Bewoonbare oppervlakte

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Florenc

Bewoonbare oppervlakte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 16:41

I'm stressing out :').

Wij (ik en vriendlief) wonen nu een viertal jaar in onze huidige koopwoning. Een ruime jaren 80 woning (135m² excl. grote zolder, veranda en dubbele garage - alles samen dus een goeie 195m²) op een grond van ruim 1300m². Er is in de woning al het één en ander gerenoveerd, maar om het huis volledig in orde te krijgen moet er wel nog minstens 60/70.000€ ingestoken worden (vernieuwing dak, vernieuwing dak garage, heraanleg van oprit en terras van 300m² totaal, vloeren uitbreken in de woning, leidingen verwarming vernieuwen, nieuwe vloeren, vals plafond overal, renovatie badkamer,...).

Gezien we (qua ligging) hier niet heel graag wonen, hebben we de beslissing genomen om hier niet te investeren, maar toch te verkopen en iets anders te kopen. Rustig wat beginnen rondkijken, en op een fijn klein huisje gestoten dat ons wel aansprak. Een vrijstaande woning van amper 10 jaar oud, alles in bouwtechnisch in orde (naar de hedendaagse normen), superfijn gelegen met bossen op 400m van de deur, in een doodlopende nieuwbouwwijk, heerlijke verbinding tussen de woning en de tuin met een overdekt terras van meer dan 30m² met daar achter de tuin,...

Enige punt: Het huis is véél kleiner dan het onze (115m², inclusief inpandige garage), de grond is ook maar de helft van de onze (600m²) -met een klein tuinhuisje.

Goed - veel twijfelen later hebben we een zot bod gedaan (25k onder vraagprijs). En dat bod werd aanvaard _/-\o_ . We hebben dan ons huis te koop gezet, en daar hadden we een week later ook een goed bod op, dus die verkoopsovereenkomst is ondertussen ook in opmaak :Y). Qua hypotheek gaan we op exact hetzelfde zitten, spaargeld gaat weer nét wat omhoog door de meerwaarde op onze woning. Verschil is dat we in het nieuwe geen grote kosten hebben. Financieel is het plaatje dus heel netjes. Het lijkt nu allemaal super snel te gaan, en nu begin ik te panikeren :'). De meeste mensen die hun woning verkopen om een nieuwe te kopen, doen dat met oog op een grotere woning. Wij gaan net véél kleiner. Al mijn collega's die aan het bouwen zijn, bouwen in de richting van 200m². Heb ik nu wel een juiste beslissing gemaakt? Gaat dat wel passen? Rationeel gezien weet ik dat het wel kan. We hebben met z'n twee 1,5jaar lang op een studio van 25m² gewoond, dat ging ook. We willen geen kinderen, dus zijn maar gewoon met twee (+2 honden weliswaar). We hebben in ons huidig huis véél te veel ruimte, super veel delen in ons huis die we eigenlijk ook niet gebruiken. Maar toch, het emotionele (PANIEK - TE KLEIN) volgt het rationele even niet.

Vandaar even de vraag, hoe groot wonen jullie - en met hoeveel? Hoe groot/klein zijn jullie kamers hierbij? Voor degenen die ook in een kleinere woning wonen, hoe doen jullie dat praktisch, qua bergruimte en dergelijke (Voorbeeldfoto's zijn altijd heel welkom)? Is er nog iemand van jullie gedownsized? Ik weet dat jullie in NL gemiddeld gezien ook wel een stukje kleiner wonen dan wij in BE, dus misschien is het gewoon "wat is maatschappelijk aanvaard", eerder dan "kan het of kan het niet".

Lichtpuntje: dit wordt wel quasi mijn 'achtertuin' - in plaats van de woonwijk-naast-woonwijk-naast-woonwijk-naast-centrum waar we nu wonen <3

Afbeelding

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 16:54

Hoe is het nieuwe huis ingedeeld? Heeft het een zolder? Bijkeuken?
Voor mij maakt het niet uit of de woonkamer en slaapkamer wat kleiner zijn qua oppervlak, wel welke ruimtes je hebt.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 17:00

125 m2 met 2 volwassene,2 kinderen en 3 katten.
Heb nog een hele zolder over eventueel als kamer. Dus ik snap met 2 volwassene niet dat je dit klein vind???

