Ervaringen pvc vloer/wand en kurk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Ervaringen pvc vloer/wand en kurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 02:06

Wij hebben een grote verbouwing en kijken rond naar wat we straks willen. In principe hebben we ervaring met plavuizen, voerbedekking, vinyl, hout en laminaat. Mijn man had vroeger thuis kurk.

Nu we alles nieuw willen, kwamen we bij een zaak die van alles verkoopt. Laminaat in soorten en maten, maar ook pvc. Ik heb het wel bij mensen zien liggen en vind het op zich wel mooi en fijn aanvoelen en klinken, maar was er toch nog huiverig voor.

Deze man gaf aan dat je het ook goed op zowel wanden en vloeren in de badkamer kan gebruiken. Heeft iemand dat gedaan? Bevalt het? Het zou makkelijk schoon te maken zijn en je hebt niet de voegen etc. Ik vraag me sterk af hoelang het mooi blijft.

Wij hebben wel ooit begin jaren '80 finyl op de wanden gehad in nieuwbouw. Ik was klein en het was niet mijn smaak, maar volgens mij wel netjes.

Op zolder hebben we nieuwe balken en dus een houten vloer. Er ligt osb. Die man zei ons het op te schuren en dan de pvc te nemen die je lijmt. Dat die een betere slijtlaag hebben. Maar het werkt ook mee op het hout eronder, dus vind dat wel dubbel.

Het klik pvc heeft al een soort ondervloer soms en werkt wel makkelijk natuurlijk. Dat leek mij dan een betere optie, mochten we voor pvc kiezen.

Maar we hebben ook zitten kijken naar kurk. Tegenwoordig in meer soorten te vinden en heeft natuurlijk veel voordelen.
Er is zelfs laminaat achtig spul dat kurk als basis/onderkant gebruikt. Maar onze voorkeur ging uit naar echte kurk, vanwege geluid, warmte etc.

Voor beneden denk ik zelf, dat ik voor echt hout blijf gaan. Keuken weet ik nog niet. Daar loop je op zich veel, dus nog over nadenken. Weet wel mensen met pvc en dat ziet er nog wel goed uit. Keuken komt in de aanbouw, wel op beton.

Ik hou zelf wel van natuurlijke materialen, ben niet gevoelig voor trends etc. We hadden stenen vloeren in badkamer en toilet met hout motief in het vorige huis. Op zich mooi, maar leek meer op laminaat dan op hout, terwijl het best duur was.

Ik ben dus benieuwd naar ervaringen op zowel vloer EN wand en ook in de natte ruimtes.

Lynn_Nikita

Re: Ervaringen pvc vloer/wand en kurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 07:05

Ik heb click pvc en dat mocht alleen op ontzettend gladde ondervloer. De gewone pvc is volgens mij nog gevoeliger. Ook kan het wel tegen water maar mag het bv weer niet in de inloopdouche.
Ik zou voor de badkamer voor tegels gaan ( die moet bij ons ook nog gemaakt worden)

De vloer is woonkamer is mooi, warmer dan tegels (Geen vloerverwarming) en makkelijker zelf te leggen Maar ondanks dat ze krasbestendig zou zijn heb ik al 3 krassen erin wat metg tegels minder abel zooi gebeuren.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 07:40

Je zou ook kunnen kiezen voor keramisch parket. De look van hout, maar de slijtvastheid van steen.

Als ik n hoop dames uit de woontrends Facebook pagina mag geloven is pvc toch heel kras gevoelig. Wij laten nu keramisch parket op de vloer en op 1 wand in de badkamer leggen, en ik vind die delen zo mooi dat ik zo door het hele huis zou laten leggen als ik daar nu de financiële middelen voor zou hebben :)

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 07:55

Voor mij geen pvc vloer meer... het plakt niet op marmer... Gelukkig geld terug gekregen omdat ik verkeerd geïnformeerd was in de winkel.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:28

Ik vond pvc ook niet fijn, 5jr gehad in mijn vorige nieuwbouwhuis en het is inderdaad krasgevoeliger dan gemiddeld goedkoop laminaat. Ook kan het dof worden op plekken waar je veel loopt (bij ons in de hal en in de keuken).

