Dak van schuur met stallen wel of niet isoleren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Dak van schuur met stallen wel of niet isoleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 11:58

Wij hebben een schuur met daarin 3 stallen en daarin ook de opslag voor hooi en stro (in totaal +/- 400 kleine pakken). Verder staat de trailer en de tractor erin.

Nu willen we het dak gaan vervangen maar we twijfelen tussen wel of niet isoleren omdat het hooi er ook wordt opgeslagen. Dus wat is wijsheid?

Daarnaast gaat de voorkeur uit naar van die dakplaten met dakpanmotief maar kunnen er dan wel lichtdoorlatende platen tussen?

Iemand tips of ideeën?

Anoniem

Re: Dak van schuur met stallen wel of niet isoleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 11:59

Ik zou het zeker wel doen. Vooral in de zomer is het echt wel fijn als de schuur goed geïsoleerd is.
Dat kan bijv. met unidek platen. Die zijn er zo dat je er niets meer op hoeft te leggen. Hoe het met lichtdoorlatende platen zit weet ik niet.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 12:42

Lichtplaten is prachtig voor licht, maar als de zon er op schijnt ook heel warm.
In jullie geval zou ik wel isoleren, dit omdat de zomers zo heet zijn en in de winter raak je de warmte minder snel kwijt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 12:45

Zeker wel isoleren. Je binnen temperatuur blijft veel stabieler en daar heb je zowel zomer als winter baat bij. In de winter veel minder snel vorst binnen en in de zomer blijft het koeler.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 12:50

Wij hebben beiden op stal, en met de hitte hebben we zoveel mogelijk alles in de geïsoleerde schuur gehad.
In de niet geïsoleerde ging je zowat dood en in de geïsoleerde absoluut niet.
Wereld van verschil voor de paarden.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 12:57

Oké dus tot nu toe alleen maar wel isoleren reacties. Ik dacht ergens op bokt te hebben gelezen dat het juist niet verstandig was in verband met de hooi opslag maar dat maakt dus niet uit?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 13:01

Bij ons staat er ook een ton of wat stro en hooi in, nooit een probleem..

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 13:02

Ah oké bedankt. Mag ik vragen wat voor soort dak jullie hebben?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 13:06

Enige nadeel is dat die panelen vaak fikken als de brandweer als er brand is. Dus mocht je isoleren is dat wel iets om over na te denken.

Mocht het dak niet heel schuin zijn zou je ook kunnen kijken naar groene dakbedekking.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 13:10

Het dak is behoorlijk hellend dus groene dakbedekking is geen optie.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 13:12

Kymalin schreef:
Ah oké bedankt. Mag ik vragen wat voor soort dak jullie hebben?

Geen, geen idee.
Er zitten nog wel wat doorzichtige platen in.
Maar wij hadden paarden die het in de niet geïsoleerde schuur niet trokken, en in de geïsoleerde amper zwetend stonden te eten.
In de niet geïsoleerde waren ze gelijktijdig grotendeels zeiknat en stonden ze niet te eten.
Tis wel een hoog dak trouwens, 8 meter minimaal denk 10.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 13:31

hooi in de stal is een verhoogd brand risico ivm hooibroei.
sommige isolatie materialen zijn brandbaar, dus dubbel risico.

meest veilige optie. hooi minimaal 10 meter buiten de stal opslaan waar de paarden staan en minerale wol als isolatie materiaal gebruiken.
want ja.. dat heeft wel zowel winters maar met name zomers aangename voordelen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 13:33

Zo da's een flinke hoogte! Wij hebben 2 puntdaken over de hele breedte en het hoogste punt is 5.25 meter.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 13:42

Kymalin schreef:
Zo da's een flinke hoogte! Wij hebben 2 puntdaken over de hele breedte en het hoogste punt is 5.25 meter.

Boxen zijn 3,5 breed, en schuur is minstens 2x zo hoog als dat. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 13:43

Wij gaan deze zomer ons asbest dak vervangen met geïsoleerde sandwich dakpanelen. Deze bestaan ook in speciale brandklasses maar die uitvoeringen zijn wel wat duurder.

We hebben nu al een stukje geïsoleerd en dat is een wereld van verschil met het andere stuk.

Lichtplaten kan maar zou ik niet doen. Geven vaak problemen met condens en komt weer veel warmte doorheen. Lichtplaten die daar geen last van hebben zijn schreuwend duur.

Let goed op als je geïsoleerde platen koopt dat ook de onderzijde hard is dmv van aluminium/staal. Veel goedkope platen hebben alleen een folie coating aan de onderkant. En ja als die eenmaal fikken dan staat je hele dak zo in lichterlaaie.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 13:50

Ik zou het wel of niet isoleren laten afhangen van het doel met je stal. Hier ook een nieuwe stal aan het bouwen bijvoorbeeld, maar dit wordt een kleine kapschuur en dient alleen als schuilstal. Paarden staan 24/7 buiten en kunnen ook onder de bomen, ik zie geen toegevoegde waarde om deze stal te isoleren. Als de paarden ook meer binnen staan, zou ik persoonlijk wel isoleren. Niet alleen met de zomer heel fijn als het erg warm is, maar voor jezelf in de winter ook wel lekker.
Qua isolatie heb je verschillende materialen. PIR-platen en PUR-platen, één van die twee is brandvertragend en die andere werkt juist als een fakkel. Ik weet niet meer welke welke is, maar zeker iets om even na te kijken als je gaat isoleren. Volgens mij wordt de brandbare variant ook bijna niet meer verkocht en is ook verboden sinds kort in het bouwbesluit bij huisvesting van dieren.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 13:54

Klopt wat Elise zegt...kijk goed naar jouw doel.