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 17:05

140 m2 met 2 volwassenen, kind en kat en regelmatig volwassen logees. En het volgende huis mag van mij onder de 100m2 leefoppervlakte blijven. Vind ik in een tijd waarin steeds duidelijker wordt wat de gevolgen zijn van ons leven op grote voet (meer ruimte = meer troep, meer onderhoud en meer kosten) logischer dan maar groter en groter bouwen.

Wij ervaren dat we al die ruimte echt niet nodig hebben.

KimD

Re: Bewoonbare oppervlakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 17:20

95m2 met twee volwassenen en vijf honden en heb ruimte té en over. :') Wij hebben drie kamers nog 'leeg', als in, we hebben er een hondenkamer, een kattenkamer en een kledingkamer ervan gemaakt. :=

Dat komt wel goed TS!

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 17:26

100m2, met 3 volwassenen, 2 katten en een hond, 270m2 buitenruimte. Ruimte te over, heb 3 goede slaapkamers en een strijkkamertje. Wij raken elkaar nog wel eens kwijt in huis.. en neem van mijn aan een 18 jarige heeft een zooi ..maar ook hij heeft ruimte over.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 17:27

Iets van 200 m2 meter woonruimte met 5 slaapkamers, een washok met bergruimte en een rommelzolder.
We hebben daarnaast in de voortuin een fietsschuurtje en in de achtertuin een gewoon schuurtje.

Oh en een kelderkast.

Met 2 volwassenen, 2 kinderen en 3 katten.

Ik zou niet kleiner kunnen wonen voor mijn gevoel.

Edit,...man man en ik werken beide vanuit huis...we hebben dus ook werkruimte nodig :)
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 10-09-19 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 17:33

Wij kijken daar niet eens naar en ik heb echt een hekel aan grote huizen. Had thuis 5 slaapkamers en 2 badkamers, maar vond het maar niks........Heb zelfs ooit een vriendje gehad die een echt statig huis had met 13 slaapkamers en riep toen al; we gaan wel kleiner wonen als we later gaan trouwen.....Hahaha

Wij zijn ooit gestart met 32m2, hebben een appartement gehad van 60m2 die echt wel ruim was voor 2 personen met 1 kind.
Daarna een huis met 2 woonlagen en ongeveer 90m2. Nu ook 2 woonlagen en 3 slaapkamers op 85m2. Echt ruim zat. Wij hebben 1 volwassen zoon, maar hier ook gezinnen met 2 jonge kinderen. Mensen wonen hier met name vanwege de ligging van deze wijk.

Nu gaan we naar iets met 70m2, maar alles beneden. Omdat we gaan verbouwen maken we boven wel 2 kamers en een douche en toilet, dus krijg je meer m2. Ook bouwen we beneden aan 2 kanten uit en komen we echt ruimer uit, maar dat komt ook door de onpraktische indeling en met het oog op de toekomst willen we slaapkamer en badkamer beneden behouden.

Maar dan nog, vind ik de ligging echt het belangrijkste. Daarnaast de indeling van het huis of je het gezellig kan indelen en je sfeer voelt.

Op ons appartement woonden we met onze zoon, 2 honden en 1 kat. 1 hond was een border collie, maar juist door de ligging konden we alle kanten op om te lopen en ze ging overal mee naartoe.

Nu is onze zoon op zichzelf en hebben we 2 hondjes en 2 katten. Ik ga elke dag 5km lopen met de hondjes, maar moet dan wel even met de auto om echt mooi te kunnen lopen.

Straks een stuk grond en paarden aan huis. Groene ligging, maar wel tegen het dorp aan.

Ben je een buiten of binnen mensen? Ik merk bijv dat ik ons appartement aan het water echt heerlijk vond, maar mis wel het naar buiten stappen. Met een ruime tuin en een schuifpui of openslaande deuren haal je buiten naar binnen.
Spullen kan je van alles op verzinnen.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 17:40

Mensen willen alleen maar groot, groter, grootst. Waarom? Wat moet je toch met al die ruimte?? Kunt onderhand een paard binnen gaan houden. Nee hoor, 115m2 is echt groot genoeg voor 2 personen :j. Tenzij je verzamelwoede hebt :+

Wanneer ik voor mn eentje een huisje ga zoeken, wil ik iets tussen de 30 en 50m2. Ruimte genoeg, je gaat geen onnodige spullen kopen en ik hoef niet zo veel schoon te maken.

