Mest afvoeren hoe/wat/waar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kiki1995

Mest afvoeren hoe/wat/waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 20:26

Hallo allemaal!

Mijn ouders (waar ik bij in woon) zijn aan het kijken naar een nieuw huis. We gaan van een rijtjes huis naar een boerderij met een grote weide voor hobby vee. Nu vroegen wij ons af (als er paarden komen in de toekomst) hoe het zit met het afvoeren van mest. Hoe doen anderen dit die paarden aan huis hebben?

Andere tips/trucs/handigheidjes voor mensen met paarden aan huis zijn ook altijd welkom! We zijn hier echt beginnend in (hebben wel paarden bij pension en dergelijke gehad vroeger).

belle_boef

Re: Mest afvoeren hoe/wat/waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 20:36

Als je de zoekfunctie gebruikt kom je heel veel tegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 20:44

Wij hebben een deal gesloten met een plaatselijke boer. Kopen bij hem het hooi en mogen de mest gratis bij hem brengen. Ik heb overigens "maar" 2 pony's.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 20:53

Orchidee14 schreef:
Wij hebben een deal gesloten met een plaatselijke boer. Kopen bij hem het hooi en mogen de mest gratis bij hem brengen. Ik heb overigens "maar" 2 pony's.

Bij ons zullen het ook 2 paarden/pony's worden! Zal idd ook een kwestie zijn van netwerken en kijken of er iemand in de buurt de mest over wilt nemen. Had gelezen dat het afvoeren heel duur kon worden.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 21:02

Hoeveel land heb je. Ik laat het meeste in het voorjaar over mijn eigen land 1 hectare uitrijden door het loonbedrijf. Wat over is haalt mijn buurman op om het op zijn maisland te brengen. Ik denk dat iedere boer het graag voor niks ophaalt om het op het maisland te brengen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 21:06

Orchidee14 schreef:

Hier ook, 2 e- ponys betekende wel elke week met de aanhanger rijden en leeg scheppen. Intensief werkje. Hebben er nu een die een beetje kiept die kunnen we leeg trekken en dat is net wat fijner.
Mesthoop kon ik een kleine maken maar dat zou elke 2 maanden 150 euro kosten om te legen en toen besloot mijn man toch maar weer met de aanhanger te gaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 21:08

Tegen die tijd de plaatselijke loonwerker bellen en vragen.
En/of bij mensen in de buurt vragen waar zij hun mest laten.
Die weten vaak wel een adresje in de buurt waar je (goedkoop) je mest naar toe kan doen.

Hier is het redelijk goedkoop als je in het voorjaar je mest op laat halen, dan gaat het direct het maisland op voor het inzaaien.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 00:38

Wij zoeken ook nog naar een oplossing. De bult kan niet op een handige plek waar het goed opgehaald kan worden, dus lastig.

Onze vorige plek had een container en die werd eens per 3 mnd geleegd a 145 euro.

Hier een loonwerker gevraagd en die haalt max 15m3 op voor 125.

Nu ligt het nog op de grond en het zakt 10x beter in dan in de container. Ons plan was eerst ook een composthoop maken.
Wij hebben 6 paarden, dus een aanhanger is veel te snel vol en we hebben nog geen adresje.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 07:47

Wij composteren en dan gaat het op het land... zou wel gek zijn om dat weg te gaan geven! :oo

Gaat ook in de groentetuin, bloementuin, borders, etc.! Is echt zwart goud :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 08:04

Ik composteer ook een deel (hopelijk kan ik het volgend jar over eigen land gooien) en de rest doe ik in een bak dat een boer wekelijks komt ophalen.
Ik heb nu een 6 tal compostbakken van 1 kubiek staan ik moet nog even rekenen hoeveel ik zou nodig hebben voor 0.5 hectare.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:50

Interessant! Wij brengen altijd naar de buurman, maar dat is wel altijd erg veel werk. Alleen bij ons is de mesthoop op een gegeven moment ook echt gewoon vol.

