Latex plafond komt los

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JLLN_

Latex plafond komt los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 20:20

Goedenavond bokkers,

In mijn klusappartement druk in de weer om alles tijdig af te krijgen. Alle wanden worden vers gestukadoord, de plafonds worden niet meegenomen. Op de plafonds zit al een laag latex, maar erg vervuild en wilde dit opnieuw wit maken... nu laat de latex laag dus helemaal los als ik er met de roller overheen ga..

wie o wie weet hoe dit kan, en nog belangrijker: wat kan ik er aan doen?!

Ik heb al voorstrijk geprobeerd, ik zal even een foto bijvoegen van wat ik bedoel

Afbeelding

Afbeelding

OleJon

Re: Latex plafond komt los

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:24

volgens mij heeft dat met vocht te maken. je zou een primer kunnen gebruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:28

Alle latex er af halen? op de foto's zit het onder die laag er prima uit. Als het los laat, hecht het dus ook slecht. Dus dan komt het sowieso vroeg of laat naar beneden.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:30

Het kan zijn dat er iets anders dan gewone latex onder zit, waardoor de latex niet hecht. Dan eerst een primer gebruiken.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 20:31

Is een primer niet hetzelfde als voorstrijk?

Heb deze gebruikt op advies van mijn stukadoor.

Afbeelding

Marije_1997 schreef:
Alle latex er af halen? op de foto's zit het onder die laag er prima uit. Als het los laat, hecht het dus ook slecht. Dus dan komt het sowieso vroeg of laat naar beneden.

De laag die je nu ziet loslaten is de laag die ik er zelf op heb gesmeerd..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:35

Herkenbaar! Hier ook een plafond wat hetzelfde deed. Mijn advies? Voorzichtig verven :j

Ik heb uiteindelijk veel met een kwast geverfd, en dan heel licht met de roller er overheen toen het nog nat was. Dat leek iets te helpen. Maar geen idee of dat ook daadwerkelijk helpt of dat ik gewoon gelul had.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:36

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:47

In mijn (hele oude) woning, hebben ze veegvast gebruikt op de plafonds en dat kun je dus niet over schilderen met latex, Google maar eens. Ik kreeg een zelfde reactie, helaas ook met voorstrijk was dat hier niet op te lossen, heb alles eraf moeten krabben. Wat een verschrikking. Dus hoop heel hard voor je dat dat niet is wat bij jou erop zit! Je kunt even googlen hoe je kunt testen of dat het is.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:50

Herkenbaar. Wij waren het zo dat. Plafond eruit en nieuw erin en laten stuken.

Nouja nu moesten we nog wel meer doen waardoor er nieuw plafond in moest.

Zou het helaas niet weten. Ben benieuwd naar de tips

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 21:00

Wij hebben geen zin om t plafond helemaal strak te maken en t verven, dus kiezen voor agnesplaten.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 21:14

Nou dat zou weleens flink pech kunnen zijn zeg als het zoiets is als waar Merell het over heeft :\ . Dan gaat het een hoop extra werk kosten.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 21:25

Hebben wij ook gehad. Probleem was toen dat de nieuwe verf en de oude verf niet samengingen. We hebben toen met hele goedkope verf expres de vellen oude latex er af gehaald, dan het plafond flink afgewassen en dan terug geschilderd. Een boel werk maar het is goed gekomen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 21:26

Ik weet nog jaren geleden dat ik eerst moest kijken met een vochtige doek of het plafond afgaf als ik nieuwenlatex ging kopen. Je had twee soorten en als je de een op de ander gebruikt gaatjes bladderen.
Enige oplossing was toen afsteken maar misschien dat er nu andere mogelijkheden zijn!
Succes.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 22:46

Jakkes, klinkt allemaal niet heel positief.

Het gekke is dat het dus maar op enkele plekken is op het plafond, vooral in die hoek..
De rest van het plafond heb ik redelijk goed kunnen doen, op een paar hele kleine plekjes na (2-3cm groot). In de andere slaapkamer heb ik het vrijwel geheel probleemloos kunnen oververven op een klein plekje na. Ik moet er wel voor zorgen dat de roller niet te droog is, want dan gaat hij plakken..

Pluttersput schreef:
Herkenbaar! Hier ook een plafond wat hetzelfde deed. Mijn advies? Voorzichtig verven :j

Ik heb uiteindelijk veel met een kwast geverfd, en dan heel licht met de roller er overheen toen het nog nat was. Dat leek iets te helpen. Maar geen idee of dat ook daadwerkelijk helpt of dat ik gewoon gelul had.