Ik heb liever andere waardes er voor terug, een fijne tuin, mooi uitzicht, karakteristieke sfeer <3

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 17:45

Hoe dan? Wij wonen op dit moment op 80m2 met 2 kinderen en dat is echt prima. Binnenkort komt er 40m2 van de zolder bij maar ook een extra baby. Geen idee waarvoor ik meer zou gebruiken.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 17:46

Ik woon alleen op 40 m2 met 1 kat. Heb gelukkig wel een aparte slaapkamer en nog een grote zolder.
Kom van een koopwoning van 70 m2, dus het was wel even wennen in het begin

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 18:34

Wij wonen met 2 volwassenen op 67m2, is echt ruim voldoende. Voor het fijne zouden we nog wel een losse garage of andere ruimte willen hebben om dingen in op te slaan en een iets grotere woonkamer is ook fijn. Maar in principe is het qua ruimte, ook met veel spullen erg goed te doen.
Die 115m2 lijkt me dus absoluut geen probleem.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 18:38

Overigens keken wij al jaren naar huizen met een stukje grond en hebben huizen die ons te groot waren er echt voor laten staan.

Zoals nu hebben we 2 slaapkamers over en een grote trapkast waar spullen in opgeslagen staan. Een logeer kamer en een rommel kamer om te strijken en kasten voor handdoeken etc is echt handig, maar dat is wel een beetje mijn grens.

En ligging hetzelfde. Konden een huis kopen met meer grond, maar kavels smaller en langer en buren dichter op elkaar. Nu minder grond, maar bredere kavel en maar 1 buur verderop.

Huidige huis een tuintje van 6*10, maar stuk groen aansluitend. Kopers zeiden ook meteen, het is het uitzicht en de ligging dat ze meteen verliefd waren. En een prima maat, leuk huis etc.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 18:39

2 volwassenen en onze kat op 50m2. Gaat prima. Behalve als we tegelijk thuis willen werken. Dan is het lastig omdat we dan te veel op elkaars lip zitten. We hebben 2 kamers, hele kleine slaapkamer en vrij ruime woonkamer.

Wij gaan binnenkort verhuizen naar een huis van 120m2. Lijkt me bizar groot, geen idee wat ik er allemaal in moet zetten... Tegenovergesteld 'probleem' dus hier. :D

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 18:53

_djoeke_ schreef:
Hoe is het nieuwe huis ingedeeld? Heeft het een zolder? Bijkeuken?
Voor mij maakt het niet uit of de woonkamer en slaapkamer wat kleiner zijn qua oppervlak, wel welke ruimtes je hebt.

Geen zolder nee. Het is een moderne 'vierkanten' nieuwbouw met plat dak, volledig gelijkvloers. Er is een inpandige garage van 15/16m² (waar sowieso geen auto in komt te staan) en een bijkeuken van een kleine 2x3m (waar wasmachine, droogkast, diepvries,... inpassen). Er zijn drie kamers (Eentje van 12 m², één van 6m² en één van 7m²) en een open keuken/leefruimte (van rond de 50m² totaal). Er is buiten een tuinhuis van ongeveer 8m².

superpony schreef:
Ben je een buiten of binnen mensen? Ik merk bijv dat ik ons appartement aan het water echt heerlijk vond, maar mis wel het naar buiten stappen. Met een ruime tuin en een schuifpui of openslaande deuren haal je buiten naar binnen.
Spullen kan je van alles op verzinnen.

Buiten! Daarom dat ik het ook wel fijn vind dat de open keuken/woonkamer direct uitgeeft via een schuifraam naar het overdekte terras :j

Amyyy schreef:
Mensen willen alleen maar groot, groter, grootst. Waarom? Wat moet je toch met al die ruimte?? Kunt onderhand een paard binnen gaan houden. Nee hoor, 115m2 is echt groot genoeg voor 2 personen :j. Tenzij je verzamelwoede hebt :+

Heb je zeker gelijk in :j. Ben stiekem al wel ijverig aan het 'mesten' geweest in ons huidig huis. Al vier grote tassen naar een kringloopwinkel gedaan en al een wasmand vol de vuilnisbak in := . Maar hoe groter je woont, hoe meer spullen je bijhoudt, en dan wordt het natuurlijk altijd moeilijker om kleiner te gaan wonen.

De antwoorden helpen me alvast wel wat in mijn gemoedsrust :D, waarvoor dank!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 19:00

Florenc schreef:
en een bijkeuken van een kleine 2x3m (waar wasmachine, droogkast, diepvries,... inpassen).

