Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Kymalin schreef:Ah oké bedankt. Mag ik vragen wat voor soort dak jullie hebben?
__elise__ schreef:Ik zou het wel of niet isoleren laten afhangen van het doel met je stal. Hier ook een nieuwe stal aan het bouwen bijvoorbeeld, maar dit wordt een kleine kapschuur en dient alleen als schuilstal. Paarden staan 24/7 buiten en kunnen ook onder de bomen, ik zie geen toegevoegde waarde om deze stal te isoleren. Als de paarden ook meer binnen staan, zou ik persoonlijk wel isoleren. Niet alleen met de zomer heel fijn als het erg warm is, maar voor jezelf in de winter ook wel lekker.
Qua isolatie heb je verschillende materialen. PIR-platen en PUR-platen, één van die twee is brandvertragend en die andere werkt juist als een fakkel. Ik weet niet meer welke welke is, maar zeker iets om even na te kijken als je gaat isoleren. Volgens mij wordt de brandbare variant ook bijna niet meer verkocht en is ook verboden sinds kort in het bouwbesluit bij huisvesting van dieren.

MarliesR schreef:In mijn verbouwingstopic was er iemand die zei dat een geïsoleerd dak niet handig was ivm hooiopslag. Maar weet eerlijk gezegd niet meer wat de aangedragen reden precies was.
kirsten87 schreef:Hebben het laatst ook gedaan man van de platen handel zei dat dakpanprofiel platen met isolatie meteen er onder dus uit 1 plaat duur zijn, hij adviseerde ons om losse al dan niet 2 de keus wandpanelen te kiezen met een nieuwe dakpanplaat er overheen zelfde resultaat maar voor de helft van de prijs. 2 de keus kan een kras of deuk in zitten maar voor een paarden stal is dat prima