Zure lucht in huis, komt met vlagen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ricie

Zure lucht in huis, komt met vlagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 00:39

Hallo allemaal!

Ik heb even een vraagje, ben momenteel bij mijn vriendin. En ruiken sinds vanavond af en toe met vlagen een zure lucht in huis. Kunnen hem niet plaatsen en weten niet wat het is of kan zijn. Het lijkt niet op de zure lucht van bedorven eten etc. We ruiken het door het hele huis...is een portiekflat, 3 hoog, wonen op 3e etage.

Hebben al veel dingen gecheckt, kattenbakken, prullenbak, koelkast, onlangs met chloor schoongemaakte badkamer (2 dagen terug, en al meerdere keren gedoucht). voorraadkast, wasmachine, droger, toilet....maar lijkt daar nergens vandaan te komen.

Maar de geur is zelfs zo erg dat hij zelfs hoofd/neuspijn veroorzaakt....wat zouden jullie doen? Of wat schiet jullie te binnen wat het kan zijn of waar het vandaan kan komen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 00:41

Komt het niet bij de buren vandaan?
Of misschien het riool? Afvoeren?

Ricie

Re: Zure lucht in huis, komt met vlagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 00:44

Riool en afvoeren lijkt het niet op. Toilet hebben we geroken omdat dat ook één van de dingen was die in ons op kwam. Badkamer hebben we ook in geroken maar daar ruiken we het niet duidelijk beide.

Buren vroeg ik me ook af, maar weet niet of er systemen op elkaar zijn aangesloten of iets....dus lastig te peilen. En dit is nou ook niet echt een tijdstip om bij alle buren aan te gaan bellen _O-

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 00:45

Wordt je er echt onwel van? Je zou de brandweer kunnen bellen. Zij kunnen dan wat metingen doen. Dan weet je of hetgeen je ruikt giftig/schadelijk is of niet.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 00:49

Ik woonde ook in eenflat.
Als iemand met een hele ranzige vuilniszak er door heen liep, hadden we ook zo'n aparte zure geur. Wat overal door heen trok.

Een vraag, is de portiek pas geleden schoongemaakt? Hier hadden we daardoor ook wel eens een hele vieze geur door de portiek/huis

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 00:54

Hmmm, als ik beneden kom zal ik eens kijken op de lijst. Er hangt zo een afteken lijst van een schoonmaak bedrijf. Vuilniszakken zou wellicht kunnen....echt onwel wil ik het niet noemen. Hadden alleen pijn in de neus/voorhoofd net toen we de geur roken.

Brandweer zat ik ook aan te twijfelen maar wil ik niet voor niks bellen. En gas of koolmonoxide kan het niet echt zijn. Gas is een hele specifieke geur, en koolmonoxide is geur en kleurloos.....

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 00:55

rien10 schreef:
Wordt je er echt onwel van? Je zou de brandweer kunnen bellen. Zij kunnen dan wat metingen doen. Dan weet je of hetgeen je ruikt giftig/schadelijk is of niet.

Goeie tip. En wellicht kunnen zij je op basis van hun ervaring meteen vertellen: “Oh, u ruikt zusenzo.”

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 01:03

Niet ergens een dode muis of een kat die in huis geplast heeft?
Anders je ramen eens dicht doen en kijken of je het nog steeds ruikt. Ruik je buiten je deur de lucht ook nog?

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 01:07

Katten hebben niet in huis geplast, zijn we 99% zeker van en hebben we zo ongeveer overal al op gecontroleerd. Ramen etc zitten dicht, en buiten op de balkons en in het portiek ruiken we niks.

Dode muis of iets heb ik ook aan zitten denken, maar is wel een heel andere zure geur. Weet ook niet zo heel goed waar ik hem mee moet vergelijken....

Brandweer wil ik eigenlijk nog even mee wachten, hoop morgen ook buren tegen te komen. Kan ik ff vragen of zij ook zo iets ervaren toevallig....

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 01:08

Stomme vraag maar nu je er zelf over begint: heb je de buurtjes recent nog gezien?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 01:10

Ik heb dit soms ook. Komt door de luchtcirculatie bij mij. :n

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 01:12

Cowboy55 schreef:
Stomme vraag maar nu je er zelf over begint: heb je de buurtjes recent nog gezien?