Pir mag niet meer gebruikt worden. De regels op dit moment mbt Pur weet ik niet, daarvoor ben ik te lang uit het verzekeringsvak.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 13:59

Het dak vangt eigenlijk weinig zon door een flinke rij bomen naast de schuur maar door jullie reacties denk ik wel dat we sowieso de lichtdoorlatende platen schrappen. Die zijn sowieso ook vrij kwetsbaar.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 14:05

__elise__ schreef:
Ik zou het wel of niet isoleren laten afhangen van het doel met je stal. Hier ook een nieuwe stal aan het bouwen bijvoorbeeld, maar dit wordt een kleine kapschuur en dient alleen als schuilstal. Paarden staan 24/7 buiten en kunnen ook onder de bomen, ik zie geen toegevoegde waarde om deze stal te isoleren. Als de paarden ook meer binnen staan, zou ik persoonlijk wel isoleren. Niet alleen met de zomer heel fijn als het erg warm is, maar voor jezelf in de winter ook wel lekker.
Qua isolatie heb je verschillende materialen. PIR-platen en PUR-platen, één van die twee is brandvertragend en die andere werkt juist als een fakkel. Ik weet niet meer welke welke is, maar zeker iets om even na te kijken als je gaat isoleren. Volgens mij wordt de brandbare variant ook bijna niet meer verkocht en is ook verboden sinds kort in het bouwbesluit bij huisvesting van dieren.

Goed punt. Bij ons staan ze 's winters overdag buiten en 's avonds en 's nachts op stal. In de zomer in principe 24/7 buiten maar bij dat hele warme weer zoals vorige week staan ze overdag binnen en 's nachts naar buiten. Ter verkoeling heb ik zo'n mega ventilator gekocht en boven de stallen gemonteerd. Aan de zijde waar ze staan is aan de buitenkant een pad en daarna over de hele lengte van de schuur hoge bomen dus de schuur staat niet pal in de zon. De lichtdoorlatende platen schrappen zal denk ik ook alweer schelen in de temperatuur.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 14:32

Als je niet isoleert krijg je veel meer last van temperatuurverschillen en daardoor ook vaak condens.Dat condens komt op je hooi terecht waardoor de kans op broei groter is als met een goed geïsoleerd dak.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 14:40

In mijn verbouwingstopic was er iemand die zei dat een geïsoleerd dak niet handig was ivm hooiopslag. Maar weet eerlijk gezegd niet meer wat de aangedragen reden precies was.

Wij hebben dus gekozen voor sandwichpanelen. In het oude dak zaten doorzichtige platen. Buiten dat die heel erg goor waren, waren ze ook enorm poreus. Wij hebben nu ook geen lichtplaten meer. De onderkant van de sandwichpanelen zijn wit (bovenkant hebben wij antraciet). En met twee luiken op zolder is het dan behoorlijk licht!

Op ons land is ook gedurende de dag altijd ergens wel schaduw onder de bomen. Maar met de 40 graden laatst stonden ze toch echt de warmste uren van de dag in de schuilstal. Dankzij de dakisolatie bleef het daar behoorlijk koel! Ik ben er zelf echt ontzettend blij mee.

Het nieuwe dak bij ons op de schuur (moet nog verder afgewerkt worden)
Afbeelding

Binnenkant
Afbeelding

kirsten87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 14:44

Hebben het laatst ook gedaan man van de platen handel zei dat dakpanprofiel platen met isolatie meteen er onder dus uit 1 plaat duur zijn, hij adviseerde ons om losse al dan niet 2 de keus wandpanelen te kiezen met een nieuwe dakpanplaat er overheen zelfde resultaat maar voor de helft van de prijs. 2 de keus kan een kras of deuk in zitten maar voor een paarden stal is dat prima

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 14:53

Je goedkoopste optie is denk ik op zoek naar een partij B-keus steenwolpanelen. Deze kan je dan eventueel nog zelf verven mocht je de kleur niet mooi vinden of daarna afdekken met simpele damwandprofielplaten of golfplaten. Voordeel daarvan is dat indien je deze tweede laag iets afstand laat houden van de panelen dit ook nog eens extra isolatie bied door de luchtlaag ertussen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 15:12

MarliesR schreef:
In mijn verbouwingstopic was er iemand die zei dat een geïsoleerd dak niet handig was ivm hooiopslag. Maar weet eerlijk gezegd niet meer wat de aangedragen reden precies was.

Het was dus wel jouw topic, dat dacht ik al alleen ik kon die reactie niet terug vinden. Jij dus ook niet :+

En jouw dak had ik inderdaad al in jouw topic gezien.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 15:13

kirsten87 schreef:
Hebben het laatst ook gedaan man van de platen handel zei dat dakpanprofiel platen met isolatie meteen er onder dus uit 1 plaat duur zijn, hij adviseerde ons om losse al dan niet 2 de keus wandpanelen te kiezen met een nieuwe dakpanplaat er overheen zelfde resultaat maar voor de helft van de prijs. 2 de keus kan een kras of deuk in zitten maar voor een paarden stal is dat prima

Dat is ook een goede tip, dankjewel.