Zo'n bijkeuken heb ik ook ongeveer. Ik heb de wasmachine en droger etc als tafelmodel naast elkaar staan. Daarboven een plank van muur tot muur en daarboven bovenkasten (hetzelfde als in mijn keuken) die tot aan het plafond lopen. Super veel opbergruimte en het werkblad is heel handig om bv de was op te vouwen etc.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 19:31

Wij zijn van een goede 200 naar 128 m2 gegaan. Huur naar koop, 3 volwassenen. Geen garage, geen zolder of kelder. Gewoon woonkamer, open keuken, berging onder de trap en 3 slaapkamers, 1 badkamer en 2 wc's apart.
Ja, dat grotere huis was fijner qua privacy, maar als je maar met 2 bent is dat geen probleem :D Eigenlijk gaat het wel goed. Vriend en ik delen slaapkamer, vriend een eigen pckamer (met de kledingkasten), schoonbroer een eigen kamer. En ik zit in de woonkamer met mijn pc.
Qua troep ook een verbetering. We hebben echt GOED opgeruimd, kapotte en overbodige dingen gewoon weg ipv op een hoop op zolder voor "wat als". Wat we nu hebben, is echt noodzakelijk en orderlijk.

We hebben wel een extra garage waar wat meubelen staan van onze huidige woonkamerset. Die pasten niet meer (in het oude huis wel, daar had ik 2 eetkamers haha) :o

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 19:47

Misschien denk ik dan heel simpel maar bevalt het echt niet dan kijk
je verder of je bouwt er een serre bij aan.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 19:48

Zijn die meters die jullie opnoemen slechts van de benedenverdieping of alle verdiepingen samen?

Ik sta namelijk te kijken van de aantallen, ik heb 87m2 woonruimte in mn up, maar heb slechts 1 slaapkamer. Zag iets van nog geen 15m2 meer voorbij komen met meerdere slaapkamers, vandaar dat ik me afvraag of daar alleen de ombouw mee bedoeld wordt.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 19:50

45/50m2 met twee volwassenen en een oude kat. Gaat prima!

We hebben een kleine woonkamer, een slaapkamer en nog een kamer wat een soort kantoor/man cave is (maar daar zitten we eigenlijk zelden). Verder nog een keuken waar ook de wasmachine staat en dan een losse wc en een klein badkamertje. Qua berging, we hebben wat inbouwkasten en verder niet teveel spullen willen bewaren..
Laatst bijgewerkt door Sem_ op 10-09-19 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 19:52

Ca 90m2 in m'n eentje (excl de schuur). Ik heb een logeerkamer, een bergzolder en een schuur. En ruimte genoeg voor 1 persoon. Als je buren niet te dicht op jullie wonen, gezien je grond kleiner is, lijkt het me een goede verbetering.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 19:55

Yv_ schreef:
Zijn die meters die jullie opnoemen slechts van de benedenverdieping of alle verdiepingen samen?

Ik sta namelijk te kijken van de aantallen, ik heb 87m2 woonruimte in mn up, maar heb slechts 1 slaapkamer. Zag iets van nog geen 15m2 meer voorbij komen met meerdere slaapkamers, vandaar dat ik me afvraag of daar alleen de ombouw mee bedoeld wordt.

Dat zijn wij, met 95m2, wij hebben vier slaapkamers ja, best ruim ook.

We hebben geen zolder, wel een kelder.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 19:57

Yv_ schreef:

Bij ons alle verdiepingen bijelkaar.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 20:01

Momenteel zo’n 120m2 verdeeld over een open keuken/woonkamer, badkamer, toilet, bijkeuken en 3 slaapkamers. Als het hele huis verbouwt is (heel veel jaren project) hebben we ruim 300m2. Ik moet zeggen dat ik de 120m2 echt wel krap vind maar dat komt ook gedeeltelijk door de indeling.
Momenteel zijn wij met 2 volwassenen en 2 kinderen. Over een paar maanden komt daar nog een kind bij. Oh en dan nog een paar katten en honden maar de honden komen alleen in de bijkeuken en niet in huis.
Een deel van onze meubels staan nu opgeslagen in het onverbouwde gedeelte van het huis en we hebben nog het een en ander aan schuren etc.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 20:01

Wij wonen met 2 volwassenen en geen kinderen of huisdieren op 100 vierkante meter. Twee kamers zijn meer opslagruimte dan gebruiksruimte. Hiervoor woonden we op 35 vierkante meter en dat was toch te krap.

Ik zou dus zelf ook totaal geen moeite hebben met jullie nieuwe huisje TS.