Help: stinkende was!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Help: stinkende was!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 11:52

Als je erop googled kom je zoveel tegen: stinkende, muffe, onfrisse was.
Ik heb het gevoel inmiddels zo ongeveer alles al geprobeerd te hebben, dus ik raadpleeg Bokt.

Begin 2018 hebben we een nieuwe wasmachine gekocht, een Samsung Eco bubble. Heel tevreden over, maar: de laatste tijd stinkt (met name) de zwarte was. Een hele nare, doordringende geur die ik niet goed kan omschrijven, maar muf komt het dichtst in de buurt. Ik heb het idee dat het erger is als ik sportkleding in de trommel heb zitten, wat regelmatig voorkomt.

Ik vraag rond in mijn omgeving en zoek tips op internet. Sinds we de Eco bubble hebben gebruik ik geen pods meer. Dat raadde de verkoper af. Dus over op vloeibaar wasmiddel: Ariel.
Daar ben ik nu mee al een aantal weken mee gestopt en was met poeder (ook Ariel), want vloeibaar wasmiddel zou in de leidingen achter blijven en daar zou de stank vandaan kunnen komen.
Ik heb het klepje onderin de machine los gehaald waar, afgezien van wat water, bijna niks uit kwam.
Tot slot een lange kookwas gedraaid met twee vaatwas tabletten erin.

Niks van bovenstaande werkt. Heeft iemand een Oma-weet-raad of een gouden tip?

Iejoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 11:55

Herkenbaar. Hier draaien we dan 1 of 2 wassen met natrium bicarbonaat en dan is de stank weg. 1ste was zonder kleren en 2de was met. Ook de kleding, die stinkt kun je daarmee wassen en dan is de stank er uit.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 11:56

Als het alleen je zwarte was is dan ligt het niet aan de wasmachine maar aan je kleding, lijkt mij.

Ik heb hetzelfde met mijn sportkleding, met name de oksels, die blijven ruiken. Om dit te voorkomen gooi ik mijn zweet t-shirts in een emmer met water en een flinke scheut schoonmaakazijn. Zodra ik ga wassen keer ik de emmer leeg in de trommel. Sindsdien zijn de nare luchtjes verdwenen.
Je kan proberen een halve liter azijn bij je was te doen, kijken of het minder muf ruikt.

Ook gebruik van teveel wasmiddel kan kleding doen stinken.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 11:57

Heb je sinds jullie 'm hebben de wasmachine al eens laten draaien op een kookwas met een paar oude handdoeken oid met een flinke hand soda en (schoonmaak) azijn? Of twee vaatwastabletten en azijn? Ofwel, draai je af en toe een schoonmaakrondje. Ik gebruik trouwens zelf natuurazijn, ook bij het wassen zelf, dat schijnt beter te zijn voor de rubbers dan schoonmaakazijn.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 12:00

De nieuwere, zuinigere wasmachines hebben vaker dit als kwaal. De oplossing is om je machine 1 a 2x op 90 graden met soda te wassen om alle resten eruit te krijgen en vervolgens bij elke was een extra spoelbeurt in te stellen. Door de zuinigheid gebruiken ze ook minder water waardoor zeepresten de neiging hebben achter te blijven in de wasmachine. Extra spoelen heeft hier goed geholpen!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 12:01

Iejoortje schreef:
Herkenbaar. Hier draaien we dan 1 of 2 wassen met natrium bicarbonaat en dan is de stank weg. 1ste was zonder kleren en 2de was met. Ook de kleding, die stinkt kun je daarmee wassen en dan is de stank er uit.

Ik zal daar eens even naar kijken, dankje!

@Majolen: het is met name zwarte was, maar niet alles. Wit stinkt nooit, bont ruikt soms maar minder erg dan zwart. Ik dacht er ook al om sportkleding vooraf uit te spoelen. Geen gek idee.

