Boete met geleende auto, hoe bezwaar maken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Boete met geleende auto, hoe bezwaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 12:17

Op internet wordt ik niet heel veel wijzer en mijn omgeving weet het ook niet zo goed, en als er ergens veel ervaringen en antwoorden te vinden zijn is het wel op bokt. :+ Geen idee of het hier goed staat overigens!

De situatie:
Ik studeer in Nijmegen maar woon in een andere stad, ongeveer een uur reistijd met de trein. Die dag had ik een tentamen, ruim op tijd vertrokken zodat ik nog een uur voor het tentamen had om rustig voor te bereiden. Helaas reed de trein na 20 min niet verder wegens een aanrijding van de trein ervoor, na heel lang stil staan werd er omgeroepen dat de trein terug zou rijden. Snel via 9292 gekeken wat de andere optie zou zijn, was er niet, wegens werkzaamheden. -O-
Al flink in de stress de school gebeld, zij konden er niets aan doen, te laat = herkansen.
Gelukkig kon mijn vriend mij redden, hij is naar het eerstvolgende station waar ik eruit kon gereden en daar heb ik de auto overgenomen. Net een minuut te laat mocht ik gelukkig nog het lokaal in.

Helaas wel met mijn eerste boete tot het gevolg. :\ Door rood rijden, iets wat ik echt niet bewust gedaan heb of zou hebben gedaan. Ik heb pas sinds de zomer mijn rijbewijs, dit was ook de eerste keer dat ik zo'n flink eind in mijn eentje heb gereden en ondanks de stress deed ik juist heel erg voorzichtig en rustig aan.
Nu heb ik gekeken welk kruispunt het was, had al het vermoeden dat het daar was omdat het daar niet helemaal soepel ging. Ik sloeg linksaf (en reed 100% door groen, mogelijk sprong hij net op oranje, maar anders was ik echt wel gestopt want ik reed langzaam), alleen de baan was vol (zag ik te laat), dus bleef ik op het tussenstuk staan. Ik denk, doordat ze mij daar zagen staan, ik daardoor geflitst ben (was echt vlak na het stoplicht namelijk). Het wegrijden toen er eenmaal ruimte was ging niet zo soepel, want de motor sloeg af (tja, beginnersfoutje in een vreemde auto :') ). Daarna zonder problemen verder gereden.

Ik wil dus graag bezwaar indienen omdat ik in een filelijn terecht kwam. Misschien helpt het, misschien niet, maar dan heb ik het tenminste geprobeerd.
Nu komt het probleem, de boete staat op de naam van de moeder van mijn vriend. Zij hebben tijdelijk even auto's uitgewisseld (ander verhaal). Zij vind het vooral heel rot voor mij, maar ik wil haar er niet mee opzadelen verder.
Ik heb al begrepen via de google zoektocht dat de kentekenhouder de boete moet betalen. Dus zal ik het geld naar haar overmaken natuurlijk. Maar hoe zit dit met bezwaar indienen? Moet dat ook via haar gaan? Of kan je op een manier aangeven dat er iemand anders met de auto heeft gereden?
Iemand die eerder in een dergelijke situatie terecht is gekomen en hoe heb je dit opgelost?

Alvast heel erg bedankt!

lies_sparkle

Re: Boete met geleende auto, hoe bezwaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:20

Ik heb zo’n zelfde situatie gezien op televisie.
Eerst de boete betalen, dan bezwaar aantekenen.
Je kunt de brief schrijven met jouw naam en de naam van zijn moeder eronder.
Bij zo’n boete wordt een foto gemaakt,
Dit was bij die meneer ook zo. Als jij dan geen fout hebt gemaakt (wat je duidelijk kunt zien op de foto), wordt de boete (deels) kwijtgescholden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:22

Helaas pindakaas, filelijn of niet, je mag nooit en te nimmer een kruispunt blokkeren. Je had dus voor het stoplicht moeten wachten tot de weg weer vrij was geweest en het licht groen.