Helemaal geen stomme vraag.. Herinner me nog een bokker die de politie gebeld had omdat ze al tijdje geen zicht meer had van dr buren oid... Bleek overleden te zijn.

Ik toch toch even het niet spoed nr bellen van de politie als k jou was.. Al is het maar om te vragen of de brandweer moet komen meten.

Je koelkast is het ook niet begrijp ik?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 01:25

Eerste wat ik dacht, was de koelkast. Soms zit het reservoir aan de achterkant vol en groeien er schimmels in.

Volgende idee is het riool, aangezien het in het hele gebouw te ruiken is.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 01:32

Hmmm, buren voor zover ik weet recentelijk allemaal nog gezien. Koelkast is qua inhoud gecontroleerd en is het ook niet. Bij de koelkast lijkt het ook niet vandaan te komen.

Zo een reservoir heb ik echt nog nooit van gehoord, maar kan ik eens naar kijken of deze koelkast dat heeft. Is tevens niet in het hele flatgebouw te ruiken. Wel door het hele huis, maar door het hele gebouw heb ik geloof ik nergens gezegd := of ik heb zitten spooktypen ipv spoorslapen _O-

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 01:41

Heb je al in de meterkast gesnuffeld? Mocht daar een rookkanaal in zitten zou het kunnen dat daar de lucht vandaan komt (het zij door een lek in kanaal, het zij door luchtstromen igv niet netjes af gedicht)
Zo kon ik bij ons ook precies ruiken wanneer de onderburen hadden gerookt in huis, trok via meterkast ons appartement binnen :r

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 03:00

Heb je toevallig niet gewoon een aardappel die aan het rotten is?
Ben zo zelf ook al eens uren aan het zoeken geweest, bleek 1 rotte aardappel

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 03:16

Even de Sifon van de wasbak etc. checken. Wanneer deze vol zit hoef je dit niet altijd via het afvoerputje te ruiken.

Wat ook nog een optie is: dat de oude vuilniszak gelekt heeft, dan ligt er nu onderin de vuilnisbak iets te broeien.

Verder zou er ergens, onder/achter kast,bank etc iets kunnen liggen te verteren of (in het geval van centraal afzuigsysteem) misschien een dood beest in het systeem.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 07:49

De vaatwasser .. die heeft zo'n filter onderin zitten. Kan ook heerlijk zuur ruiken.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 08:57

Ben je bekend met wietlucht (niet van rook maar van kweek?). Dan kan ook vrij intens en wat zurig ruiken. Misschien een beetje een "extreem" idee maar je weet maar nooit wat de buurtjes uitspoken. }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 09:27

Weet je zeker dat het de katten niet zijn?
Misschien dat die is gaan sproeien, kan ontzettend stinken namelijk, ook vrouwtjes kunnen sproeien schijnbaar.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 09:31

Inderdaad even sifons nakijken. Bleek in mijn werkappartement ook een kapotte sifon te zijn en die lucht was echt niet te harden...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:06

In flats gebeurt
het vaker dat het kanaal waar je de afzuigkap op aansluit is verbonden met een centraal kanaal waar ook de afzuigingen van je buren (naast, onder en boven) op uitkomen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:36

Niet toevallig haardhout in huis waar een paar wantsen tussen zitten? Wantsen gaan bij aanraking of dreiging ook enorm zuur ruiken.

Nog verder denken, heb je een paard en staat deze op een boerderij? Misschien door de kuil(sappen) heen gelopen? Dit trekt in je schoenscholen. Of nat kuilvoer gevoerd en in je kleren getrokken.
Laatst bijgewerkt door suffie op 05-01-20 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:39

Je buren die zuurkool hebben gegeten?
Ik kwam gisteren bij iemand thuis en mijn eerste vraag was: pfoeee heb jij zuurkool gekookt ofzo? Ja dus. %)

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:56

Iets doods?
Bij de buurvrouw lag er een mega rat te ontbinden tussen haar slaapkamerplafond en zolder. Een rotpunt om te komen ook nog... maar die had dus echt last van een vieze lucht en bleek dus dat te zijn