@Annick75: een schoonmaakrondje heb ik nog niet zo lang geleden gedaan. Hoe vaak doe jij dat?
Twee vaatwastabletten in kookwas.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 12:02

Juangi schreef:
De nieuwere, zuinigere wasmachines hebben vaker dit als kwaal. De oplossing is om je machine 1 a 2x op 90 graden met soda te wassen om alle resten eruit te krijgen en vervolgens bij elke was een extra spoelbeurt in te stellen. Door de zuinigheid gebruiken ze ook minder water waardoor zeepresten de neiging hebben achter te blijven in de wasmachine. Extra spoelen heeft hier goed geholpen!

Soda gewoon los in de trommel? Of in het wasmiddel bakje? En hoe vaak doe je dat?
Het klinkt wel aannemelijk!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 12:03

haal een pakje wasmachinereiniger en gebruik dat.
en af en toe een 90 graden was met een fles azijn er in draaien.
heb hier een bosch staan van bijna 10 jaar oud en daar had ik hetzelfde.
na wasmachinereiniger er in is de geur weg :j

edit,soda kan inderdaad ook, ik gooi echt een zak in de trommel en daar mee laten draaien

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 12:07

Juangi schreef:

Of is de verhouding water/zeep scheef nu er minder water in gaat? Minder zeep gebruiken zou de ellende dan ook moeten oplossen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 12:10

Hoe vaak maak je de rubbers en de trommel schoon? Ik doel op die plekken waar makkelijk vuil blijft hangen.
Laat je de deur na het wassen ook open zodat de trommel goed opdroogt?

Zodra ik voor de week klaar ben met wassen haal ik een doekje langs de rubbers en laat ik de deur open staan.
Eens per maand draai ik een kookwas met schoonmaakazijn.

In de 2,5 jaar tijd heb ik met dezelfde wasmachine nog geen nare geurtjes ontdekt.

Ik gebruik vloeibare wasmiddel die net in de aanbieding bij de AH is op dat moment.

BigOne

Re: Help: stinkende was!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 12:16

En altijd het deurtje op een kier wanneer je hem niet gebruikt.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 12:18

Ooh, wisselt een beetje, sowieso altijd nadat ik een 'kattenwas' heb gedraaid (met dekentjes en dat soort spul van de katten) en dan nog en keer of 2 per jaar. Dus zal een keer of 4 per jaar zijn. Het is bij mij een beetje een rondje eens in de 3 maanden senseo, waterkoker, douchekop ontkalken en dan ook gelijk maar de vaatwasser en de wasmachine een keer een schoonmaakrondje geven. Ik gebruik trouwens gewoon vloeibaar wasmiddel, maar stop dat in een wasbolletje ipv in het bakje. Schijnt beter te zijn en doe daar vaak ook vast een scheutje azijn bij. Ik gebruik sowieso veel minder wasmiddel dan op de fles staat. Zeker de helft minder en mijn was is prima schoon. En dan is het gewoon een generiek wasmiddel van de Action a 3 euro de fles.

Deurtje laat ik na het wassen inderdaad ook open staan, van de droger ook trouwens. Kan het vocht eruit.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 12:24

Je hebt nu wel even een schoonmaakrondje gedraaid maar heb je dat voorheen ook regelmatig gedaan? Ik was zo'n 4 a 5 keer per week en draai echt wel eens in de 2 weken een kookwas om de boel goed schoon te houden.
En niet te veel wasmiddel gebruiken, je hebt altijd echt veel minder nodig dan je denkt. Ook heel slecht voor de machine. Verder: azijn bij je zwarte was doen, helpt echt goed tegen nare luchtjes.