Dit heet verkeersinzicht en dit mis jij dus als je nooit rijdt :+

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:23

Het is om het even, de boete voor het blokkeren van een kruispunt is net zo duur. Jammer, maar laat het een (dure) les zijn. Volgende keer beter vooruit kijken.
Inderdaar sowieso betalen, bezwaarprocedures kosten meer tijd dan de betalingstermijn van de boete.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:24

Ben je geflitst? Dat kan bijna niet anders.
Op de site van het cjib kan je inloggen met je digid en de foto zien.
Dan weet je of het nut heeft om bezwaar in te dienen.. dat zou ik eerst bekijken.
Wat je hierboven beschrijft wordt, denk ik, gewoom van tafel geveegd. Ik heb recent bezwaar ingediend voor 7 km te hard op de snelweg.. ik haalde iemand in die slingerde en met zn telefoon zat. Dus gaf gas bij.
Daar heeft de ovj echt geen boodschap aan en dat liet hij merken ook..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:28

Heel flauw om te zeggen, maar het is wel zo dat jij beter vooruit had moeten kijken en denken. Je had moeten zien/inschatten dat je niet op de juiste baan kon komen.
Gebeurt ons allemaal wel eens en hoe meer ervaring je opdoet, hoe beter je dit soort dingen in zal kunnen schatten.
Letterlijk kilometers maken.
Het staat je volledig vrij bezwaar te maken natuurlijk, wie niet waagt.....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:29

Onali schreef:
Helaas pindakaas, filelijn of niet, je mag nooit en te nimmer een kruispunt blokkeren. Je had dus voor het stoplicht moeten wachten tot de weg weer vrij was geweest en het licht groen.

Eens. Je had vooruit moeten kijken en dan had je kunnen zien dat je stil had komen te staan na het stoplicht. Ik zou geen bezwaar maken als jou was. Bedrag overmaken naar de moeder van je vriend en hiervan leren. Vooral vaker gaan rijden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:30

Het is heel makkelijk, er zit een sensor vóór en ná de streep. Je moet allebei de sensoren raken om geflitst te worden. Dus kan er maar 1 conclusie zijn.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:31

gabyfedde schreef:
Het is om het even, de boete voor het blokkeren van een kruispunt is net zo duur. Jammer, maar laat het een (dure) les zijn. Volgende keer beter vooruit kijken.
Inderdaar sowieso betalen, bezwaarprocedures kosten meer tijd dan de betalingstermijn van de boete.

Eens inderdaad.
Afgezien van het feit dat het gevaarlijk is om een kruispunt te blokkeren, is het ook nog eens ontzettend irritant en belemmert dit de verkeersdoorstroming. Je kan de lijn pas over als je echt naar de overkant kan.

Dus, gewoon betalen en de volgende keer beter opletten/inschatten :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:33

Vrrag je schoonmoeder even om in te loggen via haar digid en zoek het op, dan zie je de foto en kun je nagaan of de boete terecht of onterecht is , betalen moet in ieder geval en dan is ook duidelijk of je bezwaar misschien succes heeft.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 12:34

Onali schreef:

Helemaal mee eens hoor, ik zat ook fout.
Ik blokkeerde het kruispunt echter maar voor een paar tellen, iets langer doordat de auto afsloeg. Ik zag dat het volliep, remde af (bewust op het tussenstuk zodat ik niet de andere weghelft blokkeerde), stond een seconde stil en kon in principe gelijk weer doorrijden maar dat duurde iets langer doordat de motor afsloeg.

En ben mij er zeker van bewust dat ik beter vooruit had moeten kijken. Het was ook wel druk, maar er stond niets stil, het liep gewoon behoorlijk vol maar alles reed wel gestaag door.

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:41

Als het verkeer niet stilstond toen je het kruispunt opkwam zou ik het gewoon proberen. Denk dat de meesten dit was overkomen, niemand wacht tot zijn voorganger het kruispunt voorbij is om dan pas over te steken :+ Of het moet al vaststaan natuurlijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:47

Blue_Monday schreef:
Als het verkeer niet stilstond toen je het kruispunt opkwam zou ik het gewoon proberen. Denk dat de meesten dit was overkomen, niemand wacht tot zijn voorganger het kruispunt voorbij is om dan pas over te steken :+ Of het moet al vaststaan natuurlijk.

In Groningen zit een kruispunt waar dit dagelijkse kost was... Daar stonden we vaak genoeg voor groen licht te wachten...