Wij liepen zelden met schoenen aan in huis maar hebben wel 2 honden.

Wij gaan nu ook voor keramisch parket.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:42

tegen ons werd trouwens gezegd dat hout eronder geen optie, het moest betondek zijn, ook bij het click pvc. En net zo goed een ondervloer moest ook een bepaald soort folie zijn, kon niet zomaar alles onder komen te liggen.
Ik zou het niet nog eens leggen, ik wilde de keuken ook doorleggen maar dan spaar ik liever door voor tegels. Boven zou ik gewoon voor laminaat gaan dan, goedkoper en ik heb daar minder snel krassen op dan nu op het vrij dure click pvc.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:56

Mijn broer is vorige week verhuisd en heeft in zijn nieuwe huis weer een pvc vloer laten leggen. Hij wil niks anders. Wel heeft hij er een speciale coating op laten doen (kost 500 euro) waardoor de vloer nu niet beschadigd kan worden. Eronder ligt vloerverwarming. Ik vind het erg mooi en het is supermakkelijk te onderhouden. Geen probleem als het nat wordt enzo, er zitten geen kieren in.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:57

Bij mijn ouders meer als 30 jaar kurk op de vloer.Erg mooi en warm. Zelfs 30 jaar later nog. Ik weet wel dat ze het tussentijds nog eens hebben laten lakken.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:02

Wij hebben nu ruim 3 jaar pvc in de hal, bijkeuken en keuken. Ziet er nog heel netjes uit ondanks honden/katten en stalschoenen. Ook makkelijk schoon te houden. Maar...... op plekken waar wel eens water wordt gemorst, en de vloer dan vochtig blijft, slaat het pvc grijzig uit (onze vloer is donkerbruin). Bijv. bij de drinkbak van de honden en onder de mat na inregenen bij de deur. Bij de bak van de honden ging er op een gegeven moment ook 1 pvc tegel loszitten op een hoek. (inmiddels hebben wij de hondendrinkbak morsvrij gemaakt). Deze grijzige plekken verdwijnen wel als de vloer daarna weer goed opdroogt, maar het is dus wel opletten steeds. Overigens blijft de voer wel mooi bruin bij een gewoon dweilbeurtje, uitslaan is dus echt alleen als er langere tijd vocht op de vloer blijft. Verder voelt pvc warmer aan als plavuizen en is het ook wat stiller.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:05

Wij hebben hier al 6 jaar gelijmd PVC in de keuken liggen en ik ben er nog wel heel blij mee. Blijft heel netjes en ziet er ook mooi houtlook uit met een nerfje.
Wij wonen buitenaf dus waren wel echt op zoek naar iets wat hufter proof was en dat is gelukt met deze vloer.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:15

Mijn tante heeft pvc (laminaat?) in haar nieuwbouw zowel in keuken als woonruimte met een hond. Werd haar juist aangeraden omwille van e slijtvastheid en gemak in onderhoud.

Wij hebben steentapijt gelegd op de benedenverdieping en op het verdiep toch laminaat gezien we op oude houtenwelfsels zaten die ooit overgoten waren met een soort "egalisé" (gietcement oid). maw de badkamer heeft waterbestendige laminaat en tegels tegen de wand waar het bad staat. Kurk was ons te duur en uiteindelijk niet helemaal onze smaak qua uitvoeringen.
Onze inloopdouche is op de gelijkvloers en volledig betegelt. Steentapijt had gekund, maar de afvoer ed was niet tijdig klaar om mee te laten coaten...