Draai je de zwarte was toevallig op een ander programma of met een ander wasmiddel dan de lichte/bonte was?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 12:25

Hier gewoon geregeld een keer de kookwas nadat ik paardendekjes of andere dierenspullen heb gewassen. Zonder ook maar iets er in gewoon schoon water laten draaien en lang programma zo heet mogelijk draaien.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 12:27

Ik gooi een scheut azijn bij de donkere was.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 12:30

Bij mijn vorige (nieuwe) wasmachine had ik dit probleem ook, maar ook alleen met de donkere was. Azijn, kookwas en vaatwastabletten geprobeerd, maar had het idee dat het vnl in het wasgoed zelf zat. Heb toen alle donkere kledingstukken ingesmeerd met ossengalzeep en toen was het probleem weg. Wanneer ik sportkleding heb met echte zweetplekken dan smeer ik deze nu altijd in met ossengal. En bij de donkere was 'extra water/extra spoelen'.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 12:40

Azijn werkt super! Haalt de geur uit de sportkleding.
En regelmatig een lege trommel met machinereiniger even laten draaien

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 18:47

Zwarte was ruikt nooit zo lekker als de witte. Dit komt door de verfmiddelen in de kleding. Hier is niets aan te doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 18:53

Ik draai wekelijks 2 kookwassen (gevulde kookwassen, witte badstof onderlakens en een ondergoed/handdoeken was) en heb het idee dat ik sinds ik dat doe eigenlijk nooit meer een stinkmachine heb. :j truc is echt vaak even een kookwas draaien en de deur open laten en rubbers afnemen.

Zeker de nieuwe machines is een kookwas goed, mijn wasmachine (maand oud) en de vorige (maandagmorgenmodelletje) verwarmden het water zelf en gebruikten weinig water tov die we daarvoor hadden.

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 19:00

Hier ook een Samsung eco bubble en exact hetzelfde probleem! Ik heb vanaf het begin minstens 1x per maand het schoonmaakprogramma gedraaid, inclusief een flinke schep soda. Verder nooit veel zeep en bijna nooit wasverzachter (alleen een klein beetje bij beddengoed). Altijd de deur open of op een kier als hij niet draait. Maakt overigens ook niet uit welke was ik draai, elke was komt er stinkend uit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 19:04

Het reinigingsprogramma van de eco-bubbel is te laag om vetluis ;wat de deur veroorzaakt) te verwijderen. Je moet echt 90 of hoger hebben (zit in het katoenprogramma)

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 19:06

Hanafubuki schreef:
Het reinigingsprogramma van de eco-bubbel is te laag om vetluis ;wat de deur veroorzaakt) te verwijderen. Je moet echt 90 of hoger hebben (zit in het katoenprogramma)

Oké dan ga ik dat eens proberen. Las hier dat iemand een hele zak soda gebruikt, is dat oké of is dat overkill? :+

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 19:07

Hier is de meeste stank weg met in iedere was een scheut (bio afbreekbaar) schoonmaakazijn in het wasverzachtersvakje. Samen met wat wasverzachter als je dat wilt. Bij mij ook lang stank gehad, in de machine van mijn moeder stonk de was niet. Dus waarom weet ik niet. Azijn maakt ook meteen je wasmachine schoon. Werkte voor mij beter dan calgon of wasmachinereiniger. En is gelukkig ook gewoon betaalbaar..
Alleen de sokkenwas hier krijg ik niet fris ruikend :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 19:08

Ik doe geen soda, de wasmachineman vertelde mij dat dat vaak meer kwaad doet aan je machine.

Schoonmaakazijn (ik doe een halve fles eens per half jaar) is hier genoeg naast mijn wekelijkse kookwassen.

Oh en wat ook helpt tegen stinkende was: niet te vol proppen! Als het goed is staat in het boekje hoeveel kilo optimaal is voor welk programma. Doe ik de gemende was dan is 2 tot 4 kg optimaal. Katoen kan 9 kilo in mijn machine.

Hou me hier nu extra aan want door overbeladen bij bepaalde programma’s omdat ik het niet wist was Mn vorige machine na 5 jaar stuk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-09-19 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 19:10

Hanafubuki schreef:

Klopt ja! Ik zet die van mij dus op 95 graden.