Geen idee of het hier goed staat overigens! De situatie:
Ik studeer in Nijmegen maar woon in een andere stad, ongeveer een uur reistijd met de trein. Die dag had ik een tentamen, ruim op tijd vertrokken zodat ik nog een uur voor het tentamen had om rustig voor te bereiden. Helaas reed de trein na 20 min niet verder wegens een aanrijding van de trein ervoor, na heel lang stil staan werd er omgeroepen dat de trein terug zou rijden. Snel via 9292 gekeken wat de andere optie zou zijn, was er niet, wegens werkzaamheden.
Al flink in de stress de school gebeld, zij konden er niets aan doen, te laat = herkansen.
Gelukkig kon mijn vriend mij redden, hij is naar het eerstvolgende station waar ik eruit kon gereden en daar heb ik de auto overgenomen. Net een minuut te laat mocht ik gelukkig nog het lokaal in.
Helaas wel met mijn eerste boete tot het gevolg.
Door rood rijden, iets wat ik echt niet bewust gedaan heb of zou hebben gedaan. Ik heb pas sinds de zomer mijn rijbewijs, dit was ook de eerste keer dat ik zo'n flink eind in mijn eentje heb gereden en ondanks de stress deed ik juist heel erg voorzichtig en rustig aan. Nu heb ik gekeken welk kruispunt het was, had al het vermoeden dat het daar was omdat het daar niet helemaal soepel ging. Ik sloeg linksaf (en reed 100% door groen, mogelijk sprong hij net op oranje, maar anders was ik echt wel gestopt want ik reed langzaam), alleen de baan was vol (zag ik te laat), dus bleef ik op het tussenstuk staan. Ik denk, doordat ze mij daar zagen staan, ik daardoor geflitst ben (was echt vlak na het stoplicht namelijk). Het wegrijden toen er eenmaal ruimte was ging niet zo soepel, want de motor sloeg af (tja, beginnersfoutje in een vreemde auto
). Daarna zonder problemen verder gereden. Ik wil dus graag bezwaar indienen omdat ik in een filelijn terecht kwam. Misschien helpt het, misschien niet, maar dan heb ik het tenminste geprobeerd.
Nu komt het probleem, de boete staat op de naam van de moeder van mijn vriend. Zij hebben tijdelijk even auto's uitgewisseld (ander verhaal). Zij vind het vooral heel rot voor mij, maar ik wil haar er niet mee opzadelen verder.
Ik heb al begrepen via de google zoektocht dat de kentekenhouder de boete moet betalen. Dus zal ik het geld naar haar overmaken natuurlijk. Maar hoe zit dit met bezwaar indienen? Moet dat ook via haar gaan? Of kan je op een manier aangeven dat er iemand anders met de auto heeft gereden?
Iemand die eerder in een dergelijke situatie terecht is gekomen en hoe heb je dit opgelost?
Alvast heel erg bedankt!