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:18

.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 08:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:25

Wij hebben gelijmde pvc stroken op kantoor - zowel in de natte ruimtes als de kantoorruimtes en we hebben veel 'aanloop' hier (W&S bureau). De vloer laat zich goed dweilen, is krasproof (ook met rondrijdende bureaustoelen).
Thuis geen ervaring mee, maar obv de kantoor-ervaring zou ik het thuis ook zo doen!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:31

Wij hadden vroeger wit-grijzig kurk. Werd heel vies, vooral in de voegen, moest veel onderhoud hebben en sleet ook aardig. Mijn moeder zei al toen ze gingen verhuizen> wij nemen sowieso nóóit meer kurk.

Nu hebben ze een houtvloer en dat is echt veel beter te doen.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:42

Wij hebben boven click pvc op de slaapkamers liggen, ligt er inmiddels 1-1,5 jaar. Gekozen voor pvc ipv laminaat vanwege het geluid. Helaas de verkeerde ondervloer gebruikt, deze moet heel dun zijn voor pvc clickvloer, maar toch erg tevreden erover. Mooie uitstraling, goed schoon te houden, makkelijk zelf te leggen en zoals gehoopt maakt hij weinig geluid met eroverheen lopen.

In de overige 2 kamers boven wordt nu een hoge kwaliteit vinyl gelegd omdat ik geen betonlook pvc kon vinden die ik mooi vond én binnen budget past. Beneden hebben we een gietvloer (betonlook, zeer fijne en vergeeflijke kleur, zeker in de bijkeuken komt dit van pas!) en parket.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:51

Mijn nichtje heeft nu drie jaar een gelijmde pvc vloer in visgraat liggen, ze had een hond en heeft twee kleine kinderen maar de vloer is nog prachtig!
Het is dat ik in een oud huis met houten vloeren woon die zo krom als m’n r**t zijn anders had ik het ook genomen, prachtig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 10:58

Bedankt voor de reacties. Best wisselend.

Wij hadden heel duur keramisch hout in ons vorige huis en ik vond het niet super mooi. Andere mensen wel die bij ons binnen kwamen, dus zal aan mij liggen.

Het pvc dat we hebben bekeken heeft bij klik al echt een ondervloer eraan vast. Hij raadt plakken aan, heeft hogere slijtvaste laag, maar dat werkt wel mee op de ondegrond.

We hebben houten vloeren en die houden we ook. Net nieuwe balken en afgewerkt nu met osb, dus behoorlijk vlak. Om er direct op te plakken niet.

Laminaat nu een paar keer gehad, maar ik kan het niet mooi of fijn vinden. Hebben donker en glad gehad en laatste huis licht en houtnerf. Geen beschadigingen verder.

Hier in de woonkamer ligt echt glad, beuken laminaat. Echt niet mooi, dus echt hout heeft de voorkeur voor de woonkamer.

Wij hadden in vorige huis in de woonkamer en keuken plavuizen en daar werden de voegen ook snel vies rond de drinkbak van de honden.
Was een oudere vloer die er al lag bij aankoop, maar ook beschadigingen.

Van vroeger wel vinyl gewend, maar nu met pvc toch weer anders. Ik vind het bij de mensen die ik ken wel een mooie uitstraling hebben en ook fijn aanvoelen. Maar de meesten hebben tegels, dus geen hout motief.

Kurk heb je ook als ondergrond en met ander uiterlijk en wel de demping van kurk zeg maar.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:17

Een PVC vloer KAN heel slijtvast zijn, maar dan wel de hele dure/professionele versies. Een vriend van me heeft 4 jaar terug een PVC vloer in zijn B&B gelegd en deze is nog steeds supermooi. Maar het was dan ook wel een flinke uitgave.

Hij heeft op dat moment behoorlijk huiswerk gedaan in zijn zoektocht naar een geschikte vloer. Heel veel materialen vielen meteen af. Het PVC in eerste instantie ook, tot hij in contact kwam met een bedrijf dat deze vloeren voor andere bedrijven levert. Dat was op dat moment nog vrij zeldzaam in NL, maar tegenwoordig moet je met wat navragen toch wel aan een dergelijke kwaliteit kunnen komen.