Proberen kan altijd, maar ik gok dat er geen speld tussen te krijgen is... Als de tijd en/of de auto niet zou kloppen dan is het een ander verhaal. :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:48

Kom wat een flauwheid zeg. Alsof er iemand is die in de stad rijdt die niet vroeger of later in deze positie is gekomen, en meestal is er ook niks aan de hand.
Zeker foto opvragen (ik weet niet precies hoe je dat doet als de boete aan iemand anders wordt gegeven, maar je kunt sowieso het voorwerk doen en dan laten tekenen door de moeder van je vriend.)

Overigens: het OM is soms nogal gemakzuchtig in het uitdelen van boetes: een deel daarvan wordt zodra het in de buurt van een rechterlijke toets toch maar ingetrokken omdat blijkt dat er geen overtreding was / de foto of het bewijs niet aan de wet voldoen. Dat vindt het OM zelf niet altijd zo'n probleem, maar de rechter dus met enige regelmaat wel. Bezwaar kan dan lonend zijn.

Suliko

Re: Boete met geleende auto, hoe bezwaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 13:04

Ik begrijp ook zeker dat stilstaan op een kruispunt niet de bedoeling is. Maar gelijk ervan uitgaan dat ik een gebrek aan verkeersinzicht heb is ook wel een beetje overdreven. Inmiddels al flink wat kilometers erin zitten (ik rij wel met regelmaat, maar niet zo vaak alleen), natuurlijk ben ik nog een beginnend bestuurder en moet ik nog veel leren, maar ik hou me altijd netjes aan de regels en herhaal nog regelmatig in mijn hoofd waar ik op moet letten om mezelf even te checken.

Ook niet helemaal duidelijk in de beginpost gezet, maar er stond niets stil toen ik wegreed. Ik reed ook langzaam, dus als het stoplicht op oranje was gesprongen of de auto's voor mij stilstonden, was ik gewoon gestopt. Het was druk, maar het reed gestaag door. Ik denk dat iedereen dan de keuze maakt om door te rijden bij groen.
Ik stond een tel stil, dat ik niet gelijk wegreed door afslaan baal ik ook ontzettend van. Vervolgens kon ik gewoon netjes doorrijden en werd er niemand belemmerd.

Bedankt allemaal voor de antwoorden, want hier heb ik zeker wat aan! Mijn plan is om de boete in ieder geval te betalen en de foto op te vragen via mijn schoonmoeder. Proberen kan geen kwaad, want wat @Shadow0 zegt heb ik ook al vaker gehoord. Het bezwaar zal ik dan via mijn schoonmoeder indienen, door beide ondertekend.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:10

Als je bezwaar indient hoef je tegenwoordig niet meer eerst te betalen.
Je kunt bezwaar indienen maar er is een kans dat (als je niet door rood bent gereden op de baan voor linksaf, dat moet te zien zijn op de foto) de boete wordt omgezet naar iets van 'verkeerd voorgesorteerd staan'. Inderdaad, dat is niet waar je in eerste instantie voor beboet werd maar er is een artikel in de wet die wijzigen van ik noem het maar even 'ten laste legging' toestaat.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:30

Kit_for_ever schreef:
Als je bezwaar indient hoef je tegenwoordig niet meer eerst te betalen.
Je kunt bezwaar indienen maar er is een kans dat (als je niet door rood bent gereden op de baan voor linksaf, dat moet te zien zijn op de foto) de boete wordt omgezet naar iets van 'verkeerd voorgesorteerd staan'. Inderdaad, dat is niet waar je in eerste instantie voor beboet werd maar er is een artikel in de wet die wijzigen van ik noem het maar even 'ten laste legging' toestaat.

Dat kan alleen maar als het om hetzelfde feit gaat. Jouw voorbeeld gaat niet op in deze.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:36

Shadow0 schreef:
Kom wat een flauwheid zeg. Alsof er iemand is die in de stad rijdt die niet vroeger of later in deze positie is gekomen, en meestal is er ook niks aan de hand.

Nou ja, het is niet omdat iedereen het wel eens doet, dat het meteen mag. Iedereen heeft ook vast wel eens het gaspedaal net iets dieper ingetrapt dan eigenlijk mag. Word je niet gepakt? Heel leuk. Kom je net op een stuk waar geflitst wordt? Dan grote man zijn, je fout erkennen en boete betalen.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:44

Gini schreef:
Shadow0 schreef:

Nou ja, het is niet omdat iedereen het wel eens doet, dat het meteen mag. Iedereen heeft ook vast wel eens het gaspedaal net iets dieper ingetrapt dan eigenlijk mag. Word je niet gepakt? Heel leuk. Kom je net op een stuk waar geflitst wordt? Dan grote man zijn, je fout erkennen en boete betalen.