Ik heb het inderdaad ook geprobeerd met een kwast, ging wel wat beter.. alleen bij de hele grote plek blijf je het dus wel zien -O-

Maar ik moet de woonkamer nu dus nog doen.. En dat is 30m2.... Dus als dat plafond ook zo los gaat laten dan ga ik wel even in een hoekje huilen ben ik bang

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 22:49

Plafond niet zelf gaan prutsen maar een schilder erbij halen. Kost wat, maar je bent zo blij als zij het voor je doen :j

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 23:11

En als je het eerst afwast met bijvoorbeeld staat Marc? Hier ongeveer hetzelfde gehad maar dan op de muren en dat was vooral stof.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 23:30

Hier ook gehad, bleek het plafond met witkalk geverft te zijn. Dat laat ook los als je er met latex overheen gaat. Ik heb met 1 plafond zelfs zon ruzie gehad dat ik het opgegeven heb en er styroporplaten onder heb geplakt. In Duitsland heb je die als kant en klare plafondplaat met motiefje. Is hetzelfde als van die randen en sierdingen die je op je plafond kan plakken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 09:38

rina schreef:
Hier ook gehad, bleek het plafond met witkalk geverft te zijn. Dat laat ook los als je er met latex overheen gaat. Ik heb met 1 plafond zelfs zon ruzie gehad dat ik het opgegeven heb en er styroporplaten onder heb geplakt. In Duitsland heb je die als kant en klare plafondplaat met motiefje. Is hetzelfde als van die randen en sierdingen die je op je plafond kan plakken.

Hier was het ook witkalk. Ook nieuw stuc hield er niet op er eerst maar platen tegenaan gezet

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 18:20

Oude witkalklagen kun je er met een bezem/doek en zeepwater zo afwassen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 18:28

Was dat maar waar. Echt niet. Hier niet in elk geval. Ik heb me aardig uit mogen leven met een spatel om die troep eraf te krijgen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 22:16

rina schreef:
Was dat maar waar. Echt niet. Hier niet in elk geval. Ik heb me aardig uit mogen leven met een spatel om die troep eraf te krijgen.

Bij mijn ouders hebben we jaren geleden ook alle plafonds van de slaapkamers af moeten steken.
Mijn ouders hadden 1 geluk, dat was de hoogslaper/het stapelbed. Bed heen en weer schuiven en wij konden als kids vanuit bed helpen afsteken!

Maar wel een rotklus inderdaad...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 22:20

Hier ook ietsje last van gehad, op een plek waar het plafond was hersteld... Zat een inbouwkast over de hele lengte van de kamer en die is er door de vorige eigenaar uitgehaald. Toen wij alles gingen sauzen kwam er in die kamer wat los...

Uiteindelijk was het voor ons een kwestie van veel geduld en heel dun opschilderen (verdunnen dus) en daarna met wat dikkere verf opmaken.

Uiteraard eerst met een plamuurmes afsteken wat daarop loslaat en licht opschuren langs de randen.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 22:55

Succes :(:)
Ik heb dit ook gehad in onze nieuwe woning toen wij aan het verbouwen waren.

Ga eens met je hand eroverheen, als je hand wit wordt, heb je pech.
Dan zit er waarschijnlijk krijt in het plafond. Dan kom je het hele plafond aan het doordrenkt nat maken en schuren, schuren, schuren totdat het geen wit meer afgeeft. Dan een nieuwe laag stuc eroverheen laten zetten, voorstrijk en opnieuw verven.

Tip: maak het plafond op plek voor plek nat en begin met een plamuurmes te schuren. Wij hadden de kalk er heel dik op zitten en was echt een *** werk.
Ik heb stukje voor stukje gedaan. Met enkel een natte doek kwamen wij niet ver, ik heb echt alles eraf moeten schuren met de plamuurmes.

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 23:10

Mijn man is schilder en die zegt dat het idd veegvaste muurvast is op het plafond.

Moet er idd allemaal af steken en goed afwassen... ( had eerst niet gehoeven als je er nog niks opgesmeert zou hebben, dan had je hetzelfde veegvaste eroverheen kunnen smeren of eraf halen dmv. behang lijm erop te smeren dit zou dan opdrogen en krijg je het er zo af maar dit gaat dus nu niet meer)

En dan voorstrijken en dan weer sausen.

Als je meer vragen hebt Pb me maar.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 21:22

melanie20 schreef:
Mijn man is schilder en die zegt dat het idd veegvaste muurvast is op het plafond.

Moet er idd allemaal af steken en goed afwassen... ( had eerst niet gehoeven als je er nog niks opgesmeert zou hebben, dan had je hetzelfde veegvaste eroverheen kunnen smeren of eraf halen dmv. behang lijm erop te smeren dit zou dan opdrogen en krijg je het er zo af maar dit gaat dus nu niet meer)

En dan voorstrijken en dan weer sausen.

Als je meer vragen hebt Pb me maar.

In de woonkamer heb ik nog niets met het plafond gedaan.. hoe weet ik zeker of het die veegvast is?