TS, mocht je geïnteresseerd zijn dan kan ik altijd navragen waar zijn vloer vandaan kwam.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 16:27

Ja, dat scheelt enorm.

We zijn nog aan het orienteren, dus ben nog niet zo zeker dat het pvc wordt, maar sowieso niet overal.

Alles kan slijten. Bij hout is het eigenlijk vaak juist mooi als het niet splinternieuw meer is. Maar bij andere vloeren wil je dat vaak niet. HOewel ik die hele oud uitziende tegels ook erg mooi vind.

Ik wilde op zolder eerst de osb platen gewoon lakken en het zo laten. Wordt niet veel gebruikt verder, maar mijn man ziet dat niet zo zitten, dus daar zou een eenvoudige vloer prima kunnen.

Ze begonnen alleen in de winkel over een hele badkamer aankleden met pvc, dus ook wandtegels daarvan en toen werd ik huiverig. Hoewel ik als kind thuis in nieuwbouw wel vinyl heb gehad in de badkamer. Is volgens mij al die jaren goed gebleven. Weet alleen niet hoe mn ouders dat schoonmaakte.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 16:47

Wij hebben sinds 2 jaar beneden een pvcvloer liggen van Coretec, is idd ook met de ondervloer er al aan vast, en ik ben er zo ontzettend blij mee. Heel makkelijk schoon te maken en de enige beschadiging is een kras van een iets te lomp verschoven zware tafel. Voor de rest geen krasje te zien, ondanks peuter, 2 honden en t feit dat we zelf ook totaal niet voorzichtig zijn.
Hiervoor hadden we een eikenhouten vloer en ik vind dit echt een verademing. Het pvc dempt ook meer trouwens, ik zal niet zeggen dat het echt stil is maar duidelijk minder geluid dan hout of laminaat.

Reden dat we hiervoor hebben gekozen en niet voor plakpvc is dat het bij ons op een ondervloer ging die niet 100% gelijk was. Het voorste deel is hout en het achterste deel beton en ondanks dat het netjes op elkaar aansluit is met name het hout natuurlijk nooit 100% recht. Er ligt bij ons wel nog een hele dunne ondervloer tussen (van dat folie) omdat dat nog iets zou egaliseren.

Het was een flinke uitgave maar ik zou het in ieder geval zo weer (laten) leggen :)

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 16:51

Als je vloerverwarming hebt zou ik het afraden. Nu al meerdere mensen gehoord die pvc vloerverwarming hebben die daar speciaal voor gemaakt zou zijn maar je bent je warmte zo weer kwijt, wij kiezen voor keramisch pakket omdat ik vind dat je het gelijk kan voelen als het pvc is.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 17:23

Ik heb PVC op een deel van mijn toiletmuur, over de tegeltjes heen. Die waren niet mooi meer maar wel recht, dus ik heb het er gewoon overheen geplakt. Er gaat water overheen van het (te kleine :') ) wasbakje, dat gaat prima.
Heerlijk dat het vlak is, want met een doekje er overheen ben je zo klaar met schoonmaken.

Het heeft bij mij een tegelpatroon. Laatst een gast die er voor het eerst was en ineens vanaf de toilet riep "hee het zijn geen echte tegels!" Lijkt net echt ofzo :+ Al zou ik dit voor een hele badkamer (die waarschijnlijk ook beter verlicht is dan mijn kleine toiletje) misschien niet doen zelf.