Hoe gaat dat composteren in zijn werk?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:51

Heel simpel... gewoon laagjes maken, goed aandrukken, regelmatig keren en als het te droog word even de slang erop. Als het teveel regent even afdekken... en na een maand of 12 heb je prachtige compost waar je je scheel voor zou betalen in de winkel :D

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:57

Ben ondertussen al wat aan het googelen, het lijkt me nog steeds aardig wat werk. Maar als daarmee de wei goed bemest wordt, klinkt het al een stuk aantrekkelijker.

Maar gooi jij hier ook de natte delen uit de stal op? Natte vlas enz?

Wat gebruik jij om lagen van te maken? En schep je het ook iedere keer om?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 21:02

Ik heb zaagsel en houtkorrels in de stallen, nat spul gooi ik er ook gewoon op ja. De poep ligt eigenlijk vooral buiten in hun uitloopjes, dus daar komt weinig zaagsel van mee. Verder maak ik laagjes met tuinafval, gemaaid gras, oud hooi, etc. Ik gebruik de tractor en keer de hele bult om de paar weken of als ik tijd heb, komt niet heel precies bij mij :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 21:07

Qua composteren gooi ik het gewoon op een hoop, de compostwormen komen vanzelf en die doen de rest voor je. Enkel rekening houden met dat ze regelmatig nieuwe mest (=eten) nodig hebben en je na het ontwormen die mest van de 1e 3 dagen apart legt (nieuw hoopje maken), anders gaan ze dood.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 21:07

Ik keer niet. De eerste 2 kuub heb ik gekeerd maar nu laat ik het liggen. Ik heb al werk genoeg.
Composteren doet het sowieso wel, duurt alleen wat langer misschien.
Ik gooi het in compostbakken, die kan je hier kopen voor 155 euro voor een setje van 3. (Lijken op de eco-Oh bakken)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 21:12

Wij hebben het altijd gecomposteerd om het het jaar erna over het land uit te rijden. Maar dat is wat uit de stallen kwam. Wat op de wei lag sleepten we gewoon door met de auto. Dat was tot en met 7 paarden op 2 HA

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 21:37

Ik haal de mest idd ook niet uit de wei. Als de paarden eraf gaan maai ik het, dan word het gesleept en dan een paar weken of maanden rust, afhankelijk van het seizoen en hoe snel het weer aangroeit :)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 21:47

De buurman vroeg of hij de mest gratis op mocht halen voor het maisland. Dit gebeurd meestal begin april. Daarna beginnen we aan een nieuwe hoop en laat ik er in de zomer een deel van de moestuin op groeien. Pompoenen en courgettes vinden het heel gezellig tussen de mestballen. :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 21:50

Wij hebben het nu op de grond, maar nog geen vaste plek. Wel slinkt het echt 10x beter in dan in de container.

We gaan 2 vakken maken en dan composteren. Ik had een tip om een EM mengsel erbij te doen. dan gaat het nog sneller. Verder gaan we niet te moeilijk doen.

Ik hoop dat het meevalt, want ik heb te weinig weide en wel 6 paarden die mesten. Mocht het te vol zijn, laat ik de helft wel een keer ophalen. Heb je de hoop ook weer open.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:35

Ik gooi het ook op de grond ja, dan kunnen de wormen er het makkelijkste bij

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 23:20

Onze mest 'hoop' wordt gretig door verschillende hobby tuinders verschillende keren per jaar opgeruimd.
Dit is dan voor groente tuinen, rozen tuin en een champignon boer. Als er veel over blijft dan vragen wij een boer in de beurt en dit komt dan de rest op laden voor over het land (maisveld) te rijden.

Moet er wel bij zeggen dat wij 'zuiver' mest hebben ... dit is dus mest (van de wei en uit de stal), beetje zaagsel (uit de stal) en strooi. Iets anders zit er niet bij en dat willen ze ook niet, zeker geen vlas of hennep strooisel (koekt te veel).

Ik strooi nooit mest over het land en heb ook nooit problemen met wormen infecties of dergelijke.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:57

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:06

Die zit zo vol, dus je hebt er meerder nodig. Je kan beter op mp kijken naar lading gratis houten pallets en die als "muurtjes" gebruiken om een rijtje bakken te maken.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:10

Deze leek ons wel handig omdat je volgens mij de compost er vanonder uit kan halen, dat gaat met pallets niet