmand) en de wc.

Ik ga eens op de website kijken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 20:50

Maar de tip is echt: doe dingen in mandjes, op logische plekken en houd oppervlakten zoveel mogelijk leeg!

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 21:33

De Ikea zit in Anderlecht en in Zaventem.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 21:47

Berryz schreef:

Ik heb gekeken, maar beide zijn zo'n 50 minuten met het ov. Dus ga liever eerst kijken bij winkels dichterbij. Of eventueel een keer naar de ikea in Eindhoven als ik thuis ben.

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 00:37

Joy_Mennings schreef:
Berryz schreef:

Ik heb gekeken, maar beide zijn zo'n 50 minuten met het ov. Dus ga liever eerst kijken bij winkels dichterbij. Of eventueel een keer naar de ikea in Eindhoven als ik thuis ben.

Ik ken Brussel stad niet goed. Maar een Blokker ofzo vind je ook meestal wel in een stadscentra. Action is hier in België meestal niet in de stad zelf, maar je kan best zelf eens kijken hoe het in Brussel zit.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 01:13

Zit er geen Trafic in de buurt, die verkopen ook bakjes en mandjes.