Het zit er nog maar een half jaar op dus ik kan weinig zeggen over slijtage vrees ik. De soort die ik heb had een sticker "ook geschikt voor de badkamer", daar heb ik wel naar gekeken ivm vocht.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 17:36

Wij hebben op de boven verdieping PVC, van Therdex, verlijmd. Ik ben er erg blij mee. Ik hoor wel eens negatieve verhalen, maar dat zijn of geen a merken, of plak pvc. Laat je goed informeren in verschillennde speciaalzaken. En ja het is best een uitgave maar je hebt er geen onderhoud aan en bij de juiste kwaliteit ligt het jaren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 17:42

Urona447 schreef:
Als je vloerverwarming hebt zou ik het afraden. Nu al meerdere mensen gehoord die pvc vloerverwarming hebben die daar speciaal voor gemaakt zou zijn maar je bent je warmte zo weer kwijt, wij kiezen voor keramisch pakket omdat ik vind dat je het gelijk kan voelen als het pvc is.

Nee, geen vloerverwarming en eigenlijk ook niet van plan om vloerverwarming te nemen meer.

Natuurlijk voelt het anders. Dat vind ik zelf juist een voordeel.

Wij hadden behoorlijk duur keramisch hout in de badkamer met nerf, maar vond het net zo nep als laminaat. Anders, maar ook geen echt hout.

Overigens 3 kleine beschadigingen op gekregen in 8jr tijd.

Een houten vloer werkt altijd, dus plakken vind ik ondanks het advies van de winkel toch niet zo slim. Maar je kan vast makkelijker een plank of tegel vervangen bij schade.

NoeskaMoos schreef:
Ik heb PVC op een deel van mijn toiletmuur, over de tegeltjes heen. Die waren niet mooi meer maar wel recht, dus ik heb het er gewoon overheen geplakt. Er gaat water overheen van het (te kleine :') ) wasbakje, dat gaat prima.
Heerlijk dat het vlak is, want met een doekje er overheen ben je zo klaar met schoonmaken.

Het heeft bij mij een tegelpatroon. Laatst een gast die er voor het eerst was en ineens vanaf de toilet riep "hee het zijn geen echte tegels!" Lijkt net echt ofzo :+ Al zou ik dit voor een hele badkamer (die waarschijnlijk ook beter verlicht is dan mijn kleine toiletje) misschien niet doen zelf.

Het zit er nog maar een half jaar op dus ik kan weinig zeggen over slijtage vrees ik. De soort die ik heb had een sticker "ook geschikt voor de badkamer", daar heb ik wel naar gekeken ivm vocht.

Stoer dat je het zo er overheen hebt geplakt. Qua tegels hadden ze van pvc momenteel niet zo heel veel keus, dus gaan ook nog ergens anders kijken.

Mochten we het voor de vloer kiezen, zou ik een oude look en verschillende afmetingen juist mooier vinden. Maar de nieuwe keuken komt in een nieuwbouw serre met betonvloer, dus anders dan de rest van het huis.

Sanniejtjuh schreef:
Wij hebben op de boven verdieping PVC, van Therdex, verlijmd. Ik ben er erg blij mee. Ik hoor wel eens negatieve verhalen, maar dat zijn of geen a merken, of plak pvc. Laat je goed informeren in verschillennde speciaalzaken. En ja het is best een uitgave maar je hebt er geen onderhoud aan en bij de juiste kwaliteit ligt het jaren.

Het is allemaal een uitgave, dus daar kijk ik niet zo heel erg naar. Moet het mooi vinden en vooral makkelijk.
Ben eerder wat bang dat we over 5jr ergens tegenaan lopen en we dan weer opnieuw moeten beginnen. Daar hebben we echt geen zin meer in na deze mega verbouwing.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 22:04

Hier trouwens wel een slechte ervaring met een A-merk (quickstep) PVC. Verlijmd en een extra slijtvaste laag. Werd toentertijd verkocht als onverwoestbaar. Helaas toch na 5jr veel slijtage, daarom gaan we nu voor keramisch parket.

Ik weet niet of je kinderen hebt TS maar ik zou het zelf geen prettig idee vinden dat mijn kinderen over een plastic laag kruipen/likken/kwijlen etc. Er zitten toch weekmakers en andere chemicaliën in.