TS erkent haar fout ook.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:49

Het is zuur maar je moet betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 14:00

Je schoonmoeder moet jou machtigen, dan kun jij in beroep gaan. Hier kun je daar meer over lezen:
https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/b ... rs-beroep/

Hier staat meer over de verschillende stappen:
https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/b ... oete-stap/
Als je in beroep gaat bij de officier van justitie hoef je de boete nog niet te betalen, als je het niet eens bent met de beslissing en je daarna nog in beroep zou willen bij de kantonrechter, moet je wel eerst betalen.

Je moet wel echt op tijd in beroep gaan, dus let daar goed op! Een dag te laat en het wordt niet ontvankelijk verklaard, dus niet behandeld. Op de boete staat tot welke datum je beroep aan kunt tekenen. Je hebt daar 6 weken voor.

Hier vind je ook nog meer informatie:
https://www.juridischloket.nl/politie-e ... eersboete/

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 14:04

Gini schreef:
Nou ja, het is niet omdat iedereen het wel eens doet, dat het meteen mag.

En het mooie is: daar gaat het helemaal niet om! Waarom dat zwartwitte? Waarom die veroordeling? Je kunt toch gewoon de vraag beantwoorden, of niet als je geen informatie hebt, zonder dat je ook maar iets negatiefs tegen TS hoeft te zeggen?

Citaat:
Iedereen heeft ook vast wel eens het gaspedaal net iets dieper ingetrapt dan eigenlijk mag. Word je niet gepakt? Heel leuk.

Wat ik alleen al vervelend vind is dat je hier iets wat duideijk per ongeluk is gebeurd, gelijkstelt met iets wat vaak expres gebeurt (harder rijden dan toegestaan.) Alleen dat al is flauw. En het is niet 'leuk' als te hard rijden niet bestraft wordt, want juist daarmee impliceer je dat te hard rijden eigenlijk wel ok is, zolang je maar niet gepakt wordt.

(Overigens kan te hard rijden ook zeker per ongeluk gebeuren, dus ook daar is het niet altijd nodig om zo veroordelend te zijn. Maar het gebeurt ook vaak niet per ongeluk, en het is heel flauw om die dingen op 1 hoop te gooien en dan de reactie op het een te verdedigen met het ander.)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 14:05

__Sannne schreef:
Gini schreef:

TS erkent haar fout ook.

Niet als je bezwaar aantekent, dan zeg je 'ja, maar...'

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 14:08

Ik snap je probleem eigenlijk niet.. Je geeft zelf aan dat je fout bent geweest, dan zit er in mijn ogen niks anders op dan de boete te betalen. En ook ik vind het wel een gebrek aan verkeersinzicht, verkeer is een kwestie van anticiperen, dus inschatten van het verkeer en dus rekening houden met, dat het stoplicht op rood kan springen en jij nog (gedeeltelijk) op een kruising staat. Dat je auto afslaat kan altijd gebeuren of dat een kruising vol loopt, maar daar heeft het CJIB geen boodschap aan.. Neemt niet weg dat je natuurlijk altijd kan proberen bezwaar in te dienen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 14:09

Shadow0 schreef:
Citaat:
Iedereen heeft ook vast wel eens het gaspedaal net iets dieper ingetrapt dan eigenlijk mag. Word je niet gepakt? Heel leuk.

Wat ik alleen al vervelend vind is dat je hier iets wat duideijk per ongeluk is gebeurd, gelijkstelt met iets wat vaak expres gebeurt (harder rijden dan toegestaan.) Alleen dat al is flauw. En het is niet 'leuk' als te hard rijden niet bestraft wordt, want juist daarmee impliceer je dat te hard rijden eigenlijk wel ok is, zolang je maar niet gepakt wordt.

Wacht, wat? Nu interpreteer je mijn zinnetje tekst wel heel naar eigen goeddunken. :o
Als je een fout maakt, kan je gestraft worden. Wat ook de oorzaak van de fout is, bewust, onbewust, onhandige bestuurder die geen kwaad in de zin had of zelfbenoemde wegpiraat. Meer of minder impliceer ik niet hoor met mijn zinnetje. :D